استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
کد خبر: ۳۸۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 19 February 2017

به گزارش تابناک : جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و صالحی امیری وزیر ارشاد نیز در همان دقایق اولیه شروع مجلس در جلسه حضور یافتند.

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس در ابتدای بررسی طرح استیضاح، روند بررسی استیضاح را اینگونه تشریح کرد که ۵ ساعت زمان برای استیضاح وزیر در نظر گرفته شده که ۲ ساعت آن در اختیار نمایندگان متقاضی استیضاح است و بر این اساس ۶ نفر جهت دفاع از استیضاح معرفی شده‌اند. علاوه بر این ۳ ساعت زمان برای وزیر و رئیس جمهور یا نماینده ایشان اختصاص یافته است.

وی گفت: از مجموع وقت دو ساعته نمایندگان و وقت سه ساعته وزیر، دو فرصت ۱۵ دقیقه ای برای نمایندگان موافق اختصاص می‌یابد و وزیر هم می‌تواند حداکثر یک ساعت وقت خود را به یک یا دو نماینده از نمایندگان موافق اختصاص دهد.

رنجبرزاده گفت که قرار است در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی محمداسماعیل سعیدی، سیدمهدی مقدسی، محمدرضا صباغیان، اکبر ترکی، احمدعلیرضا بیگی و محمدحسین فرهنگی به عنوان موافقان استیضاح وزیر سخنرانی کنند.

پیش از آغاز بررسی طرح استیضاح، علیرضا رحیمی نماینده تهران در تذکری گفت که ۷ محور در این طرح ابهام دارد که لاریجانی در پاسخ به وی گفت که از نظر ما محورهای استیضاح صراحت دارد و اشکالی ندارد، به طور مثال در سوال ۱۱ که مربوط به چهار سانحه ریلی و هوایی است منظور چهار سانحه ای است که طی سال های اخیر اتفاق افتاده است. بنابراین علی الظاهر محورهای استیضاح هیچ ابهامی ندارد.

ابطحی نماینده مردم خمینی شهر نیز در ادامه در تذکری خواستار پاسخگویی رئیس مجلس درخصوص دلیل تاخیر در دستور قرار گرفتن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی شد و لاریجانی نیز این سخنان را قضاوت زودهنگام دانست و متذکر شد: هیچ لابی برای تاخیر در استیضاح وزیر راه وشهرسازی در مجلس انجام نشده است.

در ادامه صحبت‌های موافقان با طرح استیضاح آغاز شد.

**** اظهارات موافقان*****

سعیدی: استیضاح آخوندی سیاسی نیست

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار کرد: باید فرهنگ پاسخگویی در بین مسئولین نهادینه شود و مسائلی هم که در مورد استیضاح وزیر راه مطرح شده است صرفاً بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.

به گزارش ایسنا، محمداسماعیل سعیدی که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی سخن می‌گفت، اظهار کرد: برخلاف شایعاتی که این چند روز توسط برخی جریانات و رسانه‌ها مطرح شده استیضاح سیاسی نیست و تمام مسائلی که مطرح می‌شود بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.

وی افزود: اینکه بعضی مطرح می‌کنند مصلحت نیست در دو سه ماه باقیمانده از عمر دولت استیضاح انجام شود دلیلی نمی‌شود که بر ابهامات و تخلفات چشم‌پوشی کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس تأکید کرد: وظایف قانونی ایجاب می‌کند که در مسیر اجرای قانون حرکت کنیم و به گونه‌ای نباشد که فردای قیامت نتوانیم پاسخگو باشیم. باید فرهنگ پاسخگویی به مردم و عذرخواهی از آنان و رها کردن میز و صندلی قدرت در بین مسئولین نهادینه شود و اگر اشتباه کردند در مقابل مردم عذرخواهی کنند.

وی یادآور شد: در حادثه قطار چنین بود که ابتدا وزیر به جای عذرخواهی گفت نگران نباشید همه مسافران بیمه هستند. خانواده‌ای عزیزانش در آتش سوختند و حتی یکی از اعضای این خانواده می‌گفت تلاش کردم تا شیشه قطار را بشکنم، نشد و یا خانواده دیگری از ۵ آذر تا به امروز به خانه خودش نرفته است.

این نماینده مجلس خطاب به وزیر راه،‌ اظهار کرد: چرا قطار مجهز به تجهیزات و امکانات لازم نبود؟ چرا امدادگران دیر رسیدند؟ ساعت ۹ در محل حادثه این اتفاق رخ داده و واگن‌هایی سوختند اما امدادرسانی دیر انجام شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس، افزود:‌ همکاران ما در کمیسیون عمران اظهار کردند اینکه می‌گویند سیستم ناکارآمد بوده خطا است. آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد خطاها اعلام شده و این گزارش‌ها کذب محض است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حتی در زمینه مسکن، وزارتخانه هیچ اقدامی انجام نداده است، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نیز در همین وضعیت قرار دارند. آیا وزیر اطلاعی از وضعیت بافت‌های فرسوده دارد؟ اگر حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند؟

نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن انتقاد از وضعتی پروژه‌های مسکن مهر، گفت: آنچه که می‌گوییم این است که عملکرد وزیر و وزارت راه و شهرسازی ضعیف بوده است، وزیر مسکن مهر را مزخرف قلمداد کرده است. سوال این است چرا طرح مسکن اجتماعی در حد شعار باقی ماند؟ چرا وزارتخانه برنامه شفافی در حوزه مسکن ارائه نکرده است؟ همه اینها ایرادات جدی است که به این وزارتخانه وارد است.

سعیدی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: با کدام منطق ۱۱۸ فروند ایرباس و ۱۰۸ فروند هواپیمای بوئینگ برای شرکت دولتی ایران‌ایر که شرکتی ورشکسته است آن هم با منابع صندوق توسعه ملی خریداری شده است؟ چرا برای بخش خصوصی این شرایط را فراهم نکردید؟

وی تصریح کرد: به غیر از ایرلاین دولتی حدود ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر وجود دارند که وزارت راه وظیفه حمایت از بخش خصوصی را دارد اما عملاً در این حوزه هیچ تلاشی انجام نداده است. اگر همین روند ادامه پیدا کند در سال‌های آتی یک شرکت هواپیمایی خواهیم داشت و بقیه به زمین خواهند خورد.

وی در مورد آزادسازی نرخ بلیط هواپیما نیز اظهار کرد: این اقدام منجر به افزایش هزینه برای مسافران شده است. آیا با آزادسازی نرخ بلیط کیفیت افزایش یافته و تأخیرها کاهش داشته است؟ همیشه نباید انتظار داشته باشیم با این کار تحول ایجاد شود.

وی در پایان در مورد آزادراه تبریز- بازرگان نیز اظهار کرد: اخیراً آقای نوبخت سوار قطار شده و از تهران به تبریز آمده آن هم در شرایطی که استیضاح مطرح شده است.

مقدسی: استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.

به گزارش ایسنا، سیدمهدی مقدسی نیز به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: من با افتخار از دولت حمایت کرده و می‌کنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل می‌کند ما خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، ‌عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: من از موضع فراکسیونی حرف نمی‌زنم، فراکسیون امید نظر خود را اعلام کرده بلکه ما در مقابل قانون اساسی قسم یاد کردیم که از حقوق ملت دفاع کنیم و این استیضاح هم بر اساس احساس تکلیف بود. ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم. زیرا اگر اشکالی را در دولت برطرف کنیم این به سود دولت خواهد بود و اعتقاد مردم به دولت بیشتر می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس،‌ اضافه کرد: در همه دنیا وقتی خطایی رخ می‌دهد بالاترین مقام دستگاه مربوطه عذرخواهی می‌کند. زیبنده بود آقای آخوندی هم بعد از حادثه قطار سمنان استعفا می‌داد نه به واسطه اینکه همه مسئولیت متوجه او شود بلکه این حداقل انتظار برای کاهش آلام مردم بود.

مقدسی مسأله اشتغال را جزو مطالبات مردم عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۱ ماه از سال ۹۵ گذشته و دولت و سایر قوا باید پیرامون اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. من بارها به آقای آخوندی تذکر دادم وقتی امکان ساخت واگن باری و مسافری داریم چرا اقدام به خرید از کشور دیگری می‌شود؟ وقتی وزیری مثل آقای نعمت‌زاده که دایره المعارف صنعت کشور است می‌گوید جلوی واردات واگن را می‌گیرم چرا وزیر راه ایشان را دور می‌زند و به آقای روحانی برای واردات واگن نامه می‌نویسد آن هم در شرایطی که کارخانه‌های واگن‌سازی ما رو به تعطیلی است؟ پس ما کی می‌خواهیم به دستور رهبری برای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم؟

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: در شرایطی که کارگران ما بیکارند و هشت تا ۹ ماه است حقوق نگرفته‌اند چرا ما برای کره‌ای‌ها و چینی‌ها بازار ایجاد می‌کنیم؟ باید با ارائه سازوکار و هماهنگی مناسب بحران بیکاری را حل کنیم نه اینکه هر وزیر راه خود را برود.

این نماینده مجلس پیش از آغاز سخنان خود نسبت به تجمع جمعی از نمایندگان در اطراف صندلی وزیر انتقاد کرد و خواستار توجه وزیر، نمایندگان دولت و همکاران نماینده خود به اظهاراتش شد.

سیدمهدی مقدسی که در جریان نشست مشترک فراکسیون امید با وزیر راه و شهرسازی دچار فشار عصبی شده و به بیمارستان منتقل شده بود در پایان اظهارات خود از نمایندگانی که به ملاقات وی آمدند تشکر کرد و به مزاح گفت: من به دوستان از بیمارستان توصیه کردم اگر جانم را از دست دادم این را به بندهای استیضاح اضافه نکنند.

صباغیان: امیدوارم استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود

یک عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه «نمایندگان فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را درباره استیضاح اعلام کنند» ابراز امیدواری کرد که این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «آقای آخوندی را فردی توانمند و صالح می‌دانم» گفت: با وجود اینکه بعد از حادثه قطار مشهد- سمنان مدیر رده بالا به خاطر کوتاهی استعفا کرد ولی بنده باز هم این استیضاح را امضا کردم و موافق آن هستم.

وی توضیح داد: در کشور ما بعد از بروز حادثه‌ای افراد رده پایین مقصر شناخته شده و بعضاً تنبیه می‌شوند و مسئولان ارشد در رأس حوزه اجرایی از پاسخگویی طفره رفته و در حاشیه امن قرار می‌گیرند. روندی که در کشورهای پیشرفته و مردم‌سالار وجود ندارد و باید در کشورمان نهادینه شود.

نماینده مهریز و بافق ادامه داد: اگر ما از ابزارهای قانونی نظارتی‌مان استفاده نکنیم نمی‌توان امیدی به حل مشکلات و رفع آن داشته باشیم. اگر مسئولان ارشد قوه مجریه بدانند در برابر پدیده‌های اجتماعی همچون طلاق،‌ بیکاری،‌ آلودگی هوا و اتفاقاتی همچون اختلاس‌ها، املاک و حقوق نجومی و تخریب پلاسکو باید پاسخگو باشند و باید به حداقل خواسته عمومی یعنی استعفا تمکین کنند در آینده جامعه بهتری خواهیم داشت. بنده با چنین نگاهی این درخواست استیضاح را امضا کردم چون ما با خانواده‌های داغدار و مجروحی روبرو هستیم که باید به آنها پاسخی بدهیم.

صباغیان در پایان تأکید کرد: با نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت شرایط جامعه بهتر خواهد شد. از این رو از نمایندگان می‌خواهم فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را بدهند. امیدوارم این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.

شهریاری: سال گذشته ۱۶ هزارو ۳۰۰ نفر در جاده‌ها کشته شدند

نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه به آمارهای پزشکی قانونی در رابطه با تلفات جاده‌ای اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، حسینعلی شهریاری گفت: متأسفانه آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که تلفات جاده‌ای در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده، همچنین ۳۱۳ هزار نفر از در نتیجه تلفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند؛ اگر به این مسأله دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از تخت‌های آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌ها به تصادفات جاده‌ای اختصاص دارد که هزینه‌های زیادی بر روی دوش بهداشت و درمان می‌گذارد که شاید ده‌ها هزار میلیارد تومان باشد. یکی از علل تصادفات جاده‌ای، وضعیت نامناسب جاده‌های کشور است.

این نماینده مجلس ادامه داد: قرار بود که بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر کشور شروع به کار کند؛ اگر قرار باشد بندری سالیانه ۶ میلیون تن کالا جابجا کند باید هر روز حدود ۲ هزار کامیون با ظرفیت ۲۰ تن در رفت‌وآمد باشند اما هیچ یک از راه‌های ترانزیت سروسامان نگرفته است.

شهریاری متذکر شد: همچنین قرار بود کریدور جنوب به شمال فعال شود. با این کریدور به آسیای میانه راه پیدا می‌کردیم و قرار بود صادرات به افغانستان انجام شود اما زیرساخت‌ها اتفاق نیفتاده است.

او خطاب به جهانگیری نیز گفت: شما تلاش زیادی کردید و فرودگاه چابهار را نیز تصویب کردید. فرودگاه چابهار یک فرودگاه نظامی است. وقتی که می‌خواهید تجار و سرمایه‌گذاران خارجی را به منطقه بیاوریم نمی‌توان از فرودگاه نظامی که آن هم ۳۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد استفاده کنید.

شهریاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: آقای آخوندی وزیر موفقی بود اگر به جز وزارت راه در هر وزارتخانه دیگری بود. شناختی که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از راه‌های منطقه ما دارد بیشتر از آقای آخوندی است. دکتر هاشمی چند بار به سیستان آمدند و هر بار چند روز حضور داشتند و تمام مسیرها را از طریق اتومبیل طی کردند و با جاده‌ها آشنا هستند. اما ندیدیم که آقای آخوندی این کار را انجام دهند.

این نماینده مجلس همچنین بر پایین بودن شاخص راه‌های روستایی سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و گفت: اینکه امروز چه نتیجه‌ای از این استیضاح بیرون بیاید مهم نیست؛ ما در راستای وظیفه خود و حمایت از حقوق مردم عمل می‌کنیم.

قاضی‌پور: هم بُرد و باخت تراکتور مهم است، هم جان مردم

نماینده ارومیه گفت: ما آذری زبان هستیم و افتخار ما این است و برای ما هم برد و باخت تیم تراکتور مهم است هم جان مردمی که در سانحه قطار جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.

وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.

قاضی‌پور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟

وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز ۱۵ هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک ۱۰ به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار می‌دهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.

علیرضابیگی: دلیلم برای استیضاح وزیر راه فاینانس خرید هواپیما است

نماینده تبریز، مهمترین دلیلش برای امضای استیضاح را استفاده وزیر از فاینانس خارجی برای خرید هواپیمای ایرباس و ای تی آر اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، احمد علیرضابیگی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بی‌شباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که معتقدیم آل سعود لایق خدمت‌گزاری حرمین شریفین نیستند با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

وی با طرح ادعاهایی نسبت به مدیر عامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سعدی نژاد در زمانی که مدیر عامل راه آهن بود به عنوان خریدار، در این سازمان عمل می کرد. آیا ایشان امروز نیز در خریدهای سازمان کشتیرانی نقش آفرین است؟ حضور ایشان در این سازمان نشانه بی لیاقتی وزیر راه و شهرسازی است.

علیرضا بیگی سپس جهت انتقادات خود را متوجه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ای تی آر کرد و افزود: شرکت ایرباس در قراردادش با سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به ایران تحمیل کرده است. از آن گذشته مصوبه هیات وزیران برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از طریق تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و همچنین خرید هواپیماهای ای تی آر و ارزش میلیون ها دلار آن هم از طریق منابع فایناس (منابع مالی خارجی) بدون استفاده از منابع مالی داخلی مشکل دیگری است که آقای آخوندی باید جوابگوی آن باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این پرسش که خرید هواپیما کجای اقتصاد مقاومتی قرار دارد؟ گفت: چرا تمام برنامه وزارت راه و شهرسازی به خرید هواپیما اختصاص یافته است، در حالی که هر دو روز یک بار به اندازه یک سقوط هوایی در جاده های کشور کشته می دهیم؟

فرهنگی: استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است

نماینده مردم تبریز تأکید کرد که استیضاح وزیر راه و شهرسازی از معدود استیضاح‌هایی است که کاملاً فنی، عملکردی و نظارتی است.

به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیون‌های مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیون‌ها قبل از شنیدن استدلال‌ها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمی‌دانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.

فرهنگی همچنین با انتقاد از هیأت رئیسه برای تعلل در دستور کار قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: این استیضاح در ۱۴ /۹/ ۹۵ تصویب شد اما بعد از بیش از دو ماه در دستور کار قرار گرفت که این کار خلاف آیین‌نامه است. این توضیح که این تأخیر به دلیل بررسی برنامه ششم در مجلس بوده نیز با توجه صراحت آیین‌نامه قابل قبول نیست.

وی در پایان گفت: بنده و آقای دهقان بعد از صحبت‌های وزیر استدلال‌های محکم و قابل توجهمان را مطرح می‌کنیم. امیدوارم هیأت رئیسه در  آن زمان تدبیری بیندیشد تا با برقراری نظم در مجلس نمایندگان بتوانند به صحبت‌های ما گوش کنند. لذا ادامه بحثم را بعد از صحبت‌های وزیر مطرح می‌کنم.

نماینده فریدن: سوء‌مدیریت در وزارت راه دلیل استیضاح آخوندی است

نماینده فریدن و فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی گفت که سوء مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دلیل اصلی استیضاح عباس آخوندی است.

به گزارش ایسنا، اکبر ترکی که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن می گفت، اظهار کرد: می گویند دو سه ماه تا فعالیت دولت باقی مانده در حالی که شش تا هفت ماه همچنان باقی است. ما قسم یاد کرده‌ایم وفادار به جمهوری اسلامی باشیم و از حق مردم دفاع کنیم و با مشکلات وزارت راه باید این مساله را دنبال کنیم.

ترکی با اشاره به اتفاقات روز گذشته در فرودگاه مشهد و اعتراض مسافران به تاخیر در پروزاهای این فرودگاه یادآور شد: توجه کافی به مسائل راه صورت نگرفته، البته بیشتر در این میان به ناوگان هوایی توجه شده است، اما شاهد مشکلاتی در حوزه های دیگر از جمله حوزه ریلی هستیم.

نماینده مردم فریدن در مجلس با بیان اینکه «معاونین وزارتخانه دریافتی به موقع دارند» افزود: در عین حال کارگران شرکتی و قراردادی حقوق خود را به موقع نمی گیرند.

وی با اشاره به بروز خطا در سمنان خاطرنشان کرد: امکان تکرار این خطا در بخش‌های دیگر از جمله متروی اصفهان وجود دارد. در واقع سوء مدیریت وزارت راه و عدم وجود عدالت از مهمترین دلیل استیضاح است تا ان‌شاءالله جایگزین آقای آخوندی اقدامات بهتری را در این حوزه انجام دهد.

ترکی همچنین در بخشی از سخنان خود از تجمع نمایندگان در اطراف صندلی وزیر انتقاد کرد و گفت: ظاهرا قرار نیست به حرف های ما گوش بدهند، کما اینکه قبلا هم گوش نکردند، اما ما ملت را مخاطب خود قرار دادیم. متاسفانه وزرا هم به مجلس آمده اند تا دوستان بزرگوار ما را مشغول کنند که از وظیفه خود بمانند.

**** اظهارات وزیر راه و شهرسازی****

آخوندی: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم

وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاه‌های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غم‌بار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز ۴۹ نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، ۱۶ نفر آتش نشان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد بود که به افتخار شهادت نائل آمد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.

وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.

آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.

وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معناست که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی استهمچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

وزیر راه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست.  صحنه سازندگی، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است. برای اینکه موفق شویم نیاز به اجماع مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم.

وی تصریح کرد: باور کنید تغییر جهت از دست کردن در جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی سخت است. کار ساده‌ای نیست، همه ما عادت کردیم برای مدت‌های طولانی از اعتبارات دولت استفاده کنیم و اکنون که می‌خواهیم تغییر دهیم تغییر با مقاومت همراه است.

آخوندی تصریح کرد: هر هزینه‌ای که در مملکت می‌شود امکان برگرداندن آن سخت است، در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به مملکت تحمیل شد، بنده به سهم خودم تلاش کردم که این بار را ضمن تمام تعهداتی که داشتیم از روی دوش دولت بردارم. می‌دانم این کار چقدر پر مخاطره بود.

وزیر راه با اشاره به موضوعات ریلی و بخش‌های حمل و نقل اظهار کرد: در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی و مهندسی همه از وزارتخانه دفاع کردند و این دفاع ناشی از عملکرد درست بوده است و دلیلی نداشت که تمام اینها بخواهند دفاع کنند.

وی افزود: اولین کاری که انجام دادیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود، اتصال ریلی به مرز «اینچه برون»، تلاش در جهت اتصال ریلی آستارا به خط آهن آذربایجان و نیز اتصال ریلی ایران به بنادر بود.

آخوندی اظهار کرد: در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند به آقای پورسید آقایی پیام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند بارها از کامیون‌ها به سمت ریل منتقل شوند، وقتی که بنده آمدم حجم بارها از بنادر به سمت ریل فقط ۵ درصد بود اما امروز ۱۵ درصد بار وارده به بنادر ایران از طریق ریلی انجام می‌شود؛ یعنی سه برابر شده به این معنی که حمل و نقل ترکیبی و اتصال ریل و بندر را ایجاد کردیم.

وزیر راه افزود: باتوجه به اینکه خطوط ریلی ایران قدیمی است و اکثر آنها تک خطه هستند فقط ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم را آغاز کرده‌ایم که ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اتمام و قابل بهره‌برداری در همین دولت است که در این چند ماهه برخی از آنها افتتاح شده است.

وی افزود: بین یزد و اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم با سرعت در حال اجراست که امیدواریم نیمه اول سال آینده افتتاح شود، همچنین بین اندیمشک – بندر امام خط دوم در حال اجرا بوده، خط اندیمشک – اهواز به زودی آغاز می شود و اهواز به بندر امام نیز افتتاح شده است. بنابراین تمام تلاشمان بر این است که حجم بار  سنگ آهن و باری که برای فولاد حمل می‌شود، به سمت ریل منتقل شود.

آخوندی همچنین اظهار کرد: خط دوم قزوین به زنجان نیز در حال اجرا بوده و سال آینده افتتاح می‌شود، فقط ۲۰۰ کیلومتر از این خط ریل دوم در منطقه سخت زاگرس انجام می‌شود. دوستان زاگرس نشین می‌دانند که این چه کار سختی است.

وزیر راه ادامه داد: ۷۰۰ کیلومتر قطار حومه ای نیز در حال اجراست و در برنامه ششم هم خوشبختانه شکل گیری قطارهای حومه‌ای به تصویب رسیده است. در واقع قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرهاست.

آخوندی بیان کرد: فقط در تهران روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه وارد شهر می‌شوند که این مساله آلودگی، ترافیک و مزاحمت‌هایی را هم دارد. ما با قطار حومه‌ای در پی این هستیم که حمل و نقل را به سمت ریل منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته اقدامات لازم انجام شده و میزان حمل و نقل حومه‌ای به ۷ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر نیز اجرای پنج برنامه ریلی را برای پنج استان کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج در دست داریم که پیشرفت‌های خوبی انجام شده است وامیدواریم زودتر به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه راه آهن تبریز – میانه نیز با سرعت خوب در حال اجراست و طی سال آینده  نهایی می‌شود.

وزیر راه  و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر اجرای خطوط تلاش کردیم پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیک و آی تی را وارد راه آهن کنیم که در حال حاضر به کمک شرکت دانش بنیان ایرانی انجام می‌شود. من به عنوان یک مهندس ایرانی افتخار می‌کنم و مطمئنم آقای دکتر عارف هم افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می‌تواند دقیق‌ترین سیستم حمل و نقل ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت نماید.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه تمام این موارد تحت تاثیر حادثه تلخ قرار گرفته و همه ما را آزرده کرده است. فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا، آخوندی در ادامه بیان کرد: یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است. با همین اقدامی که در حوزه ریل صورت گرفت و با همین امکانات موجود فقط در مسیر تهران – مشهد که امکان اعزام ۵۵ قطار روزانه وجود داشت، به ۲۰۰ قطار افزایش یافت و بزرگترین نمونه‌های افزایش بهره‌وری در تاریخ مدیریت ایرانی است.

وزیر راه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد تعمیر و مرمت گفت: در این مدت ۱۵۰ نمازخانه مورد تعمیر قرار گرفته و ۲۷ نمازخانه ایجاد شده‌اند.

وی گفت: در مورد نوسازی ناوگان‌ها نیز طی این مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری توسط همین شرکت‌های ایرانی وارد سیستم شده‌اند. درباره توسعه لوکوموتیو نیز از ۵۶۹ تا به ۷۰۲ لوکوموتیو افزایش داشتیم که فقط بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که این کار توسط ایران صورت گرفته است.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: در یک هماهنگی انجام شده با آقای نعمت زاده (وزیر صنعت، معدن، تجارت) قراردادی را هفته گذشته به نتیجه رساندیم که بتوانیم ۴۹۰۰ واگن را برای شرکت‌های واگن سازی با تامین مالی صد در صد خارجی سفارش دهیم، زیرا مشکل اصلی واگن سازی کشور تامین مالی است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان کرد: برای اینکه بتوانیم ناوگان ریلی را نوسازی کنیم با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را به کسانی که ناوگان ریلی را نوسازی می‌کنند، به عنوان کمک اعطا کند، برای نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز تعهد کردند که رقم ۲.۵ میلیارد دلار را تامین کنند.

وی تصریح کرد: همچنین برای نوسازی ناوگان جاده‌ای با پنج شرکت ایرانی برای ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد بسته‌ایم و آقای قاضی‌پور اگر از من می‌پرسیدند به ایشان می‌گفتم که فقط یک شرکت نیست و تمام ظرفیت های شرکت‌های کامیون ساز که می‌توانند با استاندارد بین المللی کار کنند یا با آنها قرارداد بسته‌ایم یا در مراحل مذاکره قرار داریم.

وزیر راه ادامه داد: سرمایه‌گذاری ما برای نوسازی ریلی ۲۸ میلیارد دلار است. اولویت اول ما از ابتدا ریل بوده است. در حال حاضر قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را امضا کرده‌ایم و ال‌سی باز شده است. این یک فناوری جدید است که ما را به مرز فناوری‌های ریلی جهان می‌رساند. همزمان با آن ۲ میلیارد دلار برای برقی کردن قطار تهران- مشهد امضا کرده‌ایم. البته چینی‌ها یک نکته قراردادی را مطرح کردند که امیدواریم به زودی حل شود و ال‌سی گشایش پیدا کند.

او افزود: ما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را وارد ریل‌سازی کردیم و در حال حاضر ریل کرمان- سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. توجه به حوزه ریل با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست.

آخوندی درباره وضعیت راه‌ها نیز توضیح داد: تمام ایران را به ۱۰ کریدور تقسیم کرده‌ایم که هیچ نقطه‌ای خالی از کریدور نماند. ۱۰ شبکه توسعه راه نیز طراحی کرده‌ایم. نمایندگان می‌دانند که آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود و همه می‌گفتند زمانی که حضرت صاحب‌الزمان (عج) ظهور کردند آن را گشایش می‌کنند. وقتی من آمدم بعد از ۱۷ سال ۱۷ درصد پیشرفت کار داشت اما حالا ۱۱۰ کارگاه فعال در این مسیر کار می‌کند و ۷۱ درصد فاز اول آن پیشرفت کرده است. اینها اتفاقی نیست بلکه تأمین مالی و مدیریت می‌خواهد.

وی به برخی دیگر از پروژه‌های در حال پیشرفت وزارت راه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶ آزادراه همزمان در حال اجرا است. کسانی که در وزارت راه کار کرده‌اند می‌دانند هیچ وقت بیش از دو آزادراه در مرحله اجرا نداشتیم. در همین بی‌پولی اتفاقات بزرگی رخ داد و حالا بیش از ۱۵ هزار نفر مستقیماً کار می‌کنند و بیش از ۵۰۰۰ ماشین سنگین درگیر است. آقای سعیدی‌کیا به من می‌گفت برای تونل‌های آزادراه تهران- شمال به همه قالب‌سازها کار ارجاع داده‌ایم و ظرفیت خالی در قالب‌سازی وجود ندارد. تمام این پروژه‌ها در خشکسالی مالی در حال اجرا است.

وزیر راه درباره راه‌های روستایی نیز عنوان کرد: در این سه سال ۸۰۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید اجرا کردیم. همچنین ۸۰۰۰ راه روستایی و ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی را آسفالت کردیم.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: در حوزه فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد داریم و کل ناوگان هوایی باید نوسازی شود. تا به حال کدام فرودگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده است؟ ما فرودگاه امام (ره) را با بخش خصوصی فعال کردیم و کل ترمینال سلام با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده می‌شود. همچنین فرودگاه کرمان با بخش خصوصی پیش می‌رود. ۳ میلیارد دلار در حوزه فرودگاه‌ها در حال مذاکره هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نگاهی که ما به وزارت راه داریم اکتفا کردن به بودجه‌های دولتی نیست. با این بودجه‌ها نمی‌شود کشور را اداره کرد. ما داریم کارهای بزرگی انجام می‌دهیم. مدت‌هاست که در این کشور برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نشده است. سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار گران است. ما ۱۶ ایستگاه راداری و ۱۴ رادار داریم که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند. در همین سه سال چند رادار جدید سفارش دادیم و ۸۰۰ میلیارد تومان را صرف بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و برج مراقبت صرف کردیم. باند فرودگاه مهرآباد که ۱۳ میلیون مسافر جابجا می‌کند بیش از ۴۰ سال است که تعمیر و مرمت نشده است.

او با اشاره به انتقادات شهریاری نماینده زاهدان، گفت: خود آقای شهریاری می‌دانند چه طرح‌های مهمی در فرودگاه زاهدان ایجاد کردیم و در پی توسعه بندر چابهار هستیم. همچنین در حال اجرای ریل چابهار به زاهدان هستیم.

وزیر راه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نوسازی صنعت هوایی، تأکید کرد: کاری که ما کردیم تاریخی‌ترین کاری است که در نوسازی صنعت هوایی انجام گرفت. ۲۴۵ هواپیما داشتیم که ۱۰۰ تای آنها فرسوده بود. خود شما دیده بودید که چگونه فرودگاه ایران به گورستان هواپیما تبدیل شد. ما ۱۴۵ هواپیمای فعال با عمر ۲۴ سال داشتیم.

او ادامه داد: من می‌گفتم ناوگان هوایی را بدون استفاده از منابع عمومی نوسازی می‌کنم اما حتی همکاران ما در دولت هم باورشان نمی‌شد. می‌گفتند مگر ممکن است ۲۰۰ هواپیما قرارداد ببندی و بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی وارد کشور  شود؟ از روزی که وارد بحث شدیم فهمیدم ناوگان هوایی برای بازسازی نیاز به بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و بودجه تحمل یک درصد آن را هم ندارد.

آخوندی افزود: ما مدلی ابتکاری به شکل اجاره به شرط تملیک و با تضمین قرار دادن خود هواپیما بکار بردیم. وقتی این موضوع را شروع کردم در هر جلسه‌ای به سخره می‌گرفتند که مگر می‌شود کشوری که سال‌ها تحریم بوده و قرارداد مستقیم نداشته چنین ادعایی کند؟ ما این کار را با حذف تمام واسطه‌ها انجام دادیم و مذاکره مستقیم در تهران انجام شد. این کار بزرگی است که تلاش همکاران من بوده و سهم من در این کار اندک بوده است.

وزیر راه متذکر شد: این کار آینده صنعت هوایی را زیر و رو می‌کند. ایران می‌تواند مرکز حمل و نقل هوایی باشد. من به این زمینه توجه کردم و به این صورت بود که اولین هواپیما وارد کشور شد، هواپیمای بعدی یک هفته دیگر می‌آید و هواپیمای دیگر هفته بعدش می‌آید. هواپیما ای تی آر هم به زودی وارد می‌شود و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که هر یکی دو ماه، دو تا سه هواپیما وارد ایران می‌شود. این اتفاق بزرگی است که بزرگترین اقدام در صنعت هوایی ایران است. حتی قبل از انقلاب هم جرأت نمی‌کردند چنین طرح‌هایی را مطرح کنند.

آخوندی تأکید کرد: این کار به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطه‌ها صورت گرفت. من به رئیس هیأت مدیره ایرباس، مدیران بوئینگ و مدیران ای تی آر هم گفتم که در این قرارداد هیچ کس حق ندارد مذاکره کند حتی از طرف دفتر رئیس جمهور. به شرکت‌های طرف قرارداد هم گفتم اگر می‌خواهید این قرارداد را امضا کنید باید سوگندنامه‌ای بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نکردید و به هیچ واسطه‌ای یک سنت پول نداده‌اید. اگر روزی معلوم شود شما از واسطه استفاده کرده‌اید دولت ایران حق دارد علیه شما در تمام محاکم بین‌المللی شکایت کند. از همه آنها اقرارنامه رسمی دریافت کردم که هیچ واسطه‌ای در کار نبوده است. چرا ما اصرار داریم با یک سری حرف‌های سست مدیرانی را که زحمت می‌کشند متهم کنیم؟ نمی‌توان بدون مدرک کسی را متهم کرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی قراردادها زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی انجام شد گفت: این قراردادها بزرگترین دستاورد برجام بود و تمام توطئه های صهیونیست ها را خنثی کرد و آنها شکست خوردند بنابراین کم لطفی برخی از دوستان جای تعجب دارد همچنین در کنار این موضوع اقدامات قابل قبولی نیز درحوزه دریایی صورت گرفت به طوری که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری شد از سوی دیگر در حال حاضر راه آهن چابهار به زاهدان نیز در حال اجرا است که اعتبارات برای این موضوع در بودجه ۲۸ میلیارد تومان بود که با این میزان تنها می توانستیم ۳ کیلومتر را اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اما در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد زیرساخت ها برای اجرای این پروژه به پیش رفته و در پس کرانه ها نیز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است همچنین وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل قبولی در توسعه بندر امام و نجات کشتی های مغروقه داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای "حسن بیگی” نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.

آخوندی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای "حسن بیگی” نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.

وی ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت: بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.

آخوندی ادامه داد: بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم، همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند، اما آقای "پورسید آقایی” گفت چون وزیر ۱۲ حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند، بنده استعفا می دهم، اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند،استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم، ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.

****اظهارات مخالفان****

نماینده دامغان: وزارت راه پاک‌ترین وزارتخانه دولت است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به شهادت وزیر اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی یکی از پاک‌ترین وزارتخانه‌های دولت است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل حسن بیگی در  مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یک اصولگرا هستم که اصول را خود را از امام، رهبری و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی آموخته‌ام و امروز براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع می‌کنم.

نماینده مردم دامغان در مجلس سپس به تشریح چگونگی حادثه قطار سمنان و اقدامات وزارت راه و شهرسازی پرداخت و افزود: در ساعت اولیه حادثه در منطقه در کنار نیروهای اجرایی هر آنچه که می‌شد، انجام گرفت. بنده به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی ابعاد این حادثه پرداختم. براساس بررسی های انجام گرفته قطار در دمای ۱۳- درجه ترمزش یخ زده بود و همین عامل باعث تصادف با قطار دوم شد. این مساله در حالی اتفاق افتاد که مراکز کنترل سی تی سی و ای تی سی و مراکز کنترل مرکزی تهران و شاهرود مسیر را تحت کنترل داشتند.

وی ادامه داد:  در مرحله اول، هدف کمک به آسیب دیدگان بود و در مرحله دوم دنبال مقصر یا مقصران بودیم و این در حالی بود که در آن شرایط حساس، هر دستگاه، دیگری را به عنوان مقصر معرفی می‌کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد حادثه بنده را از طرف کمیسیون مامور بررسی موضوع کرد. البته تعدادی از اعضای کمیسیون عمران نیز در منطقه حاضر شدند. در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی مطرح می شد. ما سراغ مانیتورها رفتیم تا مغایرت اظهارات مسئولان با تصاویر ثبت شده در مانیتورها مشخص شود.

حسن بیگی ادامه داد: محل وقوع حادثه جزو مناطق صعب العبور بود که به دلیل ترمزهای پی در پی، ترمز قطار کارایی خود را از دست داده بود. گزارش های متعدد و ضد و نقیض ما را بر آن داشت که تحقیقات دوم را آغاز کنیم. هجمه ها در این گزارش ها به مسئولان استان تا جایی پیش رفت که تلاش داشتند گزارش های نادرست را به تایید مقامات مسئول برسانند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نگاشتن نامه محرمانه به رئیس جمهور خبر داد و افزود: در همان مقطع به فاصله حدود دو هفته از حادثه قطار نامه ای محرمانه در ۲۲ محور به رئیس جمهور نوشتم و از وجود مافیا برای خرید تجهیزات پیشرفته خط آهن از روسیه، آمریکا یا رژیم صهیونیستی خبر دادم و به ایشان تاکید کردم که نباید در برابر این مافیا کوتاه بیایند.

نماینده مردم دامغان در مجلس یادآور شد: تمام تحقیقات و بررسی های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.

وی مجلس شورای اسلامی را در اصلاح زیرساخت های حوزه راه آهن مسئول دانست و افزود: راه آهن تهران – مشهد که اعتبار ایران است باید از نظر زیرساختی با پیش بینی بودجه مورد نیاز اصلاح شود و این کار باید توسط ما نمایندگان مجلس انجام شود، مجلس در این زمینه سهیم است.

حسن بیگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استعلام های انجام گرفته از وزارت اطلاعات در حادثه قطار سمنان گفت: در خصوص گزارش های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سوال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک ترین وزارتخانه ها در دولت فعلی است.

تاجگردون: سهم آخوندی در حوادث حوزه راه در حد استیضاح نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با استیضاح وزیر راه گفت که از باب وظیفه نمایندگی برخی ابهامات در مورد آخوندی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این مسائل صحت نداشت است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون  نیز در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از مخالفین استیضاح، گفت: برخی می‌گویند زمان زیادی تا پایان عمر دولت باقی نمانده لذا نباید وزیر را استیضاح کنیم اما من نمی‌گویم که چون زمان دولت کم است استیضاح نکنیم بلکه اگر وزیری حتی یک ثانیه  وزارتش به ضرر نظام بود نباید بگذاریم پشت میز وزارت بنشیند و اگر خلاف و خیانتی کرده باید استیضاح شود.

وی افزود: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جاده‌ها از دست می‌دهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟ ما باید در این حوادث سهم تقصیر هر دستگاه را مشخص کنیم. اگر سهم وزیر در حد استیضاح است او را استیضاح کنیم اما اگر ادله کارشناسی به این نتیجه می‌رسد که سهم آخوندی در حد استیضاح نیست باید جلوی آن را بگیریم.

نماینده مردم گچساران در مجلس در ادامه استیضاح را وظیفه قانونی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: استیضاح تقابلی بین نمایندگان موافق و مخالف ایجاد نمی‌کند. بلکه هر دو گروه مطالبات اجتماعی، فنی، اعتقادی و نقطه نظر خود را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه وزیری بارها در ملأ عام، در تلویزیون و امروز چندین بار در صحن مجلس رسماً از مردم و نمایندگان پوزش طلبیده و برای اولین بار معاون وزیری استعفا داده موضوعی است که باید آن را به فال نیک بگیریم و با قدر دانستن آن را در جامعه تکثیر کنیم. اگرچه وظیفه وزیر بود که معذرت بخواهد و این کار را کرد. اما کسانی هم بودند که مقصر بودند و هیچ وقت عذرخواهی نکردند.

تاجگردون با تأکید بر لزوم ارزیابی عملکرد وزارت راه در حوزه هوایی، دریایی و ریلی ادامه داد: ما باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بگذاریم و به وزیر نمره بدهیم. اگر اینها را بررسی کنیم می‌بینیم که شاید نشود نمره منفی به وزارت راه داد. آقای آخوندی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه یک دهم این مبلغ را هم نمی‌توانم به وزارت راه اعتبار دهم و چون در بودجه ۹۶ نتوانستیم یک میلیارد دلار برای بخش ریلی اختصاص دهیم خود را در حوادث آتی ریلی هم مقصر می‌دانم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به برخی ابهامات و سوالات درباره وزیر راه اظهار کرد: من به عنوان وظیفه نمایندگی خدمت آقای وزیر رسیدم و گفتم آیا صحت دارد که فرزند شما با فرزند مدیرکل در فلان معامله شریک است و آیا صحت دارد که فلان معاون شما چنین کرده؟ ایشان از من خواست موضوع را بررسی کنم، اگر به تشخیص می‌رسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمی‌آمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری می‌رسیدم حتماً می‌گفتم.

تاجگردون درباره طرح اتهاماتی مبنی بر سیاسی بودن وزیر راه گفت: ما می‌فهمیم که کدام وزیر رفتار سیاسی دارد یا نه. تک تک معاونین وزیر راه را مرور کنید، از شرکت زیرساخت تا راه‌آهن، پشتیبانی امور مجلس و برنامه‌ریزی و اقتصاد کدام یک آدم‌ها سیاسی و وابسته به جناح سیاسی هستند؟ اینها متعلق به دوره‌ها و دولت‌های مختلف هستند. به کدام جریان سیاسی و حزبی وصل هستند؟ نه اینکه سیاسی بودن اشکالی داشته باشد اما اگر رفتار سیاسی دیده شود باید با آن برخورد شود.

نماینده مردم گچساران در ادامه با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر در حوادث ریلی،‌ جاده‌ای و هوایی حائز اهمیت است،‌ افزود: من به خانواده‌های داغداری که در سانحه قطار سمنان عزیزانشان را از دست دادند تسلیت می‌گویم و به مردم شریف آذربایجان و خراسان نیز تسلیت می‌گویم. اما از نمایندگان می‌خواهم که این استیضاح رأی ندهند و بگذارند چرخه‌ای که به راه افتاده به سرمنزل مقصود برسد.

مجلس بعد از ظهر یکشنبه نیز برای بررسی استیضاح وزیر راه تشکیل جلسه داد.

*****اظهارات موافقان****

فرهنگی:‌ آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است

نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی در حادثه قطار سمنان مقصر است، گفت:‌ بنده همواره سعی کردم با موضوعات با انصاف برخورد کنم اما حادثه قطار حالت عادی نیست؛ جان یک عده انسان بی دلیل از بین رفته و آقای آخوندی در این رابطه مسئولیت مستقیم دارد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی همچنین در جلسه علنی نوبت عصر مجلس نیز در جریان ادامه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح گفت:‌ آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح با بی‌توجهی به مشکلات باعث بروز حادثه شده است، گفت: ضعف نظارتی کمی و کیفی به وضعیت قطارهای مسافربری و بی‌توجهی به استمرار خرابی قطارها و به روز نبودن تعمیرات نگهداری و نبود آموزش‌های لازم در حوزه مدیریتی از دیگر دلایل بروز حادثه قطار شده است.

 فرهنگی با انتقاد از نبود آموزش لازم به پرسنل و ضعف مدیریت گفت:‌ در قطارها امکان اطفای حریق و آموزش لازم برای اطفای حریق وجود ندارد. برای ایمنی و حمل و نقل نیز سیستم نامناسب با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است. همچنین ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن سیستم‌های الکترونیکی نیز فراهم نشده است.

فرهنگی با اشاره به ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن مبنی بر عضویت حداقل سه نفر از اعضای هیأت رئیسه از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن گفت: در چنین شرایطی پنج نفر عضو هیأت رئیسه راه آهن بوده که هیچ سابقه‌ای نداشتند. یک نفر از این افراد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، ‌دیگری عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، فرد دیگر پرسنل بیمه و دو نفر دارای شغل آزاد بودند. یکی از این افراد در اواخر کار تغییر کرد و سابقه راه آهنی داشت اما در کمیسیون سوانح مسئولیت داشت که این کار نیز غیرقانونی بود.

وی افزود:‌ در شرایطی که باید از وضعیت قطارها، ایستگاه و ریل‌ها بازدید صورت گیرد و در جهت رفع نواقص احتمالی اقداماتی انجام شود در حدود سه سال اخیر هیچ بازدیدی انجام نشده و انگار آقایان مشغله‌های بیشتری داشتند.

وی به مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی اشاره و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه رابطه علیت و نظر کارشناس در تمام مراحل مدنظر قرار می گیرد؛ یعنی کسی که مسئولیت اجرایی داشته و کسانی که انجام دهنده کار هستند همه باید در چنین مواردی پاسخگو باشد. این شامل عدم رعایت مقررات قانونی در انتصابات نیز می‌شود. ماده ۱۴۵ نیز بی‌احتیاطی و بی مبالاتی را تحت عنوان تقصیر دانسته است؛ به همین دلیل طبق این مواد کسی که در انتصاب افرادی نقش داشته که آن افراد تخصصی برای آن کار نداشته‌اند مسئولیت مستقیم در بروز حوادث دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بندی در قانون کیفری مربوط به راه آهن گفت:‌ طبق این بند هر کسی اقدامات اختلالی در امر راه آهن انجام دهد که موجب خروج قطار از خط یا تصادم و یا حادثه شود به حبس محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب محکوم به اعدام می‌شود. این قانون در حال حاضر نیز اجرایی می‌شود.

فرهنگی با اشاره به نحوه حادثه قطار سمنان گفت:‌ در آن زمان در کمیسیون سوانح علت را یخ زدگی سیستم ترمز بیان کردند که ما پرسیدیم که چرا این اتفاق در کشورهایی چون سیبری و روسیه رخ نمی‌دهد در پاسخ گفتند بر ای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم ترمز تهیه می‌شود که باز هم این سوال مطرح شد چرا سیستم ترمز در کشور مناسب با دما تهیه نشده است؟ در ادامه گفتند که اصلا علت بروز حادثه سیستم ترمز نبوده و دلیل نشت هوا در سیستم ترمز بوده اما واقعیت آن است که قبل از بروز حادثه به دلیل بروز مشکل سه واگن آخر بدون تعمیر قطار جدا شده و قطار با ۱۰ واگن به ایستگاه بعدی می‌رود و سپس توقف می‌کند.

وی اضافه کرد: علت اصلی حادثه را بنده می‌گویم تا آقایان دیگر مجبور به پنهانکاری و دروغ نشوند. علت این است که ترمز و سیستم توان تحمل فشار ۱۳ واگن در سراشیبی‌ها و توان پایین را نداشته است. آیا این ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واگن، سنگینی بار و تک دیزلی بودن قطار نیز به بروز حادثه کمک کرده است؛ به طوری که بعد از سانحه بخشنامه‌ای شده که همه قطارها دو دیزلی شوند. داخل قطار امکانات کامل اطفای حریق نیز وجود نداشته است.

این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل بروز خطا در وارد شدن کدها برای ادامه راه قطار مسافربری  گفت:‌ فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای ctc در ایستگاه می‌گذارند. این فرد کدهای بسیاری در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل می‌کند  و آن را اصلاح می‌کند و دوباره کد دیگری را اعلام می‌کند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.

وی افزود:‌ وقتی در بازجویی از این فرد سوال می‌شود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می ‌دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است.

نماینده چناران: ۲۴ مدیر در وزارت راه دو شغله هستند

نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: در وزارت راه و شهرسازی تعداد زیادی مدیر دو شغله وجود دارد که یک پایشان در شرکت‌ها و یک پایشان در وزارتخانه و دولت است و تنها ۲۴ نفر از آنها در راه آهن مشغول هستند و ۱۴ نفر نیز در سازمان بنادر همین وضعیت را دارند.

به گزارش ایسنا، محمد دهقانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی نوبت بعداظهر امروز (یکشنبه) مجلس سخن می گفت، خاطرنشان کرد: من در ابتدا قصد صحبت نداشتم و هیچ مشکلی نیز با عملکرد آقای آخوندی چه در حوزه انتخابیه و چه در بخش های دیگر نداشتم اما بخاطر احساسات جریحه دار شده مردم به استیضاح کنندگان پیوستم که بعد از آن مدارک زیادی در اختیارم قرار گرفت.

وی افزود: طی ۱۳٫۵ ساعت مدارک و اسناد مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آنها گفته شد. به عنوان مثال آقای محمدمهدی احمدآخوندی طی قراردادی با شرکت راه آهن برای تامین پزشک بدون تشریفات قانونی حضور پیدا کردند ولی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، به نحوی که به دلیل ضعف نظارت شرکت رجاء در یکی از مسیرها به دلیل نبود پزشک یکی از مسافران فوت می‌کند.

دهقانی ادامه داد: در مورد دیگری یکی از کارکنان سابق شرکت راه آهن که در حال حاضر معاون توسعه و تجهیز سازمان بنادر و کشتیرانی است، قراردادی را با ۵ میلیارد تومان به امضاء رساندند که برخلاف قانون، عدم دخالت کارکنان دولت در قراردادهای دولتی است. همچنین قرارداد دیگری نیز با یکی از شرکت‌هایی که متعلق به کارکنان سازمان بنادر است برای لایروبی بنادر امضاء شده است.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل دیگری که در این اسناد دیده شد،‌ اطرافیان آقای آخوندی است که مدتی در وزارتخانه سمت داشته‌اند و حدود ۱۲۱ شرکت بنا به صحبت یکی از همکاران از اطرافیان ایشان وجود دارد که خود من ۳۶ شرکت را دیروز مورد بررسی قرار دادم. البته انتظاری برای رسیدگی به آنها نیست چون مدیر حراست وزارتخانه که خود بازنشسته است عضو هیات مدیره یک شرکت است. در حالی که ما ۳۷ سال پیش در زمان شاه تاکنون قانونی برای منع مداخله کارکنان دولت در قراردادهای دولتی داریم، که در وزارت راه رعایت نمی‌شود.




منبع : ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار