با گذشت یک ماه از برگزاری مراسم تحلیف در آمریکا، خیابان پنسیلوانیا در مقابل کاخ سفید همچنان محل ناآرامی‌هایی است که هیچ یک از روسای جمهور پیشین آمریکا تجربه‌ نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 20 February 2017
به گزارش تابناک : با گذشت یک ماه از برگزاری مراسم تحلیف در آمریکا، خیابان پنسیلوانیا در مقابل کاخ سفید همچنان محل ناآرامی‌هایی است که هیچ یک از روسای جمهور پیشین آمریکا تجربه‌ نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی گزارشی به بازنگری در دوره یک ماهه اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا پرداخته و آورده است: در مقابل کاخ سفید زباله‌های باقی مانده از مراسم تحلیف همچنان دیده می‌شود. جعبه‌های متعدد و کابل‌های انباشته شده نیز در کنار حصارهای فلزی کج و کوله انباشته شده‌اند. این درهم و برهمی در مقابل درب اصلی دفتر ریاست جمهوری با وجود اینکه تقصیر شخص وی نیست، نشان دهنده جنجالی است که هنوز در درون این کاخ آرام نگرفته است.  چهار هفته از روی کارآمدن مردی که می‌گوید وارث یک آشفتگی داخلی و خارجی است، می‌گذرد؛ ریاستی که به صورت گسترده‌ خود یک آشفتگی توصیف می‌شود.

ترامپ با سرعتی خیره کننده فکر رهبران جهان را به خود مشغول و متحدانش را خسته کرده است. او با شکستی قانونی در مقابل یکی از سیاست‌هایش روبه‌رو شده؛ سیاستی که هنوز جای کبودی آن بر پیکر دولتش باقی مانده است.

جدای از این ترامپ مشاور امنیت ملی و گزینه خود برای وزارت کار را به دلیل رسوایی‌های مختلف از دست داد. او شاهد حضور نیروهایی در دولت خود است که علیه سیاست‌های او عمل کرده و اطلاعات محرمانه را به بیرون درز می‌دهند. همه اینها در بستری رخ می‌دهد که افشاگری‌ها درباره تحقیقات اف بی آی در زمینه تماس‌های کمپین انتخاباتی وی با مقامات اطلاعاتی روسیه ادامه دارد.

ترامپ می‌گوید: دولتش مانند یک ماشین تنظیم شده، عمل می‌کند! او به رشد بازار سهام و توجه حامیان هم چنان وفادارش به عنوان شواهد عالی بودن اوضاع اشاره می‌کند. با این وجود میزان محبوبیت او به مراتب بیشتر از روسای قبلی در هفته‌های اولیه آغاز کار خود، کاهش داشته است.

با وجود انتقادات اجتناب ناپذیر در مسیرش، ترامپ بسیاری از این انتقادات را در حالی که "اخبار جعلی" لقب می‌دهد که از سوی "دشمنان مردم آمریکا" منتشر می‌شوند، رد می‌کند.

محکومیت‌های روزانه و تکذیبیه‌های متعدد اخبار رسانه‌ها تنها یکی از اقدامات کاخ سفید برای بهبود اوضاع است. اکثر روزها در آمریکا با توئیت‌های ریاست جمهوری آغاز شده و پایان می‌یابد در حالی که رئیس‌جمهور تلاش می‌کند که به هر چیزی که در برنامه‌های تلویزیونی رخ داده واکنش نشان دهد و یا دستکم تلاشش را برای توهین به رسانه‌ها بکند.

برخی روزها او به شمارش تقلب‌های رقیب دموکراتش در انتخابات سال گذشته می‌پردازد و ادعا می‌کند که میزان رای وی بسیار بیشتر از هیلاری کلینتون بوده است. اینها همه در کنار تکذیبیه‌هایی است که او هر روز با دروغگو خواندن رسانه‌ها منتشر می‌کند.

در این جا برخی مسائل می‌تواند با توجه به سیاست بیانی یا انتقال نظرات رسمی رئیس‌جمهور از طریق توئیتر وارد مسیری غیرقابل انتظار شود تا جایی که حتی مشاوران و معاونان کاخ سفید نیز برای چگونگی تفسیر اظهارات رئیس‌جمهور به چه کنم چه کنم، می‌افتند.

سیاست سال‌های طولانی آمریکا برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین همواره حمایت از راه حل دو کشوری بوده است اما ترامپ در ارائه سیاست‌های خود در این باره به سبک همیشگی خود نوشت: من هر دو راه حل دو کشوری و یک کشوری را بررسی می‌کنم و آن گزینه را دوست دارم که طرفین آن را ترجیح دهند. من با هرکدام از این گزینه‌ها کنار خواهم آمد.

با این حال نیکی هیلی، نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل مجبور شد یک روز پس از این اظهارنظر تاکید کند: ما قطعا از راه حل دو کشوری حمایت می‌کنیم.

ترامپ روزهای شلوغی را سپری می‌کند در حالی که با سران کشورهای خارجی تماس می‌گیرد یا با آنها دیدار می‌کند. پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا تعداد زیادی فرمان اجرایی را به امضا رساند کاخ سفید منتظر دستورات بیشتری است که با قلم‌های مخصوص ترامپ با روکش طلا و نه قلم رئیس‌جمهور پیشین که جنس آنها کروم بود، به امضا برسند.

 ترامپ این قلم‌های مخصوص را در مراسم‌های امضا به عنوان سوغاتی به دیگران اهدا می‌کند تا این هم مدرکی باشد برای بلند پروازی‌های او.

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری هفته گذشته خود گفت: این یک ماه گذشته شامل اقدامات بی سابقه‌ای بود که من به نیابت از شهروندان بزرگ کشورمان انجام دادم. بار دیگر تکرار می‌کنم هرگز چنین رئیس‌جمهوری وجود نداشته که در چنین مدت کوتاهی دست به چنین اقدامات گسترده‌ای بزند!

این همان نوایی است که می‌توان از زبان پیروان او شنید؛ افرادی که ترامپ را به واشنگتن فرستادند تا نظم را در آن حکمفرما و نقش خود را به عنوان یک تغییر دهنده ایفا کنند.

اسکات هیلتن، یک دلال 66 ساله است که نظری موافق دارد: نمی‌توانم باور کنم که یک سیاستمدار به وعده‌هایی که داده است عمل می‌کند. ما هرگز پیش از این شاهد چنین چیزی نبودیم.

اما این روزها به نظر می‌رسد این سر و صدای اقدامات ترامپ است که از نتایج آن‌ها پیشی گرفته است. برای مثال ترامپ "نیل گورساچ" را به عنوان جانشین آنتونی اسکالیا در ریاست دادگاه عالی انتخاب کرد؛ انتخابی که حتی نظر مخالف محافظه کاران را برانگیخت. اکنون این مساله را نیز نباید نادیده گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا پس از تعلیق فرمان مهاجرتی‌اش مبنی بر ممنوعیت ورود پناهجویان از هفت کشور مسلمان از سوی قضات فدرال، این روزها در حال تهیه دستور دیگری برای مهاجرت است.

برخی دیگر از دستوراتی که او در این یک ماه اول به امضا رساند دستور ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک و لغو برنامه خدمات درمانی اوباماکر بوده است.

ترامپ می‌گوید، اقدامات اولیه‌اش نشان داده است که او به وعده‌هایی که درطول کمپین انتخاباتی‌اش داده، عمل می‌کند.

وی در دیدار اخیرش با روسای پلیس در این باره گفته بود: بسیاری از مردم می‌گفتند ترامپ درمورد ساخت دیوار شوخی می‌کند. در صورتی که من شوخی نمی‌کردم و من شوخی ندارم!

اما کنگره تحت رهبری جمهوری‌خواهان آمریکا هنوز منتظر است تا به طور دقیق ببیند ترامپ در تلاش است چگونه روند قانونی ابتکارعمل‌هایی چون جایگزینی قانون خدمات بهداشتی، کاهش مالیات و بازنگری در توافقات مبادلاتی را در پیش می‌گیرد.

شرایط آشفته لغو ممنوعیت ورود پناهجویان به آمریکا و هجمه صورت گرفته در پی برکناری مشاور امنیت ملی ترامپ بخشی از آشفتگی‌هایی است که شخصیت‌های برجسته در کاخ سفید خنده‌دار ترامپ را در بر گرفته است.

یک مورخ آمریکایی درباره شرایط فعلی کشورش توضیح می‌دهد: ترامپ نباید این حقیقت را جور دیگری برداشت کند که برخی از حامیانش منش او را دوست دارند در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان فقط می‌خواهند که او به وعده‌هایی که داده عمل کند.

این مورخ از رهبر اکثریت مجلس سنا به عنوان آن دسته از افرادی یاد می‌کند که بیش از منش، به دنبال نتیجه هستند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا پیش از این در این باره گفته بود: من هوادار توئیت‌های روزانه نیستم. مساله‌ای که من از آن حمایت می‌کنم کاری است که ترامپ در حقیقت در حال انجام آن است.

مک‌کانل اعتبار ترامپ را ناشی از انتخاب کابینه محافظه کار و برداشتن گام‌هایی درخصوص کاهش مداخله دولت دانسته است.

اما چالش واقعی می‌تواند تفاوت میان مسائل مورد خواست ترامپ درباره برنامه خدمات درمانی،‌ تغییرات مالیاتی و سیاست مبادلاتی با هم حزبی‌های او باشد.

در میان همه این سخنان و وقایع ترامپ پنجشنبه هفته گذشته تلاش خود را کرد تا بگوید کاخ سفید دچار هیچ بحرانی نیست و این رسانه‌ها هستند که مانع از پیشروی وی شده‌اند.

در این کنفرانس خبری رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به رئیس دفتر خود اظهار کرد: نگاهی به "راینس" بیندازید! او به شدت در تلاش است تا آتش اخبار دروغین را خاموش کند.

در مقابل تمام اتفاقاتی که ترامپ در روزهای اولیه به عنوان رئیس‌جمهور شاهد آن بوده به نظر می‌رسد که او همچنان درگیر ظواهر حضورش در کاخ سفید است. هفته گذشته وقتی فرماندار نیوجرسی به منظور گفت‌وگو درباره گسترش استفاده از مواد مخدر با ترامپ به کاخ سفید رفته بود رئیس‌جمهور به وی اطلاع داد که «کریس، ما امروز قرار است "میت ‌لوف" بخوریم،‌ دارم بهت میگم، این غذا فوق‌العاده‌اس!»


منبع : ایسنا
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار