مدیرکل میراث فرهنگی قم مطرح کرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: علمای دینی با توجه به جایگاه رفیع معماری در فقه اسلامی، خواستار حفظ بناهای تاریخی شدند.
کد خبر: ۳۶۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 19 January 2017
به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی در نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به برگزاری کنگره تاریخی تاریخ معماری و شهرسازی استان قم اظهار داشت: این کنگره سال‌ها پیش توسط دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی در بم کرمان راه‌اندازی شده و سه کنگره نیز قبل از تأسیس سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شده که از نقاط مختلف کشور در آن شرکت کرده و مقالات ارسال‌ شده به کنگره به‌صورت کتابچه مدون به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه در برگزاری این سلسله کنگره‌ها وقفه‌ای 10 ساله افتاده است، افزود: این کنگره چند سال به تعویق افتاد و مجدداً در دولت تدبیر و امید و با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی کشوری برگزار می‌شود که نخستین کنگره‌ها به‌صورت استانی است و کنگره سراسری نیز سال آینده در بم کرمان برگزار شود.

رضایی با تأکید بر اینکه  31 استان  از سوی سازمان میراث فرهنگی موظف به برگزاری این کنگره با موضوعات مشخص هستند، تصریح کرد: کمیسیون‌های تشکیل‌شده در این کنگره‌ها مسئولیت برگزاری این مهم را بر عهده دارند و با حمایت و مشارکت همه این موضوع را بررسی کنند.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه استانی کنگره مذکور ادامه داد: دبیرخانه این کنگره شهریور ماه در قم امسال تشکیل و کمیسیون‌ها موظف شدند تا موضوعات مشخص‌شده از سوی سازمان را پیگیری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه مسئولان کنگره جلسات متعددی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی داشته‌اند، تصریح کرد: جلساتی با بهشتی معاون استاندار و دیگر مسئولان ارگان‌ها برگزار شد و دستگاه‌هایی چون شورای شهر، شهرداری، جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها از کنگره حمایت مالی و معنوی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تالار شهر از سوی شهرداری در اختیار کنگره قرار گرفت و نظام‌مهندسی نیز از کنگره حمایت مالی داشته است، هم‌چنین درزمینهٔ برگزاری کارگاه‌های سازه سنتی با کمک دستگاه‌ها در چندین نقطه شهر برگزار شد تا به هدف ما یعنی اطلاع‌رسانی عمومی در حفظ آثار تاریخی جامه عمل بپوشاند.

رضایی با اشاره به دیدار اعضای کنگره با آیات عظام و مراجع تقلید قم، بیان داشت: اعضای کنگره با حضرات آیات نوری همدانی، گرامی، فاضل لنکرانی،  اراکی، علوی بروجردی و اعرافی دیدارهایی داشته‌اند و از رهنمودهای آن‌ها در زمینهٔ معماری ایرانی اسلامی استفاده کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه آشفتگی معماری در قم کاملاً مشهود است، گفت: کسانی که دغدغه معماری شهر را دارند، نگران بافت تاریخی بوده و از تخریب خانه‌های سنتی تأسف می‌خوردند، چراکه حفظ هویت تاریخی شهر قم با تعداد بالای گردشگر اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم با اشاره به تلاش غرب در حفظ آثار تاریخی اظهار داشت: در برخی کشورها برای حفظ آثار تاریخی خود تلاش بسیار می‌کنند، حال‌آن که در ایران باوجود فرهنگ بسیار غنی همچنان تخریب‌هایی صورت گرفته و به این مهم بی‌توجهی می‌کنند.

وی بابیان اینکه نظر علما مبتنی بر حفظ بناها و آثار تاریخی است، ادامه داد: علمای دینی با توجه به جایگاه رفیع معماری در فقه اسلامی خواستار حفظ بناهای تاریخی شدند و نگران از بین رفتن بناهای تاریخی استان هستند.

رضایی مقالات ارسال‌شده به دبیرخانه کنگره را مورداشاره قرار داد و بیان کرد: 60 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال‌شده که با گزینش اساتید 43 مقاله برای چاپ انتخاب‌ شد که امیدواریم با بهره‌گیری از آن‌ها و نتایج کنگره برای سایر برنامه‌های شهر درزمینهٔ معماری و تاریخی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه استان قم به دانشکده هنر و معماری نیاز دارد، اظهار داشت:  بنا بر توصیه بزرگان، تدوین دانشنامه قم و تأسیس دانشکده هنر و معماری استان قم به‌عنوان پایتخت تشیع و قطب مذهبی کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم با اشاره به سخنرانان کنگره تاریخی تاریخ معماری و شهرسازی، عنوان کرد: آیت‌الله علوی بروجردی، آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و دکتر نشید نبیان فوق دکترای طراحی از دانشگاه هاروارد سخنرانان این کنگره هستند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار