کد خبر: ۳۷۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ 02 February 2017
محمد باقر قالیباف

تابناک گیلان / شهردار تهران امروز(چهارشنبه) با حضور در مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش مدیریت بحران حادثه پلاسکو، ابعاد این حادثه در آواربرداری را با حادثه 11 سپتامبر(تخریب برج های دو قلوی نیویورک) مقایسه کرد که با اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شد.

محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه گزارشی از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو و روند انجام عملیات امداد و نجات و آواربرداری ساختمان را ارائه و اعلام کرد که عملیات انجام شده دراین حادثه با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.


شهردار تهران در جریان ارائه این گزارش به ذکر قیاس دو حادثه 11 سپتامبر و آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو پرداخت و به دنبال آن نتیجه گرفت که مدیریت بحران اعمال شده و عملیات آواربرداری در حادثه پلاسکو بسیار خوب و منطبق با استانداردهای جهانی بوده است.


این قیاس ازسوی بسیاری از رسانه ها و کارشناسان باتوجه به تفاوت های ساختاری و موضوعی دو حادثه'مع الفارق' تحلیل و توصیف شده است.


وی با اشاره به توان مدیریت بحران شهرداری تهران در مواقع بروز حادثه، بدون اشاره به ابعاد ساختمان برج های دوقلو و نوع امنیتی آن حادثه گفت که بخش عملیاتی حادثه 11 سپتامبر در فاز نخست 90 روز و کار آوار برداری نیز هشت ماه طول کشید.


قالیباف در مقام مقایسه عملیات امدادی کار آواربرداری ساختمان پلاسکو با حادثه 11 سپتامبر ادامه داد که در مدت 9 روز انجام شد، در حالیکه زمان اتمام کار را 10 روزه پیش بینی کرده بودیم.
شهردار تهران گفت: سازمان آتش نشانی در اجرای عملیات امداد و نجات حادثه پلاسکو، هیچگونه مشکلی به لحاظ تجهیزات و امکانات نداشت.


قالیباف افزود: تجهیزات سازمان آتش نشانی شهرداری تهران برای مهار آتش سوزی یک یا دو ساختمان کافی است، اما اگر این حادثه به زلزله تبدیل شود یا تعداد ساختمان ها به پنج عدد برسد به طور قطع تجهیزات ما پاسخگوی نیاز نیست.


وی با اشاره به برخی صحبت ها مبنی بر اینکه در عملیات امدادی حادثه پلاسکو باید از بالگرد استفاده می شد افزود: بالگرد در اختیار سازمان های امداد و نجات است، در حادثه پلاسکو امکان استفاده از بالگرد نبود هرچند که نیازی هم به استفاده از بالگرد نداشتیم.


شهردار تهران افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در روند عملیات نیروهای سازمان آتش نشانی در حادثه پلاسکو این است که 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان، دستور تخلیه نیروهای امدادی صادر می شود.


وی گفت: مدیریت عملیات امداد و اطفای حریق ساختمان پلاسکو، با توجه به بررسی دقیق و تجربه ای که داشته به موقع امکان ریزش ساختمان را تشخیص و دستور خروج نیروها را 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان پلاسکو صادر می کند.


به گفته شهردار تهران، بیش از 100 نفر از نیروهای آتش نشان برای اطفا حریق در داخل ساختمان پلاسکو حضور داشتند که اقدام و دستور به موقع مدیریت عملیات برای تخلیه ساختمان، قابل تقدیر و توجه است.


براساس گزارش ها، در جریان حادثه 11 سپتامبر سال 2001 تعداد 19 نفر از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری- مسافربری را ربودند که 2 هواپیما به صورت عمدی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک که در مجموع بیش از 200 متر ارتفاع داشتند زده شدند.


به دنبال آن همه مسافران و کسانی که در ساختمان های مذکور حضور داشتند کشته و پس از 2 ساعت هر دو ساختمان به طور کامل ویران شدند که در اثر این حادثه ساختمان های مجاور نیز آسیب هایی دیدند.


حال آنکه ماهیت این 2 حادثه کاملا با یکدیگر متفاوت است و حادثه 11 سپتامبر و سقوط برج های دوقلو موضوعی کاملا امنیتی و باابعاد جهانی بود.


گزارش قالیباف در صحن علنی مجلس دیگر حاشیه هایی نیز داشت؛ نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در هنگام گزارش محمد باقر قالیباف شهردار تهران از حادثه ساختمان پلاسکو به بخشی از سخنان وی اعتراض کرد.


غلامعلی جعفرزاده در هنگام گزارش محمد باقر قالیباف شهردار تهران که بیان کرد آتش نشان تنها 2:30 دقیقه بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو به محل رسیدندبا فریاد گفت: اگر این موضوع درست باشد یعنی وزیر کشور دروغ می‌گوید.


وی خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس اظهار کرد: وزیر کشور بیان می کند که نیروهای آتش نشانی به صحنه حادثه رسیدند ولی به دلیل کمبود تجهیزات رفتند و 15 دقیقه بعد با تجهیزات برگشتند شما برای ما مشخص کنید چه کسی دروغ می گوید.


در این زمان بسیاری از نمایندگان به دور صندلی غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت جمع شدند و قصد آرام کردن وی را داشتند؛ بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه نیز در کنار صندلی وی حاضر شد.


همچنین سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به گزارش محمد باقر قالیباف شهردار تهران در جلسه علنی امروز مجلس و عذرخواهی نکردن وی از وقوع حادثه پلاسکو اعتراض کرد.


وی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با صدای بلند و عصبانی گفت: من امروز می خواهم داد بزنم، سه سال پیش در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، دو زن جان باختند و آتش نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتیم.


وی افزود: در جریان حادثه پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آنقدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فروریخت.


نماینده مردم تهران ادامه داد: هم اکنون آتش نشانان نیز از رییس آتش نشانی ناراحت هستند، رییس آتش نشانی بازنشسته نظامی است و هیچ تخصصی ندارد، چرا این مسائل را در مجلس مطرح نکردند؟


جلودارزاده با بیان این که قالیباف در جلسه امروز حتی یک عذرخواهی نکرد، ادامه داد: اگر همان سه سال پیش به بی‌کفایتی مدیر آتش نشانی توجه می‌شد، امروز این وضع پیش نمی‌آمد، روی آتش آب ریختن هنر نیست، بلکه باید یک فرد متخصص و باتجربه مسئولیت آتش نشانی را برعهده بگیرد که بتواند نیروهای خود را تربیت کند.


وی تصریح کرد: این موضوع که بودجه آتش نشانی برای خرید تجهیزات بی‌کیفیت هدر رفته، نکته‌ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است. این موضوع که تمام بودجه را صرف نردبان‌ها و تجهیزاتی می کنند که در نهایت کار نمی‌کنند، بی‌فایده است، اگر شهرداری تهران بودجه ندارد، پس چگونه این همه فرهنگسرا در سطح شهر می سازد.


وی تصریح کرد: هنگامی که برای بازدید به ایستگاه های آتش نشانی‌ می‌رویم، می گویند مشکلی ندارند و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در مدیریت آتش نشانی و شهرداری است.


رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که باید عذرخواهی کردن را یاد بگیریم که هنوز در فرهنگ ما جا نیافته است، گفت: برخی بزرگ تر از این هستند که عذرخواهی کنند.


محمدرضا عارف افزود: کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران با کار کارشناسی گزارشی را ارائه کرد که این گزارش در مجلس قرائت شد.


وی با یادآوری این که انشاءالله ما کار را ادامه می دهیم، خاطرنشان کرد: در این گزارش بندی بود که باید مسوولان از مردم عذرخواهی کنند، این موضوع مهمی است باید عذرخواهی کردن را یاد بگیریم که هنوز در فرهنگ ما جا نیافته است.


عارف افزود: ما راهی جز عذرخواهی از مردم عزیز که همکاری و کمک می کنند، نداریم.


نماینده مردم تهران در مجلس دهم در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر این که چرا محمد باقر قالیباف شهردار تهران از مردم عذرخواهی نکرد، گفت: من نمی دانم عذرخواهی کرده یا نکرده، برخی بزرگ تر از این هستند که عذرخواهی کنند.


به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یکباره فروریخت.


پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.


همچنین در این حادثه 4 شهروند(کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.


آیین بدرقه، تشییع و خاکسپاری 16 آتش نشان شهید حادثه ساختمان پلاسکو، روز دوشنبه (11 بهمن) با حضور گسترده و باشکوه اقشار مختلف مردم و مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار و پیکرهای شهدا در قطعه 50 بهشت زهرا(س) بخاک سپرده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار