محقق طب سنتی- ایرانی به مصرف بی‌رویه مردم از فست فودها، سس مایونز، سس قرمز، ادویجات تند مانند فلفل تند هندی و پاپریکا اشاره کرد و گفت: امروز استفاده از این مواد که در میان مردم رواج پیدا کرده است به طوری که مردم فقط به خوشمزگی اهمیت می‌دهند در حالی که این مواد باعث ایجاد سودای سوخته شده و زمینه برای ابتلا به سرطان، دیابت،‌ فشار خون بالا و ده‌ها بیماری دیگر را موجب می‌شود.
کد خبر: ۳۷۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 11 February 2017
يك محقق طب سنتی- ایرانی با بيان اينكه طب سنتی «سودای سوخته» را عامل ایجاد سرطان در بدن عنوان مي‌كند، گفت: اکثر بیماری‌ها بر اثر تغذیه نامناسب و ناسالم ايجاد مي‌شود.

به گزارش فارس،«سرطان» واژه‌ای رعب‌آور است که این روزها بیشتر از قبل در محافل مختلف علمی و غیر علمی به گوش می‌رسد، این بیماری کوچک و بزرگ، پیر و جوان، شهری و روستایی، جامعه پیش‌رفته صنعتی یا جهان سومی و ... نمی‌شناسد و مردم را در اقصی نقاط جهان درگیر کرده است.

متأسفانه این روزها سرطان بر زندگی بشر چنگ انداخته و در حال گسترش و پیشرفت است و هر روز نوع جدیدی از آن شناسایی می‌شود. هر چند متخصصان و دانشمندان و پزشکان بیکار ننشسته‌اند و در حال تحقیق و به کار بردن درمان‌های مختلف و کشف داروهای کاربردی برای انواع سرطان هستند اما گاهی تصور می‌شود این بیماری کمی جلوتر حرکت می‌کند.

حال این انواع سرطان می‌تواند علل بروز و ظهور مختلفی داشته باشد که البته همگان کم و بیش با آن آشنایی دارند اما سوال اینجاست آیا این بیماری در سال‌های دور که طب سنتی در ایران رواج داشته و حکمایی چون بوعلی سینا و رازی و... زندگی می‌کرده‌اند هم وجود داشته یا محصول قرن حاضر زندگی صنعتی و بدون تحرک بشر است؟

در پاسخ به این سؤال، بابک عزتی‌رنجبر محقق، مدرس و پژوهشگر در زمینه طب سنتی و داروهای گیاهی اظهار کرد: سرطان در طب قدیم به معنی «خرچنگ» آمده و آن را یک نوع ورم که بر اثر غلبه سودای سوخته در فرد به وجود می‌آمده، ‌می‌شناختند، حکما معتقد بودند که در برخی افراد هرگاه سودای سوخته غالب می‌شود در بعضی از اندام‌ها ذخیره شده به توده و یا ورمی تبدیل می‌شود (ورم های سوداوی مزمن) و آنها از روی علایم متوجه سرطان در بدن بیمار می‌شدند. در کتاب‌های بوعلی سینا به این موضوع به صراحت اشاره شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که امروز عوامل مختلفی برای بروز سرطان مطرح می‌کنند، در ادامه با توجه به متون طب سنتی عللی را بیان کرد و افزود: طب سنتی اولین عامل برای سرطان را عامل وراثتی عنوان می‌کند که فرد سوءمزاج ارثی داشته باشد زیرا غلبه سودا در برخی بچه‌ها از کودکی وجود دارد.

عزتی‌رنجبر به «سته ضروریه» اشاره و ادامه داد: در «سته ضروریه» 6 عامل معرفی می‌شود که یکی از آنها آب و هوا است و شرایط خاصی را برای آن تعریف می‌کند و موضوع هوا را مفصل شرح می‌دهد که هوا چقدر نقش مهم و کلیدی در سلامت بشر دارد و شما می‌بینید غالبا در شهرهایی صنعتی و آلوده میزان سرطان بالا است.

وی سومین مورد را خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها دانست و تصریح کرد: در گذشته معتقد بودند که برخی از مواد باعث ایجاد سودای سوخته در بدن شده مانند قسمت سوخته غذا، سوخته نان، ته دیگ سوخته،‌ غذاهایی که به شدت طبیعت کبد را گرم می‌کند مانند خردل و استفاده از ادویجات تند و گرم که طبیعت کبد را بسیار گرم کرده و باعث ایجاد خلط بد و سودای سوخته می‌کند.

این محقق طب سنتی- ایرانی به مصرف بی‌رویه مردم از فست فودها، سس مایونز، سس قرمز، ادویجات تند مانند فلفل تند هندی و پاپریکا اشاره کرد و گفت: امروز استفاده از این مواد که در میان مردم رواج پیدا کرده است به طوری که مردم فقط به خوشمزگی اهمیت می‌دهند در حالی که این مواد باعث ایجاد سودای سوخته شده و زمینه برای ابتلا به سرطان، دیابت،‌ فشار خون بالا و ده‌ها بیماری دیگر را موجب می‌شود.

وی مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و کارخانه‌ای، لبنیات‌های صنعتی را به علت داشتن بنزوات سدیم، افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: بنزوات سدیم ماده‌ای است که به هسته ژنتیکی سلول‌های بدن حمله می‌کند و زمینه را برای ایجاد سرطان فراهم خواهد کرد.

عزتی‌رنجبر با اشاره به آمار بالای سرطان دستگاه گوارش در ایران و همینطور همدان اظهار کرد: یکی از علت‌های مهم این سرطان مصرف نان لواش بدون سبوس است که باید فکری جدی برای این موضوع شود.

وی ادامه داد: استفاده از نان به شکل روزمره باعث ایجاد یبوست و مدفوع خشک در افراد شده که به روده‌ها خصوصا روده بزرگ آسیب می‌رساند و بستر را برای ابتلا به سرطان مهیا می‌کند که اگر کمی تحقیق کنیم مقالات زیادی را در این زمینه می‌بینیم که صاحب‌نظران و کارشناسان در مورد این مسئله اتفاق نظر داشته‌اند.

این محقق طب سنتی- ایرانی با بیان اینکه بوعلی سینا در کتاب‌های خود به برخی موارد درمانی سرطان اشاره کرده است؛ گفت: بوعلی سینا جراحی کردن قسمت سرطانی را مطرح کرده است اما چون محل عمل مناسب نبوده یک ریسک بزرگ محسوب می‌شد؛ این جراحی نیز امروز یکی روش درمانی برای سرطان تعریف می‌شود اما حکیم بوعلی‌سینا هزار سال پیش به آن اشاره کرده است.

وی گیاه افتیمون را یک گیاه ضد سرطانی دانست و خاطرنشان کرد: خاصیت ضد سرطانی این گیاه که یک نوع گیاه انگلی است، ثابت شده است.

عزتی‌رنجبر با بیان اینکه طب سنتی- ایرانی به مسئله پیشگیری بسیار اهمیت می‌دهد گفت: زندگی شهری و صنعتی امروز،‌ استرس و اضطراب‌های روحی در افراد،‌ مصرف مواد غذایی و آشامیدنی غیرسالم،‌ هوای آلوده، ‌لباس‌هایی که الیاف نخ در آنها کمتر به کار رفته،‌ شرایط نامناسب محیط زندگی انسان‌ها و اسباب و علت‌های مختلف دیگر زمینه را برای ابتلا و بروز و ظهور سرطان در افراد ایجاد می‌کند.

وی به تغییر سبک زندگی مردم در همه ابعاد خصوصا تغذیه اشاره کرد و تأکید کرد: اکثر بیماری‌ها بر اثر تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود که می‌طلبد مردم یک بازنگری کلی در زمینه سبک و سیاق زندگی خصوصاً خوردن غذاهای سالم داشته باشند.

این مدرس طب سنتی با بیان اینکه ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و استفاده از غذاها و آشامیدنی‌های سالم به ویژه در بین نسل جوان که به فست‌فودها گرایش پیدا کرده‌اند، همت بالایی می خواهد گفت: باید این تغییر سبک از آشپزخانه‌های خانه‌ها رخ بدهد تا دیگر کمتر شاهد بیماری‌های مختلف چون سرطان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار