کد خبر: ۳۷۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹ 01 February 2017
حدود دو هفته از سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان می گذرد اما ظاهرا مصائب و مشکلات مردم این منطقه همچنان ادامه دارد و باران سیل آسای دیگر در راه است.

نزدیک به دوهفته است که از شروع بارندگی ها و وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان می گذرد و حالا دیگر تقریبا آب فروکش کرده و مسیرها بازگشایی شده است اما ظاهرا برخی مسائل و مشکلات تازه شروع شده است.

سیلی که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده تاکنون به بیش از ۳۵۰۰ منزل در جنوب استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است و طبق گفته مسئولان ذیربط حدود ۱۱۵۰ مورد از این منازل نیازمند بازسازی است.

این سیل باعث شد که چند روستا در جنوب سیستان و بلوچستان به صورت کامل تخلیه شود و طبق آمار منتشر شده در این مدت ۹ هزار و ۷۷۶ نفر از مردم جنوب استان در قالب ۲ هزار و ۹۹ خانوار و به صورت موقت اسکان داده شدند.

به دنبال این اتفاق بازدیدهایی از سوی مسئولین کشوری و استانی از مناطق سیل زده انجام شد و تسهیلات و وام های بلاعوضی برای آسیب دیدگان این حادثه درنظر گرفته شد تا بتوانند گوشه ای از خسارات وارد شده را تامین کنند.

در برخی مناطق سیل زده علاوه بر خسارت هایی که به بخش کشاورزی و زیرساخت های آن منطقه وارد شد به تعدادی از خانه ها هم آسیب جدی وارد شد اما این همه ماجرا نبود زیرا پس از سیل در مناطقی همچون شهر کنارک که به سبب بافت خاک آن و وجود آب های زیرسطحی دارای مشکلی همچون زهکشی است مسئله بسیار بغرنج است.

در اثر این سیلاب و با توجه به ضعف سیستم فاضلاب در این شهر چاه های فاضلاب پر شد و حالا بوی تعفن همه جا را گرفته و برخی از مردم هم خانه هایشان را از دست داده اند و هم بوی بد فاضلاب آزارشان می دهد از همین رو با شهردار کنارک در این خصوص گفتگویی انجام شد.

محمد یونس حقانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر علاوه بر خسارات قابل توجهی که به زیرساخت های شهرکنارک وارد شده تعدادی از منازل مسکونی شهروندان هم آسیب دیده است.

وی افزود: طبق برآوردهای انجام شده تاکنون ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به زیرساخت های شهر کنارک وارد شده است که شامل خیابان، آسفالت، جدول و دیگر زیرساخت های شهری است.

وی گفت: البته تعداد تخریب ۱۰۰ درصدی منازل مسکونی در سطح شهر کنارک کم بوده اما حدود ۲۰۰۰ خانوار هنوز پس از گذشت این مدت زمان از مشکلات بعد از سیل همچون زهکش، و وجود آب در منزلشان رنج می برند.

شهردار کنارک اذعان داشت: هنوز در بسیاری از خیابان ها و معابر آب وجود دارد خصوصا در قسمت غربی همچون منطقه قدس غربی، کوهیان و منطقه خرسند شهرستان کنارک همچنان مشکلات عدیده ای برای مردم وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه باتوجه به اینکه هوا هم سرد شده است بیماری سرماخوردگی و همینطور با توجه به این گند آب ها بیماری های دیگری هم در سطح شهر در حال گسترش است.

وی گفت: همینطور با توجه به راکد شدن آب در برخی مناطق شهر خطر شیوع بیماری مالاریا بسیار جدی است که نیاز به اقدامات جدی و فوری دارد.

حقانی تصریح کرد: البته در این مدت مسئولان کشوری و استانی خصوصا استاندار محترم سیستان و بلوچستان تصمیمات و قول های خوبی را برای این شهر در نظرگرفته ند اما امیدواریم که کمک خوبی به شهرداری کنارک بشود تا بتوانیم شبکه فاضلاب را در شهر توسعه بدهیم و مشکل زهکش برطرف شود.

وی گفت: البته مشکل شهر کنارک باتوجه به بافت خاک آن علاوه بر آب های سطحی آب های زیرسطحی است که امیدواریم با اختصاص بودجه بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

پس از سیلاب شرایط برای شیوع برخی از بیماری های دامی خطرناک و کشنده در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان تشدید شده است که نیاز به هوشیاری مردم و مسئولان داردالبته مشکلات مردم مناطق سیل زده فقط به همین موضوع ختم نمی شود و مشکلاتی از قبیل بیماری های دامی برای احشامی که در اثر سیلاب از بین نرفته اند وجود دارد.

مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به وقوع سیلاب اخیر در جنوب استان احتمال شیوع برخی بیماری های دامی در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: به سبب شرایط بوجود آمده پس از سیلاب شرایط برای شیوع برخی از بیماری های دامی خطرناک و کشنده در این منطقه تشدید شده است که نیاز به هوشیاری مردم و مسئولان دارد.

وی گفت: یکی از دلایلی که می تواند موجب بیماری در دام ها شود تغییراتی است که در جیره غدایی دام ها پس از سیلاب ایجاد می شود.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات پیش گیرانه این اداره کل تصریح کرد: از دامداران عزیز خواهشمندیم تا نسبت به واکسیناسیون دام های خود با هدف کنترل و پیشگیری از این بیماری ها اقدام کنند.

  البته مشکلات فقط به همین جا ختم نمی شود زیرا با توجه به اخطاریه های جدید هواشناسی موج بارش زای دیگری در اواخر این هفته واوایل هفته آینده به استان وارد می شود که باتوجه به پیش بینی انجام شده احتمالا موجب بارش های رگباری و ایجاد رواناب در استان می شود.

علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: براساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی از عصر فردا رگبار باران و رعد و برق در شهرهای شمالی، نواحی مرکزی، شمال غرب و مرز غربی استان پیش بینی می شود.

وی افزود: از روز جمعه شدت بارش ها در نواحی مرکزی شامل زاهدان، خاش، ایرانشهر و توابع این شهرستان ها و با شدت کمتر در نواحی جنوبی تر پیش بینی شده است که این وضعیت جوی منجر به آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب در این مناطق خواهد شد.

وی گفت: از روز جمعه تا یکشنبه هفته آینده هم در شهرهای شمالی استان با نفوذ جریانات سرد و وزش بادهای شدید، شاهد طوفان شن و کاهش محسوس دما بین ۸-۱۲درجه خواهیم بود.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دریای عمان نیز از اواخر وقت فردا تا روز یکشنبه به علت وزش بادهای شدید مواج و متلاطم است.

حالا با ورود این موج بارش زای جدید به استان سیستان و بلوچستان باید امیدوار باشیم که در آینده بر مشکلات مردم استان افزوده نشود زیرا با توجه به ضعف زیرساخت ها و کمبود امکانات ممکن است اتفاقات ناگواری به وقوع بپیوندد.

درویش بلوچ نیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود امکانات در بخش زرآباد اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر و ایجاد سیلاب و رواناب در شهر زرآباد متاسفانه آسیب های جدی به زیرساخت های این شهر وارد شد.

شهردار زرآباد افزود: با توجه به برآورد انجام شده تاکنون ۲ میلیارد تومان خسارت به زیر ساخت های شهر زرآباد از قبیل خیابان ها و معابر وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری زرآباد فقط یک بولدزر دارد، گفت: متاسفانه در خصوص امکانات کمبودها و ضعف های فراوانی در بخش زرآباد وجود دارد و ما در حال حاضر نیاز به ماشین آلات عمرانی داریم که امیدواریم در این خصوص همکاری های لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: ما در بخش انسانی هیچ مشکلی نداریم اما با توجه به کمبود ماشین آلات و امکانات و باتوجه به فاصله ای که این بخش با دیگر مراکز جمعیتی دارد نگران هستیم.

با توجه به اخطاریه های جدید هواشناسی دیروز جلسه ستاد بحران در شهرستان کنارک برگزار و تصمیمات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت های بیشتر اتخاذ شدحال با توجه به این کمبود امکانات و احتمال بارش های جدید در سطح استان باید امیدوار باشیم تا در آینده حادثه ناگواری را در این گونه مناطق شاهد نباشیم.

از همین رو بیژن بختیار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به اخطاریه های جدید هواشناسی دیروز جلسه ستاد بحران در شهرستان کنارک برگزار شد و تصمیمات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت های بیشتر اتخاذ شد.

فرماندار شهرستان کنارک افزود: البته در سیل اخیر هم با توجه به آمادگی نیروهای امدادی و ستاد بحران میزان خسارات وارد شده بسیار کمتر از میزانی بود که ممکن بود اتفاق بیفتد.

وی گفت: البته پس از وقوع سیل هم با پیگیری های مسئولان کشوری و استانی از قبیل معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس بنیاد مسکن کشور، مسئولین هلال احمر کشور و خصوصا استاندار محترم سیستان و بلوچستان غفلت و کوتاهی انجام نشد و تصمیمات خوبی جهت کمک به آسیب دیدگان از سیل اتخاذ شد.

وی افزود: در این مدت کمک های رفاهی از قبیل توزیع چادر، اقلام خوراکی و دیگر اقلام مورد نیاز در بین آسیب دیدگان انجام شده است.

سرپرست فرمانداری چابهار اظهار داشت: با دستور استاندار محترم سیستان و بلوچستان پرداخت تسهیلات کم بهره و همینطور کمک های بلاعوض به آسیب دیدگان از سیل اخیر صادر شده است.

وی گفت: البته ضعف های زیرساختی از سال های قبل در این منطقه وجود دارد که امیدواریم با کمک دولت برطرف شود.

وی افزود: باتوجه به نوع بافت خاک در برخی مناطق همچون شهر کنارک ایجاد و توسعه شبکه فاضلاب در این مناطق ۳ برابر بیشتر از دیگر مناطق هزینه دارد.

فرماندار شهرستان کنارک ادامه داد: البته با توجه به بازدیدهای قبلی استاندار سیستان و بلوچستان از این مناطق دستورهای ویژه ای برای بازسازی و بهسازی فاضلاب در این مناطق داده شده است.

در هر صورت سیل اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان نشان داد که مشکلات متعدد زیرساختی در این مناطق وجود دارد که نیاز به اختصاص بودجه ویژه برای رفع آنها است.

علاوه بر آن کمبود امکانات در برخی موارد باعث تشدید خسارات می شود که نیاز به هوشیاری و مدیریت بیشتر مسئولان کشوری و استانی دارد که امیدواریم این اتفاقات درس عبرتی باشد تا دیگر شاهد این گونه موارد در سطح کشور و استان نباشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار