وزير امور خارجه عربستان در گفتگو با يک هفته‌نامه آلماني از سياست‌هاي ترامپ و تيم وي حمايت کرده و ايران را بزرگترين حامي تروريسم ناميد.
کد خبر: ۳۸۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک : "عادل الجبير"، وزير امور خارجه عربستان در گفتگو با هفته‌نامه "اشپيگل" درباره آينده سياست امنيتي بين المللي تحت رياست جمهوري "دونالد ترامپ" در آمريکا گفت: من در اين باره ترسي ندارم. ما بسيار خوش‌بين هستيم. ما انتظار همکاري بسيار تنگاتنگ‌تر از سابق با آمريکا را داريم. 

وي در ادامه تعريف و تمجيدهاي خود از دولت جديد آمريکا گفت: ترامپ يک مرد بسيار عملگرا است و فردي ديوانه و نظريه‌پرداز نيست. 

الجبير مردان کابينه ترامپ را افرادي لايق با تجربه زياد ارزيابي کرد. رئيس جمهور جديد آمريکا خود اين مسئله را آشکار کرده است که آمريکا تحت رياست جمهوري وي نقش قدرتمندي را در دنيا ايفا کرده، با تروريسم داعش مبارزه کرده و مي‌خواهد ايران را قدرتمندانه‌تر کنترل کند. همه اينها اهداف ما نيز هست. 

الجبير در ادامه دونالد ترامپ را با رونالد ريگان رئيس جمهور اسبق آمريکا مقايسه کرده گفت: زماني که وي در سال 1980 رئيس جمهور آمريکا شد همه در دنيا و از همه بيشتر اروپا از يک جنگ اتمي مي‌ترسيدند. بعد از آن چه اتفاقي افتاد؟ ريگان مانع گسترش اتحاد جماهير شوروي شده اما همواره مشترکاً با جامعه بين المللي عمل مي‌کرد. در پايان وي يک قرارداد کنترل تسليحات را با مسکو امضا کرد. انتظارات بد درباره او غلط از آب در آمد. شرايطي کاملاً شبيه اين براي ترامپ اتفاق مي‌افتد. 

وي در ادامه از طرح ممنوعيت سفر ترامپ براي اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان حمايت کرده گفت: عربستان سعودي به اين علاقه واشنگتن که مي‌خواهد آمريکا را امن و کنترل کند که چه‌کسي به اين کشور مي‌آيد احترام مي‌گزارد. 

الجبير اين طرح ترامپ را عليه مسلمانان ندانسته ادعا کرد: طبيعتاً ما نگران مي‌شويم اگر اسلام به‌صورت عمومي به‌عنوان منبع ترور در سراسر دنيا به حساب آيد. اسلام يک مذهب صلح‌آميز است. نبايد هيچ محکوميت عمومي عليه آن وجود داشته باشد. 

وي در بخش ديگري از سخنانش ايران را بزرگترين حامي تروريسم در دنيا و تصميمات آمريکا براي اعمال کنترل‌هاي بيشتر عليه اين کشور را قابل درک دانست. وي همچنين گفت که تمام دنيا بايد از موضع سختگيرانه ترامپ عليه ايران شاد باشد. 

وزير خارجه عربستان در ادامه هر گونه مشارکت اسد در آينده سوريه را رد کرده گفت: من نمي‌توانم و نمي‌خواهم چنين چيزي را تصور کنم و ما نبايد اين مسئله را بپذيريم. طبيعتاً ما به يک روند سياسي و انتقالي نياز داريم اما اين روند نبايد به‌وسيله اسد رهبري شود.


منبع : انتخاب
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار