معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد:
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمامی افراد بالای 30 سال در ایران بر اساس ابتلا به بیماریهای غیر واگیردار طبقه بندی شده و کارت سبز، قرمز، زرد و نارنجی دریافت می کنند.
کد خبر: ۳۸۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 18 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از ایرنا ، دکتر علی اکبر سیاری در حاشیه همایش معاونان بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: طرح غربالگری رایگان ایرانیان نسبت به بیماریهای غیر واگیردار سال گذشته در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور به تصویب رسید و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: براساس این طبقه بندی افرادی که به لحاظ ابتلا به بیماریهای غیر واگیر سالم بوده کارت سبز می گیرند، افراد در معرض عامل خطر پیشرفته کارت قرمز و دو گروه دیگر در معرض خطر ابتلا کارت نارنجی و زرد دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی تاکنون در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کرمان اجراشده ، ادامه داد: در قالب این طرح علاوه بر بیماریهای غیر واگیردار ایرانیان از نظر ابتلا به سه سرطان شامل روده بزرگ و سرطان های پستان و دهانه رحم برای زنان مورد غربالگری قرار می گیرند. 
به مدت زمان اجرای طرح غربالگری ایرانیان در سنین بالای 30 سال را پنج سال ذکر کرد و گفت: بیماری های غیر واگیر اکنون مهم ترین عامل مرگ ومیر به شمار می رود و طبق توصیه سازمان ملل متحد تمامی کشورها باید به میزان 25 درصد مرگ های نابهنگام مردم را در گروه میانسالی (30 تا 70 سال) تا سال 2030 کاهش دهند.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در حال حاضر 76 درصد مرگ و میر مردم ایران بر اثر چهار بیماری غیر واگیر شامل قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و تنفسی رخ می دهد که هشت عامل خطر رفتاری و بیولوژیک در ایجاد این بیمارها نقش موثری دارند.
به گفته وی، عوامل خطر رفتاری شامل مصرف دخانیات، تغذیه نادرست، کم تحرکی و مصرف الکل و عوامل خطر بیولوژیک شامل قند، فشار، چربی خون بالا و چاقی و اضافه وزن هستند.
سیاری در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: در خصوص ابتلا به آنفلوانزا تاکنون مشکل خاصی نداشته ایم و هم چنین پیرامون آنفلوانزای حاد پرندگان نیز هیچ موردی از ابتلای انسانی تاکنون در سطح کشور گزارش نشده است.
همایش معاونان بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از عصر روز گذشته به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد، تا یکم اسفندماه امسال ادامه دارد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار