امروز در نشست خبری معاون توانبخشی بهزیستی استان اعلام شد:
نخستین جشنواره‌ تئاتر رادیویی معلولین خراسان رضوی، 26 تا 28 بهمن در سالن آمفی‌تئاتر مجموعه‌ی ورزشی کارگران خراسان در بلوار شهید صادقی مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۷۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸ 11 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،مسعود فیروزی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، در این جشنواره که نخستین همایش هنری از این نوع در سطح کشور است 12 نمایشنامه‌ی برگزیده‌ی جشنواره، در حضور تماشاچیان، به صورت رادیویی اجرا می‌شود.
فیروزی در نشست خبری 23 بهمن در بهزیستی خراسان رضوی، با یادآوری اینکه کلا 35 اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده گفت: شهرستان‌هایی که آثار آنها به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شده مشهد، خواف، تربت حیدریه، قوچان، چناران، نیشابور، گناباد و بجستان بوده و نمایشنامه‌های پذیرفته شده برای اجرا در جشنواره از مشهد، تربت حیدریه، قوچان و نیشابور بوده‌اند.
وی گفت: هر گروه شرکت کننده، برای اجرای نمایش خود 30 دقیقه وقت دارند و نمایش‌های خود را در این زمان به صورت نمایشنامه‌خوانی اجرا می‌کنند.
فیروزی تأکید کرد: شرط شرکت گروه‌های هنری برای شرکت در جشنواره، مشمول بودن 30 درصد عوامل آنها از گروه‌های معلولین بود اما برخی گروه‌های هنری بیشتر از تعداد تعیین شده‌ی بهزیستی، در عوامل گروه خودشان معلول داشتند که نشانگر توجه این گروه‌ها به اهداف بهزیستی است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی بهزیستی، استفاده از هنر به عنوان ابزاری برای توانمندسازی معلولین است گفت: در حاشیه‌ی جشنواره، دو کارگاه آموزشی با حضور دو تن از استادان مطرح رشته‌ی هنر برای گروه‌های شرکت‌کننده برگزار می‌شود و از دو گروه تئاتر صحنه‌ای استان که در جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر معلولین اصفهان مقام‌ آورده‌اند تجلیل می‌شود.
وی در خصوص برگزیدگان نهایی جشنواره گفت: در حوزه‌ی نویسندگی، کارگردانی، نمایشنامه‌خوانی، بازیگری، پوستر، موسیقی و افکت هنری در مجموع 17 نفر برگزیده می‌شوند و جوایز ارزنده‌ای به آنها اعطا می‌گردد.
وی همچنین به موضوعات این آثار اشاره کرد و گفت: عمده‌ی فضای این آثار در حوزه‌ی مسائل اجتماعی است و بخش قابل توجهی از آنها به مسائل و مشکلات معلولین اختصاص دارد.
وی در خصوص تعداد گروه‌های هنری معلولین در سطح استان گفت: هم اکنون 65 گروه هنری در زمینه‌ی موسیقی، عکس و تئاتر معلولین فعال هستند که بین 30 تا 50 درصد اعضای آنها را معلولین جسمی و حرکتی و ذهنی خفیف تشکیل می‌دهند.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این نشست، از هنر به عنوان حلقه‌ای از زنجیره‌ی توانبخشی معلولین یاد کرد و گفت: ارتقای حس اعتماد به نفس، افزایش عزت نفس، حضور اجتماعی فعال و توجه جامعه به توانمندی‌های معلولین از جمله اهداف فعالیت‌های هنری در زمینه‌ی معلولین است.
وی در پاسخ به سؤالی در باره‌ی نامناسب‌بودن معابر و اماکن عمومی مشهد خاطر نشان کرد: با تحقیق و به صورت دقیق می‌گوییم که 90 درصد اماکن مذهبی مشهد مناسب حضور معلولین نیست.
 معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ،با اشاره به سالگرد شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) ادامه داد: معلولین هم مثل سایر اقشار اجتماعی می‌خواهند در مراسم مذهبی و سوگواری‌ها شرکت کنند اما این امکان را ندارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ساخت مستندی در باره‌ی اوتیسم اشاره کرد و گفت: این مستند در مرحله‌ی تدوین است و تا پایان امسال در اکران خصوصی قرار می‌گیرد.
وی از خبرنگاران رسانه‌ها خواست در این اکران حضور یابند و مسائل مربوط به کودکان اوتیستیک را بیشتر بشناسند.
فیروزی همچنین از رویدادهای هنری معلولین در سال گذشته و امسال یاد کرد و گفت: آخرین رویداد هنری مربوط به معلولین جشنواره‌ی عکسی بود که هفته‌ی گذشته، نمایشگاه آثار برگزیده‌ی این جشنواره در نگارخانه میرک برگزار گردید.
فیروزی اضافه کرد: در این نمایشگاه 55 قطعه عکس برتر از میان 630 عکس رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره به معرض نمایش گذاشته شد.
وی به شرکت گروه‌های هنری معلولین استان در همایش‌های هنری کشور اشاره کرد و گفت: دو گروه هنری تئاتر معلولین استان که در جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر معلولین اصفهان شرکت کردند 21 جایزه از این جشنواره ارمغان آوردند.
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار