رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افتتاح پروژه های این سازمان در دهه فجر امسال گفت: امسال 147 پروژه با اعتباری بالغ بر 43 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و 20 درصد از محل منابع مردمی و بخش خصوصی در دهه فجر افتتاح خواهد شد. ب
کد خبر: ۳۷۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 05 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، به نقل از ایسنا ،مجتبی مزروعی در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر در سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت ها، توانمندی ها و چالش های بخش کشاورزی استان خاطرنشان کرد: سهم این بخش از ارزش افزوده استان 15 درصد بوده 23.4 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است. همچنین حدود 43 درصد محصولات صادراتی ما مربوط به بخش کشاورزی است.
وی افزود: بخش کشاورزی از لحاظ درآمد، اشتغال و موضوعاتی نظیر مسایل زیست محیطی و اجتماعی نقش بسزایی در جامعه دارد. صنعت ما عمدتا صنعتی مونتاژ و دست سومی است، یعنی صنایع مادر در استان ما وجود نداشته و در صورت وجود، فعالیت آن بسیار محدود است. بنابراین صنعت ما از لحاظ مواد اولیه، تکنولوژی و ماشین آلات وابستگی دارد. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت اقتصادی عمده شهرستان های ما وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است، عنوان کرد: مسایلی مانند امنیت غذا ایجاب می کند که ما به بخش کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشیم؛ لیکن برخی موضوعات در استان مانند برحان آب این ضرورت را دو چندان می کند.
مزروعی ادامه داد: چنانچه در کشاورزی و بهره وری در کشاورزی کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از منابع طبیعی صورت نگیرد، قاعدتا حیات در بخش وسیعی از استان از دست خواهد رفت. امروزه آب بخش کشاورزی وابسته به اکوسیستم و چرخه حیات است، لذا باید سرمایه گذاری هایی که در آب کشاورزی می شود، در جهت کاهش مصرف و ارتقای بهره وری شود.
وی با اشاره به اینکه روستاهای کشور ستون امنیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مرزی مملکت است، اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش آب کشاورزی یک ضرورت کلان استانی است. عدم توجه به آب بخش کشاورزی، عدم توجه به بهره وری در کشاورزی، عدم توجه به تکنولوژی و عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باعث شده که میزان مهاجرت از روستا به شهر در استان ما بیش از دو برابر میانگین کشوری باشد. امروز بحث صرفه جویی در آب بخش کشاورزی و بهره وری در آب باید به عنوان یک مطالبه ملی درآید.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صوت گرفته در حوزه کشاورزی بیان کرد: افتخاری که در خرید گندم برای استان حاصل شد این بود که میزان خرید گندم استان ما نسبت به سال 92 حدود 4.1 برابر افزایش داشت در حالی که میانگین کشوری 2.3 بوده است. از قبل این افزایش تولید در سال 92، 97 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش گندم داشتیم که امسال 609 هزار تن به ارزش 780 میلیارد تومان گندم به فروش رسید.
مزروعی افزود: برای اولین بار در طول تاریخ کشور دولت گندم را بالاتر از قیمت جهانی خریداری کرده و علاوه بر گندم، برای محصول جو هم اقدامات خوبی انجام داد. امسال ما 160 هزار تن جو به ازای هر کیلو 1028 تومان خریداری کرده و به کیلویی 720 تا 790 تومان با یارانه ای حدود 220 تا 280 تومانی به دامداران فروختیم. این مساله موجب افزایش حمایت از دامدار و توزیع مناسب و فراوان نهاده ها به قیمت مناسب شد.
وی ادامه داد: طی سنوات گذشته به لحاظ وارادات بی رویه گوشت قرمز همان بلایی که بر سر شکر، گندم و میوه جات ما آمده بود، بر سر گوشت قرمز هم آمد. دام در سال 93 کیلویی 8000 تومان و جو کیلویی بیش از 1100 تومان بود. ما در این مدت تلاش کردیم جو را به قیمت 700 تا 720 تومان به مقدار زیاد توزیع کنیم و قیمت دام را 14هزار تومان ارتقا دادیم. دام حدود 70 درصد گران شد اما گوشت در بازار بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت داشت. این باعث شد قیمت گوشت در بازار افزایش معقولی داشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف سازمان کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد تولیدکنندگان است، عنوان کرد: امسال تمرکز ما بر روی فعالیت های آب و خاک است. امسال اعتبار بی سابقه ای در بخش آب و خاک به استان اختصاص داده شده که تاکنون هیچگاه 50 درصد این اعتبار را هم نداشتیم. در حال حاضر استان ما به 180 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار تجهیز شده که 80 میلیارد تومان آن از اعتبارات داخل استان است. 
وی ادامه داد: بیش از 60 میلیون تومان این اعتبار پرداخت شده است. برای انتقال آب با لوله نیز 100 میلیارد تومان اعتبار در اختیار ماست که تخصیص آن قطعی شده است. با کمک این بودجه بیش از 4000 کیلومتر انتقال آب با لوله محقق خواهد شد. برنامه این است تا قبل از سال جدید بخشی از این لوله ها را به شهرستان های استان انتقال دهیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افتتاح پروژه های این سازمان در دهه فجر امسال گفت: امسال 147 پروژه با اعتباری بالغ بر 43 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و 20 درصد از محل منابع مردمی و بخش خصوصی در دهه فجر افتتاح خواهد شد. همچنین از تسهیلات مکانیزاسیون تجهیزات کشاورزی در استان 54 درصد از 78 میلیارد تومان جذب شده است. عمده پروژه های ما در دهه فجر برای افتتاح آب و خاک، خدمات، متجمع های گلخانه ای، زراعت و باغبانی خواهد بود.
مزروعی تاکید کرد: علاوه بر آب و خاک، امسال تمرکزمان بر فعالیت های بازرگانی نیز خواهد بود. در حال حاضر یکسری از محصولات ما نیاز به صنایع فرآوری و تبدیلی دارد که از این جهت صنایع استان ما عقب است. طی دهه اخیر که به صنایع ما توجه نشد، صنایع کشاورزی استان صدمه دیده و از تکنولوژی روز بهره مند نیست. همچنین هزینه های تولید بالاست و برای رقابت در بازار های جهانی با مشکل رو به رو هستیم. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر در صنایع دام به خصوص کشتارگاه ها مشکلاتی وجود دارد. هم اکنون تعداد کشتارگاه های صنعتی دام در استان خیلی ناچیز است و تنها دو مورد در شهرهای مشهد و فریمان فعال است که همین ها هم باید به روز شوند. در حال حاضر چند کشتارگاه در شهرستان های تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام در دست ساخت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار