عضو انجمن ایرانیان مخالف گونه‌گرایی مشهد: برخی افراد پول‌دوست نمایشگاه حیوانات را برگزار کردند نمایشگاه حیوانات کوچک و پرندگان زینتی از 21 دی ماه جاری در مشهد آغاز به کار کرد و روز گذشته نیز آخرین روز برگزاری آن بود، اگرچه بعضی از حامیان حقوق حیوانات در این نمایشگاه شرکت کردند، اما عده‌ای هم نسبت به برگزاری چنین نمایشگاهی اعتراضاتی داشتند.
کد خبر: ۳۶۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵ 21 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، زهرا رستاک، عضو انجمن ایرانیان مخالف گونه‌گرایی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه نمی‌توان گفت نمایشگاه حیوانات برای حمایت از حقوق حیوانات تشکیل شده است، اظهار کرد: به نظر من یکسری افراد پول دوست این نمایشگاه را برگزار کرده‌اند و این موضوع توجیه دیگری ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه صد درصد با برگزاری نمایشگاه حیوانات مخالف هستیم، ادامه داد: برگزارکنندگان نمایشگاه حیوانات حتی حیوان‌دوست هم نیستند، همه می‌دانیم که خرید و فروش حیوانات به عنوان کالا نقض حقوق آنان است.
 
عضو انجمن ایرانیان مخالف گونه‌گرایی مشهد گفت: جالب است در مشهد که قطب گیاه‌خواری و «نه به گونه‌گرایی» بوده چنین نمایشگاهی برگزار شده است و برگزارکنندگان نمایشگاه هم اسم خود را حامیان حیوانات گذاشته‌اند.
 
وی با انتقاد از حضور انجمن‌های حامی حیوانات در این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: اینکه انجمن‌های حمایت از حیوانات در این نمایشگاه غرفه دارند خنده‌دار است، حضور در نمایشگاه مهر تایید به اقداماتی است که با آن مخالف هستیم.
 
نمی‌شود حامی حیوانات بود، اما حقوق آن‌ها را نقض کرد
 
رستاک عنوان کرد: بهتر است تا هنگامی که به جنایت پول می‌دهیم اسم خود را حامی حیوانات نگذاریم، واضح است که نمی‌شود حامی حیوانات بود، اما حقوق آن‌ها را نقض کرد، چطور هنوز حامیان حیوانات دنبال حیوانات تزیئی و خرید و فروش آنان هستند؟
 
وی اضافه کرد: نمی‌توان به کسانی که دلال این کار هستند اعتراض کرد، آنان ادعای حامی حیوانات بودن هم ندارند، اما عده‌ای از حامیان حیوانات که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند می‌گویند نمایشگاه برای حقوق و رفاه حیوانات است در حالی که اینگونه نیست، حداقل اسم حامی حیوانات را لکه‌دار نکنیم.  
 
عضو انجمن ایرانیان مخالف گونه‌گرایی مشهد اظهار کرد: تا وقتی این همه حیوان برای واگذاری وجود دارد چرا باید آن‌ها را بخریم، از طرفی حامیان حیوانات مخالف کشتار سگ‌ها هستند، اما سرپرستی آن‌ها را نمی‌پذیرند، در اینجا نمی‌توان اقدام شهرداری برای کشتن سگ‌ها را زیر سوال برد زیرا کار خودمان زیر سوال می‌رود.
 
رستاک افزود: تا هنگامی که می‌شود این سگ‌ها را نگه‌داری کرد چرا سراغ حیوانات تزئینی می‌رویم که با کلی رنج تولید شده‌اند و پول به دلالان جنایت می‌دهیم.
 
وی در خصوص گونه‌گرایی، اظهار کرد: معنی گونه‌گرایی هنوز جا نیفتاده و مقالات اندکی هم از آن ترجمه شده است، گونه‌گرایی مانند نژادپرستی است به همین دلیل انجمن ایرانیان مخالف گونه‌گرایی را تشکیل داده‌ایم.
 
رستاک با بیان اینکه نباید بین گونه‌های حیوانی فرق گذاشت، افزود: حامیان حیوانات اغلب حامیان گربه‌ها و سگ‌ها هستند در حالی که باید از تمام حیوانات حمایت کرد.
 
عضو انجمن ایرانیان مخالف گونه‌گرایی مشهد با اشاره به اینکه ما مردمی هستیم که بیت «میازار موری که دانه‌کِش است که جان دارد و جان شیرین خوش است» را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌ایم، گفت: این بیت می‌گوید حتی نباید به مورچه هم آسیب بزنیم در حالی که شاید خودمان چاقو برنداریم و حیوانات را سر نبریم، اما با پول دادن به قصاب و کشتارگاه‌ها در جنایت سهیم می‌شویم.
 
وی با بیان اینکه قانون منسجم و تضمین شده در باب حقوق حیوانات نداریم، یادآور شد: می‌خواستیم اعتراض علنی نسبت به برگزاری نمایشگاه انجام دهیم، اما ماده قانون‌ها جلوی ما را می‌گرفتند به همین دلیل فقط توانستیم با صدور بیانیه اعتراض خود را اعلام کنیم.
 
برگزار نکردن نمایشگاه حیوانات صورت مساله را پاک نمی‌کند
 

علی کشمیری، مدیر حقوقی پناهگاه حیوانات مهر مشهد در پاسخ به ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه نمایشگاه حیوانات مشهد با عنوان «انسان، حیوان و محیط زیست» برگزار شده است، اظهار کرد: مجموعه‌‌های مختلفی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، به طور مثال مجموعه‌هایی که خدمات دامپزشکی ارائه می‌کنند، شرکت‌های واردکننده مواد غذایی و دارویی حیوانات، پرورش‌دهندگان و مربیان سگ‌های جسدیاب، زنده‌یاب و ... از جمله مجموعه‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه هستند همچنین همایش‌های علمی هم به طور مرتب برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه برگزار نشدن نمایشگاه حیوانات صورت مساله را پاک نمی‌کند، عنوان کرد: اگر نمایشگاه هم برگزار نشود، خرید و فروش و پرورش حیوانات در سطح شهر در حال انجام است و با برگزاری نمایشگاه فقط مجموعه‌هایی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند، در یک نقطه جمع شده‌اند.
 
مدیر حقوقی پناهگاه حیوانات مهر مشهد خاطرنشان کرد: همچنین فروشندگان و پرورش‌دهندگان حیوانات مشتری خاص خود را دارند و با برگزار نشدن نمایشگاه باز هم فعالیت آنان در حال انجام است.
 
کشمیری تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی تخلف نیست زیرا خرید و فروش حیوانات خانگی در کشور جرم محسوب نمی‌شود همچنین حیوان‌آزاری هم جرم نیست به طور مثال در رابطه با پرونده سگی که با کمان آن را زده بودند جواب درستی از محاکم قضایی دریافت نکردیم زیرا حیوان‌آزاری مصداق جرم نیست و مصداق فعل حرام هم تشخیص داده نشد.
 
وی با اشاره به اینکه پناهگاه حیوانات مهر مشهد در این نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: برای انجام رسالت فرهنگی خود در کنار کسانی که با آنان تضاد فکری داریم، ایستاده‌ایم و معتقد هستیم که بیان دیدگاه‌های مخالف در فضایی آرام از نشانه‌های جامعه مدنی است، به طور مثال با وجود اینکه غرفه‌هایی خرید و فروش حیوانات را انجام می‌دهند، اما ما بنر زده‌ایم که خرید و فروش حیوانات نقض حقوق آنان است.
 
مدیر حقوقی پناهگاه حیوانات مهر مشهد ادامه داد: کشتار حیوانات را مرتب از تلویزیون غرفه نمایشگاه پخش کردیم، سالانه 8000 قلاده سگ در مشهد کشته می‌شوند، بالغ بر 90 هزار حیوان شهری در چند سال اخیر کشته شده‌اند و با وجود اینکه هدف شهرداری کاهش جمعیت حیوانات بوده، اما در این زمینه توفیقی بدست نیاورده و فقط تجارتی در این وسط به جریان افتاده است.  
 
کشمیری با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه فرصتی بوده تا خود را بهتر معرفی کنیم و فرهنگ‌سازی انجام دهیم، اظهار کرد: اگر نمایشگاهی برگزار شود که فقط سمن‌های زیست محیطی استان در آن شرکت کنند و توانمندی‌های خود را نشان دهند، اقدام بسیار خوبی است، اما چنین نمایشگاهی برگزار نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه 16 سمن زیست محیطی در سطح استان فعال هستند، عنوان کرد: سمن‌های زیست محیطی خراسان رضوی و مشهد نسبت به سایر سمن‌ها در سطح کشور بسیار فعال هستند، معمولا سمن‌ها با دستگاه‌های متخلف درگیر نمی‌شوند، اما ما این کار را انجام می‌دهیم و به استناد ماده 66 آیین دادرسی کیفری جدید از اختیاراتمان استفاده کرده و پیگیری‌های قضایی برای رفع مشکلات مرتبط با حیوان‌آزاری و نقض حقوق حیوانات را انجام می‌دهیم.
 
کشمیری با بیان اینکه ما با خرید و فروش حیوانات خانگی و آپارتمانی مخالف هستیم و فقط به حیوانات شهری و آسیب‌دیده کمک می‌کنیم، یادآور شد: عملا یک مسئولیت اجتماعی شهر را که روی زمین مانده و هیچ‌کس انجام نمی‌دهد، انجام می‌دهیم به طور مثال اگر سگی تصادف کند و آسیب ببیند، اگر با شماره‌های سه رقمی تماس بگیرید هیچ‌کدام در این رابطه پاسخگو نیستند و می‌گویند وظیفه ما نیست.
 
مدیر حقوقی پناهگاه حیوانات مهر مشهد افزود: در بهترین حالت هم شهرداری وارد موضوع شده و اقدام به کشتن حیوان می‌کند در حالی که ما حیوانات آسیب‌دیده را درمان می‌کنیم و او را به طبیعت برمی‌گردانیم یا به عنوان سگ نگهبان به افراد متقاضی واگذار می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: مردم می‌توانند به جای خرید سگ‌های نژاددار، سگ‌های بدون سرپرست بومی ایرانی را به سرپرستی قبول کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار