پرونده دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار با شرکت ۱۳ استان در گلستان بسته شد.
کد خبر: ۳۸۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸ 20 February 2017
خبرگزاری شبستان: پرونده دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار با شرکت ۱۳ استان در گلستان بسته شد.

دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار که از روز جمعه (29 بهمن) در گرگان آغاز شده بود با اجرای 21 نمایش خیابانی و صحنه ای امروز (2 اسفند) به کار خود پایان داد.
 
نخستین دوره این جشنواره در سال 90 به صورت منطقه ای به میزبانی گلستان برگزار شد که فراخوان این دوره از جشنواره از فروردین سال جاری صورت گرفت.
 
در دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار حدود 250 اثر ارسال شد که از این تعداد 60 اثر تصویب شد و از این تعداد آثار تصویب شده 21 اثر انتخاب شد که 15، اثر صحنه ای و 6 اثر خیابانی بودند.
 
این جشنواره با اجرای نمایش آبی ترین آسمان عصر روز گذشته (۱ اسفند) با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به نمایش و تئاتر به کار خود پایان داد.
 
بهرام تشکر، داور دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار گفت: ایثار کردن فقط شهادت نیست، چرا که همین الان هم در جامعه افراد بسیاری هستند که به صورت روز مره درحال ایثار کردن و خدمات رسانی هستند و برای مردم کار می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه آنچه که در این جشنواره باعث نقطه منفی این جشنواره شد پرداختن به مبحث جنگ و شهادت رزمندگان است، افزود: البته این موضوع برای مردم بسیار با ارزش است و همه ما به آنان مدیون هستیم اما فعل ایثار که در کارهای جشنواره انجام می شود شکل گسترده تری به خود اختصاص پیدا کند.
 
تشکر اظهارداشت: ما هیچ گاه فراموش نمی کنیم که طی یک ماه گذشته آتش نشان های کشورمان در ماجرای پلاسکو چه نقش آفرینی کردند واتفاقی که رخ داد یک ایثار و از خود گذشتگی بود از سوی آتش نشان های ما انجام شد.
 
وی تصریح کرد: افراد بسیاری هستند که در طول شبانه روز در این مملکت برای مردم خود ایثار می کنند و این بسیار با اهمیت است.
 
داور دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه و خلاق ایثار گفت: امسال اولین بار است که در جشنواره ایثار به عنوان داور شرکت کردم اما نگاه دوستان در تولید آثار نگاه خلاقانه ای است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه اختلاف کیفیت وجود دارد اما کارها پذیرفتنی است و صفر تا صد آن مردم را سرگرم می کند و مردم هم آن را دنبال می کنند.
 
تشکر اظهارداشت: مهمترین کاری که ستاد جشنواره می تواند انجام دهد منابع مطالعاتی مختص به هر جشنواره را در طول برگزاری جشنواره در اختیار گروه ها قرار دهد تا گروه ها بتوانند در مورد کارهای که اجرا و تولید می کنند پژوهش کنند.
 
وی تصریح کرد: کمبود هایی که در کارهای اجرا احساس می شود، کمبود منابع مطالعاتی است که ستاد جشنواره در اختیار گروه ها قرار نداده است و اگر این موضوع در سال های آینده رخ دهد اتفاقات مهمی را شاهد خواهیم بود.
 
داور دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه و خلاق ایثار گفت: این جشنواره از استقبال خوبی برخوردار بود که امید است این جشنواره هرساله پر بار تر از سال گذشته باشد.
 
وی افزود: باید در این مملکت تئاتر را تبلیغ کرد تا مردم آن را به عنوان یک کالای فرهنگی در سبد خانوارشان قرار داده و هر خانواده در ماه یک تئاتر ببیند چراکه تئاتر مسئله ای است که می تواند در آداب، فرهنگ، معقوله اجتماعی و روابط افراد در خانواده تاثیرگذار باشد.
 
عماد رجبلو، کارگردان نمایش دشمن خدا، گفت: وقتی در مورد ایثار و شهادت صحبت می کنیم همه ذهن ها به سمت پوتین و چفیه حرکت می کند که زیاد موافق این داستان نیستم بلکه باید کاری کرد نگاه جامعه ما تغییر کند.
 
وی افزود: باید با نگاه متفاوت وارد شویم و کاری را ارائه دهیم که بدرد وضعیت الان جامعه بخورد البته در این جشنواره کارهای متفاوتی وجود داشت که بسیار مورد توجه بود و کارهایی هم با همان متریال قبلی و ایده های تکراری ارائه شدند که باید ایده های جدیدی را در کارها مورد توجه قرار دهیم.
 
رجبلو اظهاراشت: جشنواره کوتاه ایثار یک فکر خلاقی است که کوتاه حرف می زند و به خوبی تاثیرگذار است.
 
سمیرا سرچاهی، دستیار کارگردان نمایش دشمن خدا، گفت: باید توجه داشته باشیم که در برخی از اوقات افراد باید با تفنگ و تانک برای مقابله حاضر شوند و در برخی از اوقات باید به صورت دیگه ای خود را نشان دهیم.
 
وی افزود: اگر سمت و سوی کارها به گونه باشد که در جامعه خودمان بحث چه نوع ایثار و شهادت و چه نوع از خود گذشتگی کنیم که جامعه را نجات دهیم با مقابله ها و جنگ های مختلفی که می شود بسیار بهتر است.
 
سرچاهی اظهارداشت: پاسداشت آن ها بسیار مهم و قابل احترام است اما می طلبد تا کمی نگاه متفاوت تری صورت گیرد و تاثیر بیشتری به همراه خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: اگر تماشاچیان کارهای تکراری ببینند فرار می کنند و این می تواند آسیب بزرگی برای ما باشد و باید کاری کرد که مردم بیشتر علاقه مند شوند.
 
دستیار کارگردان نمایش دشمن خدا گفت: سطح سیاست های جشنواره باید بازتر باشد تا داوران حق انتخاب بیشتری را داشته باشند و نگاه متفاوت تری را وارد جشنواره کنند و صرفا کارهای مربوط به دفاع مقدس نباشد.
 
وی افزود: برگزاری این گونه جشنواره برای جامعه ما لازم است و استقبال خوبی هم از سوی مردم صورت گرفته است و شرایط اجتماعی و حتی شرایط جهانی این را می طلبد که حتما هنرمندان دست به کار شوند و فرهنگ سازی کنند که این کار می طلبد تا یک نگاه متفاوت تری صورت گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار