نسبت جرایم اتباع افغانستانی به میزان حضور بسیار کمتر از تصور است
رئیس پلیس مهاجرت نیروی انتظامی با حضور در برنامه «وطن دار» تأکید کرد که «تأهل» دیگر شرط اعطای گواهینامه به مهاجران افغانستانی نیست.
کد خبر: ۳۷۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 12 February 2017
تابناک رضوی: برنامه «وطندار» در بیست‌وپنجمین قسمت خود به مسائل و موضوعاتی پیرامون ارتباط مهاجرین افغانستانی با نیروی انتظامی با حضور سرهنگ «مجید صمدی» رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

دارا بودن گذرنامه موانع دست‌وپاگیر برای مهاجرین را حذف می‌کند

صمدی در ابتدای این برنامه از رایزنی‌ها با وزارت کشور برای تسهیل تردد برای آن دسته از اتباعی که دارنده کارت آمایش هستند، خبر داد و اظهار داشت: بحث اتباع افغانستانی که دارای کارت آمایش هستند بر عهده وزارت کشور بوده و براساس جغرافیای مکانی محل سکونت آنها تعریف شده و برای سفر به دیگر شهرها از لحاظ امنیتی برگه‌های ترددی توسط استانداری‌ها صادر می‌شود تا نیروی انتظامی که در گلوگاههای امنیتی و جادهها مستقر هستند از وضعیت آنا‌ها اطلاع داشته باشند اما ما صحبتهایی با وزارت کشور کردهایم که تسهیل تردد برای این دسته از اتباع بیشتر شود اما در مورد کسانی که گذرنامه دارند این مشکلات وجود ندارد و براحتی می‌توانند تردد کنند.

وی افزود: صحبتهایی کردهایم و پیگیر موضوع هستیم و بهترین راهکار صدور گذرنامه است که هم بُرد هویتی و بینالمللی دارد و هم این موانع دست و پاگیر حذف میشود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه گفت: در این رابطه برخی اتباع دغدغه دارند که ممکن است با از دست دادن کارت آمایش پروانه آنها سالانه به تمدید برسد و به هر دلیلی سال دیگر تمدید نشود که در پاسخ به آنها باید گفت این یک تصمیم حاکمیتی است، وقتی بناست اتباع مجاز و قانونی حضور داشته باشند چه با کارآت آمایش و چه پروانه اقامت جای نگرانی وجود ندارد مگر اینکه موضوع خاصی پیش بیاید، کمااینکه داشتن گذرنامه این مزیت را دارد که علاوه بر سفر در داخل افغانستان میتوانند به کشورهای ثالث و یا افغانستان سفر کنند و ما به آنها روادید خروج و مراجعت میدهیم.

برای اعطای گواهینامه نیاز به گذرنامه است

صمدی در پاسخ به اینکه آیا امکان صدور گذرنامه الکترونیکی در ایران برای اتباع افغانستانی وجود ندارد؟ گفت: این یکی از دغدغههای ما بوده که از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است، گذرنامه الکترونیکی امروز یک الزام بین المللی است و در تمامی دنیا گذرنامهها بصورت ماشینی خوانده میشود و لذا باید این موضوع حل شود اما ما تلاش میکنیم تا با همکاری افغانستان بتوانیم تسهیلی در مسیر صدور گذرنامههای الکترونیکی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توصیه من این است که اتباع افغانستانی به سمت اخذ صدور گذرنامه بروند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه در پاسخ به اینکه چرا دارندگان کارت آمایش نمیتوانند گواهینامه رانندگی اخذ کنند، عنوان کرد: گواهینامه برای رانندگی است و وسیله نقلیه باید بیمه شود و حداقل آن شخص ثالث بوده و بیمه هم مسائل حقوقی دارد و مدرک بینالمللی باید ارائه کند و لذا باید مدرک معتبر بینالمللی برای صدور گواهینامه (گذرنامه) ارائه شود و برای دانشجویان هم شرط تأهل برداشته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار