مدیر امور سهام شرکت پدیده با اشاره به راه اندازی محدود اتاق مبادلات سهام پدیده، جزئیات نقل و انتقالات سهام در این اتاق را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۷۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 08 February 2017
به گزارش تابناك رضوي به نقل از ایسنا، طوسیان امروز در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون موضوعات پدیده و بازگشایی اتاق مبادلات سهام این مجموعه در دفتر پدیده با اشاره به بازگشایی اتاق مبادلات سهام این مجموعه از فردا گفت: طی جلسه دیروز ما با سازمان بورس، دستور العمل اتاق مبادلات سهام پدیده نهایی و بیانیه پذیرش ریسک خرید سهام پدیده نیز صادر شد. این بیانیه در کمیته سه نفره نهایی شده است. 
 
وی اضافه کرد: براساس قانون مبادلات بورس سال 86 باید تمام اتاق های OTC جمع‌ آوری می شد و همه این ها زیر مجموعه بازار فرابورس قرار  گرفت چراکه الزامات پذیرش در فرابورس سبک تر است. 
 
سامانه اتاق مبادلات سهام پدیده به دیتاسنتر معتبر اتصال خواهد یافت
 
طوسیان تصریح کرد: البته الزاماتی که فرابورس برای حضور پدیده معین کرده را نمی توان در حال حاضر تهیه و ارایه کرد و تهیه برخی از الزامات 5 تا 6 ماه طول می کشد. از طرف دیگر با توجه به فشاری که بر سهامداران آمده بود، قرار شد اتاق مبادلات سهام راه اندازی شود. به همین جهت مجوزی برای راه اندازی اتاق OTC اخذ شد تا مراحل پذیرش ما در فرابورس طی شود؛ پس از آن این اتاق مبادلات فعال نخواهد بود.
 
مدیر امور سهام شرکت پدیده با بیان اینکه پرونده پذیرش پدیده در فرابورس به جریان افتاده، عنوان کرد: در حال حاضر به دنبال شفاف سازی اطلاعات هستیم تا پدیده برای حضور در فرابورس ضعف اطلاعات نداشته باشد. اتاق مبادلات سهام در قالب یک سامانه ارایه شده و سهامداران می توانند با استفاده از کلمه کاربری و رمز خود وارد آن شوند. 
 
طوسیان ادامه داد: در این سامانه اطلاعات و برخی گزارشات و همچنین بیانیه شفافیت قرار داده شده است. همچنین مجموعه پدیده این آمادگی را دارد تا از طریق سامانه 05138888 در دو شیفت صبح و عصر پاسخگوی مسایل سهامداران باشد. البته با توجه به اینکه تعداد سهامداران نزدیک 130 هزار نفر است، باید بستر ارتباطی مناسبی برای این تعداد مراجعه فراهم شود. به همین جهت برنامه ما این است که سامانه را به یک دیتا سنتر معتبر کشور انتقال دهیم.
 
سهامداران در روزهای ابتدایی بارگذاری سامانه اقدام به خرید و فروش نکنند
 
مدیر امور سهام شرکت پدیده اضافه کرد: این سمانه از ساعت صفر بامداد فردا به صورت محدود آماده بارگذاری است. تست های اولیه سامانه نیز انجام شده و خوشبختانه پاسخگو بوده است.  البته آنچه که مد نظر ماست این است که شرایط برای حضور همه سهامداران در سامانه به صورت یکسان فراهم شده و دسترسی برای همه یکسان باشد. 
 
وی تاکید کرد: البته پیشنهاد ما این است که سهامداران در روزهای ابتدایی بهتر است فروش انجام ندهند چراکه احتمالا در روزهای ابتدایی به جهت صف های فروش و خرید ارزش سهم پایین خواهد آمد. پیشنهاد ما این است با توجه به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام است، بهتر است سهامداران چند روز تحمل داشته باشند.
 
طوسیان با بیان اینکه اتفاقات شرکت بر ارزش سهم تاثیرگذار است، افزود: روند حل مشکلات پدیده رو به بهبود است. اگر سهامداران یک یا دو هفته تحمل داشته باشند، بهتر است. پیش بینی ما این است که کسانی که در روزهای ابتدایی خرید و فروش می کنندف ضرر خواهند کرد. 
 
مدیر امور سهام شرکت پدیده تصریح کرد: پیش بینی ما این است، اگر حجم حمله برای فروش سهام کم باشد، بازار برای سهامداران جدید رغبت ایجاد خواهد کرد. ما برای جذب سهامدار کلان نیز با شرکت های مختلف صحبت کرده ایم اما یکی از بحث های اصلی آنان این است که ابتدا باید تکلیف کنسرسیوم بانکی مشخص شود، آن زمان با 10 درصد بیشتر از قیمت خریداری خواهند کرد.
 
وی با اشاره به ارزش دارایی های پدیده و تاثیر آن بر قیمت سهام گفت: با توجه به اینکه خالص ارزش دارایی های پدیده 9300 میلیارد تومان است، این رقم برای خرید و فروش سهام وسوسه انگیز خواهد بود. قطعا شرایط بازار، عرضه و تقاضا و اطلاعات شرکت در بلندمدت باعث جذب سرمایه دار می شود.
 
طوسیان در خصوص کاربرد کدهای بورسی برای خرید و فروش سهام بیان کرد: ما در مقطعی دنبال این بودیم که از طریق یک یا دو کارگزاری بورس در کشور خرید و فروش سهام انجام دهیم که این امر به توافق نهایی نرسید. ما برای صدور کدهای بورسی استعلام اطلاعات کل سهامداران را از ثبت احوال گرفته بویدم تا مبادلات را از طریق این چند کارگزار بورس انجام دهیم. 
 
تمام سهامداران فعلی احراز هویت شده‌اند
 
وی اضافه کرد: اما نتوانستیم از این روش استفاده کنیم. برای همین خود اقدام به پیشرفته تر کردن روش های الکترونیکی کردیم تا زمانی که وارد فرابورس شدیم، اطلاعات آماده باشد. در واقع کدهای بورسی پس از حضور ما در فرابورس کارایی خواهد داشت. هم اکنون 300 تا 400 سهامدار اطلاعات ناقص داشتند که در حال بهبود آن هستیم.  
 
مدیر امور سهام شرکت پدیده با بیان اینکه تهیه کد بورسی برای سهامداران خارجی کار پرزحمتی است، تاکید کرد: این مساله نیز حل خواهد شد. خرید و فروش سهام توسط سرمایه گذار خارجی از قاعده خاصی پیروی می کند؛ اگر رقم های مبادلاتی بزرگ باشد، سهامدار باید به وزارتخانه برود ولی برای رقم های ناچیز چنین الزامی وجود ندارد. در حال حاضر حدود 600 سهامدار خارجی در پدیده داریم که احتمالا می توانند در اتاق مبادلات سهام حضور یابند.
 
تصفیه تا 24 ساعت انجام خواهد شد
 
طوسیان با تاکید بر اینکه تمام سهامداران فعلی احراز هویت شده اند، گفت: احراز هویت به روش پیشرفته و یا با همان کد رهگیری قبلی انجام می شود. سفارشات به صورت یک مرتبه در روز انجام شده و از ساعت 8.30 تا 15 ادامه خواهد یافت و دستورات و خرید و فروش در این مدت اخذ می شود. حدود ساعت 16 تطبیق قیمت ها صورت می گیرد و تا ساعت 18 اطلاعات در حساب سهامداران درج خواهد شد. 
 
وی تصریح کرد: قول داده ایم تصفیه حداکثر 24 پول را به حساب مشتری خواهیم ریخت. هیچ پول نقدی از کسی اخذ نشده و پول نقدی هم به کسی پرداخت نخواهیم کرد. برای واریز مبلغ سهام حساب باید به نام سهامدار باشد. البته می توان این اقدام را برای سهامداران زیر 18 سال در حساب والدین آنان انجام داد.
 
مدیر امور سهام شرکت پدیده تاکید کرد: ارایه اولویت های خرید و فروش سهام بر حسب قیمت، زمان و تعداد است. حق تقدم به کسانی تعلق می گیرد که اگر قیمت و زمان برای مبادله سهام یکسان بود، کسی که سهام وی کمتر باشد، در اولویت خرید و فروش قرار خواهد گرفت.
 
طوسیان ابراز امیدواری کرد، خرید و فروش سهام به صف فروش نرسد. 
 
مدیر امور سهام شرکت پدیده ادامه داد: ما برای مبادلات 5 قیمت برتر را در خرید قرار می دهیم. براساس قیمت پایانی روز گذشته سهم ها دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصد تعیین شده است. قیمت هر روز نیز قیمت پایه روز بعد خواهد شد که با یک درصد نوسان تعیین می شود. همچنین در بیانیه، پذیرش ریسک سهام پدیده طراحی شده و کسی که دستور خرید بزند، تا آن بیانیه را مطالعه نکند و تیک آن را نزند، اجازه ورود به سامانه خرید سهم را خواهد داشت. 
 
دستورالعمل مبادلات سهام پدیده به شرح زیر است:
 
فصل اول: تعاریف و اصطلاحات: 
 
ماده ١: اصطلاحات و واژه هایی که در این دستورالعمل به کار رفته اند، دارای معانی و مفاهیم زیر می باشند:
 
١- اتاق معاملات:
ساختار فنی و حقوقی است که در اجراي مصوبات ستاد تدبیر و ساماندهی شرکت های سرمایه گذاری استان خراسان رضوی و صورت جلسه کمیته ٣ نفره نقل و انتقال سهام معاملات سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز در آن قابل انجام می باشد.
 
2- مالیات و کارمزد:
نرخ مالیات به ازای هرسهم ۴٠ ریال به عهده فروشنده و کارمزد انجام معاملات ١٣٠ ریال برای خریدار و ١٣٠ ریال برای فروشنده می باشد. 
 
3-  بیانیه ریسک :
بیانیه ای مشتمل بر موارد با اهمیت در خصوص معاملات و وضعیت شرکت است که کلیه اشخاصی که تمایل به انجام معاملات در سامانه دارند باید قبل از ورود به سامانه نسبت به مطالعه و تایید آن اقدام نمایند.
 
4- اعتبار زمانی سفارش:
الف) سفارش روز: (Day) اعتبار زمانی سفارش می تواند به تاریخ روز باشد به این معنی که اگر تا پایان روز تمام یا قسمتی از درخواست خرید یا فروش انجام نشد، باقیمانده به صورت خودکار از سامانه معاملات حذف می گردد.
 
ب ) سفارش مدت دار: (Good Till Date) این سفارش تا زمان اعتبار درج شده در سفارش معتبر است و در صورتی که در تاریخ پایان اعتبار سفارش تمام یا قسمتی از سفارش انجام نشده بود، سفارش از سامانه حذف می شود.
 
5- قیمت پایانی :
قیمت انجام معامله در هر روز معاملاتی می باشد که مبنای دامنه نوسان قیمت روز بعد است.
 
6- دامنه نوسان:
دامنه مجاز قیمت سفارشات در هر روز معاملاتی است که بین مثبت یک تا منفی یک درصد قیمت روز قبل. 
 
7- سامانه:
سامانه معاملاتی اتاق است که ثبت سفارش و انجام معاملات در آن انجام می شود.
 
ماده ١٢: تغییرات قیمت و حجم سفارشات منجر به تغییر موقعیت در صف مشتری متناسب با اولویت های موضوع ماده ٧ و ٨ این دستورالعمل خواهد شد.
 
ماده ١٣: حدود سفارشات صرفا در دامنه نوسان قیمت امکان پذیر می باشد دامنه نوسانات قیمتی مثبت یک تا منفی یک درصد قیمت پایانی روز قبل می باشد. در صورت تغییر دامنه نوسان قیمت روزانه، تغییرات حداقل یک هفته قبل از اعمال از طریق سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.
 
فصل دوم: احراز هویت:
 
ماده ٢: ایجاد سفارش و انجام معامله در اتاق مستلزم احراز هویت مشتریان می باشد. بدین منظور الزامی است تا کلیه مشتریان به یکی از روش های زیر احراز هویت گردند:
 
١ـ تکمیل اطلاعات مربوط به احراز هویت در یکی از دفاتر سهام شرکت
 
٢ـ تکمیل اطلاعات و انجام امور احراز هویت از طریق بانک های مورد تایید یا دفاتر پیشخوان دولت 
 
تبصره: فرم احراز هویت به شرح پیوست این دستورالعمل می باشد .
 
ماده ٣: دریافت نام کاربری و شناسه عبور جهت دسترسی به سامانه پس از احراز هویت امکان پذیر می باشد. مشتریان احراز هویت شده می توانند نام کاربری و شناسه عبور خود را از سامانه الکترونیکی شرکت به صورت الکترونیکی یا دفاتر پیشخوان دولت به صورت فیزیکی دریافت کنند.
 
فصل سوم: سفارشات: 
 
ماده ۴: سفارشات وارد شده در سامانه حاوی اطلاعات قیمت، تعداد، اعتبار زمانی سفارش و نوع سفارش (خرید یا فروش) خواهد بود.
 
ماده ۵: دوره سفارش گیری هرروز از ساعت 8.30 شروع و تا ساعت ١۵ انجام می شود.
 
ماده 6: در طول دوره سفارش گیری امکان ورود، اصلاح و یا حذف سفارشات وجود دارد؛ لیکن در این مرحله معامله ای انجام نمی شود .
 
ماده ٧: سفارشات وارد شده صرفا از نوع سفارش محدود می باشد. سفارش محدود به این معنی است که مشتری با ورود سفارش خرید با قیمت تعیین شده آمادگی خود را جهت انجام معامله با قیمت تعیین شده یا کمتر از آن و با ورود سفارش فروش با قیمت تعیین شده آمادگی خود را جهت انجام معامله با قیمت تعیین شده یا بیشتر از آن اعلام می دارد.
 
ماده ٨: کلیه سفارشات در طول دوره سفارش گیری بر اساس معیارهای زیر در دفتر ثبت سفارشات اولویت بندی می شود. 
 
اولویت اول: قیمت 
اولویت دوم: تعداد 
اولویت سوم: زمان
 
ماده ٩: اولویت تعداد موضوع ماده ٧ به شرح زیر می باشد:
 
اولویت ١ تا سقف ١٠٠٠ سهم 
اولویت ٢ از ١٠٠١ سهم تا ١٠٠٠٠ سهم 
اولویت ٣ بیشتر از ١٠٠٠٠ سهم 
 
ماده ١٠: حداکثر حجم هر سفارش و حداکثر حجم مجاز ورود سفارش هر مشتری در روز توسط اتاق تعیین و ۴٨ ساعت قبل از اعمال اعلام می گردد.
 
ماده 11: اطلاعات قیمت سفارشات شامل ۵ قیمت بهتر (بالاتر) سفارشات خرید و ۵ قیمت بهتر (پائین تر) سفارشات فروش از طریق سامانه به صورت برخط منتشر می شود .
 
همچنین وضعیت سفارش مشتریان در صف برای هرمشتری در سوابق سفارشات وی نمایش داده می شود.
 
فصل چهارم: معاملات: 
 
ماده ١۴: پس از پایان دوره سفارش گیری عملیات تطبیق سفارشات و انجام معامله بر اساس رویه ماده ١۴ انجام و معاملات حداکثر تا ساعت ١٨ هرروز در سامانه ثبت و از طریق حساب مشتریان به ایشان اطلاع رسانی می شود.
 
ماده ١۵: معاملات با یک قیمت (قیمت تطبیق) (MATCHING) انجام خواهد شد که بر اساس آن امکان انجام بیشترین حجم معامله وجود داشته باشد. سفارشات فروش با قیمت کمتر از قیمت تطبیق و سفارشات خرید با قیمت بیشتر از قیمت تطبیق به قیمت تطبیق تغییر یافته و سپس معامله بر این اساس انجام خواهد شد .
 
ماده ١۶: تبادلاتی که با توافق طرفین در خارج از اتاق صورت گرفته است پس از ساعت معاملات در سامانه ثبت می شود.
 
فصل پنجم: تسویه معاملات: 
 
ماده ١٧: جهت ثبت سفارش خرید باید مشتریان نسبت به پرداخت وجه معامله قبل از ثبت سفارش اقدام نمایند .
 
ماده ١٨: بعد از تطبیق معاملات، دارایی از کد فروشنده به خریدار منتقل و وجه معامله پس از کسر مالیات و کارمزدهای مریوطه حداکثر ظرف ٢۴ ساعت به حساب فروشنده (که توسط وی در سامانه ثبت معرفی و تایید شده است) واریز می گردد.
 
سایر موارد :
 
ماده ١٩: جهت فعال سازی امکان ثبت سفارش خرید در سامانه مشتریان باید نسبت به تکمیل فرم بیانیه ریسک و طی فرایند احراز صلاحیت جهت خرید سهام اقدام نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار