کد خبر: ۳۸۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 20 February 2017

به گزارش تابناک یزد،معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: طرح دادگاه درمان‌مدار ویژه معتادان بی‌سرپناه، سخت در دسترس و متجاهر برای نخستین بار هم‌زمان با استان‌های تهران، البرز و قزوین، در یزد اجرا خواهد شد.

 «سید علی اصغر رفاهی» در خصوص اجرای این برنامه، گفت: این طرح طبق شیوه‌نامه کمیته راهبردی در سطح استان با حضور همه دستگاه‌های دست‌اندرکار و با ریاست شخص استاندار و نایب رئیسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکیل خواهد شد و دبیر اجرایی کمیته نیز اداره‌کل بهزیستی استان خواهد بود.

وی نیاز به اتخاذ تدابیر علمی برای مقابله با پدیده اعتیاد در جامعه را یادآور شد و افزود: اذعان همه مسئولان به ناکارآمدی برخوردهای صِرف قهری، نظامی و انتظامی در مقابله با پدیده اعتیاد است که از این‌رو طرح دادگاه‌های درمان‌مدار از نظر جرم‌شناسی در دو محور پیشگیری و درمان مطرح شده است .

رفاهی گفت: در این شیوه هماهنگی تنگاتنگ سیستم قضایی و درمانی برای برخی مجرمین معتاد خدمات مبتنی بر پاداش و تنبیه ارائه می‌شود.

این مقام قضایی تصریح کرد: اجرای این طرح عواقب امنیت عمومی را بهبود می‌بخشد، تکرار مجدد جرم و عواقب سوءمصرف مواد مخدر کاهش خواهد یافت و سیستم قضایی کیفری‌، تأثیرگذارتر و خدمات درمانی بهتری به کار گرفته خواهد شد.

گفتنی است، در این طرح، دادگاه‌ها از دو رویکرد استفاده از مشوق‌های رفتاری و فشار قانون برای وارد کردن معتادان به خدمات درمان و کاهش آسیب و نگهداشتن آن‌ها در درمان استفاده می‌کند.

اجرای طرح دادگاه درمان‌مدار با رویکرد تخفیف مجازات برای افراد سابقه‌دار با جرائم سبک غیرخشن که هم‌زمان اختلال مصرف مواد دارند به شرط آن که موافقت خود را برای ورود به یک برنامه درمان با نظارت دقیق و آزمایش زیر نظر دادگاه اعلام کنند، اجرا خواهد شد.

علاوه‌بر افراد مذکور افراد دستگیر شده توسط مأموران انتظامی که شرایط تجاهر آنان احراز شود و افرادی که به‌علت اعتیادشان از آنها شکایت شده و یا گزارشی توسط اعضا خانواده، بستگان و یا سایرین از طریق تماس با خط  تلفنی اعتیاد(09628) یا اورژانس اجتماعی(123) و یا شماره 110 مطرح شده است، جامعه مورد هدف این طرح هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار