استاندار کرمانشاه گفت: دولت تدبیر و امید با تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به مهمترین وعده دکتر روحانی در سفر به کرمانشاه جامه عمل پوشاند و کرمانشاهیان علی رغم تلاش ها عده ای معدود برای کوچک شمردن این اتفاق، از تحقق این وعده مهم شادمان هستند.
کد خبر: ۳۸۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 20 February 2017

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ دکتر رازانی در نشست بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور که صبح امروز در استانداری کرمانشاه برگزار شد تصویب لایجه ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در هیئت دولت را خبری بسیار خوشحال کننده برای کرمانشاهیان توصیف کرد و گفت: دولت تدبیر و امید با تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در واقع توانست به مهمترین وعده دکتر روحانی در سفر به کرمانشاه جامه عمل بپوشاند.
استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه دریافت این مصوبه مهم از هیئت دولت طی یک روند بسیار دشوار صورت گرفت؛ اظهار داشت: دکتر روحانی به هیچ عنوان موافق گسترش مناطق آزاد به صورت مطلق و بی قید و شرط نیستند. حتی ایشان بسیار به سختی با تصویب 7 منطقه قبلی موافقت کرده بودند. 
این مقام عالی استان افزود: با توجه به این شرایط تقریبا تمامی کسانی که از نزدیک با این روند آشنا هستند بر این باور بودند که تصویب یک منطقه آزاد جدید و الحاق آن به لایحه 7 منطقه قبلی چیزی شبه محال است و شدنی نیست. 
وی ادامه داد: در ایام پیش از سفر رئیس جمهور به کرمانشاه، رایزنی ها و پیگیری های بسیاری برای گنجاندن موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مصوبات سفر صورت گرفت ولی تا قبل از سفر هنوز دکتر روحانی این موضوع را نپذیرفته بودند. 
 اما با پیگیریهای مصرانه ای که داشتیم دکتر روحانی در سخنرانی مردمی وعده تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین توسط هیئت دولت را به کرمانشاهیان دادند.
 وی در ادامه به تشریح پیگیری های بعد از سفر پرداخت و گفت: در پیگیری های بعد از سفر مشخص شد کرمانشاه تنها استانی نیست که خواهان ایجاد یک منطقه آزاد تجاری جدید است و ایجاد 3 منطقه آزاد تجاری دیگر در استان های مازندران و خراسان هم به این پیشنهاد الحاق و پس از طی شدن مراحل توسط دبیرخانه منطقه آزاد تجاری به دولت ارایه شد و این وضعیت جدید به گونه ای کار را بسیار دشوار کرد.
این مقام عالی استان در مورد مشخصات سه منطقه آزاد تجاری دیگر اظهار داشت: پیشنهاد ایجاد دو منطقه آزاد تجاری جدید متعلق به استان خراسان رضوی بود. یکی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مرز ترکمستان - که از دوره ریاست جمهوری آیت اله هاشمی آغاز به کار کرده بود – و دیگر منطقه پیشنهادی مرز دوغارون در همجواری با افغانستان بود. همچنین ایجاد منطقه آزاد تجاری بندر امیرآباد مازندارن نیز یکی دیگر از پیشنهادات بود که استان مازندران هم به دلیل برخورداری از بندر تجاری و مرز رسمی دارای شرایط لازم بود.
دکتر رازانی ادامه داد: برای اولین بار لایحه تشکیل 4 منطقه آزاد تجاری جدید در کشور حدود 4 ماه قبل در هیئت دولت مطرح شد که دکتر روحانی در آن جلسه با تصویب این تعداد از مناطق آزاد به شکل جدی مخالفت کردند و در مورد قصرشیرین هم چون وعده رئیس جمهور بود قرار شد در فرصت دیگری موضوع دوباره در هیئت دولت عنوان شود.
 استاندار کرمانشاه با تاکید بر این نکته که طی این 4ماه پیگیرها، رایزنی ها، مکاتبات، مراجعات و مذاکرات متعددی توسط مدیریت ارشد استان برای تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین صورت گرفت؛ اظهار داشت: خوشبختانه در هفته گذشته این طرح با کمک های ویژه دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکترامیر معاون پارلمانی رئیس جمهور - که کرمانشاهی هستند- دوباره طرح شد. با توجه به وعده ای که دکتر روحانی در سفر کرمانشاه به مردم داده بودند هیئت دولت تنها با تصویب منطقه آزاد قصرشیرین موافقت کرد و لایحه مستقیماً توسط دکتر امیری معاون پارلمانی برای الحاق به لایجه قبلی به مجلس فرستاده شد.
منطقه آزاد قصرشیرین با نگاه ویژه دکتر روحانی به کرمانشاه تصویب شد
وی تصویب منطقه آزاد را یک اتفاق بزرگ برشمرد و گفت: درواقع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با نگاه ویژه دکتر روحانی به کرمانشاه و بر اساس وعده ای که ایشان به مردم کرمانشاه داده بودند تصویب شد و سه منطقه ویژه دیگر با وجود برخورداری از شرایط، موقعیت و امتیازات مناسب تصویب نشدند.
دکتر رازانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی تلاش ها برای کوچک شمردن تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، اظهار داشت: متأسفانه برخی به دلیل مخالفت هایی که با دولت تدبیر و امید دارند تنها اشکالات را می بینند و نمی خواهند حُسن های دولت دکتر روحانی و نمایندگان دولت تدبیر و امید در استان را ببینند و آن ها را کوچک و بی اهمیت جلوه می دهند.
استاندار کرمانشاه افزود: قرآن می فرماید مبادا دشمنی با گروهی شما را وادار کند از دایره عدالت خارج شوید. متأسفانه برخی رفتارها خارج از دایره عدالت است و حسن را هم عیب می بینند. 
وی با اشاره به اینکه برخی رسانه ها عنوان کردند با این تصویب اتفاق خاصی نیافتاده و چیزی قطعی نیست، عنوان کرد: کسی  از تصویب قطعی و نهایی سخنی نگفته است. همگان می دانند ایجاد منطقه آزاد در گام اول مستلزم تصویب لایحه در هیئت دولت است و در گام نهایی این لایحه باید به تصویب مجلس برسد. 
این مقام عالی استان خاطرنشان کرد: در عین حال تاکنون تمامی لایحه های پیشنهادی دولت برای ایجاد مناطق آزاد توسط مجلس محترم به تصویب رسیده است و بنابراین این تصویب را باید قطعی پنداشت.
 وی ادامه داد: نمایندگان محترم استان هم دغدغه داشتند که اگر لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به لایحه قبلی دولت ملحق شود امکان تصویب فراهم می باشد ولی در غیر این صورت کار بسیار دشوار است. خوشبختانه هم اکنون این اتفاق افتاده است و لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری طبق روال قانونی در صحن مجلس شورای اسلامی جهت تصویب نهایی طرح می شود.
دکتر رازانی در پایان برخی مخالفت های غیرمنصفانه را عادی و کم اهمیت توصیف کرد: به هر حال برخی خود را مخالف سرسخت دولت می پندارند و طبیعی است از موفقیت دولت خوشحال نباشند. مهم این است کرمانشاهیان از این اتفاق بسیار شادمان شدند و دولت توانست به مهمترین وعده خود در سفر به کرمانشاه عمل کند و بقیه مصوبات هم در حال تحقق هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار