رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ۳۰ هزار کانون فوق بحران که منشاء اصلی ریزگردها در کشور بودند، شناسایی شدند.
کد خبر: ۳۸۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 19 February 2017
به گزارش تابناک : معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران گفت: ۳۰ هزار کانون فوق بحران که منشاء اصلی ریزگردها در کشور بودند، شناسایی شدند و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی تعطیلی دانش آموزان در نیمه دوم سال اجرایی می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وضع اخیر مردم اهواز و خوزستان افزود: در روز گذشته جلسه ای با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درخصوص موضوع خوزستان و ستاد مدیریت بحران برگزار شد که در آن وزیر کشور از مشکلات و مدیریت استان گزارشی ارائه کرد و همچنین وزیر نیرو نیز از تلاش های بسیار درخصوص مشکلات آب و برق این منطقه گزارشی داد و در پایان نیز وزیر جهاد کشاورزی از شناسایی کانون های گرد و غبار و برنامه های صورت گرفته برای ساماندهی این مناطق نیز گزارش ارائه کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شناسایی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص کانون های گرد و غبار تاکنون ۳۰ هزار کانون فوق بحران در کشور شناسایی شده اند که وزارت جهاد کشاورزی برای از بین بردن کانون های گرد و غبار و تثبیت آن ۴۰ هزار نهال در جنوب خوزستان در منطقه هندیجان کاشته است.

ابتکار گفت: متاسفانه کانون اصلی گرد و غبار روز گذشته خوزستان از سوریه و عراق گزارش شده است که این پدیده سال هاست در حال تکرار شدن است و در کشور عراق نیز به دلیل شرایط استراتژیکی و امنیتی آن امکان از بین بردن کانون های گرد و غبار وجود نداشته است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کانون های گرد و غبار در عراق افزود: ۳۵ درصد آب دجله و فرات در حال حاضر به کشور ترکیه سرازیر می شود که این موضوع نیز باعث خشک شدن بستری از تالاب های کشور عراق شده است که همین خشک شدن تالاب ها مهمترین کانون ریزگردهای خوزستان محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: ما توافقنامه ای در مجمع وزرای محیط زیست جهانی داشتیم که موضوع گرد و غبار در ایران یکی از ارکان مهم این مجمع است ؛ درواقع ما از تمام ظرفیت های دوجانبه و بین المللی درخصوص کانون های گرد و غبار در مجامع بین المللی استفاده می کنیم تا بتوانیم موضوع گرد و غبار و ریزگردها را در کشور حل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به احیای دریاچه های خشک شده کشور گفت: موضوع احیای تالاب ها یکی از مهمترین موضوعات محیط زیست بوده که می توان به تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و احیای تالاب حورالعظیم و تالاب شادگان اشاره کرد که در حال حاضر تالاب حورالعظیم در سه سال گذشته کاملا خشک بود اما با پیگیری های سازمان محیط زیست و وزارت نفت دایک ها و دریچه هایی که بر روی تالاب نصب شده بود و از حقآبه تالاب تامین می شد حذف شده است و در حال حاضر تالاب حورالعظیم که حقآبه آن رودخانه کرخه است آب رودخانه به تالاب سرازیر و هم اکنون ۷۰ درصد تالاب آبگیری شده و آب آن فاضلاب نیست بلکه آب لب شور است.

ابتکار ادامه داد: تالاب شادگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ما برای احیای این تالاب هم اقدامات اساسی انجام داده ایم و مهمترین آن مدیریت آب در سراسر کشور است چرا که بسیاری از سدسازیها و انتقال آب به آن دارای طرح ارزیابی زیست محیطی نبوده و این موضوع باعث خشک شدن تالاب ها و دریاچه های کشور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به عنوان مثال حفر تونل سبزکوه و چغاخور از جمله پروژه هایی است که ارزیابی زیست محیطی نداشته و در حال حاضر از روند ساخت و ساز آن جلوگیری شده است.
 
تمهیدات قبل از طوفان گرد و غبار در خوزستان اندیشیده شد
 
ابتکار با اشاره به تمهیدات قبل از طوفان در خوزستان و جنوب کشور ادامه داد: با سازمان هواشناسی جلساتی برگزار شده تا از این پس سازمان هواشناسی ۲۴ ساعت قبل از ایجاد طوفان و گرد و غبار در مناطق جنوبی کشور هشدارهای لازم را گزارش دهد تا مشکلی مانند وضعیت کنونی خوزستان برای اهالی آن منطقه ایجاد نشود.

طرح تعطیلی مدارس در روزهای آلودگی هوا به مجلس تقدیم شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح تعطیلی مدارس و تقسیم بندی تعطیلی دانش آموزان از تابستان به زمستان گفت: طرح تعطیلی مدارس و تقسیم بندی تعطیلات دانش آموزان از روزهای تابستان به زمستان توسط دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و در صورت تصویب در روزهای آلوده پایتخت و کلانشهرهای کشور از این پس دانش آموزان نیمی از تعطیلی تابستانه شان را در روزهای زمستان سپری می کنند.

ابتکار ادامه داد: سابق ما برای تعطیلی یک یا دو روز مدارس نیز باید مصوبه ای از مجلس شورای اسلامی می داشتیم که با طرحی که به مجلس ارائه شده است خواسته شده تا تعطیلی مدارس به هیئت دولت واگذار شود.

۱۲۰ کیلومتری پایتخت نباید ساخت و ساز و تمرکز جمعیت اتفاق بیفتد
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به قم و وضعیت محیط زیستی دریاچه نمک و حوض سلطان قم گفت: متاسفانه دریاچه نمک قم و حوض سلطان به چند دلیل در حال خشک شدن است که همین خشک شدن مهمترین کانون ریزگردهای نمکی و گرد و غبار به تهران و استان های همجوار آن است و تغییر اقلیم ، گرم شدن زمین ، نبود باران و از همه مهمتر سدسازی در این منطقه باعث خشک شدن این دو دریاچه شده است.وی ادامه داد: سابق ۱۶ رودخانه وارد دریاچه می شد که با ساخته شدن سد حوزه آبریز دریاچه آسیب جدی دیده که از سال گذشته مطالعات و مکاتبات مهمی در این زمینه اتفاق افتاده تا هرچه زودتر برنامه های اجرایی برای احیای دریاچه های نمکی قم صورت پذیرد.
 
ابتکار افزود: مهمترین موضوعی که می تواند به احیای دریاچه نمک قم و حوض سلطان کمک کند کاهش جمعیت در محدوده پایتخت است به عنوان مثال افزایش جمعیت در محدوده البرز و پایتخت از نظر محیط زیستی رد شده است چرا که در چند سال گذشته ساخت و ساز های بی رویه و تمرکز جمعیت در اطراف پایتخت باعث کم شدن منابع آبی و به وجود آمدن کانون های گرد و غبار شده است و طبق برنامه های عملیاتی در ۱۲۰ کیلومتری تهران نباید ساخت و ساز و تمرکز جمعیت صورت بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره  به  ساماندهی  واحدهای صنعتی استان  قم  گفت : ساماندهی  این واحدها  یکی از اقدامات مهم و برنامه های  رئیس مجلس  و سازمان محیط زیست که مهمترین  آن  پلمپ واحد های غیر مجاز و بازیافت  استان  قم است.ابتکار ادامه داد:  پایش و نظارت  واحدهای صنعتی استان قم در  انجام است  و واحد های آلاینده ای مانند کارخانه های گچ و آجر پزی  هم  به صورت  آنلاین مورد پایش قرار می گیرند و کارخانه هایی که  سوخت آنها  گازوئیل و مازوت   بوده است  از گاز استفاده می کنند تا مشکلات محیط زیستی استان قم نسبت به گذشته  مرتفع شود.

با پدیده خاک فروشی مقابله می کنیم

رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست  ادامه داد : لایحه حفاظت از خاک  با کمک جهاد کشاورزی  تدوین شده و در دستور کار مجلس  قرار گرفته است.وی افزود : جزیره  هرمز یک جزیره بسیار جذاب  و دیدنی بود که  از سوی برخی سودجویان  و یک معدنی که در آن منطقه   در حال فعالیت بود  و به خاطر ارزش  بهای خاک آن منطقه  مورد سوء استفاده قرار گرفته و به خارج از کشور قاچاق می شد که از این  پس با این پدیده  طبق ضوابط زیست محیطی  برخورد  می شود.
 
ابتکار گفت : متاسفانه  ما شاهد فروش عرصه سرزمینی  و برداشت بی رویه  از معادن کشور همچون کاشان ، محلات و نطنز  بوده ایم تا جایی که  بسیاری از این تخریب ها  نسبت به عرصه گسترده  سرزمینی بوده  و آسیب های جدی  به منابع آب و  خاک کشور رخ داده و مهمترین مشکل اساسی معادن ، معادن  متروکه ای است که در کشور وجود دارد و همین موضوع کانون اصلی گرد و غبار محسوب می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به  بزرگترین  مرکز معادن کشور گفت : در شهرستان پاکدشت که باید  جمعیتی   بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر داشته باشد هم اکنون ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که اکثر این جمعیت مهاجر هستند ودر حال حاضر  ۱۶۰ معدن عظیم  در پاکدشت با عمق ۷۰ متر مشغول فعالیت هستند  و همین موضوع بزرگترین  کانون ریزگردها   در پایتخت به حساب می آید.

وی ادامه داد : موضوع معادن وخاک فروشی به دلیل عدم نظارت منابع طبیعی و وزارت  صنعت ،معدن و تجارت  و صاحبان معادن در کشور است ، ما در سال ۸۴ آئین نامه ای در خصوص برداشت بی رویه از معادن کشور و ضوابط قانونی تدوین کرده بودیم و طبق آن  ضوابط  کسی  حق سوء استفاده از منابع طبیعی را نداشت  اما  بعد از آن سال تا قبل  از سال ۹۲ آن آئین نامه  رها شده  بود و کسی طبق آن  کاری انجام نمی داد ، در سال ۹۲ که ما برگشتیم دوباره آئین نامه را تدوین  و به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و در حال اجرایی شدن است.

ابتکار گفت : ما مخالف بخش معدن نیستیم بلکه معدن نیز می تواند  یک بخش توسعه پایدار کشورمان باشد اما  همین توسعه پایدار  به شرطها و شروط ها  باید  صورت بگیرد و آن نظارت بر معادن کشور است.رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست با اشاره به  معادنی که در دل مناطق حفاظت شده  محیط زیست قرار گرفته اند  ادامه داد : بیشترین فشار ما در بحث جلوگیری فعالیت معادن در بخش مناطق حفاظت شده  کشور است  چرا که  ما میراث دار  نسل های آینده هستیم  و باید  ۱۰ تا ۱۱ درصد  مناطق حفاظت شده را حفظ و به نسل آینده  برسانیم.



منبع : پارسینه
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار