برخورد شتابزده با موضوع در محدوده فوق بدون در نظر گرفتن طرح‌ها و توافقات قبلی خسارت‌های جدی در مسائلی از جمله سرمایه‌گذاری و ... ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 21 May 2015

به گزارش تابناک از خراسان رضوی ، نخستین جلسه کارگروه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری اتاق فکر استان خراسان‌رضوی با محوریت مسئله‌یابی ارتفاعات جنوبی مشهد چندی پیش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد که مرور مباحث راهبردی آن خالی از لطف نیست.

در این نشست آقایان دکتر حسین انصاری مدیر اتاق فکر استان، دکتر محمدرحیم رهنما مدیر کارگروه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری اتاق فکر استان، مجید لگزیان دبیر کارگروه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، دکتر سید مهدی درهمی مدیرعامل شرکت سپاد، محسن طبسی رئیس دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، محمدحسن شریعتی کارشناس ارشد منابع طبیعی و آبخیزداری، و سه تن از فعالان رسانه‌ای و مدنی با سابقه در حوزه‌ی ارتفاعات جنوبی مشهد حضور داشتند.

نمایندگان دستگاه‌های دولتی از جمله استانداری، مسکن و شهرسازی و نهادهای عمومی مثل شورای شهر و شهرداری مشهد علیرغم دعوت، در این جلسه حضور نیافتند و در مواردی دستور عدم شرکت در جلسه دریافت کردند.

در این جلسه موضوعاتی چون وضعیت ارتفاعات جنوبی، نفوذ خروجی‌های اتاق فکر در بدنه‌هایی که کمتر با آن ارتباط دارد، تغییر نگاه به مسئله حاشیه‌نشینی و حاشیه‌نشینان جهت حل مشکل حاشیه شهر مشهد، ارائه راه‌حل نهایی از طریق نگاهی متکثر در مدیریت واحد شهر، تحت‌الشعاع قرار گرفتن سیاست‌های مربوط به ایجاد کمربند سبز مشهد در ذیل مسئله ساخت و ساز، ارائه راه‌هایی برای کاهش دخالت بخش خصوصی در ارتفاعات جنوبی مشهد و در نهایت هدایت سرمایه‌ها به وسیله مدیریت شهری مطرح و در باب آن از سوی اعضای شرکت کننده در جلسه تبادل نظر به عمل آمد.

مهم‌ترین مباحث مطرح در این نشست عبارت است از:

1. تاکید بر حاکم شدن دیدگاه اکولوژیک در برنامه‌ها و طرح‌های پیرامون منطقه فوق. این دیدگاه لزوما به معنای ایجاد فضای سبز در دامنه‌های فوق نیست و به عنوان مثال می‌توان با حفظ وضعیت موجود در بخش‌هایی از آن به عنوان جاده سلامت استفاده کرد.

2. تاکید بر هدایت طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرا. به این معنی که صرفا برخوردهای دفعی و صفر و صدی با وضعیت موجود ناکارآمد است و برای بسیاری از پروژه‌های اجرا شده باید برخورد هدایتی صورت پذیرد.

3. در رابطه با ارتفاعات جنوبی مشهد طرح‌های بالادستی قبلا تهیه شده است. در این ارتباط دو موضوع قابل اعتنا است:

الف) این طرح‌ها قابل نقد است و به طور مداوم باید روزآمد شود. چرا که عدم توجه به این نکته بسیار خسارت بار است.

ب) برخورد شتابزده با موضوع در محدوده فوق بدون در نظر گرفتن طرح‌ها و توافقات قبلی خسارت‌های جدی در مسائلی از جمله سرمایه‌گذاری و ... ایجاد می‌کند. به عنوان مثال ابطال مصوبات مربوط به ساخت هتل و یا برخی مصوبات کمیسیون ماده 5 پیرامون منطقه فوق بدون توجه به تبعات آن منجر به فرار سرمایه از مشهد و نیز عدم اعتماد به دستگاه‌های ذیربط می‌شود. در موارد فوق باید سرمایه‌گذاران به محدوده‌های مناسب دیگری در مشهد برای ادامه کار هدایت شوند.

4. با توجه به اینکه متصرفان ارتفاعات فوق نهادهای نظامی و عمومی از جمله استانداری هستند، لذا برخورد و هدایت لازم نیاز به عزمی جدی از جانب دستگاه‌های حاکمیتی دارد. توجه و برخورد صرف به تصرفات بخش خصوصی بدون توجه به بخش‌های اصلی تصرف‌کننده منجر به تشدید احساس عدم عدالت در بین شهروندان می‌شود.

5. بسیاری از پرونده‌های طرح شده و مورد اشاره جلسه در کمیسیون ماده 5 که در سال‌های قبل و بدون توجه به طرح موضعی موضوعی منطقه به تصویب رسیده و بایست مجددا از جانب مسئولین مورد بررسی واقع شوند.

6. در پایان جلسه تصمیم بر آن شد که در جلسه‌های آتی پیرامون مسائلی چون معضلات محیط‌زیستی، حاشیه‌نشینی، تعریف پروژه و سرمایه‌گذاری در ارتفاعات جنوبی بحث شود.

7. با توجه به دخیل بودن دستگاه‌های مختلف در موضوع فوق باید کمیته ویژه تصمیم‌گیری و اجرایی در حدی فراتر از شورای شهر برای موضوع و دارای اختیارات جامع تشکیل شود و دستگاه‌ها ملزم به اجرای بی‌قید و شرط مصوبات آن کمیته باشند.

برچسب ها: کوهخواری ، مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار