تابناک: خودزنی با عنوان خون بازی در میان نوجوانان امروزی شناخته می شود و این مسئله در حال حاضر به یکی از مشکلات خانواده ها به خصوص در برخورد با دختران نوجوان تبدیل شده است و گاه وخامت این موضوع تاجایی می رود که خودزنی ها منجر به خودکشی و به کما رفتن دختران جوان می شود.
کد خبر: ۳۶۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 19 January 2017
تابناک اصفهان: مد بودن برخی پدیده های اجتماعی باعث شده تا زشتی این ناهنجاری ها برای برخی گروه های سنی موضوعیت نداشته باشد و بسیاری از مشکلات موجود در جامعه نیز برخاسته از تفاوت نگرش برخی گروه های سنی به ناهنجاری هایی از قبیل خودکشی و خودزنی است.

تیتر شهر در این باره نوشت: خودزنی یکی از آسیب های اجتماعی بزرگ در گروه های سنی نوجوان و به ویژه دختران است که این روزها با استقبال خاص از سوی دختران دبیرستانی مواجه شده است و این مشکل تا جایی پیش رفته است که برخی صفحات مجازی در اینستاگرام برای دور هم بودن چنین افرادی و ترغیب آنها به این اقدام تشکیل شده است.

خودزنی با عنوان خون بازی در میان نوجوانان امروزی شناخته می شود و این مسئله در حال حاضر به یکی از مشکلات خانواده ها به خصوص در برخورد با دختران نوجوان تبدیل شده است و گاه وخامت این موضوع تاجایی می رود که خودزنی ها منجر به خودکشی و به کما رفتن دختران جوان می شود.

این امر در بین دختران دبیرستانی نمادی از خودبرتر بینی و اثبات خود به دیگران است تا از طریق آن هم عمق احساس خود در برابر مسائل شخصی مانند عشق های مجازی و خیابانی را نشان دهند و هم در بین هم نسلی ها، به عنوان یک فرد جسور شناخته شوند.

رییس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با اشاره به این معضل اجتماعی، گفت: این افراد معمولا در دوران کودکی مادران سرد و طرد کننده داشته‌اند و یا مورد آزار قرار گرفته‌اند. این افراد گهگاهی به مصرف مود مخدر روی می‌آورند یا مشروبات الکلی مصرف می کنند. چنین افردی در صورت عاشق شدن در آن مبالغه کرده و وقتی آن را از دست می‌دهند؛ بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر هستند. چنین افرادی ممکن است؛ برای خود و دیگران مشکلات قانونی ایجاد کنند.

مجید صفاری‌نیا خاطرنشان کرد: افراد دارای اختلال شخصیت مرزی یک روی بسیار دوست داشتنی و جذاب در شخصیت خود دارند که افراد را فریب می‌دهد و در روی دیگر سکه بسیار عصبی و پرخاشگر هستند که ممکن است؛ دست به خودزنی نیز بزنند.

وی با تاکید بر اینکه شیوع چنین اختلالاتی در مدارس می‌تواند به دلیل اختلال شخصیت مرزی باشد، عنوان کرد: چنین اتفاقاتی ممکن است؛ عامل دیگری داشته باشد که در طبقه‌بندی بیماری‌های روانی گنجانده نشده است که این عامل را تحت عنوان "رفتار آسیب رسان به خود بدون قصد خودکشی شناسایی می‌کنند که معمولا این رفتار در مدارس شایع است.

وی خراشیدن، بریدن، زدن، تتوهای خیلی بد، شکستگی و جراحات را از جمله رفتارهای آسیب‌رسان به خود توصیف کرد و گفت: معمولا دلیل بروز چنین رفتارهایی اضطراب و افسردگی بوده و نتیجه مطالعات درد شناسی نیز نشان می‌دهد که وقتی افراد در شرایط استرس‌زا به سر می برند ممکن است رفتارهای آسیب‌رسان به خود را انجام دهند.

اما یکی از دلایل این کار، کاهش استرس در میان دختران جوان است که متاسفانه با هدایت غلط برخی صفحات مجازی و نیز تشویق همسالان، این مشکل که می تواند با مشاوره برطرف شود به بدترین نحو ممکن منجر به خودکشی و لطمه به شخص می شود.

این موضوع به ویژه در ایامی که نوجوانان در مدارس حضور دارند شدت بیشتری می گیرد چراکه جو روانی موجود در محیط های آموزشی و نیز الگوبرداری نوجوانان از یکدیگر، به جای انتقال مهارت های زندگی، بستری برای تشدید این رفتارها شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار