کد خبر: ۳۷۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 09 February 2017
 کارشناس مسائل فرهنگی سیاسی در گفتگوی تفصیلی با اشاره به اقدامات اخیر دولت آمریکا گفت: باید دولتمردان از فرصت‌سوزی داخلی و فرصت‌سازی خارجی دست بکشند.
«سید جلال امینی» در گفتگو با خبرنگار تابناک خراسان رضوی، در پاسخ به اقدام اخیر ترامپ در ممنوعیت اتباع خارجی به‌ویژه ایران گفت: رویکرد اصلی آمریکا و متحدانش همان پروژه "اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی" غرب از 20 شهریور سال 80 و با حوادث ساختگی 11 سپتامبر کلید خورد.
 
آمریکا همچنان آمریکای بدعهد گذشته است
 این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی سیاسی، با اشاره به این‌که اقدام اخیر ترامپ در راستای شعارهای انتخاباتی مبارزه با تروریست همانند حادثه ساختگی 11 سپتامبر است، افزود: اقدامات دولتمردان این کشور باری دیگر ثابت می‌کنند که آمریکا همان آمریکای بدعهد گذشته است که به بهانه مبارزه با تروریست کشورهای مسلمان افغانستان و عراق را اشغال کرد و پشت‌صحنه همه حوادث و جنگ‌هایی رخ‌داده در منطقه صهیونیست و وهابیت است.
«امینی» تصریح کرد: بنابراین دشمنی آمریکا نسبت به ایران اسلامی همچنان ادامه دارد همان‌طور که سال‌هاست روی پرونده هسته‌ای ما متمرکزند و قبل از اجرای «برجام» مذاکرات و توافق‌ها «توقف روند فعالیت‌های هسته‌ای، عقب‌نشینی ایران از این موضوع، برچیدن کامل صنعت هسته‌ای و اجرای مدل لیبی» را در دستور کار اصلی خود قرار داده بودند.
وی خاطرنشان کرد: در «پسا برجام» آمریکایی‌ها دشمنی خود را در موضوع هسته‌ای به‌گونه‌ای با «کنترل منافع منطقه‌ای برجام، مشکل تراشی مالی و بانکی، محدود شدن و مجهز نبودن به فناوری به‌روز دنیا در آزمایش و رزمایش‌های موشکی با موضع منفعلانه نیروهای مسلح ایران» را دنبال می‌کنند.
 وی بابیان این مطلب که یکی از موضوعات پیرامونی کنترل کامل سپاه و بسیج در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و انزوا داخلی است، ابراز داشت: یکی از خواست‌های دشمن عدم توجه مسئولان دولتی به قرارگاه خاتم سپاه که ظرفیت بسیار بزرگی در عرصه شکستن تحریم‌ها و کاهش آثار آن دارد است تا با اتهام زنی‌های واهی علیه سپاه و بسیج از میدان‌داری به حاشیه رانده شود.  
 
رویکرد بَزک برجام و بَزک آمریکا نقش بر آب شد
این کارشناس مسائل فرهنگی سیاسی، کنترل فضای سیاسی ایران مبنی بر رویکرد بَزک برجام و بَزک آمریکا را نقش بر آب دانست و اظهار کرد: متأسفانه موضوع مذکور توسط برخی مطبوعات زنجیره‌ای و متأثر از نگاه غربی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده همچنان پیش خواهد رفت.  
«امینی» عنوان کرد: سبک و سنگین کردن اوضاع سیاسی ایران تا انتخابات 29 اردیبهشت 96 توسط آمریکا محکی است که کدام جریان دیدگاهشان نزدیک‌تر و کدام جریان نقطه مقابل است، به همین لحاظ هوشیاری و بصیرت همه نیروهای ارزشی، دلسوز و دل‌بسته به این نظام ولایی را می‌طلبد، بنابراین آن جریان ضعیف، فرسوده، غافل وا‌داده کمتر انقلابی نسبت به دشمن قطعاً موردتوجه آمریکایی‌ها در داخل کشوراست.
وی ادامه داد: این اقدام ترامپ ازنظر جبهه انقلاب و جریان حزب‌الله چیزی تازه نیست چون بین جمهوری‌خواه‌ها و دمکرات‌های آمریکایی پلیس خوب و بد نداریم، سران این دو حزب در دشمنی و سرسپردگی نسبت به صهیونیست‌ها از هم سبقت می‌گیرند و همچنان دشمن شماره یک ملت ایران محسوب می‌شوند.  
وی گفت: هدف راهبردی آمریکا درحال حاضر حفظ زیرساخت تحریرم های علیه ایران ازجمله قانون داماتو، انرژی، بانکی، فروش بنزین و وادارسازی ایران به برجام های 2 و 3 است که تمدید دوباره قوانین 10 ساله  تحریم‌ها که در هفته‌های پایانی دولت اوباما اتخاذ شد به‌نوعی نقض برجام است.
 
تفاوتی در سیاست‌های خصمانه اوباما و ترامپ نسبت به ایران نیست
این کارشناس مسائل فرهنگی سیاسی بابیان این‌که دشمن به سراغ مسئولانی می‌رود که نگاه منفعلانه نسبت به مواضع آمریکا و ایادی‌اش در کل جهان دارند می‌رود اضافه کرد: برخی آقای اوباما را آدم مؤدبی می‌دانند درحالی‌که اوباما، جان کری و ترامپ هیچ‌گونه تفاوتی در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران ندارند.
«امینی»  با اشاره به اهداف تاکتیکی آمریکا در این برهه  افزود: ایجاد قابلیت‌های جدید برای تشدید تحریم‌ها، تجدیدنظر ترامپ و دستور خروج از مواضع ضعف به دلیل کافی نبودن منافع برای آمریکا، ظرفیت‌سازی بازگرداندن تحریم‌ها با این تصور که ایران با برجام مجبور به مذاکره شد نه چیزی دیگر و این مواضع خصمانه را ترامپ با ادبیات تندتر و شدیدتر دنبال می‌کند.
وی یادآور شد: برنامه معافیت از اخذ روادید و مأموریت سفر تروریستی مصوبه دوره اوباما بوده لذا نباید فریب ادب ظاهری آنان را خود چون "ترامپ" هم مانند "اوباما" خون‌آشام و شیطان است همان‌طور که به مصوبه دولت گذشته آمریکا با ادبیات تندتر تاکنون جامعه عمل پوشانده است.
وی اذعان داشت: این نشان از بر خود دوگانه غرب به سرکردگی آمریکا با پدیده تروریست است درحالی‌که عربستان از عامل اصلی تروریست در منطقه حمایت می‌کند مستثنا می‌شود و ایران که خود قربانی تروریست در جهان است مورد هجمه قرار داده می‌شود.
 
دولتمردان از فرصت سوزی داخلی و فرصت سازی خارجی دست بکشند
این تحلیلگر مسائل سیاسی فرهنگی متذکر شد: در این برهه می‌بایست دولتمردان از فرصت سوزی داخلی و فرصت سازی خارجی دست بکشند و اقدام و عمل متقابل نسبت به مواضع خصمانه آمریکا اتخاذ نمایند.
«امینی» مکاتبه اخیر مقامات دولتی و مجلس را درخور اقتدار و غرور ملت ندانست و خاطرنشان کرد: باید اقدامی متقابل و خیلی شایسته‌تر از این انجام می‌گرفت، بنابراین این دو مکاتبه خطاب به سازمان مللی بود که دست نشانه و در مسیر سیاست‌های آمریکا حرکت می‌کند کافی نیست و ادعای اعتبار پاسپورت ایرانی را به اثبات رساند.
 وی تصریح کرد: دولت بر خواسته از رأی مردم بیش از 400 شعار انتخاباتی داده و باید به گروه گفتاردرمانی خاتمه دهد و در مقابل دشمن قدار  و بدعهد محکم بایستاد، افزایش، تشدید و استمرار تحریم‌ها  و تهدیدها تحقیر ملی را تابه‌حال به دنبال داشته که نتیجه دیپلماسی لبخند است.
وی با اشاره به این ادعای که دیپلماسی دولت تدبیر وامید مانع تنش‌زدایی در منطقه شده است گفت: در سالگرد اجرای برجم هنوز اصل تحریم‌های پابرجا و زیاده‌خواهی آمریکایی و هم‌پیمانانش بیشتر شده، پس عقب‌نشینی‌های پی‌درپی دولتمردان از مواضع اولیه خودشان به چه قیمتی برای ملت تمام خواهد شد و آیا همچنان بر طبل توخالی برجام خواهند دمید.
وی عنوان کرد: ملاک اصلی سنجش دستگاه دیپلماسی در برخورد متقابل با زیاده‌خواهی دشمنان، همان راهبرد و الگوی رهبر معظم انقلاب یعنی؛ ایستادگی، مقاومت، انقلابی عمل کردن، عدم تبعیت از دشمن است که ثمرات آن برای ملت ملموس باشد.
*ایران اسلامی مقتدرانه با 5 جنگ همزمان و هم‌افزا در منطقه مقابله می‌کند
این کارشناس، بابیان این‌که ایران اسلامی مقتدرانه با 5 جنگ همزمان و هم‌افزا در منطقه مقابله می‌کند یادآور شد: کشور با «جنگ نرم» یعنی تغییر باور مردم و مسئولان در عدم پایبندی به ارزش‌های انقلاب، «جنگ اقتصادی» تغییر ادراک و صحنه رویگردانی مردم از نظام و خطای محاسباتی مسئولان است.
«امینی» اضافه کرد: «جنگ اطلاعاتی» توسعه نفوذ شبکه وابسته به غرب در داخل از حوزه تصمیم سازی به حوزه تصمیم‌گیری، انقلابی زدایی و برچیدن مقدسات و بی‌اعتباری کردن شخصیت‌ها و نهادهای انقلابی است، «جنگ نیابتی» انتقال ناامنی به جغرافیای پیرامونی و محیط داخلی کشور و استقرار بی‌ثباتی در عمق راهبردی ایران مثل تحولات سوریه و عراق و «جنگ دیپلماتیک» تلاش دشمن برای اجماع تهدیدها و فشارها علیه ایران همزمان در منطقه می‌جنگد.
وی عوامل اصلی ماندگاری انقلاب را استمرار این حرکت برشمرد و گفت: عوامل ماندگاری انقلاب «اسلامیت انقلاب» یعنی عمل و باور آن، رهبری دینی، شعارهای مردم، پایگاه‌ها و مساجد، حوزه عاشورایی و مهدوی، قانون اساسی، «ولایت‌فقیه» یعنی رهبری که اجازه نمی‌دهد در مسیر انقلاب بن‌بست ایجاد شود، «همراهی مردم»: یعنی مردم به‌عنوان رکن اصلی نظام ضمن ولایت‌پذیری نسبت به آرمان‌های اصلی انقلاب پایند هستند.
وی بیان داشت: عامل اصلی پیروزی و رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران حضور پرشور و شعور مردم در همه عرصه‌های حول محور ولایت‌فقیه از ابتدا تا به امروز بوده است.  
*تقابل گفتمانی با رویکرد انقلابی گری رهبر معظم انقلاب خیانت به آرمان‌ها است
این کارشناس مسائل فرهنگی سیاسی افزود: عده‌ای اجتماع عظیم مردمی که نمادی از وحدت و انسجام ملی است را به نفع خودشان مصادره نکنند چون همراهی مردم با ولایت باعث اقتدار و صلابت نظام شده است و نه برخی اشخاص، پس حفظ حراست از این جایگاه در راستای اقتدار و غرور ملی برهمگان واجب است.
«امینی» شجاع بودن، اهل اقدام و عمل، بن‌بست شکن، گره‌گشا و امیدوار به لطف الهی را ویژگی‌ها فرد انقلابی برشمرد و توصیه کرد: باید با اقدامات اخیر ترامپ با همین رویکرد محکم‌تر در شأن و غرور ملی موضع بگیریم.
وی تأکید کرد: اگر اقدام مسئولان این‌گونه نباشند مردم باکسی عقد اخوت نبسته و حتماً در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کنند بنابراین دولت‌ها مستأجران نظام هستند.
 وی در پایان بابیان این‌که امروز با دو گفتمان مواجه هستیم متذکر شد: یک گفتمان ولایی و انقلابی و نقطه مقابل گفتمان سازش و نو کارگزاران، بنابراین تقابل گفتمانی با رویکرد انقلابی گری رهبر معظم انقلاب خیانت به آرمان‌ها است.
 
گزارش مهدی حسینی / تابناک خراسان رضوی
برچسب ها: آمریکا ، امینی ، ترامپ ، اوباما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار