مروری بر روزنامه های پنجشنبه 14 بهمن ماه؛
روزنامه های امروز، موضوع گزارش مسئولان درباره پلاسکو را تجزیه و تحلیل کرده اند. این در حالی است که اقدامات ضد ایرانی، ترامپ و همچنین موضوع موشکی ایران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۳۷۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ 02 February 2017

روزنامه های امروز، موضوع گزارش مسئولان درباره پلاسکو را تجزیه و تحلیل کرده اند. این در حالی است که اقدامات ضد ایرانی، ترامپ و همچنین موضوع موشکی ایران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، گزارش مسئولان درباره پلاسکو در کانون توجه قرار دارد.

 

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «گزارش‌ بدون عذرخواهي» با اشاره به وزير كشور در مجلس ازكمبود تجهيزات آتش‌نشاني گزارش داد. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «صبح روز چهارشنبه همان موقعي كه نمايندگان مجلس راهي بهارستان شدند و احتمالا وزير كشور و محمدباقر قاليباف شهردار تهران متن گزارش خودشان درباره پلاسكو را نهايي مي‌كردند، خبر پيدا شدن چند قطعه بدن ديگر به خانواده‌هاي مفقودين اين حادثه رسيده بود و آنها دلنگران نتيجه آزمايش D.N.A روزشان را آغاز كردند. قرار بود از ساعت ١٠:٣٠ دقيقه شهردار تهران و وزير كشور در مجلس حاضر شوند تا شايد بالاخره خيلي از سوال‌هاي بي‌جواب درباره اين فاجعه از خلال گزارش‌هاي وزير كشور، شهردار تهران و نمايندگان پاسخ داده شوند. سوالاتي كه نه‌تنها پاسخي به آنها داده نشد كه گره‌هاي جديدي هم ايجاد و نمايندگان بسياري را ناراضي كرد. محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، نيم‌ساعت زودتر وارد صحن شد و يك ربع بعد هم رحماني‌فضلي آمد و كنار او نشست. كميسيون‌هاي شورا، اجتماعي، عمران و بهداشت و نماينده اصناف و نماينده تهران كه گزارش خودشان درباره ابعاد فاجعه پلاسكو را دادند نوبت به گزارش وزير كشور رسيد. در حين گزارش او رفت و آمدهاي نمايندگان اصولگرا در جايگاه هيات رييسه شروع شد. تصور خبرنگاراني كه صحنه را تماشا مي‌كردند اين بود كه تجمع چهره‌هايي همچون لاهوتي، قاضي‌پور، كوچكي‌نژاد، دهقان نغندر، صديف بدري، دامادي، فريد موسوي، فرهنگي، فولادگر، حاجي‌دليگاني، محبي‌نيا، در جايگاه هيات رييسه و صحبت‌هاي داغ آنها با نعمتي سخنگو و رنجبرزاده عضو هيات رييسه مجلس درباره موضوعي مرتبط با پلاسكو باشد. اما بعد از جلسه معلوم شد كه موضوع مربوط به ارجاع طرح استيضاح آخوندي وزير راه و شهرسازي از هيات رييسه به كميسيون عمران بوده است. نمايندگان اصولگرا تلاش مي‌كردند تا در حالي كه تمركز نمايندگان و مجلس بر موضوع پلاسكو است، استيضاح آخوندي را عملياتي كنند و به همين دليل خواستار اعلام وصول آن از سوي هيات رييسه بودند. در مقابل چهره‌هايي همچون لاهوتي و نعمتي تلاش مي‌كردند تا توضيح دهند به دليل عدم ارسال دعوتنامه كميسيون عمران براي آخوندي مراحل قانوني استيضاح طي نشده و اعلام وصول آن غيرقانوني است. به هر حال وزير كشور در ميان هياهوي نمايندگان اصولگرا در جايگاه هيات رييسه گزارشش را به پايان رساند و نوبت به قاليباف رسيد.»

 واکنش ها به گزارش پلاسکو توسط مسئولان/ قانون ویزا و واکنش ایران

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «مشكل تجهيزات نداشتيم» نوشت: «وزیر کشور و شهردار تهران، کنار یکدیگر روی دو صندلی سبز بهارستان نشسته بودند؛ رئيس مجلس ابتدا از «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» دعوت کرد تا گزارش خود درباره حادثه پلاسکو را بخواند؛ رأس ساعت ١١ بود: «علت يا علل حادثه، علت عدم توفیق در اطفاي حریق، اقدامات و حضور آتش‌نشانی، وظایف دستگاه‌ها قبل از حادثه، وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی و علت فروریختن ساختمان پلاسکو از عمده سؤالاتی است که در ذهن افکار عمومی است». «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران هرازگاهی دستی به صورت می‌کشید. نگاهش به برگه‌هایش بود، گاهي هم نگاهی به تریبون می‌کرد و چیزی می‌نوشت و دوباره دستی بر صورت می‌کشید.»

 

مسعود پزشکیان در یادداتشی در روزنامه ایران با عنوان «جای خالی عذرخواهی» نوشت: « مقایسه شمار گره‌هایی که کاخ سفید با مدیریت ترامپ در سیاست بین‌الملل ایجاد کرده است با تعداد روزهایی که او قدرت را در اختیار گرفته، شگف­تآور است. در راس همه تصمیماتی که ترامپ اتخاذ کرده و همچنان مناقشه درباره آن در خود آمریکا ادامه دارد ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به خاک ایالات متحده است که موجب تجمعات اعتراضی مختلفی در شهرهای آمریکا شده است، اما دونالد ترامپ به قدری روی این تصمیم خود دست‌کم برای ۹۰ روزی که اعلام شده اصرار دارد که حتی سرپرست موقت دادگستری آمریکا را به دلیل سرپیچی از اجرای این دستور اخراج کرده است. اتفاقی که آخرین بار در زمان رئیس جمهوری نیکسون رخ داده بود و در واقع برای بیش از چهار دهه در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. نام ایران در میان این ۷ کشور اولین اصطکاک ترامپ و ایران را رقم زد. پیش از این او درباره توافق هسته‌ای هم موضعگیری‌های منفی را اتخاذ کرده بود تا وضعیت پیچیده ­تر شود. اما حالا در جدیدترین مورد و در همین نخستین روزهای حضور ترامپ در قدرت، کاخ سفید مدعی یک آزمایش موشک بالستیک در حوالی سمنان شده است که به گمان آنها نقض قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت و در واقع نقض برجام است. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه گفت:« به اعتقاد آمریکا این آزمایش ناقض توافق اتمی، برجام، است.» او گفت: «من به مردم جهان می گویم که باید نگران این آزمایش باشند. ایالات متحده ساده لوح نیست. ما به تماشا نمی ایستیم و شاهد خواهد بود که به نوبه خود وارد عمل خواهیم شد.» بامداد چهارشنبه شورای امنیت به درخواست آمریکا در این باره تشکیل جلسه داد. جلسه­­ ای پشت درهای بسته. نیکی هیلی، نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل متحد پس از این نشست«آزمایش موشکی ایران را کاملا غیرقابل قبول و آن را خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی خواند.» آنچه آمریکا برای نقض برجام به آن استناد می­ کند مربوط به پاراگراف سوم از ضمیمه «ب» قطعنامه شماره ٢٢٣١ است که از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها طراحی شده باشد اجتناب کند.»

طرح از روزنامه شهروند
واکنش ها به گزارش پلاسکو توسط مسئولان/ قانون ویزا و واکنش ایران

اقدامات ضد ایرانی ترامپ

 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان « آدرس غلط دولت درباره تازه‌ترین خباثت آمریکا» نوشت: « رئیس‌جمهور کشورمان در حالی «فرمان اجرایی جدید آمریکا» را به تازه کار بودن ترامپ نسبت داده است که با بررسی سوابق این فرمان اجرایی و مرور اظهارات مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، به روشنی مشخص است که سنگ بنای این قانون ابتدا توسط دولت اوباما بنا شده و ترامپ در ادامه فقط اجرا‌کننده و توسعه‌دهنده آن بوده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز چهارشنبه در مراسم روز ملی فناوری فضایی گفت:«اینکه رئیس‌جمهور کشوری تصور کند اگر ویزای کشورش را برای مردم چند کشور ممنوع کند، می‌تواند میان انسان‌ها فاصله بیندازد، اشتباه است البته از کسانی که به تازگی به وارد عالم سیاست شده‌اند بیش از این انتظار نمی‌رود و تا خود و اطرافیانش بخواهند این مسایل را درک کنند، زمان زیادی طول می‌کشد و خسارات زیادی به مردم کشور خود و سایر ملت‌های جهان وارد خواهد کرد».

نسبت دادن فرمان اجرایی ترامپ به تازه‌کار بودن وی در حالی است که رسانه‌های مدعی اصلاحات طی روزهای اخیر پا را از این نیز فراتر گذاشته و در تحلیل‌هایی توهین‌آمیز و بزک‌کننده، می‌نویسند عامل خصومت آمریکا با ایران نیز تندروی‌های خودمان است و نباید آمریکا را سرزنش کرد!»

 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «روحانی: قانون ویزا پرده از دورویی حکام امریکا برداشت» نوشت: « اينكه رئيس‌جمهور كشوري تصور كند، اگر ويزاي كشورش را براي مردم چند كشور ممنوع كند، مي‌تواند ميان انسان‌ها فاصله بيندازد، اشتباه است، البته از كساني كه به تازگي وارد عالم سياست شده‌اند بيش از اين انتظار نمي‌رود و تا خود و اطرافيانش بخواهند اين مسائل را درك كنند، زمان زيادي طول مي‌كشد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم روز ملي فناوري فضايي و پس از رونمايي از ماهواره‌هاي ناهيد ١، پيام اميركبير و سامانه انتقال مداري سامان ١ اظهار داشت: اينكه فقط متكي به خريد از خارج باشيم يا تجربه دنيا را كنار بگذاريم، هر دو غلط است بايد از توان بومي، دانشمندان خود و تجارب جهاني به طور توأم استفاده كنيم.»/ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار