متن کامل دستورالعمل اتاق مبادلات سهام پدیده اعلام شد.
کد خبر: ۳۷۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲ 09 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، متن کامل این دستور العمل به شرح زیر است:
 فصل اول : تعاریف و اصطلاحات
 ماده ١ : اصطلاحات و واژه هایی که در این دستورالعمل به کار رفته اند , دارای معانی و مفاهیم زیر می باشند :
 ١-اتاق معاملات:ساختار فنی و حقوقی است در اجراي مصوبات ستاد تدبیر و ساماندهی شرکتهای سرمایه گذاری استان خراسان رضوی و صورتجلسه کمیته ٣ نفره نقل و انتقال سهام معاملات سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز در آن قابل انجام می باشد.
 ٢- مالیات و کارمزد:نرخ مالیات به ازای هرسهم ۴٠ ریال به عهده فروشنده و کارمزد انجام معاملات ١٣٠ ریال برای خریدار و ١٣٠ ریال برای فروشنده می باشد .
٣- بیانیه ریسک:بیانیه ای مشتمل بر موارد با اهمیت در خصوص معاملات و وضعیت شرکت است که کلیه اشخاصی که تمایل به انجام معاملات در سامانه دارند باید قبل از ورود به سامانه نسبت به مطالعه و تایید آن اقدام نمایند.
 ۴- اعتبار زمانی سفارش :الف ) سفارش روز ( Day ) : اعتبار زمانی سفارش می تواند به تاریخ روز باشد به این معنی که اگر تا پایان روز تمام یا قسمتی از درخواست خرید یا فروش انجام نشد , باقیمانده بصورت خودکار از سامانه معاملات حذف می گردد .
 ب ) سفارش مدت دار (Good Till Date ): این سفارش تا زمان اعتبار درج شده در سفارش معتبر است و در صورتیکه در تاریخ پایان اعتبار سفارش تمام یا قسمتی از سفارش انجام نشده بود، سفارش از سامانه حذف می شود .
 ۵- قیمت پایانی :قیمت انجام معامله در هر روز معاملاتی می باشد که مبنای دامنه نوسان قیمت روز بعد است.
 ۶- دامنه نوسان:دامنه مجاز قیمت سفارشات در هر روز معاملاتی است که بین ١% + تا ١% - قیمت روز قبل
 ٧- سامانه:سامانه معاملاتی اتاق است که ثبت سفارش و انجام معاملات در آن انجام می شود.
 ماده ١٢ : تغییرات قیمت و حجم سفارشات منجر به تغییر موقعیت در صف مشتری متناسب با اولویت های موضوع ماده ٧ و ٨ این دستورالعمل خواهد شد.
 ماده ١٣ : حدود سفارشات صرفا در دامنه نوسان قیمت امکان پذیر می باشد دامنه نوسانات قیمتی ١% + تا ١% - قیمت پایانی روز قبل می باشد. در صورت تغییر دامنه نوسان قیمت روزانه، تغییرات حداقل یک هفته قبل از اعمال از طریق سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.
 فصل دوم : احراز هویت
 ماده ٢ : ایجاد سفارش و انجام معامله در اتاق مستلزم احراز هویت مشتریان می باشد ، بدین منظور الزامی است تا کلیه مشتریان به یکی از روشهای زیر احراز هویت گردند؛
 ١ـ تکمیل اطلاعات مربوط به احراز هویت در یکی از دفاتر سهام شرکت
 ٢ـ تکمیل اطلاعات و انجام امور احراز هویت از طریق بانکهای مورد تایید یا دفاتر پیشخوان دولت
 تبصره : فرم احراز هویت به شرح پیوست این دستورالعمل می باشد .
 ماده ٣ : دریافت نام کاربری و شناسه عبور جهت دسترسی به سامانه پس از احراز هویت امکان پذیر می باشد، مشتریان احراز هویت شده می توانند نام کاربری و شناسه عبور خود را از سامانه الکترونیکی شرکت به صورت الکترونیکی یا دفاتر پیشخوان دولت به صورت فیزیکی دریافت کنند.
 فصل سوم : سفارشات
 ماده ۴: سفارشات وارد شده در سامانه حاوی اطلاعات قیمت ، تعداد ، اعتبار زمانی سفارش و نوع سفارش (خرید یا فروش ) خواهد بود.
 ماده ۵ : دوره سفارش گیری هرروز از ساعت ٣٠/٨ شروع و تا ساعت ١۵ انجام می شود.
 ماده ۶ : در طول دوره سفارش گیری امکان ورود ، اصلاح و یا حذف سفارشات وجود دارد ، لیکن در این مرحله معامله ای انجام نمی شود .
 ماده ٧ : سفارشات وارد شده صرفا از نوع سفارش محدود می باشد . سفارش محدود به این معنی است که مشتری باورود سفارش خرید با قیمت تعیین شده آمادگی خود را جهت انجام معامله با قیمت تعیین شده یا کمتر از آن و با ورود سفارش فروش با قیمت تعیین شده آمادگی خود را جهت انجام معامله با قیمت تعیین شده یا بیشتر از آن اعلام می دارد.
 ماده ٨ : کلیه سفارشات در طول دوره سفارش گیری بر اساس معیارهای زیر در دفتر ثبت سفارشات اولویت بندی می شود؛
اولویت اول : قیمت
اولویت دوم : تعداد
اولویت سوم : زمان
 ماده ٩ : اولویت تعداد موضوع ماده ٧ به شرح زیر می باشد ؛
اولویت ١ تا سقف ١٠٠٠ سهم
اولویت ٢ از ١٠٠١ سهم تا ١٠٠٠٠ سهم
اولویت ٣ بیشتر از ١٠٠٠٠ سهم
 ماده ١٠ : حداکثر حجم هر سفارش و حداکثر حجم مجاز ورود سفارش هر مشتری در روز توسط اتاق تعیین و ۴٨ ساعت قبل از اعمال اعلام می گردد.
 ماده ١١ : اطلاعات قیمت سفارشات شامل ۵ قیمت بهتر (بالاتر ) سفارشات خرید و ۵ قیمت بهتر (پائین تر ) سفارشات فروش از طریق سامانه به صورت برخط منتشر می شود .
 همچنین وضعیت سفارش مشتریان در صف برای هرمشتری در سوابق سفارشات وی نمایش داده می شود.
 فصل چهارم : معاملات
 ماده ١۴ : پس از پایان دوره سفارش گیری عملیات تطبیق سفارشات و انجام معامله بر اساس رویه ماده ١۴ انجام و معاملات حداکثر تا ساعت ١٨ هرروز در سامانه ثبت و از طریق حساب مشتریان به ایشان اطلاع رسانی می شود.
 ماده ١۵ : معاملات با یک قیمت (قیمت تطبیق MATCHING ) انجام خواهد شد که بر اساس آن امکان انجام بیشترین حجم معامله وجود داشته باشد . سفارشات فروش با قیمت کمتر از قیمت تطبیق و سفارشات خرید با قیمت بیشتر از قیمت تطبیق به قیمت تطبیق تغییر یافته و سپس معامله بر این اساس انجام خواهد شد .
 ماده ١۶ : تبادلاتی که با توافق طرفین در خارج از اتاق صورت گرفته است پس از ساعت معاملات در سامانه ثبت می شود.
 فصل پنجم : تسویه معاملات
 ماده ١٧ : جهت ثبت سفارش خرید باید مشتریان نسبت به پرداخت وجه معامله قبل از ثبت سفارش اقدام نمایند .
 ماده ١٨ : بعد از تطبیق معاملات ، دارایی از کد فروشنده به خریدار منتقل و وجه معامله پس از کسر مالیات و کارمزدهای مریوطه حداکثر ظرف ٢۴ ساعت به حساب فروشنده ( که توسط وی در سامانه ثبت معرفی و تأیید شده است ) ، واریز می گردد.
 سایر موارد :
ماده ١٩ : جهت فعال سازی امکان ثبت سفارش خرید در سامانه مشتریان باید نسبت به تکمیل فرم بیانیه ریسک و طی فرایند احراز صلاحیت جهت خرید سهام اقدام نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار