ساعت حدود 18 عصر بود و جمعیت زیادی در اتوبوس های BRT درهم تندیده بودند. در میان شلوغی یک نفر که توانسته بود تلفن همراه خود را از جیبش بیرون آورد یک خبر را برای فرد روبه‌رویی اش که به دلیل انبوه جمعیت حاضر در BRT پشت به او ایستاده بود، خواند.
کد خبر: ۳۸۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک : ساعت حدود 18 عصر بود و جمعیت زیادی در اتوبوس های BRT درهم تندیده بودند. در میان شلوغی یک نفر که توانسته بود تلفن همراه خود را از جیبش بیرون آورد یک خبر را برای فرد روبه‌رویی اش که به دلیل انبوه جمعیت حاضر در BRT پشت به او ایستاده بود، خواند. «مثل اینکه قرار است در تهران خط LRT راه اندازی شود!» سایر افراد حتی نمی‌دانستند LRT چه چیزی است، سیستم حمل و نقلی که با برق کار می‌کند و در طرح جامع حمل و نقل حرفی از آن به میان نیامده است. اما با این حال مسافران از این موضوع خوشحال شدند و کمی خود را جمع کردند تا در ایستگاه بعد چند مسافر دیگر در اتوبوس جا شود.
LRT؛ چیزی میان BRT و مترو
16 اسفند ماه امسال هجدمین سالروز بهره برداری مترو یا همان قطارهای زیرزمین در شهر تهران است. 9 سال پس از شروع به کار قطارهای شهری در تهران در راستای حمل و نقل آسان برای شهروندان تهرانی خطور BRT و یا اتوبوس های تندرو آغاز به کار کردند، که در همان ابتدا با استقبال خوب تهرانی ها مواجه شد اما با افزایش جمعیت در شهر تهران و کمبود خطوط مترو و حجم سنگین مسافری که از طریق قطارهای مترو جابجا می شوند که به 5 میلیون نفر در روز می رسد، بسیاری از شهروندان از استفاده از این سیستم خسته شده و دوباره روی به خیابان ها آوردند. اتفاقی که در
ترافیک های سنگین 6 ماه منتهی به سال 96 به خوبی در بزرگراه ها و خیابان های شهر تهران دیده شد.
با وجود خطوط مترو تهران که در حال حاضر 4 خط است و خطوط اتوبوس های BRT که در سرتاسر شهر و البته در خیابان های اصلی آمد و شد می کنند، همچنان حمل و نقل برای مسافران درون شهری با مشکل رو به رو است. نیازی که پیش بینی های آن نشده بود و افزایش تعداد خودروها در سطح شهر گواه این موضوع است. 
LighRai- Transi یا به اختصار LRT ها نوعی قطار شهری هستند که برخلاف قطارهای مترو تنها دو یا سه واگن دارند. این واگن ها با نیروی برق کار می کنند و عموماً هم سطح، زیرزمینی و یا بالاتر از سطح زمین راه اندازی می‌‍شود. 
تعداد مسافرینی که به وسیله ال.آر.تی ها جابجا می شود، 2.5 برابر بی.آر.تی ها است و براساس مطالعات ساخت LRT ها بسیار کمتر از مترو است. شاید یکی از دلایلی که اعضای شورای شهر با ساخت LRTها موافق هستند، یک، هزینه های کمتر آن و دو، کندی پیشرفت ساخت مترو توسط شهرداری است.
درختان خیابان ولیعصر مانع ساخت خط مترو «فاطمی-تجریش»
روز گذشته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از راه اندازی 3 خط «LRT» خبر داد. بحث شورای شهر حول تبصره‌هایی مربوط به احداث LRT در تهران بود. موضوعی که برای آن در بودجه سال آینده شهرداری تدابیری اندیشیده شده بود و مطالعاتی نیز پیش از این روی آن انجام شده بود و قرار است در کمیسیون عمران مطالعات بیشتری روی آن صورت گیرد.
گفتنی است براساس مطالعات انجام شده قرار است تا خطوط LRT شهر تهران در محدوده بازار، انقلاب و خیابان ولیعصر(عج) احداث شود.
اقبال شاکری همچنین در ارتباط با طرح ساخت متروی «فاطمی – تجریش» گفت: « ایجاد این خط مترو یکی از مسائلی بود که مورد بحث فراوان قرار گرفت و نهایتا با توجه به اشکالات متعدد طرح و عدم انجام مطالعات لازم مقرر شد گزینه‌های دیگری برای تسهیل عبور و مرور در این محور همچون ایجاد LRT در دستور کار قرار گیرد.»
از دلایل اصلی رد ساخت متروی فاطمی-تجریش می توان به وجود گسل و قنات های متعدد و همچنین جریان داشتن آب‌های زیرزمینی در محدوده میدان فاطمی و تجریش اشاره کرد. تعارض ساخت این خط مترو با مصوبه حفاظت از درختان خیابان ولیعصر(عج) نیز سبب شد که گزینه های مختلفی پیش روی شورای شهر قرار گیرد.
LRT ها ازشرق به غرب و از شمال به جنوب
16 مرداد ماه امسال رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر برای اولین بار از استفاده از متد جدیدی از حمل و نقل با نام LRT پرده برداشت. یکی از دلایل استفاده از این نوع حمل و نقل برای شهر تهران، حمل و نقل ضعیفی بود که در غرب و شرق تهران برخوردار بود. هرچند براساس گفته های اعضای شورای شهر بهتر است بی.آر.تی ها به غرب و شرق تهران برده شوند و ال.آر.تی ها جایگزین اتوبوس های تندرو شوند. در آن تاریخ محسن سرخو که ریاست کمیته حمل و نقل را عهده دارد، دو مسیر «آزادی - امام حسین (ع)» و «راه‌آهن – تجریش» را برای احداث ال.آر.تی ها انتخاب کرده بود؛ مسیرهایی که در حال حاضر خط ویژه و یا همان محل عبور اتوبوس های تندرو است. پیش از این پیش بینی شده بود که با توجه به حجم بالای ساخت و ساز در غرب شهر تهران، یکی از خطوط LRT به سمت دریاچه چیتگر باشد که لازمه آن تامین بودجه است. محسن سرخو در ارتباط با افزایش ناوگان حمل و نقل در شهر تهران در مرداد ماه به ایسنا گفته بود: « در ابتدای برنامه پنجم شهرداری در سال 93، 150 کیلومتر مترو داشتیم که باید تا آخر برنامه در سال 97 به 300 کیلومتر مترو برسد و همچنین در ابتدای برنامه 6500 دستگاه اتوبوس در تهران وجود داشت که 2000 دستگاه آن فرسوده بود و قرار شد تا پایان سال 97 تعداد اتوبوس‌ها بدون هیچ گونه فرسودگی به 9000 دستگاه برسد که حالا با روش BOT و جذب پیمانکار داخلی و خارجی در صدد نوسازی اتوبوس‌ها و همچنین ورود اتوبوس‌های برقی هستیم.»
گفتنی است پروژه های BOT به معنی ساخت پروژه های توسط شرکت های خصوصی است.
معایب LRT ها برای تهران
محسن سرخو در ارتباط با عدم وجود مد جدید حمل و نقل به نام LRT در طرح جامع شهر تهران در شهریور ماه امسال به ایسنا گفته بود: «در برنامه 5 ساله و در طرح جامع حمل و نقل تهران، مد جدید حمل و نقل به نام LRT نداشتیم اما در بازنگری طرح جامع، ورود این مد حمل و نقلی جدید پیش‌بینی شد.» وی با بیان اینکه ورود یک مد جدید حمل و نقلی دارای معایب و مزایایی است گفت: «هیچ کدام از وسایل حمل و نقل جایگزین یکدیگر نمی شوند و مکمل خواهند بود و بنا به میزان تقاضای سفرها مدهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود و بر همین اساس با راه اندازی LRT، توسعه BRT قطع نمی‌شود چرا که هر کدام از این وسایل نقش خود را در پوشش حمل و نقل دارند.» اما این طرح در گذشته مخالفانی داشت، که لزوم اجرایی شدن آن را مطالعه دقیق روی پروژه LRT ها می داند. احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر گفته بود: «در طرح جامع حمل و نقل دیده نشده است و اگر قرار باشد وارد سیستم حمل و نقل تهران شود باید مطالعات گسترده‌ای بر روی آن انجام شود. وی با بیان اینکه LRT یک شبکه انبوه‌بر نیست و اگر بر روی زمین اجرایی شود قطعا در شبکه حمل و نقل اختلال ایجاد کرده و در معابری که ترافیک وجود دارد، این اختلال دو چندان خواهد شد. ما نمی‌توانیم خارج از طرح جامع تصمیمی بگیریم و اگر بر آمدن LRT اصرار دارند باید ضرورت آن، پیوست‌های ترافیکی، شهری و ... آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.»
15 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی
هرچند در برنامه 5 ساله و در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نامی از LRT ها برده نشده است اما بازنگری در این طرح و همچنین اختصاص بودجه می تواند، سیستم حمل و نقل تهران را با LRT ها آشنا کند. مد جدیدی از حمل و نقل که می تواند از حجم عظیم مسافران درون شهری تهران، هرچند کم بکاهد. راه اندازی این سیستم نیاز به مشارکت های خصوصی دارد. براساس آمار ارائه شده برای سال 96 در شهر تهران بیش از 15 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی بودجه در نظر گرفته شده که 10 درصد از آن برای اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر در ساختمان‌های شهرداری تهران صرف خواهد شد و دو درصد از آن اعتبارات نقدی شهرداری صرف ترویج فرهنگ و آموزش های شهروندی می شود. از این نوع اختصاص بودجه می توان اهمیت ساخت پروژه های عمرانی و نو را نسبت به فرهنگسازی شهروندان برای شورای شهر و شهرداری برداشت کرد.


منبع : تیترشهر
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار