عضو شورای هنری نخستین جایزه هنری قلب تهران: عکاسی می‌تواند قلب تهران را آسیب شناسی و واکاوی کند و داده‌های آن را در اختیار سیاست‌گذاران و مسئولان شهری قرار دهد.
کد خبر: ۳۸۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 19 February 2017

به گزارش تابناک : به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، محمدمهدی رحیمیان؛ عضو شورای هنری این جایزه گفت: در بخش عکاسی نخستین جایزه هنری قلب تهران هم بهنجارها، نابهنجار‌ها، نابسامانی‌ها و ساماندهی‌ها مورد نظر است و عکاسان می‌توانند در کنار هنجارها با رویکرد انتقادی نیز مشخصه‌های نابسامانی این منطقه را عکاسی کنند و اطلاعاتی که از این بخش به دست می‌آید برای سیاستگذاران و برنامه ریزی شهر قابل استفاده است.

رحیمیان با تاکید بر ضرورت رویکرد چند جانبه به بررسی مناطق شهری از جمله منطقه 12 تهران گفت: جایزه هنری قلب تهران می‌تواند مقدمه ای باشد تا مطالعات جامع و چندجانبه ای درباره این منطقه انجام شود. مطالعه و شناساندن این منطقه به تعامل هنرمندان رشته‌های گوناگون هنری و سایر بخش‌های مطالعاتی نیاز دارد و حوزه‌های مطالعات فرهنگی، معماری، سینما و ... نیز در این تعامل قرار گیرند. البته در این زمینه حرکت‌هایی با رویکرد معماری انجام شده و فیلم‌هایی نیز ساخته شده که لوکیشن آن‌ها منطقه 12 تهران است اما این منطقه گرچه از نظر جغرافیایی یک محدوده است اما عمق دارد و جنبه‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و مذهبی به نیاز سنجی و یک حرکت مداوم تعاملی منسجم نیاز دارد. بنابراین ضرورت دارد شهرداری تعامل جدی را با تشکل‌ها و انجمن‌های هنری و دانشکده‌هایی که مطالعاتی را درباره این منطقه شهری انجام می‌دهند، برقرار کند.

دبیر بخش عکاسی جایزه هنری قلب تهران افزود: جایزه‌ها و جشنواره‌های هنری معمولاً بر شرایط موجود موضوع تمرکز دارند و در بخش عکاسی این جایزه نیز بیشتر شرایط فعلی قلب تهران اولویت دارد اما عکس‌هایی که مربوط به سال‌ها و دوره‌های قبل این منطقه است نیز می‌تواند به رویکرد تطبیقی و تحولات معماری، شهری، اجتماعی و ... کمک کند.

رحیمیان در ادامه گفت: دبیرخانه‌ی این رویداد فرهنگی می‌تواند با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی در طول سال تداوم یابد تا بتواند ارتباط و کنش‌های چند سویه‌ی مردم، گردشگران و هنرمندان را برنامه ریزی و ساماندهی کند. یکی از جنبه‌هایی که از بستر این جایزه و چنین حرکت‌هایی مورد مطالعه قرارمی گیرد وجود مراکز فرهنگی، هنری در منطقه 12 تهران است که می‌تواند منطقه را به فضایی برای تعامل با هنرمندان تبدیل کند. این جایزه و رویکرد مطالعاتی همه جانبه به منطقه 12 الگویی برای دیگر مناطق شهری هم هست و به عنوان مثال در منطقه‌ی یک نیز ، شهرداری می‌تواند با پیشینه‌ی تاریخی، شرایط اجتماعی وفرهنگی متفاوت، چنین حرکت و فعالیت‌هایی را برنامه ریزی و اجرا کند.

عضو شورای هنری نخستین جایزه هنری قلب تهران در ادامه گفت: بر اساس شواهد تاریخی مرکزیت تهران در 230 سال پیش از منطقه 12 آغاز شده و شکل گرفته و پایتخت شدن تهران در یک بستر تاریخی منشأ تحولات بسیاری بوده است. پیشینه و بستر تاریخی، بافت اجتماعی، وجود مراکز سیاسی، انقلاب مشروطه، مجلس شورا، جابجایی قدرت‌های سیاسی، اتفاقات و تنش‌های گوناگون در دوره‌هایی که در این منطقه رخ داده است در کنار وجه اقتصادی و وجود بازار و جنبه‌های جامعه شناختی، این منطقه را به عنوان قلب تهران مطرح کرده و نگاه‌ها به این منطقه معطوف شده است. بنابراین پیشنهاد پرداختن به منطقه 12 تهران به عنوان قلب تهران با برگزاری جایزه هنری از چندماه قبل مطرح شد. هر چند بازار تهران در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما امروز دیگر نمی‌توان گفت این منطقه، مرکز تهران است به دلیل اینکه بخش مهمی از جریان‌ها و فرایندهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... در مناطق دیگر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال بازار در تهران تقریباً تا دهه 60 شمسی محور اقتصاد است اما در آستانه این دهه و پس از آن ساختار فعالیت‌های اقتصادی و تجاری پوست اندازی می‌کنند و در مناطق دیگر نیز پراکنده می‌شوند. اما با نگاهی تاریخی، این منطقه در سال‌هایی طولانی محور عمده‌ی تحولات گوناگون بوده است، برای شناسایی این منطقه و تعامل مردم و هنرمندان با شهری که با عنوان "شهر زنده" قلمداد می‌شود، پرداختن به آن اهمیت و ضرورت دارد.

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته‌های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، کارتون و تصویرگری 25 فروردین تا هشتم اردیبهشت سال 1396 در نگارخانه مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود و علاقه مندان و هنرمندان می‌توانند تا ساعت 24 روز 14 فروردین سال 1396 در سایت این جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ثبت نام و آثار خود را ارسال کنند.




منبع :هنرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار