مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طرح توانمندسازی روش های اولیه پیشگیری از اعتیاد در مدارس دوره دوم متوسطه از مهرماه سال جاری در 12 استان کشور و ازجمله گلستان اجرایی شده است.
کد خبر: ۳۸۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶ 20 February 2017
حمید صرامی افزود: این طرح در استان های قم، قزوین، مرکزی، لرستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، هرمزگان، خوزستان و شهر تهران اجرا شده است.
 
وی تصریح کرد: این طرح در سه بخش معلمان و مدیران، دانش آموزان و والدین برای یک میلیون نفر جامعه هدف اجرایی شده استو یکهزار و 650 مربی در قالب آن فعالیت دارند.
 
صرامی ادامه داد: هدف این طرح کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد، افزایش دانش و تغییر نگرش نسبت به مواد، ارتقاء سطح توانمندی ‎های روانی و اجتماعی دانش آموزان در عرصه خود کنترلی و مراقبت در برابر اعتیاد و ارتقاء دانش مدیران و مربیان مدارس متوسطه دوم است.
به گفته وی؛ یکپارچه ‎سازی اقدامات پیشگیرانه برای ریشه ‎کنی اعتیاد، تقویت عوامل محافظت و تضعیف عوامل خطر و همچنین رفع مشکل کتمان، انکار و سکوت در مدارس نسبت به پدیده اعتیاد؛ از دیگر اهداف طرح است.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: والدین باید در این دوره های آموزشی شرکت نمایند، زیرا متاسفانه براساس تحقیقات، 55 درصد خانواده ها پس از سه تا پنج سال متوجه اعتیاد فرزندان خود می ‎‌شوند که خیلی دیر است.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: حدود 14 درصد معتادین کشور در گروه سنی 15 تا 19 سال هستند که باید برای درمان و پیشگیری از روی آوری این قشر به مواد مخدر برنامه‌ ریزی لازم انجام شود.
وی همچنین تاکید کرد: دانش آموز معتاد؛ واژه اشتباهی است، اما نوجوانانی داریم که پنج درصد از والدین آنها معتاد بوده و یا خودشان یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را دارند و در واقع احتمال گرایش در این افراد بالا است.
به گفته وی؛ معتاد بودن یکی از اعضای خانواده، لذت طلبی، تفریح، مشکلاتی همچون استرس، افسردگی و اضطراب از دلایل روی آوری دانش آموزان به مواد است.
وی افزود: براساس آمارهای سال 1381، نیم درصد دانش آموزان سال سوم راهنمائی تا چهارم دبیرستان و هنرستان های کشور، تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند که این آمار در سال 90 به یک درصد رسید و این رشد خطرناک و تهدید جدی محسوب می شود.
صرامی گفت: حوزه مواد مخدر به عنوان ابزار تهدید نرم از طرف دشمنان برای انحراف نوجوانان و جوانان محسوب می ‌شود که باید همه دستگاه ‌های فرهنگی و آموزشی در راستای مبارزه با آن تلاش کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار