رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: روایت سیدحسن از علاقه آیت‌الله هاشمی به فضای مجازی و همه ما در فرو ریختن ساختمان پلاسکو مقصریم! و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۶۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱ 20 January 2017
 تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

بازار تهران نيز در وضعيت خطرناكي قرار دارد

رئیس اتاق اصناف ایران درباره آینده ساختمان پلاسکوی تهران گفت: دراین‌باره هنوز نمی‌شود اظهارنظر داشت زیرا این ساختمان در اختیار بنیاد مستضعفان بوده، اما وضعیت مالکیت کسبه این ساختمان هنوز احصاء نشده است. وی در باره آینده شغلی 600 واحد فعال در این برج چه می‌شودنیز گفت: فعالیت این واحدها دوباره شروع خواهد شد اما باید در نظر داشت که غالب این واحدها بیمه نبودند و اینکه به آنها خسارتی تعلق می گیرد یا خیر هنوز مشخص نیست. این واحدها شرایط بیمه شدن را نداشته‌اند. بنگاه‌ها، واحد‌های صنفی و تجاری زیادی مانند فعالان ساختمان پلاسکو در کشور وجود دارند که حتی شرایط بیمه شدن را ندارند. مسئولیت ساماندهی این بنگاه‌ها با شهرداری است و ما هم در کنار آنها هستیم. اکنون بازار تهران نیز وضعیت نامناسبی دارد و در کوچه‌های تنگ و باریک صنوف تولید ما مشغول به فعالیت هستند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

بعد از برجام نه آب بیشتر شد نه ازدواج جوانان

علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مسئولان عزیز ما باید روی سیاست توسعه تعامل خط قرمز بکشند زیرا خلاف اصل استکبارستیزی است. امسال بخشی از دهه فجر با دهه فاطمیه مصادف شده است، خواهش می‌کنم که متولیان دهه فجر برنامه‌ها را به نحوی تنظیم کنند که دهه فجر فاطمی باشد و رنگ فاطمی خود را از دست ندهد؛ جشنواره‌ها نیز قبل از 20 بهمن ماه به پایان برسد زیرا 20 بهمن شروع دهه فاطمیه است. ما 20 هزار سانتریفیوژمان به 5 هزار رسید و 20 درصد غنی‌سازی به 3 درصد رسید و 11 تن موجودی اورانیوم غنی شده نیز به 300 کیلو رسید و جریان راکتور اراک به پایان رسید و به جای آن بتون ریختیم و به قول کارشناسان تا ابد قابل برگشت نیست. در مقابل چه شد؟ امروز ارزش پول ملی ما از زمان قبل برجام خیلی کمتر است. ازدواج جوانان و آب خوردن را به برجام گره زدند، نه آب بیشتر شد و نه جوانان ازدواج کردند. فارس این خبر را منتشر کرد.

ما از لفظ دموکراسی آن‌چنان خوشمان نمی‌آید

صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: برخی می‌گفتند انقلاب کردن نوعی ویرانگری است و هرگز در دنیا ایجاد یک پناهگاه امن درپی انقلاب اتفاق نیافتاده بود. البته ما از لفظ دموکراسی آن‌چنان خوش‌مان نمی‌آید اما این‌که هم خود مردم حضور داشته باشند و هم امامت در دل‌ها نفوذ کند، مورد تایید است و در انقلاب اسلامی نظامی مبتنی بر مبانی نورانی دین اسلام تشکیل شد. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد، حفظ اعتماد مردم طی چهار دهه است. خیلی اوقات انقلاب می‌شود اما مردم کنار زده می‌شوند و بانیان انقلاب به کنار می‌روند و شعارها و ایده‌ها عوض می‌شود اما در انقلاب ما علی‌رغم همه چالش‌ها اعم از جنگ و مشکلات اقتصادی و این‌که گاهی برخی مسئولان در این خط و آن خط بودند، مردم خط مستقیم ولایت را پیگیری کردند. تشییع جنازه هم احیای آقای هاشمی بود و هم قدرددانی از مجاهدت‌های این عزیز سفر کرده در دفاع مقدس و تجدید پیمان با ولایت بود. انصافاً خانواده ایشان و برادران بزرگوار و فرزندانش با متانت اجازه ندادند کسی از این حادثه سوءاستفاده کند و زیر پرچم ولایت حرکت کردند.

دولت یازدهم نگذاشت اقتصاد ایران مانند ونزوئلا شود

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در گزارش هایی نوشتند، امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دولت یازدهم، نقطه پایانی بر سیر عقب‌گرد اقتصاد ایران و امیدبخش رشد آتی به شمار می رود. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در چندین گزارش خود تاکید کردند در سال های 1389 تا 1392 خورشیدی با وجود رشد بی سابقه درآمدهای نفتی ایران، به دلیل بی انضباطی های مالی، فساد گسترده و اتخاذ سیاست های اقتصادی پوپولیستی، افزایش شتابان نرخ تورم و بیکاری و گسترش فقر رقم خورد و نزدیک بود که اقتصاد این کشور روندی مشابه ونزوئلا را در پیش گیرد. به نوشته این دو موسسه بین المللی، پیروزی «حسن رو حانی» در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 اقتصاد ایران را از ادامه این روند و سقوط حتمی نجات داد. ایرنا این خبر را منتشر کرد.

یک وزیر حتی قدرت ندارد به تنهایی بر زیر مجموعه خود نظارت کند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان درنشست هم اندیشی جوانان انقلابی ایران ضمن تاکید بر رویکرد تشکیلاتی پیامبر اعظم(ص) در دوران صدر اسلام اظهار داشت: "ایجاد تشکیلات، لازمه حیات اجتماعی است. پیامبر اسلام قبل از ورود به مدینه 12 نفر را به عنوان فرمانداران خود انتخاب کردند. این نشان دهنده اهمیت "ایجاد تشکیلات" در سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است. رسول گرامی اسلام در این خصوص به نزول وحی و شخصیت والای خود اکتفا نکردند و دست به ایجاد تشکیلاتی قوی برای اداره جامعه زدند. اساسا بدون ایجاد تشکیلات، جامعه اداره نمی شود. در حقیقت، پیامبر اسلام در صدر اسلام شبکه اجتماعی گسترده ای را ساماندهی نمودند.ایشان از طریق این تشکیلات، در جریان نظرات مردم قرار گرفته و نظرات خود را نیز به مردم منتقل می فرمودند. پناهیان در ادامه افزود: اگرچه ما در برهه فعلی شاهد تفکیک قوا و جریان داشتن ساز و کار مردمی در آنها هستیم، اما این موضوع جای تشکیلات مردمی را نمی گیرد. به عنوان مثال یک وزیر حتی قدرت ندارد به تنهایی بر زیر مجموعه خود نظارت کند و در اینجا لازم است مردم و جوانان نقش آفرینی تشکیلاتی داشته باشند و با حرکتی دلسوزانه و منسجم، در کنار یکدیگر قرار گیرند. وی تاکید کرد: ما تشکیلات سیاسی کمی داریم. اگر هم تشکیلاتی وجود دارد، دارای خصلت مردمی بودن نیست. تسنیم این خبر را منتشر کرد.

روایت سیدحسن از علاقه آیت‌الله هاشمی به فضای مجازی

حجت الاسلام سید حسن خمینی در بیست و چهارمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی  سخنانی در خصوص آیت‌الله هاشمی بیان کرد و در بخشی از آن در خصوص علاقه ایشان به فضلی مجازی گفت: آقای هاشمی از معدود افراد در آن سن و سال بود که در شبکه های اجتماعی فعالیت داشت. ایشان زود می خوابید و زود بیدار می شد و با اینکه این مقدار با هم صحبت می کردیم یک بار به من نگفت بیدار می شوم نماز بخوانم و حتی اشاره هم نکرد.من بعدا از خانواده و بچه هایشان شنیدم که ایشان بعد از بیدار شدن قرآن و نماز می خوانده است. من از ایشان پرسیدم چه زمانی از اینترنت استفاده می کنید؟ گفت صبح قبل از رفتن به دفتر این کار را انجام می دهم. از هرچه در موردش می گفتند مطلع بود اما غصه نمی خورد و برایش مهم نبود. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

۳۰۰۰ ساختمان مثل پلاسکو در تهران!

معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ظهر امروز در حاشیه بازدید از عملیات امدادرسانی در شمال ساختمان پلاسکو با بیان اینکه متاسفانه از 17 هزار بازدیدی که از ساختمان های سراسر تهران انجام شده،‌ 3000 ساختمان گزارش غیر ایمن بودن دریافت کرده‌اند گفت: یعنی 3000 ساختمان ناایمن به مانند پلاسکو در تهران است که سرنوشتی مشابه این سازه خواهند داشت. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

روایت امام جمعه تهران از متانت خانواده هاشمی

حجت الاسلام صدیقی در نمازجمعه تهران گفت: درگذشت او را به مقام معظم رهبری و مردم تسلیت می گوییم. تشییع جنازه‌ای که از ایشان به‌عمل آوردند شبیه بصیرتی بود که در ۹ دی نشان دادید و همان‌طور که در مراسم ۹ دی از آقای هاشمی حمایت کردید، اینجا هم عده‌ای دندان تیز کرده‌ بودند اما مردم با حضور خود مانع از هر فتنه‌ای شدند و این تشییع جنازه هم احیای آقای هاشمی بود و هم قدرددانی از مجاهدت‌های این عزیز سفر کرده در دفاع مقدس و تجدید پیمان با ولایت بود.انصافاً خانواده ایشان و برادران بزرگوار و فرزندانش با متانت اجازه ندادند کسی از این حادثه سوءاستفاده کند و زیر پرچم ولایت حرکت کردند.

شرط حضور روحانی در لیست اصلاح‌طلبان

نجفی در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری و حضور روحانی به عنوان کاندیدا در این انتخابات گفت: ایشان علاقه دارند که کارهای ناتمامشان را در چهار سال آینده پیگیری کنند و به نتیجه برسانند. اما تصمیم گیری در مورد انتخابات آینده و حضور ایشان در لیست کاندیدای اصلاح طلبان به تحولات چهار ماه آینده بستگی دارد و باید ببینیم که بازیگران اصلی سیاست در کشور به چه جمع بندی می رسند.نجفی تاکید کرد: در انتخابات آینده تصمیم بسیار مهم و حساسی را باید اتخاذ کنیم و اگر مردم اشتباه بزرگ دیگری از نوع اشتباه سال 84 انجام دهند، فکر نمی کنم فرصت جبرانی برای آن باقی بماند.


گزینه حزب اعتماد ملی برای ریاست جمهوری 

سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره معرفی کاندیدای پوششی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: قطعا گزینه اصلی ما در انتخابات روحانی است.اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در نشست خبری که با حضور رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیرکل این حزب برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره معرفی کاندیدای پوششی و ضرورت آن گفت: در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو قطعا آقای روحانی کاندیدای مورد نظر ماست و به نظر من گمانه‌زنی‌ها درباره رد صلاحیت ایشان دامن زدن به جریانات تخریبی علیه دولت یازدهم است اما حزب ما پیرو جریان اصلاح‌طلبی خواهان حضور مقتدرانه، قوی و با حضور حداکثری مردم است.وی تأکید کرد: قطعا روحانی کاندیدای مورد حمایت ماست و در حال حاضر صحبتی درباره معرفی کاندیدای دیگری از سوی ما مطرح نشده است.

دلیل شباهت اعضای هیات موسسه جبهه نیروهای انقلاب به کابینه

حاج بابایی در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که باتوجه به حضور افرادی با تخصص‌های مختلف در میان گروهی که به‌عنوان اعضای هیات موسس جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی آغاز فعالیت این جبهه را اعلام کردند، آیا می‌توان حدس زد که این افراد می‌توانند اعضای کابینه دولت موردنظر این جبهه را تشکیل دهند، گفت: هیچ ایرادی به این مسئله وارد نیست؛ در واقع این مسئله به‌خاطر تاکید جبهه به کارآمدی بود و ما به‌جای این‌که افراد را صرفاً از یک جریان سیاسی خاص گزینش کنیم، با نگاه به نیازها در گزینش افراد اقدام کردیم.نماینده اصولگرای همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باتوجه به این‌که نگاه جناحی تا پیش از این بارها آزموده شده و به نتیجه نیز نرسیده، سعی داریم یک سر و گردن بالاتر از رویکرد جناحی، به‌سمت گمشده‌های نظام، راه امام و مقام‌ معظم رهبری برویم تا ببینیم آیا بالاخره این رویکرد می‌تواند مشکل مردم را حل کند یا خیر.حاجی‌بابایی در پایان تصریح کرد: با این حال حرف و نظر نهایی با مردم خواهد بود و آن‌ها هستند که درنهایت تصمیم‌ می‌گیرند، جبهه نیروهای مردمی انقلاب چگونه باید عمل کند.این مطلب در ایلنا منتشر شده است.


رضا کیانیان: همه ما در فرو ریختن ساختمان پلاسکو مقصریم

رضا کیانیان با انتشار یادداشتی در  صفحه اجتماعی خود نوشت:

خیلی خوب به یاد دارم پیش از انتخابات شورای شهر تهران، جناح‌های سیاسی دنبال یارگیری و یارکشی بودند!تلاش می کردند تا با معرفی چهره‌ها، جای پای خودشان در شورای شهر محکم کنند.به من هم زنگ زدند تا کاندیدای شورای شهر شوم!من عذر خواهی کردم و نپذیرفتم. چون شورای شهر جای من نیست! چرا که من تخصصی در مدیریت شهری و شهرداری و شهر سازی و... ندارم.قاعدتاً عضو شورای شهر باید دارای این تخصص‌ها باشد تا بتواند امور شهر را به خوبی نظارت و مدیریت کند!اما ما مردم تهران، بی توجه به تخصصشان به آن‌ها رأی دادیم.در واقع، ما در فرو ریختن ساختمان پلاسکو سهیم هستیم!ما با ازدحام در برابر ساختمان فرو ریخته، در مرگ جان باختگانی که می‌شد نجاتشان داد سهیم هستیم، چون به خاطر حضور بی مورد ما در امداد رسانی تأخیر شد و مردندپیش از اینکه به دیگران انتقاد کنیم به خودمان نگاه کنیم.الان چند تا ساختمان در شرایط پلاسکو در تهران و شهرهای بزرگ ما وجود دارد؟!و ما بی خیال آن‌هاییم!چند تا ساختمان در همین شرایط ساخته شده؟! و در حال ساخت است و ما بی خیالیم!؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار