به بهانه بزرگداشت خدمات حمید رضا گیلانی فر در زمینه عکاسی در آیین اختتامیه پنجاه و پنجمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان "بینالود" مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام شایسته است تا قدری بیشتر به مرور کارنامه و برخی کارهای او بپردازیم.
کد خبر: ۳۶۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 24 January 2017
گیلانی فر نقطه طلایی آموزش عکاسی مشهد
 
حمید رضا  گیلانی فر، متولد سال 1349 در مشهد است. مدرس عکاسی در موسسات آموزشی و دانشگاهی و داور مسابقه‌ها و جشنواره های مختلف فیلم و عکس خلاصه‌ای از کارنامه اوست.
گیلانی فر علاوه بر دبیری بخش عکس جشنواره دانشجویی آسمان، به عنوان تهیه کننده و فیلمبردار فیلم های کوتاه و مجموعه های تلویزیونی متعدد و هم چنین انجام مستمر عکاسی و پروژه های تصویری فعالیت می کند.
از سوابق وی می توان به عناوینی از جمله مدیر عاملی خانه فیلم خراسان، ریاست هیات مدیره بانک اطلاعات عکاسی خراسان و سرپرستی انجمن سینمای جوانان مشهد اشاره کرد. حمیدرضا گیلانی فر سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در زمینه داوری دومین جشنواره ملی عکس مشهد را دارد. 
این روزها اگرچه همه آنهایی که دوربین به دست می گیرند و متصل نمایشگاه عکس برگزار 
می کنند،  به نام عکاس می شناسیم! اما اینکه  بتوانی عکاسی را آموزش بدهی و لذت عکاسی را به دیگران منتقل کنی، موهبتی است که نصیب هر عکاسی نمی شود و در واقع همه عکاس‌های خوب و مطرح ، شاید معلمان عکاسی خوبی نباشند تا بتوانند علاقمندان به عکاسی را به نحو شایسته ای آموزش دهند و جسارت عکاسی را در وجود همه به خلاقیت مبدل کنند.
حمید رضا گیلانی فر از جمله اولین‌های عکاسی مشهد است که در این زمینه هنرجویان و عکاسان بسیاری تربیت کرده است و توانسته با وقت و حوصله ای که برای هنرجویانش می گذارد، گوی توفیق را از سایر هم‌قطارانش برباید و به نوعی شاید در آموزش عکاسی حرف اول را در مشهد می زند به طوریکه این روزها در مشهد مقدس کمتر عکاسانی هستند که یا در کلاس استاد، اصول مقدماتی عکاسی را تعلیم ندیده باشند و یا به فکر حضور در کلاسش نباشند و وصف کلاسهای استاد گیلانی فر را نشنیده باشند.
وقتی در مشهد بخواهی، فن و هنر عکاسی را به خوبی بیاموزی، بسیاری استاد حمید رضا گیلانی فر را برای آموزش معرفی می کنند.
گیلانی فر از آن جمله اساتیدی است که با توجه  به زندگی عاشقانه و پرستاری مادرش و تجربه های متعدد  عکاسی و مجموعه  های منحصر به فردی که از حرم مطهررضوی، عکاسی کرده، چهره شناخته شده ای در بین عکاسان مشهدی است.
 هنگامیکه از نزدیک در کلاسهای جهاد دانشگاهی با استاد گیلانی فر، آشنا شدم ودر کلاسهای درس فن و هنر عکاسی که داشت نشستم به همه این شنیده هایی که در وصفش بود، رسیدم. گیلانی فر با نگاه نافذ و هوش سرشار و دقت بالا درکلاس درس عکاسی، برای آموختن هنرجویانش بی دریغ زکات علمش را می بخشد و عکاسی را یاد می دهد و همه دلهره از دست گرفتن دوربین و گرفتن عکسهای لرزان را از دست و دل هنرجویانش برمی دارد و جسارت عکاسی را شانه به شانه آموزش اصول عکاسی به هنرجویانش می آموزاند.
هنرجویان استاد گیلانی فر، همیشه وی را با انبوهی از کتاب‌های عکاسی و زیبایی شناسی و دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری قدیمی  که به کلاس می آورد، به خاطر می آورند.
کلاسهای عکاسی استاد گیلانی فر، ازجمله کلاسهایی است که هنرجویان عکاسی می توانند در کنارآموختن اصول عکاسی ، با دوربین هایشان آزادانه لذت عکاسی را تجربه کنند و دقایق کلاس را ثبت و ضبط کنند.
استاد گیلانی فر، همه آنچه که درعکاسی می گوید، تصویری از زندگی است، هنرجویانی که  کلاسهای عکاسی  را در ماه مبارک رمضان  را درفصلی از سال با استاد گذرانده اند، لحظه های خوب شیرینی و چای و افطار کلاس استاد را به خوبی در ذهن دارند، لحظاتی که افطار روزه به شیرینی یک چای در کناراستاد، ماندگار می شود.
برای همه آنهایی که دوره های عکاسی را در آموزشگاه‌های دیگر گذرانده اند نیز وصف کلاسهای وی باعث اشتیاقشان به آشنایی با اوست.
کلاسهای استاد حمید رضا گیلانی فر، رسم خودش را دارد،  از جمله این رسوم این کلاس این است که هنرجو بعد از اینکه 10 جلسه کلاس تئوری را گذراند و با اصول عکاسی آشنا شد به جای دست گرفتن دوربین دیجیتال ، دوربین آنالوگ را دردست می گیرد  و با همراهی استاد و سایر همکلاسی‌ها طعم عکاسی آنالوگ را می چشد، رسمی که شاید کمتر مدرسی برای آموزش عکاسی به هنرجویانش به کارببرد، دراین دوران دوربین های دیجیتال و کامپکت و گوشی های اندروید دوربین دار، برای همه هنرجویان علاقمند، حس وصف ناشدنی دارد.
شب گذشته درحالی که هوای برفی و سرد آسمان و زمین مشهد را فراگرفته بود، سالن شهید اصغرزاده مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون ، هنرمندان و هنردوستان درآیین  اختتامیه پنجاه و پنجمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان "بینالود" مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام از استاد حمید رضا گیلانی فر، تجلیل شد.
تجلیل از هنرمندان  درفضای هنرپرور و تشنه هنر،مشهد کاری بسیار شایسته است، شایسته از آن جهت که قدرشناسی لازمه زندگی عاشقانه آدمهاست، قدرشناسی از استاد فرهیخته ای که خود به مثابه نمونه قدرشناسی مداوم از مادر است.
باشد که آیین قدرشناسی در هنگام حیاتشان و به بهانه های مختلف و مناسبت‌های متداول این روزهای مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام،تبدیل به سنت حسنه و پسندیده سایر مراکز آموزشی و نهادهای فرهنگ ساز شود.
 
شبنم مقدم / تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
ممنون از مطلب خوبتون
اما چرا یه عکس بهتر از استاد گیلانی فر نذاشتین؟
در مراسم خیلی عکاس حضور داشت ولی این عکس مربوط به 3 سال پیش هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار