کد خبر: ۳۸۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 19 February 2017

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست علنی صبح امروز-یکشنبه اول اسفندماه 95-  مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با حضور 206 نماینده مجلس با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و با دستور کار بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی رای ساعت 8 و 4 دقیقه آغاز شد.

طرح استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با 34 امضا در اعلام وصول شد. این بار سوم است که عباس اخوندی باید در ارزیابی رای اعتماد بهارستان قرار گیرد. بار نخست در زمان بررسی صلاحیت کابینه در ابتدای دولت حسن روحانی، دوم بار در نخستین جلسه استیضاح وی در مجلس نهم  بود که هر دو بار موفق به کسب رای اعتماد شد. امروز سومین کارزار رای اعتماد اخوندی از بهارستان دهم است.

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

آیین نامه درباره استیضاح وزرا چه می گوید

طبق اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت 10 روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود، عضویت پیدا کنند.

طبق ماده 108 آیین‌نامه داخلی مجلس، براى استیضاح یک وزیر دو ساعت و براى استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت، استیضاح‌کنندگان مى‏‌توانند از بین خود یک یا چند نفر را براى بحث در موضوع استیضاح معرفى نمایند، ولى در هر حال مجموع نطق‌هاى استیضاح‌کنندگان نباید از مدت فوق تجاوز نماید.

بر اساس مواد 223، 224 و 225 آیین‌نامه داخلی، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد.

استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند، توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز ننماید. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده 225 آیین‌نامه داخلی هم آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه مجلس «عدم اعتماد وزیر یا وزیران» را به رأى مى‏‌گذارد.

ماده 227 آیین‌نامه داخلی نیز تأکید می‌کند که هنگامى که استیضاح در دستور مجلس است به هیچ وجه نمى‏‌توان دستور را تغییر داد، مگر در موارد طرح‏‌ها و لوایح سه فوریتى.

رحیمی: برخی از سوالات مکتوب استیضاح کنندگان مبهم است/دکتر لاریجانی: سوالات ابهامی ندارد و استیضاح کنندگان توضیحات لازم را می دهند

علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه)مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در اخطاری با استناد به اصل 60 قانون اساسی گفت: متاسفانه در سوالات مکتوبی که از سوی استیضاح کنندگان مطرح و تهیه شده است،موضوعات استیضاح صریح و بدون ابهام ذکر نشده است و این موضوع مغایر با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی است.

لاریجانی رحیمی

 

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح کنندگان وزیر راه 13 مورد را در تشریح دلایل استیضاح وزیر راه مطرح کرده اند، ولی در برخی از موارد موضوعات به صورت کلی و در برخی دیگر سوالات صراحت کامل را نداشته و مبهم است، به طوری که سوالات 1، 4 ، 7 ، 10 و 13 صراحت لازم را ندارند، به طور مثال در سوال اول مسئله عدم پاسخگویی مناسب از سوی وزارت راه به مطالبات اجتماعی مطرح شده است که باید ذکر می شد که این موضوع چه نسبتی با عملکرد وزارت راه دارد.  

وی ادامه داد:به نظر من هیات رئیسه مجلس قبل از اینکه طرح استیضاح را در دستورکار قرار دهد،باید این محورها و سوالات را بررسی و رفع ابهام می کرد.

موضوعات و سوالات استیضاح کنندگان وزیر راه صراحت دارد

دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: به نظر من موضوعات و سوالات استیضاح کنندگان وزیر راه صراحت دارد و ابهامی نیست و استیضاح کنندگان نیز در سخنرانی های خود توضیحات لازم را ارائه می کنند

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر ابطحی:لابی گری در جریان استیضاح وزیر راه در مجلس وجود نداشته است

محمدجواد ابطحی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در اخطار قانون اساسی گفت: براساس ماده 223 آئین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع کند و کمیسیون مکلف است،حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد اجرا را بررسی کند.

نماینده مردم خمینی شهر درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس ازمدت مذکور درصورتی که حداقل 10 نفر منصرف نشده اند،استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح می شود، آقای رئیس چه وقت استیضاح امضا شده است؟ چند ماه طول کشیده، به صراحت بفرمایید، آقای رئیس آیا این خلاف ماده 223 هست یا خیر؟ چون استیضاح بعد از سانحه قطار سمنان مطرح شد و اگر با آئین نامه عمل می کردیم در آن زمان فرصت بیشتری بود،برای پرداختن به موضوع تا حالا که برنامه ششم آمد که بعد گفتید در برنامه ششم نمی توانیم و زمان گرفته شد.

لاریجانی ابطحی

 

وی ادامه داد:بنده معتقدم باتوجه به سوگندی که نمایندگان و هم هیات رئیسه خورده اند؛این مسائل را جهت شفاف سازی افکار عمومی پاسخ دهید چون استیضاح های بعدی هم به همین شکل مطرح می شود و ما در این رابطه تاکنون چیزی به نام لابی گری در هیات رئیسه نداشته ایم و حتی در زمینه استیضاح وزیر علوم هم، همین مشکل به وجود آمده است.

کمیسیون عمران به دلیل بررسی بودجه در مجلس امکان تشکیل جلسه را نداشت

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: البته شما زود قضاوت کردید،چیزی به نام لابی گری همان طور که گفتید وجود ندارد، استیضاح که مطرح شد همراه شد با بحث برنامه و بودجه که خودتان در جریان بودید که 6هفته صبح تا شب ما در خدمتتان بودیم و کمیسیون نمی توانست جلساتی را برگزار کند.

وی ادامه داد:ما موضوع را به کمیسیون ارجاع دادیم؛اما کمیسیون امکان تشکیل جلسه را نداشت؛بعداز اینکه بحث برنامه و بودجه تمام شد بحث را مطرح کردند و فرستادند و ما در اولین جلسه هم اعلام کردیم؛هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

محمداسماعیل سعیدی در موافقت با استیضاح آخوندی:

استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ عدم رضایت مردم از صنعت ریلی و هوایی کشور

محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم،مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است،استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.

محمد اسماعیل سعیدی

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.

بسیاری از خانواده ها در حادثه قطار حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند

وی با تاکید براینکه پاسخگویی از سوی مسئولان به مردم باید نهادینه شود تصریح کرد: به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند "نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند."

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت:بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

سعیدی با اشاره به اینکه گفته می شود از بهترین سیستم ها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است افزود: اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است؛پس چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود 48 نفر در آتش سوختند.

آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟

وی با بیان اینکه چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است،تصریح کرد: آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را "مزخرف" می داند؛ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با کدام منطق خرید 118 فروند ایرباس و 108 فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ضمن اینکه در کنار این شرکت هواپیمایی 13 شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است.همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به  ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های ریلی منتظر تامین منابع هستند،تصریح کرد: باید به مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی توجه کرد.

مقدسی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

استیضاح جراحی است که به قوام دولت می‌انجامد/ عدم توجه به ساخت داخل و رفع بیکاری مهمترین محورهای استیضاح است

سیدمهدی مقدسی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی پیرامون بند (1) استیضاح مبنی بر پاسخگویی وزیر به مطالبات اجتماعی گفت:استیضاح به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت نیست؛بلکه براساس منطق و عقلانیت مطرح شده است.این موضوعات نیز به معنای مواضع فراکسیونی نباید قلمداد شود بلکه مباحثی جهت دفاع از حقوق ملت است.

وادار کردن مدیرعامل راه آهن به استیضاح اقدام درستی نبود

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همه دنیا بعد از وقوع حادثه‌ای بالاترین مقام مربوطه از مردم عذرخواهی می‌کند؛اما آقای آخوندی پس از اتفاق اخیر در مسیر تهران- مشهد می‌بایست استعفا دهد؛نه آنکه همه مسئولیت متوجه ایشان شود،بلکه برای آلام و دردهای مردم این کار باید انجام می شد.

وی افزود:وادارکردن مدیرعامل راه آهن به استیضاح اقدام درستی نبود و بهتر بود این کار توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شود.

مقدسی

 

مقدسی،بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به ساخت داخل را به عنوان یکی از اصول سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یادآور شد و گفت: رفع بحران بیکاری جزو مطالبات مردم است؛ هم اکنون نیز بعد از گذشت 11 ماه از سال جاری همه قوای سه‌گانه باید گزارش عملکرد خود پیرامون اقتصاد مقاومتی را به مقام معظم رهبری ارائه دهند؛در صورتی که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه کوتاهی‌هایی را مرتکب شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه به ساخت داخل را راهکاری برای رفع معضل بیکاری دانست و تصریح کرد: بارها به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادم که امکان ساخت واگن باری در کشور وجود دارد،بنابراین باید از واردات و خرید از کشورهای دیگر جلوگیری شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با حضور در استان مرکزی اعلام کرد که اگر واگن وارد شود،مقابل ریل خواهد ایستاد.

چرا وزیر راه با ارائه نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای واردات واگن را مطرح می‌کند ؟

مقدسی افزود:چرا دو وزیر حرف‌های دوگانه را مطرح می کنند و چرا وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را دور زده و با ارائه نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای واردات واگن را مطرح می‌کند در صورتی که ظرفیت شرکت‌های واگن سازی اراک مانند "هپکو" و "پارس" بسیار بالا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با وجود واردات واگن ،حداقل وزیر می‌توانست سهم واحدهای داخلی را جهت احیاء بپردازد.متأسفانه عدم توجه به این موضوع سبب شده 140 دستگاه از 600 دستگاه درخواست شده وارد کشور شود.

وی یادآور شد:آخوندی در پاسخ به سوال اینجانب مبنی بر علت پیگیری واردات واگن گفته است؛"واردات موضوعی است که به بهره برداران خصوصی مرتبط است"؛ این به معنی عدم پاسخگویی به مطالبات مردم است.

مقدسی افزود: وزیر راه و شهرسازی همچنین قرارداد 10 فروند کشتی جهت خرید از کره را نیز منعقد کردند؛در صورتی که در داخل امکان حداقل ساخت 8 کشتی وجود دارد،خرید ماشین‌آلات سنگین نیز از دیگر موضوعات است که علیرغم دستور ایشان برای خرید ماشین آلات راهداری از شرکت "هپکو" مسکوت مانده است.

استیضاح جراحی در دولت است و سبب قوام و ثبات دولت می‌شود

این نماینده مردم درمجلس دهم معتقد است درحادثه قطار تهران – مشهد نیز می بایست با ادبیات مناسب با مردم صحبت شود نه آنکه وضعیت آنها به بیمه موکول شود، علاوه بر این بحران بیکاری نیز دیگر معضلی است که با ارائه ساز و کار مناسب و هماهنگی در دولت می‌بایست حل می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استیضاح جراحی در دولت است که سبب قوام و ثبات دولت می‌شود، گفت: مسائل باید تذکر داده شود تا مرتفع و حل شده البته صرف نظر از استیضاح هم دولت باید به ساخت داخل و ساماندهی نحوه پاسخگویی توجه داشته و در دستور کار خود قرار دهد.

صباغیان بافقی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

نمایندگان فارغ از نگاه های سیاسی رأی بدهند/ علت موافقتم با استیضاح حادثه قطار تبریز -مشهد است

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس اظهارداشت: من تاکنون سعی کرده ام وابستگی جناحی نداشته باشم و برای همه دیدگاه ها احترام قائل شوم.

نماینده مردم بافق،ابرکوه،مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای "آخوندی" را وزیری توانمند و صاحب ایده می دانم و به ایشان نمره قابل قبولی می دهم، کمتر وزارتخانه ای را به یاد دارم که در این دولت و دولت های قبل پس از اتفاق افتادن اینگونه حوادث، مدیر رده بالایی از آن ها به دلیل کوتاهی آن ها در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه قطار تبریز- مشهد صورت پذیرفت.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید سوال شود با این شرایط چرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده ام، موافقت من با استیضاح بیشتر به دلیل حادثه قطار تبریز -مشهد است که در سمنان رخ داد.

مشکل اصلی ما در حوادث نشان دادن افراد رده پایین به عنوان مقصر است

صباغیان بافقی ادامه داد: یکی از ضعف های بزرگ مدیریت در کشور ما این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و بعضا تنبیه می گردند؛اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی می باشند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می گیرند،این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می شود.

وی با اشاره به نمونه هایی از عذرخواهی مدیران رده بالای سایر کشورها افزود: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل غرق شدن کشتی استعفا داد و وزیر نیروی ژاپن به دلیل قطعی نیم ساعته برق، 20 دقیقه به حالت تعظیم از مردم عذرخواهی کرد، این اندیشه و تفکر در سطوح بالای اجرایی سایر کشورها جاری می باشد.

فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود

عضو کمیسیون شوراهاو امور داخلی کشور مجلس گفت: مسئولان قوه مجریه اگر در مسائلی مانند فساد، اعتیاد،املاک نجومی،اختلاس، آلودگی هوا، حقوق های نجومی و پلاسکو بنابر خواسته عمومی استعفا می دادند،جامعه وضع بهتری داشت.

 محمدرضا صباغیان بافقی در نطق میان دستور

 

وی افزود: با توجه به اینکه حادثه قطار تبریز-مشهد درحوزه وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده و نزدیک به یکصد نفر از هموطنانمان کشته و خسارات زیادی وارد شده من نیز این استیضاح را امضا کرده ام.امیدوارم که فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود.

صباغیان بافقی گفت:از نمایندگان تقاضا دارم با درنظرگرفتن جمیع شرایط، دقت نظر و فارغ از نگاه های سیاسی آنچه را که مصلحت می دانند اعلام کنند و امیدوارم اینگونه استیضاح ها باعث برطرف شدن ضعف ها و کاهش تخلفات و رشد توسعه کشور شود.

شهریاری در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛

آخوندی می توانست وزیرموفقی در سایر وزارتخانه ها باشد

 

حسینعلی شهریاری در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: خوشحالیم که مشکلات دولت تمام شده است و وزیرمحترم امروز در صحن علنی مجلس حاضر شده اند!

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:لازم می دانم درخصوص بند 13 متن استیضاح وزیر راه مطالبی را بیان کنم که تعداد فوت شده های جاده های کشور سرسام آور است.

وی در ادامه تصریح کرد:براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته  16 هزار و 300 نفر در جاده های کشور کشته شده و حدود 313 هزار نفر نقص عضو به دلیل تصادفات جاده ای در کشور داشته ایم.اگر کمی دقت کنیم مشاهده می شود که تعداد زیادی از تخت های آی سی یو و بیمارستانی مربوط به افرادی است که در تصادفات جاده ای زخمی یا مجروح شده اند.

شهریاری بیان کرد:تلفات جاده ای هزینه های سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور و مردم ایران اسلامی تحمیل می کند که ریشه در زیرساخت های غیراستاندارد جاده های کشور دارد.

وی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب مورد بی مهری دولت قرار گرفته است، گفت: بندر چابهار قرار بود به یکی از بنادر بزرگ کشور تبدیل شود؛ولی زیرساخت های لازم جهت ترانزیت کالا فراهم نشده است.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: اگر قرار باشد در بندری سالانه 6 میلیون تن کالا تخلیه شود، نیازمند تردد ترانزیتی 2 هزار کامیون 20 تنی است؛ راه های غیراستاندارد،اجازه تزانزیت کالا را نمی دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: کریدور شمال – جنوب که در دولت پیش شروع به کار کرد،قرار بود به شاهراه ارتباطی تبدیل شود،اما این مهم تاکنون محقق نشده است.متاسفانه در تنها جاده شمال تلفات سنگینی در تصادفات روزانه به مردم تحمیل می شود.

وی گفت: براساس آمار رسمی فقیرترین مردم کشور ما در استان سیستان و بلوچستان هستند که می توان با ایجاد زیرساخت ترانزیتی بندر چابهار آن را مرتفع کرد، اما دولت اقدامی جدی تاکنون انجام نداده است.

شهریاری بیان کرد:براساس برنامه ریزی قبلی ،بند چابهار باید فعال می شد تا مانع آغاز به کار بندر گواتر  شود،اما این اتفاق هم رخ نداده و بندر گواتر به شدت فعال شده است. با فعالیت کریدور شمال – جنوب قرار بود از طریق بندر چابهار کالا به آسیای میانه و افغانستان ارسال شود، اما این مهم نیز محقق نشده است.

معضل فرودگاه چابهار

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: فرودگاه چابهار علی رغم تصویب رسمی در تیرماه سال جاری، به دلیل درگیری برخی نهادهای استان سیستان و بلوچستان تاکنون محقق نشده است. منطقه آزاد تجاری چابهار  رقمی در حدود 230 میلیون یورو آماده سرمایه گذاری دارد،اما به دلیل فقدان فرودگاه این سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

وی گفت:تجار خارجی و سرمایه گذاران برای تردد به بندر چابهار دچار مشکل هستند؛زیرا آنها ناچارند از فرودگاه نظامی چابهار با فاصله 40 کیلومتری از این بندر استفاده کنند.

شهریاری با بیان اینکه آقای عباس آخوندی می توانست وزیر موفقی باشد به جز در وزارت راه و شهرسازی! گفت: شناختی که آقای هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور از جاده های کشور دارد، بهتر و بیشتر از شناخت و اطلاعات آقای آخوندی از وضعیت جاده ها است.

حسینعلی شهریاری

 

وی در ادامه گفت:وزیر بهداشت و درمان در چند سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتند،با خودرو در جاده های این استان تردد کرده و از نزدیک با وضعیت منطقه آشنا شدند،اما تاکنون وزیر راه و شهرسازی سفری به استان سیستان و بلوچستان نداشته اند تا بدانند وضعیت جاده ای این استان تا چه اندازه وخیم است.

حضور ما به عنوان استیضاح کننده وزیر راه و شهرسازی براساس وظیفه بوده است

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص جاده های روستایی استان سیستان و بلوچستان حدود 30 درصد است، در حالی که متوسط کشوری رقمی در حدود 55 درصد است، یعنی این استان به لحاظ شاخص های جاده های روستایی از نرم کشور پایین تر است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است، ولی حتی یک کیلومتر آزادراه نداریم و پروژه هایی که وجود دارند، همگی مربوط به دولت قبل است که نیمه کاره مانده اند.

وی افزود:حضور ما به عنوان استیضاح کنندگان وزیر راه و شهرسازی براساس وظیفه بوده است و ما قائل به نتیجه نیستیم.ما تلاش می کنیم براساس سوگندی که خورده ایم از حقوق ملت دفاع کنیم.

فرهنگی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

استیضاح آخوندی فنی،عملکردی و نظارتی است

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه این استیضاح از معدود استیضاح‌هایی است که کاملا فنی،عملکردی و نظارتی است و مقام مسئولی وادار به توضیح و پاسخگویی شده است.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی افزود:در این استیضاح متن و حاشیه و بررسی عملکرد بر مسائل سیاسی، شخصی، باندی و گروهی غلبه دارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:حال علت اینکه بعضی از فراکسیون‌ها و شخصیت های مجلس عجله کرده و پیش از شنیدن استدلال‌ها اعلام نظر نموده‌اند،نمی‌دانم و امیدوارم که تجدیدنظر کنند.

 
محمدحسین فرهنگی

 

فرهنگی با بیان اینکه از هیأت رئیسه مجلس تشکر می‌کنم که استیضاح در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفت، افزود: به حکم قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس عمل شد هر چند که تأخیری خلاف آیین‌نامه داخلی در اعلام وصول استیضاح رخ داد؛در حالی که در ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر 17 روز مهلت تعیین شده است ،در حالی که از 14 آذرماه 95 که زمان ارجاع به کمیسیون است تاکنون بیش از دو ماه و نیم یعنی 10 هفته و دقیقاً 76 روز گذشته است و در این فاصله تخلفاتی رخ داد که از تفصیل آنها می‌گذریم.

وی افزود:آنچه عنوان می‌شد که بررسی برنامه ششم مانع اعلام وصول استیضاح بوده توجه به صراحت بند «و» ماده (184) آیین‌نامه داخلی مجلس مسموع نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بحث بنده عمدتاً متمرکز بر حادثه ریلی سمنان خواهد بود،ادامه داد: با توجه به وقت محدودی که برای موافقان استیضاح باقی مانده بود،عمده سخنان خود را پس از نطق وزیر ایراد خواهم کرد.

وی تأکید کرد:از هیأت رئیسه مجلس تقاضامندم برای صحبت‌های پایانی ترتیبی اتخاذ کنند که سخنان و استدلال محکم نمایندگان شنیده شود که اگر مسموع نباشد؛ممکن است برای مجلس خوب نباشد.

قاضی پور در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

افراد درجه یک وابسته به شما در وزارتخانه همگی چندین شرکت دارند/شرکت های زیادی از سوی فرزند شما اداره می شود

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی مجلس قانون تصویب کرد و در پی آن شورای نگهبان آن را تایید کرد در این راستا نباید از بازنشستگان استفاده کرد ،اما در حیطه کاری شما چند صد بازنشسته مسئولیت سنگین دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما قبل از تصدی گری در وزارت راه تعداد زیادی شرکت داشتید که تولید ثروت می کردید که از این بابت از شما گلایه ای ندارم اما شما لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه داده اید یا خیر؟

وی یادآور شد:از زمانی که وزیر شدید دوستان و شرکاء از جمله آقایان انصاری ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم ها نفیسه و ریحانه رسولی و سیدمحمد صدر هاشمی نژاد و باجناق آقای حمید همدانی به ویژه آقای اصغر فقید کاشانی به طور مستقیم یا دست دوم از کارهای عملیاتی استفاده کرده اند یا خیر.

قاضی پور افزود: عملکرد آقای فقید کاشانی در بانک مرکزی را یادتان نرفته است ایشان با شما شریک شده اند بدون آنکه از شرکت ها استعفا دهند شما در 26 بهمن 92 به عنوان رئیس هماهنگی طرح  های سرمایه گذاری وزارتخانه به وی حکم مشاور دادید و بعد از آن ایشان چندین شرکت تاسیس کردند حال از وزیر اطلاعات نیز سوال دارم که چرا با این موارد برخوردی نکردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: افراد درجه یک وابسته به شما در وزارتخانه همگی چندین شرکت دارند و عضو هیأت مدیره آن شرکت ها فعالیت می کنند. در شرکت کمیسون سهامی خاص از معاونان و مدیرکل چندین نفر عضو هیأت مدیره هستند از سوی دیگر در کمیسیون فرمودید که فرزند شما هیچ شرکتی ندارد در حالی که شرکت های زیادی از سوی فرزند شما اداره می شود از جمله شرکت هایی همچون خانه شیراز به نام محمدهادی و  احمد آخوندی به عنوان اولین مدیران شرکت و رئیس هیأت مدیره فعالیت می کنند که بگویید ایشان با شما چه نسبتی دارد.

وی یادآور شد: شما فعال اقتصادی هستید و حداقل به جای این همه شرکت های تجاری کارخانه تولیدی راه اندازی می کردید تا چندین کارگر مشغول به کار می شدند.

قاضی پور تاکید کرد: در خیابان قیطریه نبش جهانتاج بنیاد مسکن را به چه کسی داده اید. مسکن 40 میلیاردی را به 200 میلیون تومان داده اید آیا منزل فوق به آقای محمد هادی احمد آخوندی اختصاص یافته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: رئیس بنادر زیرمجموعه شما حدود 15 هزار یورو برای ماموریت 11 روزه خود به خارج را برنگرداند آقای صدری نژاد 220 میلیون تومان حق ماموریت گرفته است؛ می گویند ساختمان بنادر که در سال 82 خریداری شده در مدرس شمال با مبلغ 600 میلیون تومان بازسازی و شما آن را دفتر خارج از وزارتخانه کردید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این استیضاح بیش از یک گونی اسناد آمده که متاسفانه همه آن دارای مسئله بوده است شرکت آریا بندر ایرانیان قرارداد 430 میلیون دلاری بسته است که در اولین پرداخت 110 میلیون تومان برای تاسیس شرکت پرداخت کرده است؛ آقای آخوندی لیسانس علوم قضایی به عنوان مدیرکل تامین نگهداری بنادر چه حکمی دارد؟ قرارداد اولیه در سال 89 برای 48 دستگاه ترانسفر با شرکت های خارجی، 107 میلیون دلار بود که به علت تحریم لغو شد اما همچنان شرکت ها پابرجا است که همان قرارداد را با 104 میلیون دلار تنها برای 12 جلسه بسته شد.

وی افزود: سهل انگاری هواشناسی باعث شد میلیاردها تومان به کشاورزان مازندران و گیلان خسارت وارد شود چرا با هواشناسی برخورد نکردید. شما برای تهیه ریل ها سراغ شرکت های خارجی رفته اید.

نادر قاضی پور

 

قاضی پور گفت: در سیل اخیر سیستان و بلوچستان و فارس زیرساخت های زیادی آسیب دید از سوی دیگر در مورد مسکن نیز باید گفت ساز وکار درستی اندیشیده نشده است سازمان زمین و مسکن شما از زمین های دولتی دفاع می کند یا خیر. همچنین حدود 120هزار میلیارد تومان بدهی مسکن مهر داریم حال برنامه شما برای مسکن مهر چیست؟

وی افزود: آقای عظیمیان چندین شرکت فعال در زمینه محصولات خود دارند و مدیرکل مدیریت و رسیدگی به پروژه ها نیز چندین شرکت فعال دارند آیا این خلاف نیست. آقای وزیر مقام معظم رهبری فرمودند اراضی شمال و شمال شرقی تهران را تعیین تکلیف و ساماندهی کنید حال نتایج کارهایی که در این زمینه انجام دادید چیست؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: چرا به فکر کارگران نیستید. شرکت البرز نیرو و الوند نیرو ماهانه 10میلیارد تومان از راه آهن بی حساب و کتاب پول می گیرد؛ چرا پول سازمان مهندسی در بانک شهر بلوکه شد؟

قاضی پور افزود: بسیاری از مدیران راه آهن دارای شرکت هستند چرا با این موارد برخورد نمی کنید و زمانی که هنوز مهر وزارت شما خشک نشده با خرید زیادی از واگن های خارجی به تولید ضربه زدید.

ترکی در موافقت با استیضاح آخوندی مطرح کرد؛

نبود عدالت در عملکرد و خدمات رسانی وزارت راه و شهرسازی

اکبر ترکی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با سلام به امام راحل و شهدا در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: ظاهرا بنا نیست به حرف ها گوش داده شود؛بنابراین بنده ملت ایران و نمایندگان مجلس را خطاب صحبت هایم قرار می دهم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی ها بیان کردند که 2، 3 ماه بیشتر از فعالیت وزارت راه و شهرسازی باقی نمانده؛اما باید توجه داشت حدود 6 الی 7 ماه تا پایان فعالیت دولت یازدهم باقی مانده و اگر با این تفکر پیش برویم باید به نظارت ها توجه کافی نشود.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:چشممان به جمال مبارک وزرا در مجلس روشن شد،اما آن ها آمده اند و همکارانم را مشغول می کنند تا از وظیفه اصلی سرباز زده شود.

ترکی ادامه داد:ما در مقابل خداوند تبارک و تعالی وظیفه داریم و قسم یاده کرده ایم در مقابل نظام جمهوری اسلامی وفادار باشیم و از حق مردم دفاع کنیم بنابراین مسائل پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در شب گذشته مشکلاتی در فرودگاه های اصفهان و مشهد وجود داشته و مسافران بیش از 7 ساعت داخل هواپیما محبوس شدند و متوسط تاخیر مسافرت های هوایی بالا است و در این قسمت مدیریت خوبی نبوده است.

ترکی افزود: در کارهای انجام شده در وزارت راه و شهرسازی عدالت رعایت نشده و به شهرهای حوزه انتخابیه ام از لحاظ توسعه جاده ای و ریلی توجه نشده است.

وی ادامه داد: در حالی که مسئولان و معاونان وزارت راه و شهرسازی حقوق خود را دریافت می کنند که کارگران قراردادی زیرمجموعه این وزارتخانه 8 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

وی گفت:اخیرا ازطریق شرکت های خصوصی باارسال پیامک هایی به نمایندگان حمایت هایی صورت گرفته و به هر صورت رابطه بازی وجود داشته است.

اکبر ترکی

 

ترکی ادامه داد:در شرکت "بهاران "که مشکل اصلی بخش ریلی به آن مربوط می شود،مدارکی به دست آمده که وجود مشکل را تائید می کند و این مدارک به رئیس مجلس تقدیم خواهد شد.این شرکت موضوع هدایت قطار ریلی اصفهان را برعهده گرفته اما از سال 94 تا 28 آذرماه 95 مکاتبات زیادی از طریق سرپرست کارگاه با شرکت "بهاران" درخصوص تعلل درکارها و وجود مسائل انجام گرفته است و خطاهایی که در آذر 94 گزارش شده بالغ بر 13 مورد بوده است و حتی قطار شهری اصفهان روی مانیتور گم شد.

وی افزود:تعداد خرابی ها در قطار ریلی که گزارش شده در بهمن ماه سال 94، 31 مورد بوده و مدارک موجود است و همین شرکت بهاران در مترو اصفهان نیز فعالیت می کند و مدیریت قطار ریلی تبریز -مشهد نیز برعهده این شرکت بوده،پس بنابراین احتمال اینکه خطاها در قطار ریلی اصفهان وجود داشته باشد؛احساس می شود و ما وظیفه داریم در مقابل سوءمدیریت های وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام دهیم.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود عدالت در خدمات وزارت راه و شهرسازی گفت:ان شاءالله با تغییرات در وزارت راه و شهرسازی زمینه موفقیت بیشتر در عملکرد این وزارتخانه وجود داشته باشد.

 آخوندی در جریان بررسی طرح استیضاح خود مطرح کرد:

بابت قصور و کوتاهی از سوی وزارت راه پوزش می طلبم/مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیأت دولت تقدیم شد

عباس آخوندی" در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً  این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قرائت آیه  "وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ" گفت:در 3 ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه "هفت خوان" دامغان که جان 49 نفر از هموطنان مان را گرفت  و همچنین حادثه غم انگیز و تاسفبار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن 4 هموطن و شهادت 16 تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار "مهندس طلوعی مقدم" بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه "مبارک آباد" به افتخار شهادت نائل شد.

ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی نیازمند بازاندیشی است

آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد:در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.از طرف دیگر ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می کنم.همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه،از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند،نیز تقدیر و تشکر می کنم.

استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است

آخوندی تصریح کرد:به طور حتم استیضاح حق نمایندگان است، من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.

نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم

وی ادامه داد: قطعاً توجه به پسوند دینی در حوزه مردم سالاری دارای اهمیت است که قاعدتاً باید ساختار و محتوای آن را از بقیه دموکراسی ها جدا کنیم. آیاتی که خوانده شده ما را متوجه این معنی می سازد که ما نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم و از خداوند درخواست دارم که تا پایان به عمل به آنها موفقیت بدارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران به اجرا می گذاریم که صفت ویژه و ممتاز آن رعایت ادب است به طوری که حافظ در این رابطه می فرماید:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی، من 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم به طوری که یک بار در روز رأی اعتماد و 3 باز نیز نمایندگان مجلس علنی از پاسخ به سوالات قانع شدند و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس گذشته توانستم اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنم. از این رو من این موفقیت ها را ناشی از سیاستگذاری درست،مدیریت،سختکوشی، پرکاری، صداقت و همکاران و خودم می دانم و امیدوارم که برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه ایران است، برای شما نمایندگان این دوره نیز قانع کننده باشد.

آخوندی افزود: شاید برای شما جالب باشد که معمولاً استیضاح وقتی به جریان می افتد که پاسخ به سوالات در نوبت های پیشین قانع کننده نباشد، حال نکته قابل توجه این است که چه در دوره قبل و چه دوره جدید من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم، ولی در این عرصه شِکوه و اعتراضی نیست، از این رو هر وقت استیضاحی در یک وزارتخانه مطرح می شود معمولا توجه کارمندان و پرسنل به این مسئله معطوف می شود، از این رو در شرایط کنونی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه آن حدود 67 هزار کارمند مشغول فعالیت هستند و ما با ده ها مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم، از این رو وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، بخشی از فعالیت های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می گیرد،اما با این وجود تا آنجا که توان داشتم، تلاش کردم که موضوعاتی مانند بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرد.

300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد به هیأت دولت تقدیم شد

آخوندی با اشاره به وضعیت جوی و برف و بوران در هفته اخیر گفت: بنده با توجه به جریان استیضاح سعی کردم که از وظایف در وزارتخانه غفلت نکنم و وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. در هفته‌ای که گذشت 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد و برای اجرا به هیأت دولت تقدیم شد و طرح آزادراه تبریز – مرند برای مشارکت ابلاغ شد.

تقدیم مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیأت دولت

وی افزود:توسعه آزادراه شمال غرب کشور تا مرز بازرگان ابلاغ عمومی شد و فعالیت کارگاه‌ها با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی بیشتر می‌شود و همچنین در هفته گذشته مصوبه مسکن اجتماعی به هیأت دولت تقدیم شد.

جلسه بررسی استیضاح عباس آخوندی

 

آخوندی با اشاره به دو سفیر اخیرش به استان‌های کرمانشاه و زنجان گفت: نمایندگان استان زنجان مشاهده کردند که پروژه زنجان – قزوین در 4 قطعه فعال است و همچنین در جریان سفر به کرمانشاه از راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی بازدید شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت فراکسیون امید و مستقلان ولایی از ادامه فعالیت آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از این دو فراکسیون که حمایت خود را از ادامه فعالیت بنده اعلام کرده اند تشکر می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل،مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل است، افزود: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل، تغییر انگاره در این بخش است برای اینکه بتوان دید و تصویری وسیع نسبت به توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم.

170 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام نیاز است

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،ادامه داد:این میزان اعتبار مورد نیاز درحالی مطرح می‌شود که نمایندگان به حق خواستار فعالیت پروژه‌های زیربنایی دیگر که برای پیشرفت ایران اسلامی مورد نیاز است، هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه 190 هزار میلیارد تومان است؛یعنی باید سالی 40 هزارمیلیارد تومان هزینه شود تا به اهداف برنامه ششم توسعه دست یافت،اما نکته مهم این است که در برابر این ارقام چه تدبیری باید اتخاذ شود که به اهداف برنامه ریزی شده در 1404 دست یابیم.

آخوندی با بیان اینکه 575 هزار میلیاردتومان ظرف مدت 8 سال باید برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود،افزود:مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دوماه گذشته فقط 80میلیارد تومان بوده است؛یعنی رقمی شبیه صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد که هزار و 300 میلیارد تومان شد.همچنین دوهزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه صادر شد.

باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود

وی ادامه داد: با این وضعیت اعتبارات چگونه باید وزارتخانه اداره شود؟ باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود، تمام اعتبار طرح‌های عمرانی که در بودجه 96 پیش بینی شده  40 هزار میلیارد تومان است و کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است؛یعنی به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است که این وضع نشان‌دهنده این است که نمی‌توان با بودجه توسعه زیرساخت‌ها را انجام داد. مگر چه تصوری از درآمد نفتی وجود دارد؟ درآمد نفت چه میزان بیش از پیش‌بینی در بودجه 96 می‌شود؟

امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و دریایی وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای،هوایی،دریایی وجود ندارد،اظهارداشت:باید گفتمان جدید اقتصادی در ایران وارد شود؛البته این ارقام برای ناامیدی اظهارنمی‌شود بلکه گفته می‌شود تا با گفتمان جدید به اهداف دست یافت.

آخوندی افزود:برای دستیابی به تمام اهداف برنامه 5 ساله ششم توسعه و چشم انداز 1404 باید با انگاره جدید اقتصادی وارد شد،البته تکیه بنده به درآمدهای نفتی و بودجه کاهش یافته و به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آورده‌ام و در 3 سال اخیر 13 هزارمیلیارد تومان در بخش زیرساخت‌ها سرمایه گذاری غیردولتی جذب کردم که در تاریخ وزارتخانه چنین رقمی بی سابقه است.

در3 سال مسولیتم  5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد

آخوندی با بیان اینکه در سه سالی که بنده مسئولیت داشتم با سه سال پیش از آن که  در دوران پرپولی دولت بوده است مقایسه می کنم، تصریح کرد:  در همین سه سال 5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد در حالی که در سه سال قبل 4700 کیلومتر بوده است.

وی ادامه داد: حدود 7 هزار کیلومتر ما روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشته ایم و این رقم در سه سال قبل 4600 کیلومتر بوده است ما فقط در این سه سال 6500 کیلومتر روکش آزادراه های اصلی را داشته ایم؛این رقم در سه سال قبل 5500 کیلومتر بوده است،این آمارها نشان می دهد اتفاقات بزرگی در این وزارتخانه در حال رخ دادن است.

آخوندی افزود:ما با 7 وسیله و 7 راه برای تأمین منابع مالی غیرازمنابع دولت به کار گرفتیم و بنده به طور یقین عرض می کنم،این روش درهیچ وزارتخانه ای و در هیچ دوره ای وجود نداشته است و برای 318 هزار میلیارد تومان در همین دو سال گذشته  اقدامات صورت گرفته که ممکن است گفته شود؛این مذاکره است و همچنین در این عرصه 204 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کرده ام و بازممکن است گفته شود؛این یادداشت تفاهم است ولی این رقم قرارداد قطعی  بوده است.

وی گفت:همچنین حدود 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده و شما کی سراغ دارید در همین 38 سال گذشته ظرف 3 سال برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی از منابع غیر دولتی،بدون تضمین دولت،بدون تضمین بانک مرکزی امضا شده باشد.

در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران قرارداد بستم

وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد:بنده همواره به عظمت ایران و به اقتدار ایران در منطقه و جهان و به اعتبار و موقعیت جمهوری اسلامی ایران ایمان و اعتقاد داشتم؛لذا زمانی که می خواستم مذاکره کنم برای 4 عدد لنج کوچک و برای چند عدد هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم و مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران،در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران بوده است و مذاکره ای انجام دادم که ملت ایران مفتخر باشد نه مذاکره ای که در واقع برای کارهای بسیار حقیر و کوچک باشد.

تغییر انگاره اقتصادی و خروج از دست کردن در جیب دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و بازار کار سختی است

وی ادامه داد:ما درحال حاضر در تمام زمینه ها امکان بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی به اقتصاد منطقه ای را به تدریج به دست می آوریم و صحنه سازندگی، صحنه هوای سیاسی نیست و صحنه سازندگی، صحنه تلاش و دقت و مذاکرات دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است و برای اینکه ما موفق شویم نیاز به یک اجماع داریم. اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه و باور کنید؛تغییر انگاره و جهت اقتصادی ،خروج از دست کردن در جیب دولت و خزانه و رفتن به سمت بخش خصوصی و بازار را اقتصادی کردن کار سختی است.

یارانه باری بود که به بودجه عمومی کشور تحمیل شد

آخوندی ادامه داد: همه برای طولانی مدت از بودجه دولت استفاده کرده ایم و تغییر در این زمینه با مقاومت همراه است،همه می دانیم که برگرداندن هزینه در کشور سخت است،یارانه باری بود که به بودجه عمومی کشور تحمیل شد و دولت و مجلس تلاش کردند تا این هزینه ها بازگردانده شود اما این کار با مشکل مواجه شد.

وی افزود:در مسکن مهر چندین هزارمیلیارد تومان به این مملکت هزینه تحمیل شد ولی من به عنوان وزیر تمام خدمات زیر بنایی و رو بنایی مسکن مهر را پیگیری می کنم و در تلاش هستم تا باری را از روی دوش دولت بردارم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث ریلی و حمل و نقل اظهارداشت: برخی از نمایندگان معتقد بودند که من به این حوزه بی توجه هستم اما باید توجه داشت که در چند روز گذشته تمامی انجمن های تخصصی حمل ونقل، مسکن و ساختمان از عملکرد وزارت راه و شهرسازی دفاع کردند که این دفاع براساس عملکرد وزارتخانه بود وگرنه بدون دلیل این دفاع را انجام نمی دادیم.

وی افزود:اتصال ریلی ایران به تمام مرزها جزء اولویت های ما بود که از جمله این اقدامات مرز اینچه برون و همچنین اتصال ریلی آستارا به سمت خط آهن آذربایجان است.

آخوندی با بیان اینکه اتصال ریلی به بنادر نیز جزء برنامه های ما بود، گفت: در جریان بازدید مقام معظم رهبری از مپنا ایشان تاکید کرده بودند که به آخوندی بگویید این بارها از روی کامیون ها به ریل منتقل شود، در ابتدا 5 درصد از بارهای بنادر به حوزه ریلی انتقال می یافت که در افزایش سه برابری این میزان به 15 درصد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر خطوط ریلی ما قدیمی و تک ریلی هستند،که دراین زمینه احداث 2 هزارکیلومتر خط دوم آغاز شده است،گفت: 800 کیلومتر از این خطوط ریلی یا افتتاح شده اند یا تا پایان دولت قابل بهره برداری می شوند.

آخوندی افزود: 500 کیلومتر از این خطوط بین یزد و اصفهان است که در نیمه سال آینده افتتاح می شود،همچنین خط ریلی بین اندیمشک و بندرامام افتتاح شده است و خطوط ریلی بین اندیمشک و اهواز نیز به زودی افتتاح می شود.

وی افزود: تلاش ما این است که تمامی باری که از کارخانه های فولاد تولید می شود به سمت ریل برود و با کاهش بار در جاده ها و انتقال آن به ریل وضع جاده ها آرام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:احداث خط 2 قزوین به زنجان درحال اجرا است و تا سال آینده افتتاح می شود، 200 کیلومتر ریل نیز در زاگرس در حال احداث است که دوستان زاگرس نشین می دانند که عبور از این مناطق چقدر سخت است.

آخوندی با بیان اینکه احداث 700 کیلومتر قطار حومه ای در حال اجرا است، گفت:از نمایندگان تشکر می کنیم که در برنامه ششم،شکل گیری قطارهای حومه ای نتایج مثبتی را به دنبال دارد.

وی افزود: یک میلیون و 200 هزار خودرو از حومه ها وارد تهران می شوند که سبب آلودگی را ایجاد می کنند، با ایجاد قطارهای حومه ای این حمل ونقل به سمت ریل می رود که نتایج خوبی مانند آسایش و کاهش آلودگی را به دنبال دارد که البته ما منتظر نماندیم و در 3 سال گذشته این اقدامات را انجام داده ایم و حمل و نقل حومه ای در سال به 7 میلیون رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 5 استان دیگر به شبکه ریلی کشور متصل می شوند،گفت:استان های کرمانشاه،همدان، رشت، ارومیه و سنندج از جمله این استان ها هستند که به خط ریلی متصل شده اند و پیشرفت خوبی داشته است، همچنین راه آهن تبریز -میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است و خط ریلی میانه تا بستان آباد نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود

آخوندی گفت:پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین 8 شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است.  

وی افزود:یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت 55 قطار وجود داشت که درحال حاضربه 200 قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، 27 نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی گفت:دراین مدت 700 واگن باری و 200 واگن مسافربری را وارد سیستم کرده ایم.

4900واگن با تامین مالی خارجی درکارخانه های داخلی طبق قرارداد با وزارت صنعت ساخته می شود

آخوندی با بیان اینکه دراین زمینه با "نعمت زاده "وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگ هستیم،گفت:به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی را نهایی کرده ایم که 4900 واگن با تامین مالی 100 درصد خارجی در کارخانه های داخلی ساخته می شود،همچنین با وزارت نفت به توافق رسیده ایم 7.5 میلیارد دلار بابت صرفه جویی انرژی به نهادهای موثر در کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.

وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه ساخت کامیون با 5 شرکت ایرانی به توافق رسیده ایم، گفت: 16 میلیون و 740 هزار کامیون ساخته می شود که این تعداد با استفاده از تمام ظرفیت های کامیون ساز استاندارد ساخته می شود.

وی افزود:حجم نوسازی ناوگان ریلی 28 هزار میلیارد دلار است و ما اولویت را بر روی ریل قرار داده ایم،ال سی قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان باز شده است که براساس تکنولوژی جدید می باشد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:برای اولین بار در ایران از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه حوزه ریلی استفاده شد همان گونه که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد در واقع حجم اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح های قبل نیست.

آخوندی به اقدامات انجام شده در حوزه راه ها اشاره کرد و گفت: در حوزه راه‌ها تمام کشور به 10 کریدور تقسیم شد تا نقطه خالی از توسعه باقی نماند؛ برای 10 کریدور مذکور نیز 10 توسعه آزادراهی طراحی و به کمیسیون عمران مجلس نیز عرضه شد،همان گونه که گزارش‌هایی درخصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و جاده به این کمیسیون ارائه شده بود.

وی با بیان اینکه حجم فعالیت‌ها درحوزه راه‌ها به شکل گسترده دنبال شده است،افزود: آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود که با افزایش سرعت کارها هم اکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛در واقع در نخستین سال فعالیت دولت این آزادراه بعد از 17 سال تنها 17 درصد پیشرفت داشت اما هم اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول هر 300 کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده در واقع 80 کارگاه فعال سبب پیشرفت 81 درصدی این آزادراه شده است که این اقدامات اتفاقی نبوده ،بلکه ماحصل تلاش و مدیریت و تأمین منابع بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل و پیگیری فعالیت آزادراه‌های دیگری چون اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز و کمربند جنوب غربی تهران را یادآور شد و گفت: کمربند جنوب غرببی تهران نخستین آزادراهی است که بعد از گذشت 6 ماه پیشرفت چشمگیر داشته به نوعی که در بهار سال آتی افتتاح خواه شد.

آخوندی با بیان اینکه در یک دوره زمانی 16 آزادراه به طور همزمان در حال اجرا است،گفت:در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه امکان‌پذیر بود؛اما با اتفاقات بزرگی که در وزارتخانه راه و شهرسازی افتاده است؛ شرایط بهبود یافته است. امروزه نیز بیش از 15 هزار نفر و بیش از 5 هزار ماشین سنگین به طور مستقیم در این آزادراه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی شرایط خشکسالی مالی کشور را یادآور شد و گفت: اقدامات انجام شده در این شرایط به نتیجه مناسب رسیده به نوعی که فقط در 3 سال گذشته 8 هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و 8 هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و 10 هزار کیلومتر راه‌های فرعی آسفالت شده است.

هم اکنون از 60 فرودگاه در کشور تنها 9 فرودگاه فعال است

وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایه‌گذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام گرفته است،هم اکنون بیش از 60 فرودگاه در کشور وجود دارد ،اما تنها 9 فرودگاه فعال است؛بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاه‌های کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است،هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد 3 میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛چراکه نگاه ما اکتفا به بودجه‌های دولتی نیست،چرا که با این منابع نمی‌توان کشور را اداره کرد.

800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده است

وی با یادآوری اینکه مدت‌هاست درکشور سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها صورت نگرفته است،گفت:سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه 16 ایستگاه راداری و 14 رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند؛از این رو توانستیم 3 رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین 800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته 12 ایستگاه مدرن سفارش داده شد.

وزارت راه نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده است

وزیر راه و شهرسازی معتقد است:40 سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است،بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده همان‌گونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان  و بندر چابهار را دنبال کرد.

تاریخی ترین کارها در صنعت هوایی کشور انجام شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه هوایی فارغ از مباحثی مانند ترمینال ها، فرودگاه ها و راهدارخانه ها اقدامات بزرگی صورت گرفته است گفت: در حوزه نوسازی صنعت هوایی کشور اقدامات بزرگ و اساسی صورت گرفته و مطمئنم این اقدامات تاریخی ترین کارها در صنعت هوایی کشور در طول سالیان گذشته است.

برخی فرودگاهها به گورستانی برای هواپیماها شبیه هستند

آخوندی با بیان اینکه در صنعت هوایی ایران 245 هواپیما فعالیت دارند افزود: از این تعداد 100 هواپیما به صورت فرسوده هستند که اگر از نزدیک شرایط فرودگاه ها مشاهده شود؛می توان دریافت که این مناطق بیشتر به گورستانی برای هواپیماها شبیه هستند ضمن اینکه 145 هواپیمای فعال با عمر 24 سال نیز در کشور فعالیت دارند که باید برای نوسازی آنها اقدامات اساسی صورت می گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از نوسازی ها بدون اتکا به بودجه عمومی دولت انجام شد،گفت: اقدامات قابل قبول و اساسی در نوسازی صنعت هوایی کشور انجام گرفت که تا پیش از این حتی در هیأت دولت نیز برای مسئولان این موضوع قابل درک نبود که بتوان چنین اقداماتی را انجام داد اما دراین خصوص وزارت راه و شهرسازی مدل ابتکاری را اجرا کرد که موفقیت آمیز بود.

مذاکرات بین نمایندگان ایرباس و بوئینگ به صورت مستقیم در تهران بدون هیچ واسطه ای انجام شد

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سال ها در شرایط تحریم قرار داشت گفت: بسیاری از قراردادهایی که در صنعت هوایی کشور طی چند ماه گذشته انجام شده تا پیش از این وجود نداشت و هیچ مسئولی باور نمی کرد که ما بتوانیم این اقدامات را در صنعت هوایی کشور بدون اتکا به بودجه عمومی دولت انجام دهیم،البته تمام مذاکراتی که در این خصوص صورت گرفت به صورت مستقیم در تهران بین نمایندگان ایرباس و بوئینگ بدون هیچ واسطه ای انجام شد.

آخوندی با اشاره به اینکه بسیاری از این قراردادها به طور حتم صنعت هوایی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: اگر این اقدامات انجام نمی شد چگونه می توانستیم با ایرلاین های بزرگ در دنیا رقابت کنیم ضمن اینکه باید برای این موضوع برنامه های اساسی ارائه می دادیم تا بتوان صنعت هوایی کشور را تحت تأثیرات مثبت قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آینده نزدیک تعداد هواپیماهای بیشتری وارد کشور خواهد شد افزود: تقاضا می کنم در بررسی این موارد انصاف را رعایت کنید چرا که حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز کسی جرأت مطرح کردن این قراردادها را در کشور نداشت بنابراین تمامی قراردادها بدون هیچ واسطه ای صورت گرفت و تاکید شده که اگر مشکلی در این مسیر به وجود آید دولت ایران می تواند بر علیه طرف های قرارداد در اماکن قضایی شکایت کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی قراردادها زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی انجام شد گفت: این قراردادها بزرگترین دستاورد برجام بود و تمام توطئه های صهیونیست ها را خنثی کرد و آنها شکست خوردند بنابراین کم لطفی برخی از دوستان جای تعجب دارد همچنین در کنار این موضوع اقدامات قابل قبولی نیز درحوزه دریایی صورت گرفت به طوری که بیش از 500 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری شد از سوی دیگر در حال حاضر راه آهن چابهار به زاهدان نیز در حال اجرا است که اعتبارات برای این موضوع در بودجه 28 میلیارد تومان بود که با این میزان تنها می توانستیم 3 کیلومتر را اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اما در حال حاضر بیش از 50 درصد زیرساخت ها برای اجرای این پروژه به پیش رفته و در پس کرانه ها نیز بیش از 9 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است همچنین وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل قبولی در توسعه بندر امام و نجات کشتی های مغروقه داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای "حسن بیگی" نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.

آخوندی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای "حسن بیگی" نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.

وی ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.

معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران افتخار است

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت:بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.

صبح بعد از وقوع حادثه ریلی استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم

آخوندی ادامه داد:بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم،همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند،اما آقای "پورسید آقایی" گفت چون وزیر 12 حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند،بنده استعفا می دهم، اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت 14:30 بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند،استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم ،ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.

اظهارات عباس آخوندی در صحن مجلس در حال به روز رسانی است...

علی‌رضابیگی در موافقت با استیضاح آخوندی:

وزیر راه در سیاستگذاری و اجرای امور دچار مشکلات عدیده‌ای است/23 میلیاردتومان هزینه صندوق بازنشستگی بردوش "هما" سنگینی می کند

احمد علی‌رضابیگی" در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس گفت: امروز باید به صلاحیت و کفایت آقای آخوندی در تصدی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی بپردازیم؛ در تلاش هستیم برشماری کنیم قرینه هایی را که نشان می دهد وی دارای صلاحیت نیست.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو درمجلس شورای اسلامی اظهارکرد: چه فرقی بین حادثه منا که طی آن تعدادی ازحجاج به شهادت رسیدند با حادثه هفت خوان سمنان و شهادت هموطنان وجود دارد؟آیا غیر از این است که بی کفایتی آل سعود سبب شد جمع کثیری از حجاج به شهادت برسند و عین همین موضوع در هفت خوان سمنان واقع شد.

وی ادامه داد:چه تفاوتی وجود دارد،بین جان باختگان قطار تبریز با کسانی که در حادثه پلاسکو به رحمت خداوند رفتند؟؛ چطور مجلس شورای اسلامی وزیر کشور و شهردار تهران را فرامی خواند اما نمی تواند وزیر راه را برای پاسخ دادن به مطالبات مردم فرابخواند.

آخوندی در سیاستگذاری و در اجرا دچار مشکلات است

علی‌رضابیگی با اشاره به اینکه همه اذعان می کنند آل سعود لیاقت خادم الحرمین بودن را ندارد و با همان استدلال می گویم آقای آخوندی لیاقت و کفایت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی را ندارد، اظهار کرد: آقای آخوندی در سیاستگذاری و در اجرا دچار مشکلات است. سیاستگذاری که سبب شده مشکلات عدیده ای در زیرساخت ها را شاهد باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:کسانی مانند سعیدی نژاد که در زمان تصدی مسئولیت راه آهن،به خریدار راه آهن تبدیل شدند و امروز لوکوموتیوهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به سعید نژاد است.سعیدی نژادی که امروز در کشتیرانی جمهوری اسلامی مدیرعامل است؛ آیا وی امروز برای کشتی های کشور نقشه می چیند.

وی افزود:آقای پورسید آقایی خود سهام دار عمده راه آهن است؛لذا چنین موضوعاتی نشان دهنده بی کفایتی و ناتوانی آخوندی در تصدی مسئولیت اش است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر، اسکو درمجلس شورای اسلامی با اشاره به بند 6 استیضاح، ادامه داد:ورود هواپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر امر بسیار خوبی است؛اما سوال این است که طرح قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایطی را متحمل شده ایم و مصوبه هیات وزیران در خصوص تحویل یازده فروند هواپیما ایرباس و بیست فروند دیگر توسط شرکت هوایپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق تسهیلات فاینانس که برای هواپیمای ایرباس به ارزش 15 میلیارد و 800 میلیون یورو شامل 8 میلیارد و 800 میلیون یورو اخذ تسهیلات و 2.7 میلیارد یورو سود آن است.

علی‌رضابیگی ادامه داد: هواپیماهایی  به ارزش 554 میلیون یورو شامل 320 میلیون یورو اخذ تسهیلات و 244 میلیون یورو سود آن به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و باز پرداخت اقساط از محل بهره برداری های هواپیما شده است؛ آنها موظف کرده اند که به طوری عمل کنند که هیچگونه بارمالی متوجه دولت نشود و این موضوع با اصل 44 قانون اساسی در خصوص افزایش سرمایه هما، عدم حمایت از بخش خصوصی، تاخیر در واگذاری ها بسیار مشکل دارد لذا آقای وزیر چه پاسخی برای نمایندگان دارند.

23 میلیاردتومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش "هما" سنگینی می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آیا می دانید از تعداد 53 هواپیمای ایران ایر،فقط 13 هواپیما عملیاتی است و بقیه خوابیده است؛ آیا می دانید 23 میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش "هما" سنگینی می کند؟.

وی تصریح کرد:محدودیت هایی از قبیل نحوه بکارگیری هواپیماها، تضمین قطعات هواپیماهای خریداری شده و البته پیش بینی رشد اقتصادی هما با این کاری که انجام دادید اگر اتفاق نیفتد چه خواهد شد و چه کسی عواقب ناشی از این تصمیم را می پذیرد.چرا فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مورد توجه قرار نمی گیرد؛لذا خوب است فرازی از فرمایشات رهبری را خاطرنشان کنم.

اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد؟

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در تیرماه سال جاری، افزود: ایشان می فرمایند "بجای اینکه جاده را درست کنند می روند سراغ هواپیما؛ این حرف درستی است یعنی ما هم این اشکال را داریم ولی توجه داشته باشید من هم بارها گفته ام که رهبری نمی تواند در تصمیم گیری های موردی دستگاه های گوناگون وارد شود.قانون و منطق اجازه نمی دهد لذا دستگاه ها مسئول دارند و چنانچه مسئولی در موردی اشتباهی دارد وظیفه پیگیری با مجلس است. مجلس باید استیضاح کند یا چنانچه کار اشتباهی است در دولت باید مورد مطالعه قرار بگیرد؛ اینطور نیست انسان بتواند در موارد گوناگون بگوید هواپیمای ایرباس بخریم یا نخریم. البته من تذکر دادم به وزیر راه و هم به رییس جمهور حتی به همین قرارگاه به اصطلاح اقتصاد مقاومتی لذا شما موظف هستید اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد."

علی‌رضابیگی با اشاره به اینکه وزیر تمام انرژی خود را معطوف به حمل و نقل هوایی کرده است،ادامه داد:آقای وزیر آیا حادثه قطار تبریز محصول غفلت نبوده است؛آقای وزیر مستند مربوط به کشته های رهاشده بر روی برف حاشیه اتوبان زنجان – تبریز و خودروهای آتش گرفته را مشاهده کرده اید. باید اذعان کرد که هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما معادل 45 نفر در حوادث جاده ای کشته می دهیم درحالی که به بهسازی و نوسازی جاده، ساخت آزادراه ها و خطوط ریلی اعتنا نمی شود. این موارد ایرادات جدی در مورد سیاستگذاری و اولیت بندهای وزیر راه و شهرسازی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به بکارگیری افراد در حوزه اجرایی در وزارت راه و شهرسازی؛ تصریح کرد:در حوزه اجرا کسانی را بکار می گیرند که فاقد تخصص لازم هستند.مثلا در حوزه صنعت هوایی آقای جهانگیریان را به عنوان استاددانشگاه امیرکبیر به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری برگزیدند؛ درحالیکه هیچ تعلقی به صنعت هواپیمایی نداشت.درطول مدیریت وی حوادثی رخ داد و یک هواپیمای منحصر به فرد که تنها هواپیمای چک پرواز کشور بود سقوط کرد و بهترین مدیران هواپیمایی شهید شدند.

وی اظهار کرد:آقای وزیر این مهم درحالی است که نتوانستید هواپیما را جایگزین کنید لذا ناچار شدید از پاکستان و قزاقستان هواپیما اجاره کنید؛ در این بین بعدا متوجه شدید تمام گروه پرواز آمریکایی هستند که شورای عالی امنیت ملی جلوی آن را گرفت اما کسی که سبب این اتفاق شده اکنون دومین مقام سازمان هواپیمایی کشوری است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو درمجلس شورای اسلامی گفت:دو هواپیما در 19 مرداد 93 دچار حادثه شد که طی ان 39 نفر جان باختند؛در حالی که کارشناسان امر مشکلات و اشکالات هواپیما را گفته بودند. این پرواز با اصرار آقای جهانگیریان انجام شده بود لذا وی برکنار شد اما سرانجام رسیدگی چه شد؟.

علی‌رضابیگی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما آقای "عابدزاده"، رییس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری که محکوم پرونده سقوط فوکر در 20 مهر 73 است را برگزیدید.وی به همراه چند تن از مدیران به پرداخت دیه 60 نفر از جانباختگان این حادثه و نیز یک سال حبس محکوم شده و در مورد ایشان علامت سوال های زیادی وجود دارد از این رو پرونده های مفتوح اقتصادی در دادگاه کارکنان دولت را چگونه می توان نادیده گرفت.

وی اظهار کرد:شرکت "کاموتک"،یک شرکت سایه برای سازمان هواپیمایی کشوری است که بخش های کیفی و محتوایی تکالیف سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت سپرده شده است.به این صورت که ایرلان‌های جدید ملزم می شوند با شرکت "کاموتک "قرارداد ببندند و تا انعقاد قرارداد پرداختی صورت نگیرد؛اقدامی برای صدور مجوزها انجام نمی شود.این امر در حالیست که ایرلان‌هایی که 23 ماه هواپیماهای آنها روی زمین مانده،کلی هزینه پارکینگ،استهلاک سرمایه پرداخت کردند تا زمانی که مبالغ موردنظر را پرداخت نکرده اند نتوانسته اند؛مجوز بگیرند.

احمد علیرضابیگی

 

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو درمجلس شورای اسلامی گفت:تمام مدیران فنی را از شرکت "کاموتک" به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کردند. سازمان بازرسی که بخواهد وارد موضوع شود اعلام می کنند که شرکت خصوصی است درحالی که سهامداران این شرکت تمام مدیران دولتی هستند.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد: تیم موجود در سازمان هواپیمایی کشوری می داند دیر یا زود باید برود؛لذا بنا دارد سازمان را تضعیف و ویرانه ای از خود جای بگذارند. آنها مجوزهای استخدام را متوقف کرده‌اند تا با بازنشستگی نیروهای موجود،نیروی جایگزین وجود نداشته باشد و سازمان همواره محتاج "کاموتک" باشند.دراین بین برای 50 نفر مجوز استخدام داده شد که با هزینه های برگزاری آزمون و انجام آن توسط سازمان سنجش، آزمون را در مراحل نخست متوقف می کنند تا "کاموتک "تقویت شود.

وی درخصوص فردی به نام "محمدجواد تقوایی" گفت:وی اکنون معاون استاندارد سازمان است،اما بدون هیچ سابقه رسمی و استخدامی در دولت و در این میان باید اذعان کرد که وی سابقا مدیرعامل "کاموتک" بوده است.

علی‌رضابیگی ادامه داد:پس از تصدی مسئولیت معاونت استاندارد سازمان، مدیریت "کاموتک" را به فردی به نام "علی بهراوند" می سپارد که دو بار امتحان خلبانی را در سازمان می دهد ولی قبول نمی شود. سوالاتی را به وی می دهند تا قبول شود. حراست دخالت می کند و مانع از صدور گواهی نامه می شود. موضوع به دادسرا ارجاع می شود و عابدزاده می پذیرد که تقلب صورت گرفته و "تقوایی" را 36 ساعت بازداشت می کنند ولی اکنون با قرار وثیقه با میزان 5 میلیارد ریال آزاد است و پرونده به تاریخ 27 شهریور سال جاری مفتوح است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم به ذکر است که سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید دارد که هیچ کدام از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری قابل واگذاری نیست.مشکلات عدیده ای در مورد شرکت "آسمان پرواز پارسینه"وجود دارد که این شرکت با استفاده از روابط نزدیک با معاونت استاندارد پرواز توانسته رشد قابل ملاحظه ای را درصنعت هوایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: پس از حضور "علی عابدزاده" در سازمان هواپیمای کشوری،" تقوایی" به عنوان معاون استاندارد منصوب شده و پس از این انتصاب نقش "کاموتک" پررنگ شده است و با مجوز مدیریت تدارک پرواز از سوی سازمان هواپیمای کشوری توانسته است با تفویض وظایف حاکمیتی نقش ویژه ای برای کاموتک ایجاد کند.از نمونه های قابل اشاره فرایند اهدای مجوز پرواز به شرکت "سپهران" است. پس از 23 ماه و قبول مسئولیت پرونده در شرکت "کاموتک" به انعقاد قراردادهای مختلف با این شرکت، مجوز  aocرا دریافت می کند.

علی‌رضابیگی ادامه داد:"عابدزاده" در زمان مسئولیت‌ی که دارد از طریق واسطه ها توانسته 20 هواپیما را وارد کشور کند.وی نقش موثری در خرید هواپیماهای "تینگل" با دوبرابر قیمت توسط شرکت فرودگاه ها داشته است که موضوع در نزد مقام قضایی مطرح است.

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: "تقوایی" در گذشته به همراه "عابدزاه" در شرکت "آسمان" فعالیت داشته و پس از خروج عابدزاده از شرکت آسمان و تاسیس "شرکت هواپیمایی معراج" توسط "امیر تورج دهقانی زنگنه"،رییس آشیانه ارتش به این شرکت منتقل می شود. نامبرده از سال 84 اقدام به تاسیس شرکت مهندسی می کند و در سال 92 به همراه تورج زنگنه اقدام به تاسیس شرکت "کاموتک" می کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم درادامه خاطرنشان کرد:تاسیس شرکت "معراج" در سال 90 و متعاقبا دراختیار گرفتن پاویون پرواز دولت با استفاده از قرارداد شرکت "معراج"، آقای د"هقانی زنگنه" به همراه دیگر همراهان خود اقدام به تاسیس شرکت های دیگر در صنعت هوایی کردند که شرکت هوایپمایی "دنا "از جمله آنها است و توانسته موافقت اصولی خود را از سازمان هواپیمایی کسب کند.

تاجگردون در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛

بررسی نقش فرزند آخوندی در قراردادهای وزارتخانه / هیچ نشانی از فعالیت فرزند آخوندی در قراردادها وجود نداشت

غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به خانواده های داغدار قطار تبریز مشهد گفت:استیضاح یک وظیفه قانونی است که بر عهده مجلس قرار داده شده است،استیضاح تقابل نمایندگان نیست؛بلکه مطالبات اجتماعی،اقتصادی و فنی در استیضاح مطرح می شود و تقابل بین موافقان یا مخالفان استیضاح نیست.

نماینده مردم گچساران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفان استیضاح در داغ از دست دادن تعدادی از هم وطنان شریک هستند،افزود: اینکه یک وزیر درصحن علنی بارها از ملت ایران و نمایندگان پوزش خواسته و معاون بخش ریلی وی استعفا داده باید به فال نیک گرفته شود و باید این رویکرد در جامعه تکثیر شود؛چراکه بسیاری از افراد بودند که در حوادثی مقصر بودند اما هیچگاه از مردم عذرخواهی نکردند.

تاجگردون با تاکید براینکه مسائل عملکردی وزارت راه و شهرسازی باید در قلمرو زمینی،هوایی،ریلی و دریایی ارزیابی شود،ادامه داد:در بخش عملکردی باید نقاط قوت و ضعف با یکدیگر دیده شود و بنده به عنوان یک نماینده با در نظرگرفتن نقاط قوت و ضعف درمجموع نمی توانم به عملکرد وزیر راه و شهرسازی نمره منفی دهم.

وی یادآور شد:زمانی که بنده به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق و بودجه 96 نمی توانم یک میلیارد دلار به بخش ریلی اختصاص دهم؛خودم را در این بخش مقصر می دانم و باید دید که چگونه می توان با همکاری با دولت در بهتر کردن امور نقش داشت.

تاجگردون با بیان اینکه بنده یکی از محورهای استیضاح مبنی بر اینکه فرزند وزیر راه و شهرسازی با فرزند مدیرکل های این وزارتخانه در کدام قرارداد نقش داشته است،را بررسی کردم،افزود: اگر در قلمرو وزارت راه و شهرسازی امکان فساد مالی یا فساد عمدی وجود داشت؛قطعا امروز تاجگردون به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را نمی فروخت و در موافقت با وی صحبت نمی کرد.

حسن‌بیگی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

نباید حادثه قطار سمنان را با فاجعه منا مقایسه کرد

ابوالفضل حسن بیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:ما نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کرده‌ایم به وظایفمان عمل کنیم و از منظر قانون‌ قانون‌گذار بوده و ناظر بر اجرای قانون هستیم و در 5 سطح بین‌المللی،ملی،منطقه ای،استانی و حوزه انتخابیه مأموریت و مسئولیت داریم.

وی افزود:آنچه در جلسه امروز می‌گوییم طبیعتا براساس تکلیف شرعی است چراکه بنده یک اصولگرا هستم که به آن افتخار می‌کنم و اصولگرایی را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهدای دفاع مقدس آموختم که انسان باید حق‌طلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کامل حادثه قطار در سمنان تصریح کرد:حادثه قطاری که در سمنان به وجود آمد بنده در مسیر تهران بودم وقتی به گردنه آهوان رسیدم مشاهده کردم که از پشت کوه‌ها دود غلیظی به آسمان می‌رود؛ سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم و وی گفت که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با یکدیگر تصادف کردند و در این تصادف آتش‌سوزی ایجاد شده و اطلاع دیگری نداریم.

حسن‌بیگی ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شدم و از نزدیک شاهد همه اقداماتی که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در یک مقطعی قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور می‌کند برودت هوا به 13 درجه زیرصفر می‌رسد و ترمزهای قطار یخ می‌زند و متوقف می‌شود و قطاردومی که به این قطار اصابت می‌کند قطار سمنان به مشهد است.

وی با بیان اینکه چند مرکز کنترل‌کننده قطار وجود دارد،افزود:اولین کنترل‌کننده سی.تی.سی یعنی مرکز الکترونیکی است که می‌تواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند. مرکز دوم ای.تی.سی است که ترمز قطاری است که دراختیار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسیر مسدود است به راننده و لوکومتیوران این موضوع را اعلام می‌کند.همچنین مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی از آنها در تهران  است که سراسر ایران را کنترل می‌کند و محور تهران به مشهد را نیز کنترل می‌کند.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد:مرکز دیگری که در این مسیر وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل سی.تی.سی و سی.ای.سی در یک اتاق است و به فاصله 2متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با یکدیگر مشترک هستندو همواره در اقداماتی که انجام می دهند در کنار یکدیگر قرار دارند. مرکز کنترل مرکزی که در شاهرود قرار دارد،در اتاق دیگری وجود دارد. لذا در ساعات اولیه حادثه که بنده به این مرکز رسیدم سخنان مختلفی از افراد گوناگونی شنیده می شد،که در این قضیه ماموریت و مسئولیت ما این بود که در مرحله اول به آسیب دیدگان کمک کنیم،اقدامات اولیه و ضروری را انجام دهیم و درمرحله دوم به فکر این باشیم که چه کسانی مقصر وقوع حادثه هستند. طبیعتاً هرکسی به گونه ای دیگری را مقصر اعلام می کرد.

 وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه کارهای اولیه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کیلومتری به بیمارستان های دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن برای اینکه چگونگی حادثه روشن شود، در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بنده به عنوان عضوکمیسیون برای بررسی علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموریت داده و پس آن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وارد منطقه شدند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ورود به شاهرود و پیگیری دقیق جوانب حادثه متوجه شدم که در این سانحه اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است و از این رو حساسیت ها نسبت به آن بیشتر شد. پس از آنکه گفته های افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانیتورها رفتیم و مشاهده کردیم که بعضی از نقل قول ها و گفته ها با آنچه در مانیتورهای ثبت شده بود، مغایرت دارد. در این رابطه قرار بر ورود دولت به قضیه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مجدداً مانیتورها مورد بررسی قرارگرفت که به این موضوع رسیدیم که قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور کرده و در نزدیکی ایستگاه "هفت خوان" قرار می گیرد، به دلیل شیب گردنه ترمزهای پی در پی که زده شده، منجر به یخ زدن ترمزها شده است. وقتی این اتفاق می افتد، لوموکوتیوران به ایستگاه شاهرود اعلام می کند که مرکز ATC در جریان است و بعد از مدتی قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف می شود. رسیدگی و پیگیری می شود تا جایی که به قطار تبریز اعلام می کند که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقیقه دیگر عبور خواهیم کرد. در همین مقطع شیفت اپراتور باید عوض می شد؛اما به دلیل برف سنگینی که در شاهرود باریده بود،نفر بعدی که باید شیفت را تحویل می گرفت هنوز به مرکز نرسیده بود.

فرهنگی  در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

وزیر راه و شهرسازی در حادثه سمنان قاصر و مقصر است

"محمدحسین فرهنگی" در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات حادثه قطار سمنان گفت: بنده در حادثه ریلی 5 آذر 1395 که به پرپر شدن و سوختن 48 نفر از زائران امام رضا (ع) منجر شد، وزیر راه و شهرسازی را قاصر و بعضا مقصر می دانم و خلاصه دلایل و توضیح مشروح استدلال خود برای موافقت با استیضاح را عنوان می کنم.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه از نظر اینجانب وزیر متهم است،افزود:در شرکت راه آهن هیات مدیره ای از سوی وزیر منصوب شده که اکثریت آن ها به دلیل غیرراه آهنی بودن فاقد صلاحیت قانونی بوده و این حادثه در تحت مسئولیت آن ها رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد:برخلاف قانون،مسئول کمیسیون سوانح هیات مدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیرقانونی بودن به طورطبیعی در پیشگیری در مواردی که مشابه آن در گذشته اتفاق افتاده بی توجه بوده است.

فرهنگی ادامه داد: ضعف نظارت کمی و کیفی در قطارهای مسافربری،آماده نبودن آن ها برای حمل و نقل ریلی،تکرار خرابی های همیشگی در مسیرها، به روز نبودن تعمیر،نگهداری که یکی از علل اصلی حادثه بوده و ضعف مستمر است به حوزه مدیریت وزیر متوجه است.

این نماینده مجلس افزود:همچنین ضدحریق نبودن واگن ها،مجهزنبودن قطار به امکانات ایمنی مانند امکان اطفای حریق،آموزش نداشتن پرسنل قطار در این زمینه کاملا به ضعف مدیریت برمی گردد.

فرهنگی با بیان اینکه درحوزه مدیریت وزیر سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل ونقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است،تصریح کرد: اتفاقا در این مورد درست عمل کرده اما تکرار عدیده خطاها نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است؛درحالی که وزیر پیش از این گزارش کارایی سیستم را ارائه کرده و مسئولیت کارکرد بدون خطای آن را پذیرفته است.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن ATC قطارها پیش بینی نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار