کد خبر: ۳۷۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 07 February 2017
 کیهان
 
رسانه‌های آمریکا: رزمایش ایران پیام قاطع به تهدید ترامپ بود

رسانه‌های مختلف آمریکا، رزمایش نظامی ایران را پاسخ قاطع به تهدیدهای ترامپ توصیف کردند. این رسانه‌ها به طور گسترده رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پوشش دادند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی گفت: ایران با رزمایش اخیر، پیام روشنی به آمریکا داد، در حالی که «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با خطاب قراردادن ایران به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم، اظهارات بسیار تندی علیه ایران به کار برد، فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت «اگر دشمن مرتکب اشتباهی شود موشک‌های غران ما بر سر آنها خواهد بارید».

سی‌ان‌ان افزود: ایران در روزهای اخیر یک رزمایش هوا- فضایی داشته است که در آن سامانه‌های جنگی، موشکی و راداری را مورد آزمایش قرار داد، این یک پیام کاملاً روشن است که ایران آماده مقابله با هرگونه اقدام نظامی است.

روزنامه واشنگتن پست نیز تأکید کرد: رزمایش ایران، پاسخ به تهدیدهای ترامپ بود، یک فرمانده سپاه گفت تهدید بی‌ثمر است، ما بارانی از موشک را بر سر دشمنان می‌ریزیم.

شبکه ای‌بی‌سی در گزارشی تصریح کرد: در بحبوحه تنش‌ها میان ایران و آمریکا، ایران رزمایشی برگزار کرد که در آن یک سیستم موشکی و راداری را آزمایش کرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: سپاه پاسداران در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که این رزمایش نشان از آمادگی ایران در مقابله با تهدیدهاست.

اسرائیل: حزب‌الله بسیار قدرتمندتر از تصور ماست

تحلیلگران صهیونیست معتقدند: «ارتش حزب‌الله، بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که ما می‌شناسیم.»

به گزارش روزنامه الاخبار، مرکز پژوهش‌های امنیت در تل‌آویو به عنوان اولین مرکز پژوهشی ویژه امور راهبردی در رژیم صهیونیستی تلاش کرده است تا نه فقط قدرت‌گیری نظامی حزب‌الله را از نظر میزان قدرت و انواع و درجه آنها ارزیابی کند، بلکه آن را از نظر ساختار سازمانی و بکارگیری این قدرت ارزیابی نمایند.

تحقیقات یفتاح شابیر «رئیس برنامه توان نظامی در خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های امنیت تل‌آویو»، حزب‌الله را در فهرست تهدیدات پیش روی «اسرائیل» توصیف کرد و نوشت: تعیین میزان این قدرت دشوار است زیرا حزب‌الله به طور کلی به عنوان یک موسسه نظامی کلاسیک (ارتش) موفق شده است که اسرار نظامی خود و امنیت اطلاعاتش را حفاظت کند و این بدان معناست که آنچه درباره توان این حزب منتشر شده است؛ در مقایسه با قدرت و توانمندی‌های آن بسیار ناچیز است.

به گزارش العالم، وی تاکید کرد: حزب‌الله، از بهترین ارتش‌های خاورمیانه است.

بهار: در فضای رسانه اصولگرایان با هوشمندی دست برتر را دارند

«برخلاف برخی همراهان دولت، منتقدان دولت دست برتر را در فضای رسانه‌ای دارند.»

روزنامه اصلاح‌طلب بهار در یادداشتی تحت عنوان مخالفان هوشمند نوشت: مخالفان امروز دولت روحانی نه بی‌سواد و نه کم‌دانش هستند. برخلاف شماری از تحلیل‌گران و همراهان دولت، مخالفان امروز دولت کارشان را خوب بلدند. منتقدان امروز دولت ادبیاتی دقیق‌تر در مقایسه با سال‌های قبل در حوزه نقد و پرسش‌گری دارند.

دیگر برخلاف دوره دوم خرداد، نیازی نیست شماری از جوانان خودجوش را راهی سالن‌های سخنرانی کنند، برهم زدن‌هایی که سود مستقیم آن به جیب مخالفان رفتارهای پرخاشگرایانه سرازیر می‌شد. رویکرد اصلی مخالفان دولت ستاندن بهانه از دستان دولتمردان است. کمتر فضایی برای مظلوم‌نمایی به دولت داده می‌شود، برهم زدن نظم سخنرانی نوبخت در ایام تعطیل نوروز 95 و یکی از مسئولان وزارت کشور در یزد آنقدر کم تعداد است که به احتمال بسیار زیاد از یادها رفته است.

این روزنامه می‌افزاید: مخالفان امروز روحانی حداقل چند سر و گردن از مخالفان دولت اصلاحات بالاتر ایستادند و در اکثر مواقع مقایسه آن رویکردها با روش‌های امروز اشتباه است. طی سال‌های گذشته و به گفته یکی از فعالان سیاسی همه با هم تغییر کردیم، به گمانم این تغییر در جریان اصولگرایی بیشتر هم بوده است.

جلسه استیضاح عطاءالله مهاجرانی در مجلس پنجم بخش ناچیزی از این مخالفت‌ها با دولت وقت را نشان می‌دهد، توانایی طرح پرسش از سوی نمایندگان، قدرت به چالش کشیدن وزیر وقت و مهمتر ناهماهنگی بسیار واضح در میان مخالفان اصلی دولت اصلاحات را می‌توان در همان جلسه استیضاح دید... بنا  به گفته یکی از سردبیران روزنامه‌های بعد از شکل‌گیری دولت اصلاحات، اولین روزهایی که نشریه‌ای غیر دولتی روی دکه مطبوعات رفت اکثر نیروهای اصولگرا نمی‌دانستند چگونه واکنشی نشان دهند.

روزنامه‌نگاران، روزنامه‌ها و نشریات فعال وابسته به جریان اصولگرایی در نیمه دوم دهه هفتاد آنقدر از فضای پیرامونی و شکل گرفتن روش‌های نوین و مطالبات متراکم شده شهروندان دور افتاده بودند که توانایی واکنش مطلوب در مقابل رسانه‌های جدید را نداشتند.

واگذار کردن سه انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس ششم و شورای شهر اول را می‌توان به این مسئله مربوط دانست اما آن دوران به پایان رسیده و شرایطی دیگر رقم خورده است.

چنانچه مخالفان دولت از جنس اصولگرایان نیمه دوم دهه هفتاد باشند، می‌توان دست آنها را خواند، آنان را در زمینه ندانستن معنای دقیق مفاهیم علوم انسانی به چالش کشید و از همه مهمتر انتقادهای نمایندگان مجلس پنجم از وزارت ارشاد را به رویشان آورد، اما مخالفان امروز دولت یازدهم رسانه‌محور شدند. افکار عمومی را اخیراً بهتر درک کردند. کمتر دل‌خوش تحلیل‌های فضایی می‌شوند، برای اینکه صدایشان بهتر شنیده شود نیم نگاهی به آمارها و اعداد دارند.

روزنامه بهار می‌نویسد: اینکه همچنان برخی از فعالان سیاسی از روی اجبار تلاش می‌کنند پاسخی به مسئله فیش‌های نجومی بدهند نشان از تحرکات رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرایی دارد.

روزنامه‌های اصولگرا طی سال‌های گذشته آنقدر استخوان‌دار شدند که برای به چالش کشیدن دولت یازدهم، بار بخش زیادی از ترکیب نیروهای سیاسی در مجلس دهم بر روی دوش رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرایان بود، تریبون‌هایی که در حد توان توانستند در راستای کسب کرسی ریاست کمیسیون‌ها قدم بردارند.

رویکردهای آنان تغییر کرده است. دولت یازدهم می‌بایست روابط عمومی خود را با این داده‌ها و کنش‌های جدید هماهنگ و گام فراتر از آنان بردارد. چنانچه روابط عمومی دولت نتواند پاسخی مناسب به شیوه نقدهای جدید داشته باشد، کار دولت روحانی برای مرحله دوم ریاست جمهوری دشوارتر از هر زمان خواهد شد. رسانه‌های اصولگرا و نقدهای آنان را نباید و نمی‌توان نادیده انگاشت، نقدهایی که در بسیاری از مواقع باعث موضع‌گیری‌های پرهزینه، چالش‌زا و گل به خودی از سوی دولتمردان شده است، سخنان وزرا و معاون رئیس جمهور علیه یکدیگر حاصل دست‌پخت و زمینه‌سازی همین رسانه‌هاست. می‌توان بخشی از این خطاها را به دلیل دست بالا داشتن این رسانه‌ها عنوان کرد.

اعتماد: فعالان اقتصادی، دولت را مقصر رکود بازار مسکن می‌دانند

فعالان بازار مسکن تأکید دارند که دولت مقصر اصلی رکود در بازار مسکن است.

روزنامه اعتماد با انتشار این خبر نوشت: رکود مسکن 4 ساله شد. این رکود انگار، اقتصاد چسبیده، حتی محرک‌هایی مثل وام و تسهیلات برای مردم و انبوه‌سازان هم نمی‌تواند خواب زمستانی 4 ساله مسکن را آشفته کند. در حالی که ماه‌های پایانی سال در حال سپری شدن است، اما هنوز بازار مسکن وارد روزهای رونق خود نشده و می‌توان گفت سکون و ثبات در این بازار تداوم خاصی یافته است.

پیش از این بسیاری از فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کردند که بازار مسکن از نیمه دوم سال جاری رونق یابد و بالاخره بازار مسکن نیز از رکود سه ساله‌اش خارج شود، اما حالا با وجود اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم نه خبری از رونق هست و نه پیش‌بینی جدید برای خارج شدن مسکن از وضعیت رکود فعلی‌اش.

گویا دیگر مسئولان و فعالان مسکن نیز امیدی به بازگشت رونق به این بازار ندارند و به جای پیش‌بینی‌هایی که تحقق آن با اما و اگر همراه است، تنها به تحلیل بازار می‌پردازند اما همچنان اصرار دارند که دولت مقصر اصلی رکود در بازار مسکن است.

موضوعی که حسن محتشم، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران با اشاره به سهم 15 درصدی مسکن در اقتصاد کشور بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: «مسکن وارد چهارمین سال رکود خود شده که ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد کلان کشور است و اگر این رکود ادامه پیدا کند تبعات منفی زیادی مثل بیکاری و بزهکاری در پی خواهد داشت. دولت باید شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد چرا که سیاست‌های حاکم بر اقتصاد موجب رکود در بخش مسکن شده است.

دولت برای خروج از رکود بخش کلان اقتصاد کشور چاره‌ای جز این ندارد که بخش مسکن را رونق دهد.

وی با بیان اینکه شروع کارها در ایران مشکل است اما پس از آن علاقه‌مندان بسیار زیادی وارد آن می‌شوند، تصریح کرد: «ابتدای کار معمولا مقداری مانع است، مانند طرح مسکن مهر که در ابتدا ساخت و ساز آن مشکل بود اما با ورود انبوه‌سازان ساخت و ساز سرعت گرفت.» محتشم با بیان اینکه در مسکن مهر حدود 10 درصد انبوه‌ساز با پول خودش کار کرده است، تاکید کرد: آقای وزیر از این انتقاد می‌کرد که چرا به مسکن مهر ورود پیدا کرده‌اید؟ بنده پاسخ دادم که وقتی اهرم‌های اقتصادی در دست دولت است، انبوه‌سازان چاره‌ای جز ورود به این پروژه‌ نداشتند. اگر ما نمی‌رفتیم همین تعداد ساخت و ساز هم انجام نمی‌شد».

یادآور می‌شود گزارش روزنامه اعتماد در حالی است که پیش از این احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات تصریح کرده بود دولت با فعال کردن پروژه مسکن مهر می‌تواند 170 شاخه صنعتی دیگر را فعال کند و به اقتصاد رونق بدهد.

آمریکا پس از برجام نگذاشت بانک‌های اروپایی با ایران کار کنند

«عدم اطمینان روبه‌ رشدی در اروپا درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران وجود دارد و این موضوع با روی کارآمدن ترامپ بیشتر هم شده است.»

«لوب لاگ» در تحلیلی نوشت: کمیته تجارت بین‌الملل پارلمان اروپا (اینتا) جلسه‌ای را در تاریخ 24 ژانویه برای چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران ترتیب داد، که به نظر دیرهنگام است. شرکت‌کنندگان برجسته این جلسه این افراد بودند: پیمان سیدات، سفیر جمهوری اسلامی ایران، هوگو سوبرال، رئیس نیروی کار ایران در بخش خدمات خارجی اروپا، اریک فیستا، غول نفت و گاز فرانسوی و مدیرعامل بخش ایران در توتال و روزبه پارسی، مدیر گروه اروپایی پژوهش درباره ایران که اتاق فکری مهم در اروپا به حساب می‌آید.

توجه خاص نماینده شرکت توتال به این موضوع حساس قابل توجه بود. اریک فیستا به عدم قطعیت ناشی از عملکرد آمریکا اشاره کرد که مانع از چشم‌انداز روشن همکاری‌های اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران شده است. توتال از سال‌های 1950 در ایران حضور داشت و تا دوران تحریم‌ها در سال 2012 فعال بود و یکی از نخستین شرکت‌های اروپایی به حساب می‌آید که پس از برداشته شدن تحریم‌ها در پی توافق برجام، حضور خود در ایران را تجدید کرد.

عدم قطعیت در سیاست آمریکا حداقل به دو صورت شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اول، این واقعیت که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند یک جانبه تصمیم به چشم‌پوشی از این قرارداد بگیرد یا در هر زمان با صدور فرمانی اجرایی برقراری تحریم‌های ثانویه را خواستار شود. این تصمیمات می‌توانند به تجارت شرکت‌هایی مانند توتال با ایران آسیب برساند.

دوم، قضاوت اخیر آمریکا، ‌کل سیستم مالی بانک‌های اروپایی در قبال با ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معامله با ایران را مشکل می‌کند. تنها چند بانک کوچک و متوسط خصوصی هستند که محدودیتی ندارند. به عنوان مثال توتال سه ماه پیش می‌خواست چند صد هزار یورو را به بانکی در تهران برای پرداخت حقوق کارکنان محلی و اجاره دفتر پرداخت کند اما‌ بانک‌های کوچک نمی‌توانستند چنین معامله‌ای را به دست گیرند. این نشان می‌دهد که چنین بانک‌هایی نمی‌توانند در پروژه‌های بزرگی که قرار است در تهران انجام شود درگیر شوند.

تجار اروپایی به اقدامات هماهنگ اتحادیه اروپا از جمله اعمال فشار به ترامپ برای جلوگیری از وضع تحریم‌های ثانویه، چشم دارند. بانک‌های اروپایی احتیاج دارند که از مقامات ایالات متحده چه در سطح فدرال و چه در سطح ایالتی اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت ممکن است معاملات بانکی آنها امن نبوده یا به طور کامل با تحریم‌های باقی مانده سازگار نباشد.
 
 
 خراسان

مجوز روحانی برای فروش 150 هزار متر اراضی دولتی

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح که طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور  رسیده، مقرر شده به استناد ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور، مجوز فروش حدود 150 هزار متر مربع از اراضی متعلق به دستگاه های دولتی با کاربری های اداری و انبار در استان های تهران و البرز و همچنین یک ساختمان دولتی با حدود 10 هزار متر مربع زیربنا در تهران صادر شود.
 
اصلاح شرایط بیمه بیکاری پس از 26 سال

بر اساس درخواست یک عضو کابینه که هم اکنون در حال بررسی توسط تعدادی از مسئولان اجرایی است، مقرر شده در راستای اجرای ماده 64 قانون برنامه پنجم توسعه و واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش غیردولتی، چابک سازی و کاهش هزینه های دولت و نیز انسداد راه‌ های سوء استفاده های احتمالی از صندوق بیمه بیکاری، نسبت به اصلاح موادی از آیین‌ نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری مصوب شهریور سال 69 در دولت اقدام و بخشی از بررسی این امور به بخش خصوصی واگذار شود.
 
 
آرمان

موشك جواب موشك است

شنیده شد که محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مطلبي تحت عنوان«سياست واقعي» نوشت: موشك جواب موشك است. پس از ۴۰ سال معلوم شده است كه سريال كلينتون، بوش، اوباما و ترامپ در مقابل ايران، سياست خنده و سيلي است.
 
ايران در مقابل خنده آنها نرمش قهرمانانه و در مقابل سيلي آنها ندامت را براي‌شان رقم زده است؛ بنابراين وقتي گفت‌وگوي تمدن‌ها و برجام با سد تهديدات بوش و ترامپ مواجه باشد، ادامه نرمش موجب مي‌شود كه آنها به مراكز هسته‌اي ايران حمله كنند، چون فكر مي‌كنند ما جز خنده و دست مريزاد در چنته ديپلماسي نداريم ولي اگر بدانند موشك جواب موشك است جز لفاظي، رجزخواني و غارت پول‌هاي عربستان طرفي نخواهند بست.

تعطيلي مراكز ايراني در سودان

شنیده شد که عمر البشير، رئيس‌جمهور سودان با تاكيد بر اينكه ايران هيچ گونه نفوذي در كشورش ندارد، گفت: اخيرا يك مركز فرهنگي ايراني را يافتيم كه اقدام به ترويج تشيع در سودان مي‌كرد و آن را تعطيل كرديم. عصرايران نوشت؛ عمر البشير، رئيس‌جمهور سودان در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني العربيه، جمهوري اسلامي ايران را به توسعه تشيع و سوءاستفاده از كشورش براي ضربه زدن به عربستان سعودي متهم كرد. وي پيش از اين هم اتهامات مشابهي از جمله دخالت ايران در مسائل داخلي كشورهاي عربي را به ايران وارد كرده بود. عمر البشير افزود: ايران در سودان هيچ گونه نفوذي ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار