اخیرا خبر از عقد قرارداد معاونت حمل و نقل و‌ترافیک شهرداری تهران با یکی از خبرگزاری‌ها به گوش رسیده است. مبلغ این قرارداد که به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران 189میلیون تومان و ظاهرا با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی از طرف شهرداری به این خبرگزاری داده شده، به نظر زمینه‌ساز آشکارسازی‌های دیگری است، مسائلی که اگرچه هر از چند گاهی از آنها صحبتی می‌شود، اما در نهایت به مراجع بالادستی ارجاع داده شده و پایان پرونده‌ها نیز معمولا مشخص نیست.
کد خبر: ۳۸۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک : اخیرا خبر از عقد قرارداد معاونت حمل و نقل و‌ترافیک شهرداری تهران با یکی از خبرگزاری‌ها به گوش رسیده است.  مبلغ این قرارداد  که به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران 189میلیون تومان و ظاهرا با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی از طرف شهرداری به این خبرگزاری داده شده، به نظر زمینه‌ساز آشکارسازی‌های دیگری است، مسائلی که اگرچه هر از چند گاهی از آنها صحبتی می‌شود، اما در نهایت به مراجع بالادستی ارجاع داده شده و پایان پرونده‌ها نیز معمولا مشخص نیست. 
 
به گزارش روز نو؛ به همین خاطر و به منظور پرده برداری از انحرافات احتمالی در شهرداری « بهار»  با رحمت‌اللـه حافظی عضو اصولگرای شورای شهر تهران که موضوع عقد این قرارداد را مطرح کرده ، به گفت‌وگو نشست. این عضو شورای شهر تهران که بر خلاف اکثریت اعضای شورا به تشریح وقوع برخی از تخلفات در عملکرد شورا و شهرداری تهران می‌پردازد، معتقد است‌، محمدباقر قالیباف در شورا موافقانی دارد که به شدت از کارهایی که توسط شهردار انجام می‌شود دفاع می‌کنند، بنابراین کاری از دست گروه منتقد که می‌خواهند در برابر این انحرافات و خطاها بایستند  برنمی‌آید. 
*** 
در‌مورد مطلبی که  در شبکه اجتماعی خود به آن اشاره کردید کمی توضیح دهید، شهرداری هزینه‌ای که  به یکی از خبرگزاری‌ها داده است. همچنین به مسائل این چنینی که ممکن است از طرف شهرداری اتفاق افتاده باشد  و از طرف شما با یک سری مستندات ارائه شود اشاره کنید. لازم است که زمانی این پیگیری‌ها و رسانه‌ای شدن این اخبار اتفاق بیفتد تا برای مردم هم شفاف‌سازی انجام شود. 
 
درباره هزینه‌هایی که شهرداری به خبرگزاری داده، توجیه آقایان از یک بعد این است که ما باید از ظرفیت رسانه‌ها برای آموزش و فرهنگسازی استفاده کنیم که این حرف، حرف به ظاهر منطقی و پسندیده‌ای می‌آید. اما نباید این مراودات ملی شهرداری با رسانه‌ها باعث شود که برخی از این رسانه‌ها چشمشان را روی نقاط ضعف عملکرد مدیریت شهری ببندند و به بنگاه تبلیغاتی برای شهرداری تبدیل شوند. حتی اگر نخواهیم ذکر نام کنیم اما اگر رسانه‌های متعدد موجود را رصد کنیم، می‌بینیم که چنین اتفاقی افتاده و برخی رسانه‌ها به بنگاه‌های تبلیغاتی تبدیل شده‌اند و در اصل این رسانه‌ها، رسانه‌های اجاره‌ای شهرداری شدند، به جز شبکه‌های مختلف و مسیرهای خاصی که خود شهرداری تعبیه و راه‌اندازی کرده است. اینکه می‌گویم راه‌اندازی کرده بدین معناست که شهرداری رسانه‌های متعلق به سازمان‌ها و نهادها و رسانه‌هایی را که فعال هستند  هم به نحوی با پول و پرداخت‌های خاص مدیریت می‌کند و این موضوع است که برای ما قابل پذیرش نیست. البته خوشبختانه در حال حاضر در عصر و دوره‌ای قرار داریم که مردم کاملا هوشیار هستند. الان دهه 60 یا 70 نیست که بتوان این کارها را در لفافه انجام داد و هیچ‌کس هم متوجه نشود. در حال حاضر هر شهروند ما خودش یک رسانه است و آقایان قطعا نمی‌توانند با این خیل عظیم افکار عمومی مبارزه کنند و اصلا نباید این کار را انجام دهند، عقل و منطق هم ایجاب نمی‌کند که خود را در مقابل افکار عمومی و مردم قرار دهند. این کارها، کارهای غیرقابل پذیرش در نظر افکار عمومی است و به نظر می‌رسد که روزی متوجه این موضوع خواهند شد که دیر شده و سودی به همراه نخواهد داشت. 
 
این هزینه‌هایی که شهرداری انجام می‌دهد ممکن است برای پوشاندن نقطه ‌ضعف‌هایش باشد یا  برای سرپوش گذاشتن بر روی اشتباهات؟ 
قطعا شورای شهر و خصوصا رئیس شورا باید نسبت به این تخلفات حساس باشد، آنها را مدیریت کند و مانع شود، جایی هم که تخلف صورت گرفته به مراجع ذیصلاح ارجاع دهد که متاسفانه ما این عزم و همت را در هیات رئیسه و خصوصا رئیس شورا نمی‌بینم. درواقع حاصل این تساهل و تسامح یک دهه گذشته بوده که چنین فضایی را حاکم کرده است. رفتارهای شهرداری هم عمدتا رفتارهای پوپولیستی و عوامگرایانه است. آنها صرفا برای ایجاد نمایش  هزینه‌های بسیار سنگینی می‌کنند. 
 
نمونه‌ای از این رفتارها را مثال می‌زنید؟ 
ما الان شاهد هستیم که شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی را در موضوع مهندسی حمل و نقل و‌ترافیک برگزار می‌کنند. یک همایش دو روزه که دهم اسفند برگزار می‌شود. طی ده سال گذشته هم هر سال این همایش برگزار شده است. آقایان بگویند فایده برگزاری این همایش چه بوده است؟ خروجی آن چه بوده است؟ شما ده سال همایش گذاشتید درباره حمل و نقل در شهر تهران، مشکلات حمل و نقل را بررسی کردید، خروجی آن چه بوده است؟ چه مشکلی از مردم در خلال این نشست‌ها حل شده است؟ هزینه و فایده کارهایی که انجام شده را چطور سنجیدید؟ برای همایش اخیر یک میلیارد و 260 میلیون تومان هزینه کردند که فقط 230 میلیون تومان برای هزینه دو روز ناهار و میان‌وعده حساب شده است. محاسبه کنید هزینه هر نفر چقدر می‌شود؟ چند نفر مهمان دارند و هزینه آن چقدر می‌شود؟ برای تهیه کلیپ و تیزر همایش 190 میلیون تومان هزینه پیش‌بینی کردند. یک همایش چند دقیقه کلیپ و تیزر دارد؟ هزینه یک دقیقه تیزر چقدر است؟  همه ما اینها را می‌دانیم و می‌بینیم آقایان چندین برابر آنچه هزینه‌های واقعی است، پیش‌بینی می‌کنند. این موضوع‌هاست که غیرقابل پذیرش است. وقتی می‌بینیم در سال‌های گذشته کتابی چاپ می‌کنند برای آن همایش، کتاب بسیار نفیس با گلاسه سنگین اما همه آن‌‌ها تصاویری از خودشان ومهمانان‌شان است که روی صحنه رفته بودند. خروجی اینها چیست؟ این هزینه‌هایی که می‌کنند برای مردم چه خروجی‌ای دارد؟ اگر حاصل همایش‌ها این باشد که روز‌به روز‌ ترافیک شهر سبک‌تر و مشکلات مردم کمتر شود، ما دست این آقایان را هم می‌بوسیم. اما مشکل اینجاست که ما می‌بینیم روزبه‌روز مشکلات مردم بیشتر می‌شود. این افراد هم رفتارهای پوپولیستی و ژورنالیستی را تنها برای گرفتن ژست اینکه دارد کاری انجام می‌شود، می‌کنند. در صورتی که در نهایت می‌بینیم اتفاقی رخ نمی‌دهد. ما نیز با همین انحرافات و خطاهاست که مشکل داریم. آقایان باید از این رفتارهایشان دست بردارند. 
 
به نظر می‌رسد این همایش یکی از ده‌ها مورد است. در همین ده سالی که شما فرمودید موارد این چنینی قطعا کم نبوده است. شورای شهر برای مقابله با چنین مسائلی چه اقداماتی کرده است؟ 
یکی از مشکلات اساسی این مردم در شهر تهران،  «شورای شهر»  است. بخش عمده شورای شهری که می‌بینیم، در یک برهه زمانی یکی  دو ساله به مدافعان شهردار تبدیل شده و در اصل وارد امضای تخلفات و انحرافات می‌شوند. از چنین شورایی نباید انتظار داشته باشیم. شورای شهر ما وقتی سه سال و نیم قبل کار را شروع کرد، دو گروه هم‌وزن سیاسی حاکم داشت. اصلاح‌طلب و اصولگرا تقریبا در شورا هم وزن بودند. اما چند ماهی نگذشت که این‌ترکیب کم‌کم تغییر ماهیت داد. الان هم دو گروه داریم، یک گروه تقریبا 25 نفره مدافعان شهردار هستند و به شدت از تمام کارهایی که انجام می‌شود دفاع می‌کنند و یک گروه نهایتا هفت نفره که منتقدان هستند. قطعا از گروهی که اقلیت به شمار می‌روند و منتقد هستند و در برابر این انحرافات و خطاها ایستاده‌اند، کاری در عمل بر نمی‌آید، چون حائز اکثریت نیستند. ما چنین فضایی را در شورای شهر داریم و امیدواریم در انتخابات آتی کسانی انتخاب شوند که به خود اجازه ندهند حقوق مردم را پایمال کنند و از حق مردم به هر قیمتی عبور کنند. ما به چنین شورای شهری نیاز داریم. 
 
ارتباطی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی این افراد موافق و مخالف آقای شهردار وجود دارد یا اینکه خیلی تفاوتی ندارند؟ 
وقتی می‌گوییم دوجناح سیاسی در ابتدای شورا تقریبا هم‌وزن بودند، یعنی حدودا نیمی از شورا اصلاح‌طلب و نیمی اصولگرا بودند. الان می‌بینیم که همان تیم سیاسی است و افراد تغییر نکردند اما رفتارها و موضع‌گیری‌ها تغییر کرده و آنها را به دو گروه تبدیل کرده است. گروه 25 نفره‌ای که موافقان شهردار هستند که در این گروه هم اصلاح‌طلب هست و هم اصولگرا و یک گروه که منتقد هستند و به رفتارهای خلاف شهردار واکنش صریح و تند نشان می‌دهند که در این تیم نیز از دو حزب اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. الان‌ترکیب غالب شورا به این شکل است. 
موضع‌گیری‌هایی که غالب خبرگزاری‌ها درباره املاک نجومی و یا حادثه آتش‌سوزی پلاسکو داشتند مشخص است. اما هزینه ردوبدل شده بین شهرداری و خبرگزاری‌ها را که مطرح کردید، به نظر می‌رسد تقابل‌هایی بین شما و خبرگزاری مورد نظر به وجود آمد که در جواب هم موضوعات را به پست مدیریتی شما در دولت نهم ارتباط دادند. 
من در آینده نزدیک برنامه‌ای را تدارک دیدم که در آنجا در این باره صحبت خواهم کرد زیرا می‌خواهم همه افراد باشند و به‌صورت کامل شفاف‌سازی را انجام دهیم.


منبع : روزنو
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار