در حاشیه سخنان یک مقام مسئول استان
ناگفته پیداست که میان درآمد و سبد غذایی خانواده ها رابطه مستقیمی وجود دارد و بخش مهم بی توجهی مردم اردبیل به تغذیه مناسب، فقر و محرومیت و کاهش توان مالی است.
کد خبر: ۳۸۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 20 February 2017

به گزارش تابناک اردبیل، صادق حضرتی معاون امور بهداشتی علوم پزشکی استان اردبیل در اظهاراتی گفت که متاسفانه طبق آمار به دست آمده ۹۲ درصد مردم استان اردبیل نسبت به تغذیه سالم بی‌توجه هستند و مصرف پنج واحد میوه را در تغذیه روزانه خود قرار نمی‌دهند که برای حل این مسئله و مقابله با ابتلا به بیمارهای ناشی از آن نیازمند راهکارهای اساسی و لازم هستیم!

هر چند در سخنان این مسئول درمانی از 5 واحد میوه برای تغذیه روزانه نام برده نشده اما با بررسی های بعمل آمده مشخص شد که یک عدد سیب، موز، گلابی و میوه هایی به آن اندازه یک واحد محسوب می شود،همچنین یک تکه آناناس و یک قاچ خربزه نیز یک واحد است، سه قاشق غذاخوری سبزیجات نیز یک واحد محسوب می شود که به عقیده پزشکان مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطانها را کاهش می دهد.

به گزارش تابناک اردبیل، این اظهارات از نگاه صرف پزشکی و سلامت افراد و صرفنظر از متاثر شدن سبد غذایی خانواده از درآمد و نیز رابطه مستقیم درآمد با هزینه خانواده، کاملاً دغدغه بجایی است و شاید هم این مقام مسئول درمانی به دلیل این که مسئولیتی در خصوص موضوع مورد اشاره ندارد،منشاء بی توجهی 94 درصد مردم استان به تغذیه مناسب را واکاوی نکرده است.

با کنار هم گذاشتن آمار و اطلاعات مستند در حوزه های مختلف که در پی می آید، به درستی مشخص خواهد شد که منشاء اصلی بی توجهی 94 درصد مردم استان به تغذیه مناسب کدام است.

مطابق اعلام مراجع رسمی و آماری کشور، درآمد مردم استان اردبیل کمتر از نصف میانگین کشوری است که از دیدگاه صاحبنظران و کارشناسان، نتیجه پایین بودن درآمد، فقر و بیکاری در این استان را رقم زده و آسیب های زیادی به سلامت خانواده ها و سبد غذایی آنها وارد ساخته است.به طوری که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، نرخ بیکاری در استان را بالاتر از میانگین کشوری و ۱۲.۸ درصد اعلام می کند.

برای این که ارتباط مستقیم اشتغال و درآمد با سبد غذایی خانواده ها و سوء تغذیه و تغذیه نامناسب را بهتر درک کنیم، بهتر است این مسئله را با شاخص مهمی چون بهره مندی استان از زیرساخت های تولیدی که به درآمد و توانایی مالی خانواده ها می انجامد، بسنجیم؛علی نظری شیخ احمد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در این باره می گوید که استان اردبیل رتبه ۲۵ را در بخش صنعت در مقایسه با سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است که رتبه بسیار تاسف باری است.

این را هم بد نیست بدانیم که استان اردبیل در روند سرمایه گذاری در طول برنامه پنجم توسعه با 757 میلیارد و 559 میلیون ریال در جایگاه سی ام کشور قرار دارد!سهم استان از سرمایه‌گذاری کل کشور فقط یک درصد و نرخ تولید ناخالص داخلی در آن همواره از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و یکی از آثار و تبعات این مسئله مهاجرت به سایر نقاط کشور است.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای اخیر اعلام کرد که در آستانه عید برای حدود 11 میلیون نفر ایرانی که به گفته او دچار سوء تغیه هستند، به ارزش هر بسته‌ حمایت غذایی از 35 تا 120 هزار تومان سبد غذایی توزیع می شود.

به گزارش تابناک اردبیل، ناگفته پیداست که میان درآمد و سبد غذایی خانواده ها رابطه مستقیمی وجود دارد و بخش مهم بی توجهی مردم اردبیل به تغذیه مناسب، فقر و محرومیت و کاهش توان مالی است، هر چند که عده قلیلی از خانواده ها نیز هستند که ممکن است برغم توانایی مالی و قدرت خرید،چندان به مسایل تغذیه توجهی نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار