کد خبر: ۳۷۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳ 05 February 2017
به گزارش تابناک یزد، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان می‎‎گوید: 400کوره‌ آجرپزی از 2 دهه پیش تاکنون در مسیر یزد- عقدا مستقر هستند که از این تعداد، حدود نیمی از آنها سنتی هستند.
«سیدحسین سادات موسوی» در این باره می‌گوید: بخش عمده‌ای از کوره‌های سنتی که به تولید آجر و بلوک سفال می‌پردازند، با زغال سنگ و سوزاندن لاستیک به گرم کردن کوره‌های خود اقدام می‌کردند.
وی با اشاره به آلایندگی بالای این کوره‌ها، تصریح می‎‎کند: به دنبال آلایندگی کوره‌های آجرپزی و مشکلاتی که در صنعت به لحاظ اشباع ظرفیت محیطی منطقه به وجود آمده است، از حدود 3 سال گذشته تاکنون مجوزی در این رابطه صادر نشده است.
سادات موسوی می‎‎گوید: البته در همین رابطه نیز سعی شده با تغییر فرآیندهای منابع و اصلاح کوره‎‎ها به سیستم گازسوز و فیلتر    گذاری آنها برای کاهش آلودگی‎‎ها اقدام شود.
این مسئول عنوان می‎‎کند: براساس مصوبه فرمانداری یزد و استان قرار است حداکثر تا سال 97، کوره‌ها به خارج از شهر منتقل شوند که در این رابطه مکان‌یابی لازم انجام شده است تا تبعات حاصل از وجود این کوره‌ها تا حدودی کاهش یابد.

لزوم استقرار صنایع «های‌تک»
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر استقرار صنایع «های‎‎تک » که هم کم آبخواه هستند و هم با اقلیم استان سازگاری لازم را دارند، اظهار می‎‎کند: کوره‌های آجرپزی موجود در استان پرآبخواه هستند و لازم است که با توجه به بحران شدید کم آبی در استان، صنایع های    تک و مصالح ساختمانی نوین جایگزین آنها شود.
وی در این باره می    گوید: علاوه بر کم آبخواه بودن صنایع نوین همچون تولید بلوک فوم سقفی، آلایندگی در این صنایع نیز به مراتب از کوره‌هایی که ‎‎اکنون با فیلترگذاری مشغول فعالیت هستند، کمتر است. بنابراین با استفاده از تکنولوژی مدرن، می‌توان تمهیدات کنترلی را به دست گرفت و صنایع موجود را به سمت تولید پاک سوق داد.
همشهری
سادات موسوی در ادامه اعلام می‎‎کند: کوره‌‌های آجرپزی که به تولید بلوک سفال نیز مشغول هستند، به میزان قابل توجهی از منابع آبی و خاک رس استان برداشت می‌کنند. بر همین اساس برای حفظ منابع طبیعی استان، باید صنایع جدید را جایگزین آنها کرد.
وی ادامه می    دهد: بلوک‎‎های فوم سقفی می‌توانند جایگزین سفال شوند که علاوه بر کاهش تبعاتی که کوره‌ها دارند، مقاوم‌تر، سبک‌تر و پایدارتر هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار