مديرعامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا(عليه‌السلام) با بيان اينكه مراحل نصب پنجره فولاد مسجد جامع گوهرشاد از روز دوشنبه 18 بهمن ماه آغاز شد، گفت: پنجره فولاد مسجد جامع گوهرشاد يك اثر فاخر هنري است.
کد خبر: ۳۷۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱ 09 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،جمشيد ميرشاهي هدف از نصب اين پنجره فولاد را تكميل المان‌هاي زيارت در مسجد جامع گوهرشاد معرفي و ابراز کرد: در راستاي رهنمودهاي توليت آستان قدس رضوي مبني بر نصب يك پنجره فلزي با توجه به موقعيت مكاني مسجد گوهرشاد و تكميل المان‌هاي زيارت در اين مسجد، این پروژ انجام شده است.
وي درباره ويژگي‌ها و خصوصيات فني اين پنجره توضيح داد: جنس اين پنجره از آلياژ ورشو بوده و اسكلت پنجره در فضاي باز قرار دارد و در ساخت آن از فلز نقره كه سريع تيره مي­شود، استفاده نشده است.
وي افزود: اين پنجره به رنگ آلياژ برنج طراحی شده و همسان و هماهنگ با ساير پنجره‌ فولادهاي صحن‌‌هاي حرم مطهر است.
وي درباره ابعاد اين پنجره گفت: اين پنجره كه در عين استحكام، يك شاهكار هنري 
هم به شمار مي‌رود، در قسمت غرفه پيش روي مبارك روضه منوره در مسجد گوهرشاد در حال نصب است و سعي شده عمليات نصب به گونه‌اي باشد كه كمترين تغيير در كاشي­كاري­هاي به كار رفته در اين غرفه صورت گيرد، به همين دليل اين پنجره پس از لحاظ شدن اين موارد در ابعاد سه متر و 18 سانتيمتر عرض و 4 متر و 35 سانتيمتر ارتفاع، طراحي و ساخته شده است.
مديرعامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا(عليه‌السلام) تصريح كرد: وزن تقريبي اين پنجره حدود يك تن، تعداد گوي 1600 عدد و تعداد ماسوره به کار رفته 3 هزار عدد است. اسكلت اصلي پنجره از آهن و روكش يك طرف آن از چپ گردو اشباع شده است كه به خاطر استحكام و افزايش ماندگاري آن و جلوگيري از خوردگي چوب توسط موريانه و جلوگيري از جذب رطوبت و فرسودگي چوب اين موارد انجام شده است.
ميرشاهي در پايان گفت: اين پنجره پس از اتمام فرایند اجرای کار و كسب نظر نهايي توليت آستان قدس رضوي رونمایی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار