فرماندار قصرشیرین گفت: با بهره برداری از آب سدهای زاگرس، تنگه حمام و شرفشاه و شبکه های پایین دست خطوط انتقال آن، در مجموع 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دیم این شهرستان زیرپوشش آبیاری مدرن قرار می گیرد.
کد خبر: ۳۶۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 25 January 2017
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،فرامرز اکبری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سدهای در دست اجرای قصرشیرین افزود: سد تنگه حمام (شهدای گمنام) هم اکنون با پیشرفت بسیار خوبی در دست اجراست که این سد با اهداف تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی با ذخیره سازی 45 تا 60 میلیون متر مکعب آب، سه هزار هکتار از زمین های زیردست را زیرپوشش قرار می دهد.
وی اظهار کرد: کار احداث یک هزار و 800 هکتار از خطوط انتقال و تجهیزات سمت راست سد تنگه انجام شده و شبکه های داخل مزارع نیز توسط جهاد کشاورزی آماده است و تا اسفند امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی گفت: همچنین کار خطور انتقال آب در یک هزار و 200 هکتار از سمت چپ این سد نیز انجام شده و تنها شبکه های داخل مزارع مانده که این بخش هم 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است در سال آینده با پایان عملیات عمرانی، از آب این سد استفاده شود.
وی گفت: با تکمیل و بهره برداری از این طرح، بخش زیادی از مشکل کمبود آب به ویژه در بخش محصولات گلخانه ای رفع می شود.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: سد زاگرس نیز پنج ناحیه عمرانی دارد که نواحی یک و 2 و سه در داخل گیلانغرب و نواحی چهار و پنج در قصرشیرین واقع شده که ناحیه چهار آن با زیرپوشش قرار دادن 2 هزار و 760 هکتار از زمین های کشاورزی هم اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 400 هکتار آن آماده است و 2 هزار و 300 هکتار آن نیز کار شبکه گذاری در دست انجام است.
اکبری اضافه کرد: ناحیه عمرانی پنج سد زاگرس نیز در مجموع 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آب مورد نیاز یک هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را تامین می کند که 2 کیلومتر آن به صورت کانال است.
وی در ارتباط با سد شرفشاه سومار نیز گفت: این سد از محل صندوق ذخیره ارزی با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی تامین اعتبار شده که در مجموع پنج هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار دارد که تاکنون یک هزار و 700 میلیارد ریال برای آن تخصیص و هزینه شده است.
وی افزود: بدنه سد شرفشاه سومار هم اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل آن، آب مورد نیاز چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه تامین می شود و برای تخصیص اعتبار آن نیز مشکلی نیست.
این مقام مسوول، پیشرفت فیزیکی شبکه های انتقال سد شرفشاه سومار را نیز 25 درصد اعلام کرد و ادامه داد: این طرح هم اکنون برای 550 تن از افراد جویای کار شغل ایجاد کرده و امید است تا اواخر فروردین سال 96 آبگیری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه، نیز هدف از بازدید از سدهای در دست احداث حوزه شهرستان قصرشیرین را بررسی روند عملیات اجرایی آن ها اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه اعتبار این سدها از محل صندوق توسعه ارزی پیش بینی شده، مشکلی برای تامین اعتبار وجود ندارد و کارها با سرعت و شتاب بیشتری در دست اقدام است.
کیاست امیریان افزود: امیدواریم بتوانیم سال آینده بخشی از سدهای زاگرس و تنگه حمام را آماده بهره برداری کنیم و امسال نیز سد شرفشاه سومار که بخش زیادی از عملیات خاکبرداری آن انجام شده، تا سه ماه اول سال 96 آبگیری شود. 
وی اظهار کرد: عملیات اجرایی سد شرفشاه که در بخش مرزی سومار واقع است از سال 89 آغاز شد و دریاچه سد نیز در 420 هکتار با قابلیت ذخیره سازی 131میلیون متر مکعب آب پیش بینی شده که با بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب مورد نیاز چهار هزار و 800 هکتار اراضی کشاورزی، آب مورد نیاز بخش صنعت و همچنین مشکل آب کمبود آب آشامیدنی منطقه نیز را رفع می کند.
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: منابع آب سدها و شبکه های انتقال آب به زمین های کشاورزی، هدیه بسیار خوبی از سوی نظام اسلامی به مردم منطقه است که با بهره برداری از آب این سدها، شاهد رونق در بخش تولید و کشاورزی و تحول منطقه و شکوفایی آن خواهیم بود.
فرهاد تجری افزود: شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب دارای زمین های بسیار مرغوبی است که با تزریق آب از طریق شبکه های خط انتقال، شاهد تحول و بالفعل شدن ظرفیت ها خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: با تکمیل طرح های عمرانی در دست اقدام، انقلاب بسیار بزرگی در بخش تولید رخ می دهد و از فرصت های مرز برای صادرات بیشتر محصولات تولیدی باید بیش از پیش استفاده کرد که در صورت تحقق این مهم شاهد افزایش درآمد مرزنشینان و ایجاد صنایع تبدیلی در نوار مرزی خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار