معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم؛
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نبود حس تعلق و هویت تاریخی را یکی از چالش‌های زندگی در شهرهای امروز دانست.
کد خبر: ۳۶۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 20 January 2017
به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی شهر قم که در تالار شهر برگزار شد اظهار داشت: تاریخ معماری و شهرسازی کشور را به چند دوره می شود تقسیم کرد که تا پیش از سال ۱۳۰۰ یک الگو در معماری داشتیم و پس از آن تا پیروزی انقلاب و پس از پیروزی انقلاب شرایط تغییر کرد.

وی با اشاره به دخل و تصرف‌هایی که در معماری گذشته شهرهای ما اتفاق افتاده است گفت: بعد از انقلاب شهرنشینی رشد چشمگیری پیدا کرد و دخل و تصرف‌های غیر کارشناسانه تری نسبت به دوره قبل اتفاق افتاد.

معاون استاندار قم با بیان اینکه حال شهرسازی و معماری کشور ما این روزها اصلا خوب نیست خاطرنشان کرد: این کنگره‌ها می‌تواند تلنگری به ما باشد تا این فرایند را قدری دچار تحول کنیم.

وحدت در بازسازی هویت شهرها  

وی با اشاره به لزوم مشارکت همه مردم و مسئولان در این امر اظهار داشت: همانطور که در تخریب آثار گذشته ید واحده بودیم در اصلاح هم باید وحدت داشته باشیم.

بهشتی ورود فناوری به زندگی و تغییر سبک زندگی را از دلایل دخل و تصرف‌ها در میراث گذشته معماری دانست و افزود: الگوهای شهرسازی غربی که از دهه ۴۰ وارد شهرهای ما شد تا امروز هم در شهرها پیگیری می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم الگوی جایگزینی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از بافت‌ها در اثر توسعه شهری از بین رفته و این توسعه موجب گسست فرهنگی تاریخی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به اینکه هویت شهرهای ما به شدت دچار بحران شده است ابراز داشت: شهرهای امروز ما دچار آلزایمر شده اند و هویت و حس تعلق به فراموشی سپرده شده است.

معضل شهرهای چند میلیونی

وی با اشاره به رشد شتابان جمعیت شهرها و عدم توجه به آمایش سرزمین گفت: شهرهای چند میلیونی فشار بسیار زیادی به زیرساخت‌های طبیعی ما وارد می‌کند و بحران‌های بزرگی ایجاد کرده است.

بهشتی با اشاره به اینکه توسعه بی رویه شهرها موجب شده به زیرساخت‌ها به اندازه کافی توجه نشود افزود: سرعت شهرنشینی بیشتر از سرعت توسعه زیر ساخت در شهرهای کشور است و نتیجه این بحران٬ انجام پروژه‌ای مانند مسکن مهر می‌شود که در مدت کوتاهی بدون توجه به اصول معماری دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود.

ساختمان‌سازی به جای معماری

وی با اشاره به اینکه امروز معماری را فدا کرده و به ساختمان‌سازی روی آوردیم گفت: توجه به ارتباطات اجتماعی٬ بهره گیری از اقلیم و توجه به مسائل اجتماعی در شهرهای امروز وجود ندارد.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم تاکید کرد: از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و فرهنگی قم باید در این زمینه استفاده کرد چرا که انتظارات نسبت به قم از این نظر بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه شهرسازی و معماری اگر قرار بود با قوانین اصلاح شود تا به حال شده بود عنوان کرد: در گذشته ضابطه‌های مکتوب در این حوزه وجود نداشت اما فضاهای بسیار مناسب‌تری با اهتمام مردمی شکل می‌گرفت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار