با مشارکت و همکاری ده دستگاه اجرایی و با مدیریت استانداری بررسی و نقد شد
مدیران اجرایی دستگاههای مختلف به استانداری آمده‌ بودند تا نحوه‌ی اجرای سند ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از زبان معاون اجتماعی و مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری خراسان رضوی بشنوند.
کد خبر: ۳۷۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 15 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،کمال حسینی ، مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری خراسان رضوی  ضمن برشمردن اهداف اجرای این سند گفت:  مهم‌ترین ویژگی این سند، پرهیز از موازی کاری و از سویی تخصصی شدن امور است.
وی از تخصیص 37.5 میلیارد ریال اعتبار به استان در جهت اجرای این سند خبر داد.
وی شرط تخصیص اعتبار به دستگاه‌های مجری برنامه را تأیید عملکرد دستگاه مذکور از سوی مدیران استانداری خراسان رضوی دانست.
او کل برنامه‌های این سند را 84 عنوان برشمرد و گفت: از این تعداد 26 پروژه در موضوع طلاق، 24 مورد در اعتیاد، 30 پروژه در مفاسد اخلاقی و 4 پروژه در سایر آسیب‌ها برنامه‌ریزی شده است.
معاون پیشگیری دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر سرلوحه بودن کار پژوهشی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: پژوهش‌ها باید کاربردی و عملیاتی باشد.
امیر مرتضوی افزود: خراسان رضوی در 39 آسیب، دچار مشکل می‌باشد.
وی با انتقاد از اینکه تا کنون نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌ها بیشتر مقابله‌ای بوده گفت: مدلی که سند تقسیم کار ملی ارائه کرده، یک مدل عملیاتی و کاربردی است.
وی همچنین تأکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم اجرای این سند در چند ماه، خروجی مشخص و روشنی داشته باشد زیرا کارهای فرهنگی و پیشگیرانه در درازمدت جواب می‌دهد.
وی زمان در نظر گرفته شده از سوی برنامه‌ریزان این سند برای اجرای سهم دستگاه‌های مختلف را ناکافی ارزیابی کرد و گفت: این زمان باید بیشتر شود تا فرصت کافی برای مراحل اجرایی برنامه‌ها وجود داشته باشد.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز گفت: آسیب‌های اجتماعی، ریشه در سایر مسائل دارد و بدون حل آنها، مشکل آسیب‌ها مرتفع نمی‌شود.
بهمن امیری مقدم، وضعیت خاص شهر مشهد و زائر پذیری و مهاجر پذیری آن را نیازمند اعتبارات ویژه برای این شهر ارزیابی کرد.
وی به پلمپ بیش از 800 مرکز توزیع مواد مخدر در شش‌ماه گذشته خبر داد و گفت: طرح‌های ارائه شده باید نتیجه‌محور و کاربردی باشند چون به اندازه‌ی کافی پژوهش و تحقیق تئوریک در این مورد صورت گرفته است.
مدیر کل آموزش و پرورش به زمان کوتاه اجرای برنامه‌های سهم این دستگاه انتقاد کرد و گفت: بر اساس سند آموزش و پرورش استان باید ظرف یک ماه، برای 90 هزار دانش‌آموز پایه‌های هفتم و هشتم 270 هزار نفر ساعت آموزش برگزار کند.
علی‌رضا کاظمی همچنین به قسمت دیگری از این برنامه اشاره کرد و گفت که در مجموع هر دو طرح آموزش و پرورش خراسان رضوی باید برای 290 هزار دانش‌آموز در همین زمان کوتاه دوره‌های آموزشی برگزار کند.
وی با طرح این سؤال که آیا برگزاری این همه کلاس در این مدت کوتاه با نیروهای انسانی و امکانات موجود، امکان‌پذیر است یا نه گفت: ما البته مکلف به اجرا هستیم اما باید چگونگی اجرای این طرح‌ها با این ظرف زمانی، مورد بازنگری قرار گیرد.
وی اجرای این برنامه‌ها در این ظرف زمانی را «شاق» توصیف کرد و گفت: برخی جوانب از قبیل زمان این کلاس‌ها نیز مشخص نیست که آیا خارج از ساعات درسی ملی است یا داخل آن است.
وی افزود: اگر خارج از ساعات ملی درسی است باید نحوه‌ی ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و نیروی انسانی و بقیه‌ی مسائل هم در نظر گرفته شود و اگر داخل این ساعات باشد که با برنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش مغایرت دارد.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست، کلیات برنامه‌ی کاهش طلاق را که با همکاری بهزیستی و دادگستری خراسان رضوی از خردادماه در این استان در حال برگزاری است تشریح کرد.
غلامحسین حقدادی گفت: هم اکنون به ازای هر 3.5 ازدواج یک طلاق در استان ثبت می‌شود که از میانگین کشور وضعیت بهتری است.
وی همسر آزاری و کودک‌آزاری در استان را در سال جاری، رشد یافته ذکر کرد و گفت: از حدود 10 هزار متقاضی طلاق که تا امروز در سامانه‌ی الکترونیکی این طرح ثبت شده، 900 زوج به سازش رسیده‌اند و 700 زوج نیز خارج از مداخله‌ی برنامه‌ی ما، از طلاق منصرف گردیده‌اند.
وی برگزاری بیش از یکصد هزار جلسه‌ی مشاوره و آموزش در طول 8 ماه گذشته برای زوجین در شرف طلاق و زوجین در حال ازدواج را از دیگر شئون عملکردی این دستگاه ذکر کرد.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی نیز در این نشست، برنامه‌های سند تقسیم کار ملی را نقد کرد.
دکتر حسین اکبری گفت: نگاه کوتاه مدت به مسائل یکی از مشکلات است چون کارهای اجتماعی و فرهنگی دیرجواب است و اگر برنامه‌هایی را امروز اجرا کنیم باید چند سال دیگر منتظر بازخوردها و نتایج باشیم.
وی افزود: دانشگاه و محققین از چند سال پیش صدای زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی را شنیده بودند و تذکر می‌دادند اما توجه نشد.
وی در خصوص برنامه‌های تقسیم کار ملی گفت: تأکید زیاد روی آموزش به صورت کلاس و کارگاه، حلال مشکل نیست و امیدوارم نتیجه‌‌ی این برنامه‌ها فقط کارگاه و کلاس نباشد.
وی با بیان اینکه در برنامه‌های ارائه شده، اثری از ارزیابی و پایش دیده نمی‌شود گفت: کارها در دستگاه‌های مختلف به صورت‌هایی که خودشان می‌خواهند اجرا می‌شود و در نهایت آمار و ارقامی از لیست برنامه‌ها و گزارش کار هم داده می‌شود اما باید دید آیا این برنامه‌ها اثربخش هست؟
وی با یادآوری اینکه ارزیابی برنامه‌ها در ایران تقریبا صفر است گفت: در دنیا 20 درصد هزینه‌ها و اعتبارات برای ارزیابی و اصلاح برنامه هزینه می‌شود.
دکتر اکبری تصریح کرد: به عنوان یک دانشگاهی که سال‌ها در این زمینه کار کرده از دستگاه‌ها می‌خواهیم که دنبال آمارسازی نباشند و اگر فکر می‌کنند برنامه‌ای اثرگذار نیست اجرا نکنند.
یک پژوهشگر اجتماعی نیز در این مراسم به نقد برنامه‌های ارائه شده پرداخت و گفت: عمدتا دستگاه‌ها به همایش، کارگاه، نمایش و این جور کارهای بی‌اثر می‌پردازند که کارساز نیست چون راهکار حل مشکلات اجتماعی را نمی‌دانند.
حمیدرضا همت‌آبادی با بیان اینکه بیشتر افراد آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب، نسبت به مشکلات آگاهی دارند اما گرفتار می‌شوند گفت: بنا بر این مشکل کم‌آگاهی و ناآگاهی نیست بلکه مسئله این است که مردم و جامعه در مقابل مسائل و مشکلات، احساس مسؤولیت ندارند.
وی تصریح کرد: دولت نباید میاندار باشد بلکه مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و اجتماعات محلی، باید محور کارها قرار گیرند.
وی گفت: بهترین راهکار حل مسائل اجتماعی، توانمندسازی دارایی‌محور است.
وی توضیح داد: عملکرد دستگاه‌ها در حال حاضر نیازمحور است یعنی وقتی کسی نیازمند باشد به او کمک می‌کنند و نیازش را به بهترین شکل برآورده می‌سازند به همین جهت، او هیچگاه برای حل مشکل خودش، احساس مسؤولیت ندارد.
وی مشکل اصلی جامعه را نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و آن را شامل آموزش و پرورش، صدا و سیما، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نهادهای اجتماعی مسؤول فرهنگ و تربیت معرفی کرد.
وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش وظیفه‌ی ذاتی‌اش تعلیم و تربیت است و بقیه‌ی دستگاه‌ها باید به انجام این وظیفه کمک کنند تا همین هدف تعلیم و تربیت به درستی محقق شود.
معاون اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در جمع‌بندی این نشست گفت: آسیب‌ها در حال گسترش، تغییر شکل، تنوع، زنانه و جوانانه شدن است و آسیب‌های نوپدید فضای مجازی نیز در حال بروز و ظهور است.
سید جواد حسینی افزود: این مشکلات مخصوص کشور ما نیست و همه‌ی کشورها با آن مواجهند.
وی گفتمان‌سازی و تمرکز بر بحث آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینکه دستگاه‌ها برای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها هماهنگ شده‌اند تا حداکثر اثرگذاری و فراگیری برنامه‌ها حاصل شود جهت‌گیری بسیار مثبت و درستی است.
وی با بیان اینکه نرخ جرایم جنسی، سرقت، خودکشی، طلاق، اعتیاد، تجاوز به عنف و دیگر آسیب‌های اجتماعی در 10 سال گذشته، روند کاهشی طی کرده گفت: رویکرد و جهت کنترل و کاهش آسیب‌ها رویکرد بسیار درستی است و تکیه‌ی آن هم بر مردم و سازمان‌های مردم نهاد است.
وی با بیان اینکه اجرای بیشتر کارها در استان به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شده انتقادات در این زمینه را ناوارد دانست و گفت: در سند تقسیم کار ملی،‌ مردم و سمن‌ها در محور کار هستند و اثربخشی برنامه‌ها شرط اجرای آن است.
وی دوران پس از انقلاب را به سه دهه تقسیم کرد و گفت: در دهه‌ی اول محور فعالیت‌های اجتماعی، نگاه آخرت‌گرایانه‌ی توأم با پند و اندرز بود بنا بر این مبنای تعلیم و تربیت، گرایشات قوی مذهبی برای مربیان بود که بعضا توانایی تخصصی برای تربیت نداشتند.
وی گفت: دهه‌ی دوم، دهه‌ی محدودیت و ممنوعیت بود یعنی دولت‌ها گفتند حالا که با نصیحت افراد اصلاح نمی‌شوند باید سخت‌گیری کنیم.
وی ادامه داد: در نتیجه‌ی این نگاه، حراست‌ها و گزینش‌ها امنیتی شدند و نگاه امنیتی بر تشکیلات اجتماعی سایه انداخت ولی باز هم دیدند این نگاه نتیجه نمی‌دهد.
حسینی اضافه کرد: در دهه‌ی سوم به بعد نگاه علمی بر رویکردهای اجتماعی حاکم شد و دولت‌ها تصمیم گرفتند نگاهی عالمانه و واقعی به مسائل داشته باشند.
وی گفت: اگر مسائل اجتماعی را به سطح مسائل اقتصادی، امنیتی و دیگر حوزه‌ها تقلیل دهیم و رویکردمان برا  حل مسائل اجتماعی ناشی از این نگاه تقلیل‌گرایانه باشد موفق نمی‌شویم.
این جامعه‌شناس افزود: مجازات جایگزین، تقلیل زندانیان، شورای حل اختلاف، داوری در محاکم خانواده، پلیس اجتماعی، معاونت پیشگیری قوه‌ی قضائیه و فعالیت‌های پیشگیرانه در دستگاه‌ها نتیچه‌ی این نگاه علمی و واقعی به مسائل است که در سال‌های اخیر حاکم شده است.
وی به وضعیت خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: جمعیت 6.2 میلیون نفری، جمعیت شهرنشین 73 درصدی و تراکم 51 نفری جمعیت در کیلومتر مربع، از ویژگی‌های جمعیتی این استان است که به طور طبیعی، آسیب‌زا می‌باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این 27 میلیون جمعیت شناور سالانه و هجوم جمعیت روستاها و شهرها به مراکز جمعیتی بزرگ و در همین حال، 1.3 میلیون جمعیت حاشیه‌نشین، از دیگر شاخص‌های جمعیتی ناهمگون و آسیب‌زا در مشهد به حساب می‌آید.
وی همچنین داشتن 840 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان که به گفته‌ی وی از  فقر و محرومیت رنج می‌برند را از دیگر علت‌های مشکلات اجتماعی خراسان رضوی برشمرد.
حسینی گفت: خراسان رضوی مجموعه‌ای از تمام ادیان و مذاهب و اقوام و گروه‌های اجتماعی است و علاوه بر اینها 340 هزار تبعه‌ی خارجی را در خود جای داده که تعداد زیادی از آنها تبعه‌ی غیر مجاز هستند.
وی با بیان اینکه تکفیری‌ها و داعشی‌ها خراسان رضوی را یک هدف مهم و مستمر و فوری می‌دانستند اما به لطف عملکردهای درستی که در این سال‌ها انجام شده، هیچ مشکلی در استان نداشته‌ایم.
وی انسجام، احساس مسؤولیت، حمایت مردمی، نظارت و ارزیابی مستمر را از شرایط موفقیت برنامه‌های سند تقسیم کار ملی در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: با تمام امکانات و اعتبارات برای تحقق این سند ملی، تلاش می‌کنیم.
در این جلسه‌ی دو ساعت و نیمه، نمایندگان و مدیران نیروی انتظامی، دانشگاه فردوسی، بهداشت و درمان، بهزیستی، وزرش و جوانان، آموزش و پرورش، دادگستری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اداره کل زندان‌ها حضور داشتند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار