استاندار خراسان رضوی گفت: مراسم افتتاحیه رویداد بزرگ پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور مقامات ارشد کشوری، وزرا و شخصیت های برجسته خارجی پنج بهمن ماه در مشهد برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱ 23 January 2017
به گزارش تابناک  رضوی ،«علی‌رضا رشیدیان» در نشست خبری اعلام برنامه های افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام با رسانه های داخلی و خارجی، این رویداد را عامل همکاری و قرابت کشورهای اسلامی در حوزه علوم و ارتباطات ذکر و اظهار کرد: در شرایط کنونی که تهدیدات جدی در بحث هویت اسلامی و مشکلاتی در حوزه وحدت جهان اسلام وجود دارد و به واسطه گروه های تکفیری تهدیدات تروریستی دنیا را فرا گرفته، رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت عظیمی جهت ایجاد همبستگی اسلامی است.
رییس ستاد پایتخت فرهنگی جهان اسلام تصریح کرد: با توجه به فرصت میزبانی مشهد از رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام و با استفاده از ظرفیت های هویتی اسلامی و تاریخی آن، در این سال می بایست از این ظرفیت ها در جهت ایجاد گفتمان فرهنگی میان نحله ها، اندیشه ها و مذاهب مختلف اسلامی استفاده شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد اکنون با جمعیت بالغ بر سه میلیون و 200 هزار نفر و میزبانی از 27میلیون زائر در سال، بزرگترین شهر زیارتی جهان به شمار می رود، عنوان کرد: پیش بینی می شود در سال 2017 با توجه به برنامه ریزی برای 52 هفته سال جهت این رویداد بزرگ، مشهد شاهد حضور جمعیت بی‌شمار زائران و گردشگران نسبت به سالهای گذشته باشد و این افزایش حضور، بهترین فرصت جهت توسعه گفتمان فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... است .
وی در ادامه، اظهار کرد: در این راستا، به روزرسانی و افزایش ظرفیت فرودگاهی با برقراری 22 خط پروازی مستقیم از کشورهای خارجی به مقصد مشهد، راه اندازی و بازگشایی مسیرهای جدید ارتباطی و تردد مرزی، توسعه خطوط راه آهن و به صورت ویژه آغاز احداث خط ریلی مشهد به افغانستان، اقدامات قابل توجه صورت گرفته است.
رشیدیان با اشاره به حضور منسجم همه دستگاه های دولتی و غیردولتی ذیربط در این رویداد بزرگ، از هدف گیری همه برنامه ریزی ها و اقدامات هه دستگاه ها با رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام خبر داد.
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دعوت از مسوولان 51 کشور اسلامی جهت حضور در مراسم افتتاحیه، اظهار کرد: حضور 250 میهمان خارجی از جمله 6 وزیر و نمایندگان رسانه های بین المللی در این مراسم دارای اهمیت بالاو نقشی بسیار تعیین کننده ای برای شهر مشهد است.
رشیدیان با بیان اینکه برنامه های افتتاحیه مراسم رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام از فردا و به مدت چهار روز در مشهد برگزار می شود، برگزاری مراسم اختتامیه همایش های بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب را نخستین برنامه افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام ذکر کرد و افزود: این مراسم عصر روز دوشنبه چهار بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
رییس شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام با اشاره به برگزاری محفل نورانی شبی با قرآن به عنوان ویژه برنامه نخستین شب افتتاحیه این رویداد، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد مهد فعالیت های قرآنی است، محفل شبی با قرآن دوشنبه شب در رواق دارالرحمه حرم مطهر علی بن موسی الرضا(علیه السلام) با دعوت از قراء معروف خراسانی برگزار می شود .
رشیدیان با تأکید بر استفاده از تمام ظرفیت های هنری مشهد در این رویداد، اظهار کرد: به همین منظور اختتامیه پنجاه و پنجمین دوره جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان در نخستین روز از ایام افتتاحیه در محل مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) برگزار خواهد شد، همچنین با هماهنگی معاونت سینمایی اکران فیلم محمد رسول الله(ص) را در پردیس سینما هویزه مشهد به مدت سه روز خواهیم داشت.
وی در ادامه، با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد فرهنگی جهان اسلام در تالار قدس حرم مطهر رضوی از کتابت قرآن کریم با حضور کاتبان مشهدی در مجاور محل برگزاری مراسم خبر داد و افزود: در ادامه این مراسم، بازدید میهمانان خارجی از اماکن متبرکه، موزه، کتابخانه آستان قدس رضوی و ... برنامه ریزی شده است .
استاندار خراسان رضوی همچنین به بازدید میهمانان از موزه بزرگ خراسان (نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن دوران اسلامی) همزمان با مراسم رسمی افتتاحیه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره کرد و افزود: مشهد از دیرباز مهد فرهنگ و ادب و هنر بوده و با توجه به این مهم، بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی مشهد که نقطه عطف آن موزه و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی است را در روز چهارشنبه شش بهمن ماه  در برنامه داریم.
رشیدیان در رابطه با هماهنگی های صورت گرفته داخلی در رابطه با این رویدا بزرگ، اظهار کرد: 18 استان آمادگی کامل خود را جهت در اختیار قرار دادن امکانات و ظرفیت های خود برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد در طول سال 2017 میلادی اعلام کردند.
وی همچنین تصریح کرد: تا کنون برگزاری هفته فرهنگی مشهد، در هشت  کشور خارجی قطعی شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار