تابناک زنجان گزارش می دهد;
متاسفانه عوارض جراحی اقتصادی کشور که قرار بود منجر به شکوفایی کشور گردد هر روز بیشتر عفونت می می کند و بر سیل بیکاران و نیروهای تعدیل شده صنایع رو به ورشکستگی افزوده می شود.
کد خبر: ۳۶۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸ 31 January 2017
امروزه پدیده بیکاری به یکی از مهمترین معضلات اقتصادی کشور بدل شده است زیرا در سالهای اخیر و با اجرای ناقص اصل 44 نه تنها شرایط اقتصادی کشور بهبود نیافت بلکه بیش از هر زمانی در دوران پسا جنگ فشار اقتصادی را بر مردم تحمیل شد.

متاسفانه عوارض جراحی اقتصادی کشور که قرار بود منجر به شکوفایی اقتصاد و  افزایش رفاه اجتماعی کشور گردد هر روز بیشتر منجر به عفونت می شود و بر سیل بیکاران و نیروهای تعدیل شده صنایع رو به ورشکستگی افزوده می شود و در این بین نیز کسی دلش برای اقتصاد مقاومتی و پیگیری آن برای عبور از بحران های فعلی نمی سوزد.

امروز نیز در واپسین ماههای عمد دولت یازدهم شاهدیم که نه تنها وعده های اقتصادی دولت به جایی نرسیده اند بلکه برنامه های سیاست خارجی نیز یکی پس از دیگری با روی کارآمدن ترامپ و برهم خوردن معادلات پیشبینی شده توسط دستگاه دیپلماسی دولت با شکست مواجه می شوند که نمونه مشهود این روزهای آن ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی به خاک آمریکاست آنهم در حالی که با وقوع برجام حسن روحانی وعده راه اندازی پرواز مستقیم ایران به آمریکا را وعده داده بود.

طبعا غالب مردم کشور امروز به این واقعیت باور آورده اند که سیاست های دولت یازدهم گرچه از فشار تهدیدات بین المللی تا حدودی کاست اما نتوانست اقتصاد کشور را رونق بخشد و مانع از کوچکتر شدن سفره زندگی مردم شود.

بطور مثال در استان زنجان در طول عمر دولت یازدهم بارها شاهد اعتراضات صنفی بدلیل تعدیل پرسنل شرکتها و صنایع بودیم که این خود موجب شده است هر روز بر حجم بیکاران و آسیب های اجتماعی ناشی از آن در این استان افزوده شود که در جدیدترین نمونه آن نیز خبر از بیکاری 200 کارگر کارخانه روغن نباتی جهان می رسد.

در این رابطه به گزارش «تسنیم» ، پس لرزه‌های بیکاری و رکود کابوس فروریختن شرکت روغن نباتی جهان را به واقعیت تبدیل کرده و 200 نفر از این کارگران این کارخانه بیکار شدند.

کارخانه روغن نباتی جهان در کیلومتر 16 بزرگراه زنجان - قزوین قرار گرفته و با بیش از 50 سال فعالیت از بزرگترین و قدیمی‌ترین کارخانجات تولید روغن در ایران است که انواع روغن‌های نباتی از جمله روغن‌های مایع و قنادی و کره گیاهی را تولید می‌کند.

از زمان واگذاری شرکت روغن نباتی جهان به بخش خصوصی از سه سال پیش به بهانه‌های مختلف این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته و نیروهای آن تعدیل شدند و این بار نوبت به 200 کارگر رسیده تا شکایت نان‌آوران خانواده‌ها را به مقابل استانداری زنجان ببرند.

کارگران بیکار شده امروز مانند روزهای تلخ دی ماه و فرودین ماه سال گذشته برای اعتراض مقابل استانداری زنجان جمع شدند تا مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند.

هر بار مسائلی مانند کمبود مواد اولیه، نبود بازار فروش محصولات تولیدی و مشکلات بهداشتی یا مواردی از این دست به عنوان دلایل بیکاری کارگران عنوان شده است و مسئولان مسکن‌های کوتاه مدت را برای آن تزریق کردند اما دریغ از اینکه با از بین رفتن اثر مسکن‌ها درد بیکاری نان‌آوران خانه‌ها دوباره عود می‌کند.

یکی از کارگران معترض که چهره ناآرامی داشت و نگران تأمین زندگی خود پس از بیکاری بود، می‌گوید: چرا باید کارخانه‌ای که روزانه ظرفیت تولید 400 تن محصول را داشت روز به روز کوچکتر شود و به یک کارگاه تبدیل شود؟

کارگر اخراج شده که بیکار شدن برایش قابل قبول نبود ادامه می‌دهد: مدیر عامل شرکت بدون بهانه مدام کارگران را اخراج می‌کند و ما امروز اینجا جمع شدیم تا مسئولان فکری به حالمان کنند "ما فقط کارخانه می‌خواهیم".

یک ماه گذشته نیز 90 نفر از کارگران این کارخانه اخراج شده بودند که با پادرمیانی مسئولانی همچون فرماندار زنجان دوباره به شرکت بازگشتند اما گویا پایه‌های این کار سست‌تر از آن است که بتواند کارگران را یک ماه در آن حفظ کند و این بار با بیش از 100 کارگر دیگر باید تلخی طعم اخراج را بچشند.

یکی دیگر از کارگران خود را کنار همدردش می‌رساند و گله خود را این چنین عنوان می‌کند: "مدیرعامل کارخانه نه حقوق می‌دهد، نه تسویه حساب می‌کند، نه تعیین تکلیف می‌کند، الان 11 ماه است که حقوق نگرفتم و حق و حقوق افراد را پس از هشت ماه آن هم بعد از شکایت می‌دهد."

کارگر دیگری بلند فریاد می‌زند: "دفعه قبل که کارگران را اخراج کردند صورتجلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، فرماندار، دستگاه‌های قضایی و سایر مسئولان برای حفظ حق و حقوق کارگران تنظیم شده چرا هیچ کس به تعهدات خود عمل نمی‌کند؟"

کارگران معترض خواستار بیمه و حقوق عقب افتاده خود هستند و عدم تنظیم قرارداد و خودداری مسئولان شرکت روغن نباتی جهان برای تعیین تکلیف آنها را از مشکلات اصلی خود می‌دانند.

به گفته کارگران این شرکت بالای 500 نفر نیرو داشت اما تعداد نیروهای آن به 25 تا 35 نفر آن هم فقط در حد نگهبان برای شرکت باقی ماندند.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به اینکه سه ماه حقوق نگرفته می‌گوید: "اگر کارگری به بانک بدهکار باشد پدرش را در می‌آورند تا بدهی‌اش را پرداخت کند اما یک سال است کارگران این شرکت بیمه نشدند پس بازرسان بیمه تأمین اجتماعی کجا هستند؟"

200 کارگر بیکار شده روغن نباتی جهان نگران شب عیدی هستند که به جای خریدهای نوروزی باید شرمندگی را سر سفره‌های نوروز ببرند.

- با تابناک زنجان همراه باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار