دبیر کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم:
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم از برپایی نمایشگاه قم شهر باستانی هفت هزار ساله به منظور نمایش اشیای کشف شده در تپه قلی درویش، قم‌رود و صرم در حاشیه برگزاری این کنگره خبر داد.
کد خبر: ۳۶۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 19 January 2017
به گزارش تابناک قم، سیده شبنم فاطمی در نشست خبری که در سالن اجتماعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم برگزار شد، با بیان اینکه رسانه‌ها در تحقق اهداف کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم نقش قابل توجهی دارند، تصریح کرد: شهرها به صورت مستمر درگیر امور عمرانی هستند اما نمی‌توانند به سمت مطلوبیت مورد نظر حرکت کنند چراکه فقط توجه به رفع مشکلات شبکه حمل و نقل نمی‌تواند مطلوبیت شهری را رقم بزند.

وی با تاکید بر اینکه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم فقط به دنبال نگاه واقعی نسبت به مشکلات است، اضافه کرد: شهر نیازمند تامین زیرساخت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های علمی بوده رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت بخش‌های مدیریت شهری و دانشگاهی است و این کنگره در شورای علمی خود تلاش می‌کند تا پیوندی مطلوبی میان مدیریت شهری و دانش دانشگاهی ایجاد شود.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم از تشکیل هشت کمیسیون تخصصی در این توسط ستاد این کنگره یاد کرد و ادامه داد: این کمیسیون‌ها برنامه‌های عملیاتی را به صورت ویژه دنبال می‌کنند که ایجاد سازه سنتی در بوستان پاکبان یکی از این دستاوردهاست.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی دانشجویان معماری با تاریخ معماری و شهرسازی در فضای کارگاهی که متاثر از آموزه‌های اسلامی است می‌تواند فرهنگ‌سازی مورد نظر را به دنبال داشته باشد.

فاطمی برپایی نمایشگاه عکس را از دیگر اقدامات ستاد کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم برشمرد و عنوان کرد: تدوین دانشنامه قم سبب مستندنگاری از آموزه‌های گذشتگان می‌شود؛ بدون ثبت تاریخ گذشته چیزی از آیندگان باقی نمی‌ماند چراکه گذشته دارای هویت است اما در زمان حال هویت و ارزشی وجود ندارد.

وی رسیدن به راهبرد جامع در حوزه مدیریت شهری را نیازمند انجام مطالعات شهرسازی دانست و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تحقق این هدف را رقم بزنیم تا شهر در سال‌های آینده بر اساس بسترهای درست علمی پیشرفت کند.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم یادآور شد: از مجموع 60 مقاله رسیده به دبیرخانه این کنگره با داوری اعضای کمیسیون‌ها 43 مورد برای چاپ انتخاب شده است و 10 عنوان مقاله برتر معرفی و چهار مورد از آنها در روز کنگره ارائه می‌شود.

وی طرح موضوع‌های جدید و استفاده از روش‌های عملیاتی را از ویژگی‌های مقالات برتر کنگره مذکور دانست و عنوان کرد: اکنون سه مقاله برتر در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم شناسایی شده است که می‌توانیم در طرح‌های آینده گردشگری استان قم از آنها استفاده کنیم و امیدواریم مسؤولان استانی ساز و کارهای لازم را برای تحقق این هدف دنبال کنند.

فاطمی اضافه کرد: کمیسیون‌های کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم با عنوان‌های مختلف از جمله راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته، میراث شهرسازی مدرن از منظر فرهنگی و منظر شهری، میراث آب و کشاورزی، میراث باستان‌شناسی و میراث ناملموس فعالیت‌های خود را دنبال کرده‌اند که در این میان به صورت ویژه به میراث ناملموس پرداخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه شهر قم پایگاه ترویج آموزه‌های دینی اسلام است، تصریح کرد: میراث ناملموس به میراث‌های معنوی شهر اختصاص دارد که شهر قم بخش قابل توجهی از این میراث را در خود جای داده است.

فاطمی دسته عزاداری مسجد چهل اختران در روز عاشورا را یکی از میراث‌های معنوی قم خواند و عنوان کرد:‌ تلاش‌های لازم  برای ثبت دسته چهل اختران در فهرست میراث معنوی ملی و خیابان چهارمندان به عنوان خواستگاه انقلاب اسلامی دنبال می‌شود.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم یادآور شد: در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاهی از اشیای کشف شده در تپه قلی درویش، قمرود و صرم با عنوان قم شهر باستانی هفت هزار ساله در تالار مرکزی شهر برپا می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار