احتمال تکرار فاجعه پلاسکو در مشهد ؛ از زیست خاور تا سرای مرتضوی و کوچه‌های حریم حرم رضوی
پس از اینکه مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد از احتمال بروز فاجعه ای مانند پلاسکوی تهران در مجتمع زیست خاور مشهد خبر داد حالا سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد هم از شناسایی 380 تا 400 کانون بحران در مشهد خبر داد.
کد خبر: ۳۶۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 26 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، امیر عزیزی، سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد  اظهار کرد: تاکنون شناسایی 380 تا 400 ساختمان بلندمرتبه احداث شده یا در دست احداث در سطح شهر شناسایی شده که ممکن است برخی از این ساختمان‌ها بلندمرتبه نباشند، اما به عنوان کانون بحران و خطر شناخته می‌شوند. اما در این بین 45 ساختمان شناسایی شده که می‌تواند حادثه‌ای شبیه به آنچه در پلاسکو اتفاق افتاد را تداعی کنند.
 
وی افزود: برای نمونه سرای مرتضوی در میدان شهدای گوهرشاد یکی از این مراکز ناایمن به شمار می‌رود که می‌تواند بسیار حادثه‌خیز باشد و در صورت بروز مشکل، امکان تخلیه افراد وجود ندارد. همچنین هتل‌های بلندمرتبه در کوچه‌های باریک واقع در خیابان امام رضا(ع) وجود دارد که امکان نصب تجهیزات و مانور نردبان‌های آتش‌نشانی را نمی‌دهد. در عوض مجتمع آرمان که تازه احداث شده، نمونه مجتمع ایمن است.
 
وی ادامه داد: ساختمان‌های 8 طبقه به بالا ملزم به رعایت قوانین و توصیه‌های ایمنی هستند. چه اینکه بر اساس قانون، وظیفه اطفای حریق در ساختمان‌های 6 طبقه و بالاتر بر عهده شهرداری نیست و خود می‌بایست سیستم اطفای حریق و امداد هوشمند داشته باشند.
 
سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد در عین حال همچنین به پایگاه اطلاع رسانی شهرداری هم خاطر نشان کرد: برخی از ساختمان‌ها که حادثه خیز شناخته شدند، می‌توانند با بازبینی و نظارت بر تجهیزات آتش نشانی ایمن شوند و ضرورت دارد به روز رسانی در این خصوص صورت گیرد.
 
عزیزی به تدوین دستورالعمل مدیریت اماکن و ساختمان‌های بلندمرتبه اشاره کرده و بیان می‌کند: این دستورالعمل به شورای اسلامی شهر ارسال شده و در صورت تصویب مقرر می‌شود جلسات آموزشی ویژه مالکان، ساکنان، هیئت مدیره، تجار و ... ساختمان‌های بلندمرتبه تشکیل شود و این افراد آموزش‌های لازم را در خصوص تخلیه اضطراری، اطفای حریق، امداد و نجات و ... ببینند.
 
به گفته وی همچنین اقداماتی مانند بازرسی از سیستم‌های اطفای حریق انجام شده و موارد به سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران شهرداری گزارش می شود.
 
گفتنی است این مقام مسئول در شهرداری مشهد چندی پیش برخی بازارهای دیگر مانند بخش نوساز بازار مرکزی که در سالهای اخیر ساخته شد و برخی بازارهای اطراف حرم که انگشترسازی در آنها زیاد است را نیز به عنوان غیر ایمن و کانون بحران نام برده بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
الان تبلیغ مجتمع ارمان بود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار