طرح تحول سلامت که از دستاوردهای دولت یازدهم و در راستای برقراری عدالت در سلامت و دسترسی یکسان به خدمات درمانی برای اقشار جامعه بخصوص محرومان اجرا گردیده در جای جای استان یزد از جمله خاتم با استقبال توام با رضایتمندی مردم را روبرو شده است.
کد خبر: ۳۷۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 15 February 2017
به گزارش تابناک یزد،به گفته مسئولان و متولیان امور بهداشتی درمانی خاتم در 10ماهه سالجاری با توجه به اینکه این شهرستان از جمعیت حدود 45 هزار نفر برخوردار است اما افزایش مراجعه کنندگان از شهرهای استانهای اطراف را داشته است و توانسته است به 121 هزار نفر یعنی افزایش سه برابری جمعیت خود در بیمارستان آیت الله خاتمی خدمت رسانی انجام دهد.
به گفته آنها 477 مورد زایمان، بیش از 6 هزار بستری و بیش از 900 مورد جراحی در بیمارستان آیت الله خاتمی هرات صورت گرفته است که اجرای طرح تحول سلامت نقش موثری در این موارد داشته است.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان خاتم گفت: در طرح تحول سلامت ذی نفع اصلی مردم هستند وبا اجرای این طرح فقط حدود پنج درصد از هزینه ها را بیماران پرداخت کرده و مابقی توسط دولت پرداخت می شود.
علی اکبر موسوی اظهار کرد: ارتقای هتلینگ و بهسازی بیمارستان ها ، ساخت بلوک زایمانی با اعتبار 400 میلیون تومان و همچنین رایگان شدن زایمان طبیعی، و بهبود تجهیزات بیمارستانی از عمده مواردی است که طی یکسال گذشته در قالب اجرای طرح سلامت انجام شده است.
به گفته موسوی در دولت تدبیر و امید خدمات خوبی در حوزه درمان صورت گرفته و علاوه بر افزایش خدمات درمانی و تجهیزات هزینه های درمانی مردم هم کاهش یافته است.
این مسئول بیان کرد: این طرح با استقبال مردم روبرو است و باعث شده در بسیاری از موارد درمانی که مردم قبلا هزینه های سنگینی متحمل می شدند صرفه جویی شود.
وی در بخش تجهیزات بیمارستانی به مواردی از جمله تامین 2 عدد ونتیلاتور، تخت آی سی یو و رادیولوژی DR اشاره کرد.
موسوی یادآور شد: راه اندازی سیستم امحای زباله با مبلغ 360 میلیون ریال،ساخت انبار دارویی به مبلغ 600 میلیون ریال، تأمین سه دستگاه آمبولانس جهت مرکز ذکتر علیم مروست، مرکز کرخنگان و اورژانس 115 مروست را نام برد.
وی تاکید کرد: در طرح تحول سلامت انگیزه حضور متخصصان در مناطق محروم افزایش یافته است و این موجب خدمت رسانی بیشتر به نیازمندان شده است، به عنوان نمونه امسال حضور متخصص زنان دوم، متخصص رادیولوژی و داروساز در شهرستان است.
این مسئول با اشاره به برنامه ریزی و ایجاد سازکار در این طرح اشاره و گفت: در شهرستان خاتم متخصص رادیولوژیست حضور یافته و متخصص زنان نیز از یک متخصص به دو متخصص افزایش یافته است که این افزایش رضایتمندی مردم را در این حوزه به همراه داشته است.
موسوی در حوزه بهداشت به ساخت آزمایشگاه مرکزی هرات، زیست پزشک مروست ، نوسازی خانه بهداشت چاهک و شروع نوسازی خانه های بهداشت فتح آباد، خوانسار، شهریاری علیا، ولیعصر و کندر اشاره و خاطرنشان ساخت: در این طرح نوسازی مرکز خدمات جامع سلامت مهدیه هرات و همچنین ارتقاء و توسعه مرکز دکتر علیم مروستی از تیپ دو به یک نیز اجرایی شده است.
*** عدم پرداخت مطالبات بیمارستان هرات از سوی بیمه های طرف قرارداد
وی ضمن بیان مزایای زیاد این طرح برای مردم و بیماران و افزایش احساس رضایتمندی برای آنها، عدم پرداخت مطالبات بیمارستان از سوی بیمه های طرف قرارداد اشاره و یادآورشد: شورای عالی بیمه هم اکنون زیرمجموعه وزارت رفاه است که اگر این مهم در اختیار وزارت بهداشت قرار می گرفت مشکلات این بخش نیز مرتفع می شد.
موسوی الکترونیکی شدن پرونده سلامت مردم را یکی از برنامه های ملی و ارزشمند طرح سلامت دانست و افزود: سامانه سیب نیز در شهرستان راه اندازی شده است که تا کنون 64 درصد از مردم وضعیت سلامتشان در این سامانه ثبت شده است.
وی همچنین به افتتاح طرح های دهه فجر و افتتاح طرح های حوزه بهداشت از جمله افتتاح آزمایشگاه مرکزی هرات و زیست پزشک مروست اشاره و افزود: سال گذشته 100 میلیون تومان تجهیزات برای درمانگاه شبانه روزی دکتر علیم مروستی خریداری شده است.
وی به خدمات ستودنی بهداشت دهان و دندان در شهرستان اشاره و گفت: در این طرح دندانپزشک به همراه دستیار به مناطق چاهک، ترکان، هرابرجان، مروست و هرات جهت انجام خدمات اعزام شده است.
رئیس شبکه بهداشت خاتم در پایان خاطرنشان کرد: در سال 94 خاتم با بررسی های انجام شده به عنوان شهرستان برتر در ارائه خدمات در شهرستان های زیر 20 هزار نفر و روستاها شده است.
یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان گفت: در طرح توسعه سلامت اولین چیزی که برای بیمار و همراه بیمار نگران کننده است بحث مالی است که خوشبختانه در این طرح با پرداخت پنج درصدی هزینه برای بیمار بسیار کم شده و این آرامش کمک شایانی به بیمار می کند.
محمد دهقانی که به دلیل بیماری قلبی مراجعه کرده است کمبود تجهیزات را از مهمترین نیازهای بیمارستان خاتم دانست و افزود: در این طرح ارجاع بیمار به بخش های لازم موجب کاهش بسیاری از موارد نگران کننده و ناگوار که در بیمار اتفاق می دهد جلوگیری شده است.
بیگی یکی دیگر از بیماران که از روستای بختیاری برای زایمان در این بیمارستان حضور یافته است رایگان شدن زایمان را از موارد مهم برای روستاییان کم نام برد.
وی اظهار کرد: خدمات خوبی که در دفترچه های روستایی به بیماران ارائه می شود موجب شده تا بیماران روستایی نیز با این دفترچه ها و با پرداخت کمترین هزینه از خدمات پزشکی و درمانی در بیمارستان ها بهره مند شوند.
خاتم با 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار