وزارت رفاه دولت یازدهم بنا دارد تا در آستانه سال جدید میان 11 میلیون از خانواده های نیازمند، بسته حمایت غذایی توزیع کند؛ هرچند مسئولان در رابطه با هدف اجرای این طرح بر حمایت از نیازمندان تأکید کرده اند، یک حساب سرانگشتی و مقایسه ارزش ریالی این بسته حمایتی با قیمت های روز، بازار شائبه انتخاباتی و بی تأثیر بودن آن در افزایش رفاه خانواده ها را تقویت می کند.
کد خبر: ۳۷۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ 06 February 2017
وزارت رفاه دولت یازدهم بنا دارد تا در آستانه سال جدید میان 11 میلیون از خانواده های نیازمند، بسته حمایت غذایی توزیع کند؛ هرچند مسئولان در رابطه با هدف اجرای این طرح بر حمایت از نیازمندان تأکید کرده اند، یک حساب سرانگشتی و مقایسه ارزش ریالی این بسته حمایتی با قیمت های روز، بازار شائبه انتخاباتی و بی تأثیر بودن آن در افزایش رفاه خانواده ها را تقویت می کند.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه سال جدید تصمیم گرفته است تا برای حمایت از 11 میلیون خانواده نیازمند که عمدتاً تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، میان آنها بسته حمایت غذایی توزیع کند؛ بسته ای که گفته می شود، ارزش ریالی آن برای هر نفر 300 هزار ریال است و اگر جمعیت خانواده از از دو نفر بیشتر شود، این رقم برای افراد مازاد بر 2 نفر به 100 هزار ریال کاهش می یابد.

احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر به «ایسنا» گفت: در هفته جاری پیامکی به مشمولان ارسال می شود تا برای دریافت بن کار های حمایت غذایی اقدام کنند.

این در حالی است که ظاهراً هنوز بودجه طرح تأمین نشده است. «میدری» افزود: طرح توزیع بسته‌های امنیت غذایی از تیر ماه 93 آغاز و تا کنون هفت مرحله به واجدین شرایط ارائه شده است. اکنون برای توزیع مرحله جدید این بسته ها منتظر دریافت بودجه از دولت هستیم.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی با بیان اینکه حدود 11 میلیون تن مشمول دریافت این بسته‌ها هستند، عنوان کرد: این حمایت در قالب کارت‌های اعتباری در اختیار خانواده‌های محروم قرار می گیرد تا بتوانند با مراجعه به تعاونی‌ها و فروشگاه‌های مشخص، مواد غذایی مورد نیاز و معین را خریداری کنند.

میدری ادامه داد: ارزش هر بسته‌ غذایی برای خانوار تک نفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی، سیصد هزار ریال، خانوار دو نفره ششصد هزار ریال و خانوارهای بیش از دو نفر، به ازای هر نفر اضافی یکصد هزار ریال و در هر خانوار حداکثر یک میلیون و دویست هزار ریال تعیین شده است.

بنابراین می توان گفت، قرار است این بسته حمایتی تنها به 11 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور اختصاص یابد که از قشر نیازمند و مستحق دریافت کمک های دولتی هستند.

مبلغ این بسته حمایتی نیز برای هر نفر 30 هزار تومان عنوان شده؛ البته به شرطی که تعداد اعضای خانواده 2 نفر باشند و اگر خدایی ناکرده تعداد افراد خانواده به سه نفر برسد آن موقع دردسرها تازه شروع می شود، چون به نفر سوم تا هشتم تنها نفری 10 هزار تومان پرداخت می شود و اگر تعداد از اعضای خانواده از هشت نفر بیشتر شود، دیگر خبری از بسته حمایتی نخواهد بود.

شاید بزرگ ترین انتقادی که به این طرح دولت وارد است، این باشد که ارزش ریالی اعلام شده برای آن با قیمت محصولات غذایی موجود در بازار اصلاً تطابق ندارد و عملاً با این مبالغ نمی توان به افزایش رفاه نیازمندان امید داشت. خصوصاً اینکه برای این بسته جدا از ارزش ریالی اندک، محدودیت های نفری هم اعمال شده و عملاً با افزایش تعداد خانواده ارزش این طرح به جای اضافه شدن، کاهش می یابد.

شاید بتوان مهم ترین هدف دولت یازدهم از اجرای این طرح را نه حمایت از نیازمندان بلکه افزایش پایگاه رأی در بین قشرهای کم درآمد جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی دانست. به ویژه اینکه از هم اکنون برای اجرای این طرح اطلاع رسانی ها آغاز شده و این در حالی است که برای حمایت از قشرهای کم درآمد جامعه آن هم از سوی دولت، اصلاً نیازی به اطلاع رسانی گسترده نیست و اتفاقاً صلاح این است که به صورت پنهانی انجام شود.

آنقدر مسئولان درباره این طرح شتابزده عمل می کنند که هنوز بودجه طرح تأمین نشده آن را رسانه ای نکرده اند و در مورد جزئیات آن هم صحبت می کنند. حال آنکه اگر بودجه طرح تأمین نشود و یا ساختار کلی آن تغییر کند، قطعاً آسیب های قابل ذکری را در میان قشرهای کم درآمد و نیازمند جامعه بر جای خواهد گذاشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار