طرح استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در نشست علني روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با 34 امضا در هيئت رئيسه اعلام وصول شد. اين بار سوم بود که عباس اخوندي در ارزيابي راي اعتماد بهارستان قرار گرفت. بار نخست در زمان بررسي صلاحيت کابينه در ابتداي دولت حسن روحاني، دوم بار در نخستين جلسه استيضاح وي در مجلس نهم بود که هر دو بار موفق به کسب راي اعتماد شد. و روزگذشته در سومين کارزار، راي اعتماد اخوندي از مجلس بهارستان صادر شد.
کد خبر: ۳۸۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 20 February 2017
به گزارش تابناک : 13 عنوان مطروحه براي استيضاح وزير درنظر گرفته شده بود كه بخشي ازآنها درست و بخشي ازآنها بي‌دليل بود. برخي مسائل پيرامون مسئوليت پذيري در حوادث ناوگان ريلي، تصادفات جاده‌اي، توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل و مطالبات عمومي از وزارت راه و شهرسازي ازجمله مسائلي بود كه به طور منطقي بايد به آن پرداخته شود. اما مسائل مبهم و بهانه تراشي‌هايي نيز همچون چرايي خريد هواپيماهاي جديد و انعقاد قرارداد باشركت‌هاي بويينگ و ايرباس، اتهام به كارهاي حزبي در دولت و... از اين دست موارد غيراصولي بود.

ابتدا بايد بر اين نكته اشاره كنيم كه استيضاح يك حق قانوني براي نمايندگان مجلس و فرصتي براي وزيردولت مي‌باشد تا به تناسب وظايفشان بر موضوعات مختلف ورود از حقوق ملت دفاع كنند. البته اگر اين ابزار نظارتي برپايه اصول منطقي مورد استفاده قرار گيرد نه تنها موجب تخريب نمي‌شود، بلكه زمينه را براي رفع اشكالات و ارتقاي توانايي‌ها درحوزه‌هاي مختلف را فراهم مي‌سازد.

درمورد ضعف‌هاي وزارت راه بايد براين نكات صحه گذاشت كه امروز ما در بسياري از حوزه‌هاي حمل و نقل دچار سوء مديريت هستيم. نبود امكانات و بودجه بخشي از كمبودها در حوزه اين وزارت است، اما غيراصولي عمل كردن در حوزه‌هاي مربوطه آسيب‌ها و خسارات فراواني برمردم و كشور تحميل مي كند. بالاترين آسيب به اعتماد و اطمينان مردم وارد مي‌شود. به عنوان مثال نحوه برخورد و عملكرد در حمل و نقل هوايي كشورمعضلي است كه هيچ ربطي به كمبود امكانات ندارد.

مبحوس كردن مسافران در هواپيما و قرار گرفتن در صف آماده سازي براي يخ زدايي به چه معناست؟! اينكه ساعت‌ها در فضايي بسته زنداني باشند و اجازه خروج به آنها داده نشود تا پاي اورژانس به چند پرواز باز شود، چگونه قابل توجيه است؟ آيا تاخيرهاي چندين ساعته و عدم پرداخت غرامت و يا فراهم كردن امكانات رفاهي براي جلب رضايت مسافران با كمبود بودجه و اعتبارات مرتبط است؟!

يا درقضيه حادثه ناگوار ريلي و برخورد دو قطار مسافربري كه منجر به قرباني شدن ده‌ها نفر از هموطنان گرديد، چه توجيهي غير از سوء مديريت اجرايي وجود دارد؟ حادثه مذكور درحالي است كه به كارگيري از جديدترين سيستم‌هاي كنترلي در هدايت قطارها از افتخارات اجرايي وزارت راه محسوب مي‌شود. شكي در كارايي و حسن عملكرد اين وزارت خانه در بكارگيري سيستم‌هاي هوشمند ريلي نيست، بلكه تاكيد ما بر نوع مديريت غيركارشناسي در زيرشاخته‌هاي اين وزارت خانه بوده كه تاكنون سه بار وزير را به استيضاح كشانده است.

اما درروي ديگر سكه بايد نمايندگان را به پرهيز از استفاده ابزاري از استيضاح به عنوان دستاويزي براي فعاليت‌هاي سياسي، هشدار داد.

چطور مي‌توان با وجود اسقاط شدن بيش از نيمي از ناوگان هوايي كشور و بالاترين آمار تلفات هوايي در دنيا عقد قرار داد با شركت‌هاي بزرگ هواپيماسازي را برخلاف مصالح كشور دانست و آن را به موضوعي براي استيضاح وزير تلقي كرد؟!

ناوگان هوايي كشور بعد از 40 سال قرار است نفسي تازه كند و اين ارتقاي كيفيت در راستاي حفظ جان مسافران و جايگاه رقابتي كشور در رقابت با ديگر كشورهاي همسايه مي‌باشد. دراين بخش بايد از نمايندگان پرسيد كه چرا هركدام از آنها براي سفر به حوزه‌هاي انتخابيه و يا سفر به خارج از كشور به دنبال گرفتن بليط و پرواز با هواپيماهاي تازه نفس هستند؟! آيا جان آنها ارزشمندتر از جان باقي مسافران است؟! اصلا اگر ترميم ناوگان هوايي خيانت به كشور است، چرا آنها از قطار و اتوبوس براي مسافرت استفاده نمي كنند تا دراين خيانت شريك نشوند؟!

نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كرد حفظ شأنيت نمايندگي در خانه ملت مي‌باشد. طرح استيضاح بايد با ادله كافي صورت گيرد و درآن بر عدم انجام صحيح وظايف وزير درحيطه‌هاي اجرايي تاكيد شود. اينكه وزير جداي از وزارت فعاليت اقتصادي دارد و يا بهانه تراشي براي دخالت اطرافيان وي صورت گيرد نكته جالبي نيست و صرفاً موجب حاشيه سازي و خوراك دهي به رسانه‌هاي بيگانه براي هياهوعليه كشورمان مي‌گردد. اين نكته را به امضا كنندگان استيضاح‌هاي مختلف بايد گوشزد كرد كه طرح مسائل مبهم و كلي همچون انجام فعاليت‌هاي سياسي از سوي وزير، دليل متغني براي يك استيضاح نيست و صرفاً صلاحيت و درك سياسي امضاكنندگان را زير سوال خواهد برد.

با تمام اين اوصاف اگرچه استيضاح وزير راه را غير ضروري مي‌دانيم اما درپاره‌اي مسائل كه نقش اساسي در مديريت اين وزارت خانه دارد، موافق تذكر جدي به آقاي آخوندي هستيم. كسب راي اعتماد سوم نوعي اعتبار و مهر تاييد برفعاليت وزارت راه و شهرسازي مي‌باشد، اما براي بهبود هرچه بيشتر امور مي‌بايست برنواقص موجود پرداخته شود و كاستي‌ها را با حسن مديريت كارشناسي برطرف نمود. امروز تلفات ناوگان حمل ونقل ما به مراتب از جنگ‌ها در اقصي نقاط جهان بيشتر است، اين موضوع درد آور با استيضاح و يا گرفتن راي اعتماد برطرف نمي‌شود. بايد به طور ريشه‌اي در صدد بهبود راه‌ها، ناوگان حمل و نقل و مديريت اجرايي در اين حوزه بود.


منبع : عصر ایران
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار