آخرین ماموریت‌شان 72 ساعت طول کشیده و هنوز برای 13 نفرشان اتمام نخورده است؛ میلیون‌ها نفر منتظرند تا فرمانده پایان عملیات 13 فرشته نجات را اعلام کند.
کد خبر: ۳۶۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 22 January 2017
عقربه‌های ساعت درست در جایی که یک دقیقه مانده به 8 صبح، شروع عملیات 200 آتش‌نشان در حادثه پلاسکو را نشان می‌دهد، حادثه‌ای که صبح روز پنجشنبه رخ داد و ستاد فرماندهی زنگ آغاز عملیات اطفای حریق برای بیش از 200 آتش‌نشان در حادثه پلاسکو را به صدا در آورد؛ اما عملیات پلاسکو برای 13 آتش‌نشان همچنان ادامه دارد و هنوز از آخرین عملیاتی که به آن اعزام شدند، بازنگشته‌اند.

عملیات صبح پنجشنبه آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو گرچه از نوع حریق بود و ساعاتی بعد نیز اطفا شد، اما درست هنگامی که آتش‌نشانان مشغول ایمن‌سازی و تخلیه دود بودند، ناگهان وقوع چند انفجار ساختمان پلاسکو را پس از 54 سال خودنمایی در مرکز تهران بر سرشان آوار کرد.

با ریزش پلاسکو، عملیات آتش‌نشانان رنگ دیگری گرفت. 15 آتش‌نشان در زیر آوار محبوس مانده بودند و بیش از 200 آتش‌نشان عملیات خود را برای یافتن آنان آغاز کردند. علاوه بر این 15 آتش‌نشان، حدود 10 نفر از افراد غیر نیز زیر آوار گرفتار مانده بودند.
فرمانده امیر مهدیانی

در ساعات اولیه وقوع حادثه، گرچه امیدها برای یافتن آتش‌نشانان محبوس، بالا بود و حتی برخی از منابع از ارسال پیامک از سوی این افراد در زیر آوار خبر داده بودند، اما هرچه زمان به سمت جلو می‌دوید، امیدها جای خود را به بیم می‌داد؛ به ویژه آنکه تا دو روز پس از وقوع حادثه هیچ اطلاع موثقی از محبوس شدگان در دست نبود.

این شرایط ادامه داشت تا روز گذشته و در جریان سومین روز عملیات جست‌وجو، پیکر دو شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد، اما همچنان تا 24 ساعت پس از خروج این آتش‌نشانان خبر دیگری از 13 آتش‌نشان دیگر و 10 شهروند دیگری که زیر آوار مانده‌اند، به دست نیامده است.

اکنون با گذشت 72 ساعت از حادثه؛ بیل‌های مکانیکی و بولدوزرها بیش از نیمی از آوارهای پلاسکو را برداشته‌اند، اما داغ پلاسکو هر لحظه بر دل ایرانیان سنگین‌تر می‌شود. داغی که دیگر امید رنگی در آن نداشته و تنها امیدواری به این است که پیکر جانباختگان و شهدا بدون کمترین آسیب‌دیدگی از زیر آوار خارج شود.

امدادگران در اطراف محل حادثه مشغول آواربرداری هستند. محدودیت‌های ترافیکی پلیس به قوت خود ادامه دارد و شمار زیادی از مسوولان از رییس جمهور و رییس مجلس گرفته تا روسای پلیس‌های تخصصی و مسوولان شهری در محل حادثه حاضر شده و دستورات لازم را صادر کرده‌اند.

تعدادی از خانواده‌های قربانیان حادثه پلاسکو نیز در محل حضور دارند. برادر یکی از آتش‌نشانان که شباهتی به او دارد، صبح امروز خودش را به محوطه کارگاه رسانده و از خبرنگاران خواست تا او را نزد ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی ببرند.

شهروندان دیگر نیز به دنبال ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان هستند و ایستگاه‌های آتش‌نشانی به ویژه در نقاط مختلف تهران را گلباران کرده‌اند.

در فضای مجازی نیز کمپین‌های مختلفی به راه افتاده که یکی از مهم‌ترین آنها، جمع‌آوری امضا برای شهید محسوب شدن آتش‌نشانان است.

72 ساعت از حادثه گذشته است؛ برق امید در چشمان امدادگران و افرادی که صحنه را تماشا می‌کنند، به اضطراب بدل شده و معلوم نیست که دیگر محبوس‌شدگان در زیر آوار چه زمانی خارج خواهند شد.

عملیات حریق در پلاسکو تا بدین‌جای کار برای 13 آتش‌نشان همچنان ادامه دارد، عملیات‌شان 72 ساعته شد، اما آنان همچنان منتظرند تا فرمانده پایان عملیات را برایشان صادر کند.
 
امیر مهدیانی یکی از فرماندهان سازمان آتش نشانی است که در روند عملیات امدادرسانی در حادثه ساختمان پلاسکو مجروح شد و آتش‌نشان‌هایش زیر آوار ماندند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار