کد خبر: ۳۶۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 20 January 2017
هیفاء پردل
یکی از غنی    ترین میراث‎‎های فرهنگی هر کشور وجود مشاهیر و مفاخر مهم فرهنگی، ادبی، تاریخی، علمی و مذهبی آن کشور است که می    تواند ظرفیت    های مهمی برای مقاصد مهم گردشگری محسوب شود.
کشور ایران نیز با برخورداری از تمدن چندین هزار ساله و غنای فرهنگی دارای مشاهیر و مفاخر بی‎‎نظیری در حوزه‎‎های مختلف است که هر کدام از آنها در دوران خود مانند ستارگانی در این گستره وسیع جغرافیایی درخشیده‎‎اند و اکنون نیز آثار و تالیفات و حتی خانه و مزار آنها، ظرفیت‎‎های گرانبهایی را برای جذب گردشگران فراهم آورده است.
ایران از این لحاظ بعد از کشور چین دارای رتبه دوم در کهن قاره آسیاست و دیار تاریخی یزد نیز در رهگذر این تاریخ چند هزار ساله، علاوه بر شاهکارهای معماری تاریخی زیبا، در دل خود مشاهیر و مفاخر بزرگی را پرورش داده است که هر کدام نه تنها در زادگاه خود شهره هستند بلکه فراتر از مرزهای جغرافیایی این سرزمین حرف‎‎های زیادی برای گفتن داشته‎‎اند.
البته این مفاخر که می‌توانند به عنوان جاذبه‎‎های مهم گردشگری ادبی و فرهنگی یا به نوعی گردشگری برای شناخت مشاهیر و مفاخر موثر واقع شوند، بعضاً ناشناخته مانده‎‎اند.

گمنامی بعضی مفاخر یزد در زادگاه خود
یک بانوی یزدی در این باره می‌گوید: مفاخر ادبی و فرهنگی یزد همیشه در طول تاریخ حرف‎‎های زیادی برای گفتن داشته‎‎اند ولی بعضی از این مفاخر با وجود تالیفات و آثار مهمی که داشتند، هنوز گمنام هستند و دربین مردم ناشناخته باقی مانده‎‎اند.
«زهرا برزگری» بر لزوم معرفی بهتر این مفاخر به مردم از سوی دست‎‎اندرکاران و متولیان فرهنگی با برگزاری همایش‎‎ها و بزرگداشت‎‎ها تاکید و اظهار می‎‎کند: وجود مفاخری مانند وحشی بافقی، آذر یزدی یا فرخی یزدی باعث غرور است ولی با وجود تالیفات گرانبهایی که داشته‎‎اند، بعضاً هنوز ناشناخته هستند.
یک دانشجوی یزدی هم بیان می‌کند: مسئولان استان تنها در حوزه معرفی معماری و بناهای تاریخی سرمایه‎‎گذاری کرده‎‎اند ولی این معماری‎‎های زیبا که شاهکارهایی بی‎‎نظیر در نوع خود هستند، پدید‎‎آوردندگانی نیز دارند که غالباً برای مردم ناشناخته مانده‎‎اند.
«علی امیری» با بیان این که غربی‎‎ها برای معرفی ستارگان هالیوودی خود سرمایه‎‎گذاری و به آنها افتخار می‌کنند، می‎‎گوید: ما در کشور مشاهیر بزرگ و مفاخر مهمی داریم و هر‌چند در سال‎‎های اخیر برنامه‎‎هایی برای معرفی و پاسداشت آنها انجام شده، ولی شایسته و در شأن این مفاخر نبوده است.
این فعال فرهنگی بیان می‌کند: برخی استان‎‎های کشور برای مفاخر و مشاهیر نامی خود مجسمه‎‎های یادبودی ساخته‎‎اند ولی ما در استان به مفاخرمان توجه لازم را نداریم و این در حالی است که می‎‎توانیم حداقل با نصب یادبودهای آنها در میادین بزرگ شهرمان برای پاسداشت و معرفی بهتر آنها به مردم، گام‎‎های مناسبی برداریم.
یک نوجوان یزدی هم می    گوید: شهری مانند شیراز به واسطه وجود آرامگاه «حافظ» و «سعدی» بر سر زبان‎‎ها افتاده و برای بازدید مسافران و گردشگران خارجی و دوستداران ادب و شعر فارسی جذاب شده است ولی ما در یزد از ظرفیت چنین مفاخری بی‎‎بهره مانده‎‎ایم.
«ایمان منتظری» ادامه می‌دهد: یزد از وجود معماران بزرگ، شاعران نامی و نویسندگان نام‌آشنایی برخوردار است ولی کمتر از آنها مجسمه یادبود یا المانی در میدان    های بزرگ شهر می‎‎بینیم تا حداقل به واسطه آنها، یزدی‎‎ها به داشتن چنین بزرگانی افتخار کنند و این در حالی است که مدام به نسل جدید می‌گویند چرا به مفاخر و مشاهیر خود ارج نمی‌گذارید؟

مفاخر فرهنگی؛ جذاب برای گردشگران
مشاور گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌گوید: ایران به لحاظ داشتن مفاخر و مشاهیر صاحب‎‎نام پس از کشور چین، دومین کشور در قاره آسیا به‌شمار می‎‎آید.
«سید مصطفی فاطمی» با اشاره به ناشناخته ماندن برخی مفاخر و مشاهیر بزرگ کشورمان، بیان می‌کند: یکی از پایه‎‎ها و مقاصد گردشگری در دنیا، وجود شخصیت‎‎های صاحب‎‎نام و معروف کشورهاست که به عنوان «گردشگری فرهنگی» مطرح می    شود و حتی داستان‎‎ها و افسانه‎هایی که در مورد برخی از آنها نقل می    شود، به عنوان جاذبه گردشگری تعریف می    شود.
وی در ادامه اظهار می    کند: استان یزد به لحاظ غنای فرهنگی دارای مفاخر و مشاهیر بزرگی در حوزه های مختلف است که با برنامه‎‎ریزی مناسب باید حداقل به مردم شهرمان بهتر شناسانده شوند و علاوه بر این از آنها به عنوان مسیر    هایی برای جذب بیشتر گردشگر استفاده شود.

لزوم سرمایه  گذاری برای معرفی مفاخر
مشاور گردشگری اداره میراث فرهنگی استان می‌‌افزاید: یزد به واسطه وجود مفاخر و غنای فرهنگی از ‎‎استان‎‎های برتر در رابطه با مقاصد مهم «گردشگری فرهنگی» است ولی آن طور که شایسته و مناسب است در این حوزه برنامه     ریزی نشده  است.
وی اظهار می‌کند: میراث فرهنگی کار خاصی برای مفاخر و مشاهیر مهم استان انجام نداده است؛ هرچند در سال‎‎های اخیر اقداماتی در مورد مرمت و بازسازی بنای آرامگاه‎ها و خانه‎‎های بعضی مفاخر انجام شده یا تعدادی از مفاخر ناشناخته در استان شناسایی شده‎‎اند.
فاطمی در این رابطه می‌گوید: بازسازی خانه فرخی یزدی اکنون به نیمه رسیده و خانه آذر‌یزدی نیز در حال مرمت و بازسازی است و برای خانه وحشی بافقی در حال برنامه‎‎ریزی برای بازسازی هستیم.

   مفاخر؛ شناسنامه تاریخ و تمدن
یک پژوهشگر فرهنگی استان می‌گوید: یزد دارای ابعاد گسترده‎ای از فرهنگ غنی و گرانقدر است و مشاهیر و مفاخر مهمی در دل این شهر کویر پرورش یافته    اند که هر کدام از آنها به عنوان یک برگ از شناسنامه فرهنگ و تاریخ این دیار خودنمایی می‌کنند.
«صدیقه رمضانخانی» می‌افزاید: با وجود این ظرفیت    های فاخر، هنوز کار شایسته    ای برای شناخت و معرفی آنها انجام نشده است و تنها بزرگداشت    هایی برای چند نفر از مشاهیر استان برگزار شده و مشاهیری زیادی در استان همچنان ناشناخته و گمنام هستند.
به گفته وی، البته دوستداران فرهنگی یزد کتاب  های مهمی را برای شناساندن ابعاد شخصیتی مفاخر و مشاهیر مختلف استان تالیف کرده‎‎اند ولی با مشکل چاپ این کتاب    ها و نبود حمایت در این باره مواجه شده‎‎اند.
رمضانخانی با اشاره به این که اخیراً «انجمن اهل قلم» در استان راه    اندازی شده است، ابراز امیدواری می    کند که این انجمن بتواند انگیزه بهتری به مولفان یزدی برای تالیف کتاب در مورد فرهنگ و مفاخر فرهنگی و مشاهیر شهرشان بدهد.
این پژوهشگر بیان می‎‎کند: شاید کمتر کسی بداند که استان یزد در دل خود حتی بانویی منجم را پرورش داده که هنوز هم آثار و تالیفات وی در استان ناشناخته مانده است در حالی که همین شخصیت    ها معیارهایی برای تمدن ما به حساب می‎‎آیند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار