گزارش «تابناک» از سایه‌ای که انتخابات ریاست جمهوری بر سر شوراها انداخته است؛
به زعم صاحب نظران حوزه مدیریت شهری، شوراهای شهر و روستا حوزه تخصصی حل مسائل شهری و جمعی است و نیازمند حضور افراد متخصص با تخصص متناسب است. مردم نباید در این انتخابات با دید سیاسی دست به انتخاب کاندیداها بزنند، چون سرانجام باید همین افراد برای حل مسائل شهری و مردم شهر تصمیم بگیرند.
کد خبر: ۳۸۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 20 February 2017
قرار است انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه سال آینده برگزار شود، اما هنوز خبری از نقشه راه احزاب و گروه های سیاسی برای ورود به این کارزار مهم انتخاباتی ارایه نشده است.

به گزارش «تابناک»، شش ماهی می شود که بحث های انتخاباتی و تلاش ها و تکاپوهای دو جریان اصلی سیاسی کشور - اصولگرایان و اصلاح طلبان - بر سر سکانداری قوه مجریه کلید خورده است. «حسن روحانی» خودش را برای استمرار ریاست جمهوری اش در دولت دوازدهم آماده می کند، اما پیکان تند منتقدانش در جناح راست کمتر روزی است که عملکرد و دستاوردهای دولت یازدهم را نقد نکند.

منتقدان دولت با نقد کارنامه دولت یازدهم در عرصه این انتخابات حاضر و ناظر هستند و در سودای یافتن رقیبی قدر برای رقابت با روحانی که هم حمایت اصلاح طلبان را دارد و هم اعتدالگرایان را، برنامه می چیند و رایزنی می کند. شعار اصولگرایان که امروز در قالب جبهه مردمی کار خود را دنبال می کنند، رسیدن به اجماع حداکثری برای یافتن راه پیروزی بر ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالگرایان در کارزار پیشروست.

رایزنی های مکرر طیف های مختلف این ارودگاه در این دو ماهی که به آغاز رسمی رقابت های انتخاباتی باقی مانده شدت بیشتری گرفته و تقریبا هر روز شاهد اعلام نظر جدیدی از سوی اصولگرایان هستیم که خبر از تکمیل تر شدن مسیر انتخاباتی شان می دهد.

آن سوی کارزار انتخابات اما اصلاح طلبان و اعتدالگرایان که پیروزی روحانی در رقابت های اردیبهشت ماه آینده را محتمل می دانند، سرگرم ساماندهی پشتوانه اجتماعی شان هستند و در پی یافتن مسیر برای آوردن حامیانشان پای صندوق های رأی همایش برگزار می کنند. اصلاح طلبان می دانند عدم حضور هوادارانشان پای صندوق های رأی، خبر خوشایندی برای آنها به ارمغان نخواهد آورد.

واجب فراموش شده احزاب

تحلیلگران و صاحب نظران دو طیف در حالی چرتکه به دست گرفته و نقشه راه برای پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترسیم می کنند که در این میان یک واجب فراموش شده خودنمایی می کند؛ «انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا».

شورایی که زمانی با هدف های بزرگ و شعارهایی مدنی راه اندازی شد و می خواست همراه و کارگشایی برای مجلس شورای اسلامی باشد. قرار بود شوراهای شهر و روستا فرمان مشکلات و مسائل حوزه های انتخابیه را در دست بگیرد. قرار بود، شورای شهر و روستا بیاید تا دیگر بحث مسائل انتخاباتی و حوزه انتخابیه اولویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباشد تا هم مانع نگاه ابزاری به رفع و رجوع مشکلات حوزه های انتخابیه شوند و هم موضوعات ملی فضایی برای تنفس داشته باشند.

همزمانی برگزاری دو انتخابات اما باعث شده تا سایه انتخابات ریاست جمهوری همواره بر سر این انتخابات مهم و تأثیرگذار در مدیریت شهرها و روستاها بیفتد. مدیریتی که به دلیل تکاپوهای سیاسی و جدل های سیاسی برای تصاحب قدرت اجرایی بیشتر فضایی برای تنفس نیافته است.

مهجور ماندن اهمیت انتخابات شهر و روستا در حالی است که هنوز آسیب مدیریت علمی و دقیق شهری با یادآوری داغ پلاسکو یا داستان ریزگردها در شهرهای غربی کشور و... کام شهروندان را تلخ می کند و در گوشه و کنار کشور نیز کمتر شهر، بخش یا روستا و حتی مراکز استانی است که از داشتن نیروهای متخصص شهری مدبر و کاردان که بخشی از آنان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند، بر خود ببالد.

سلبریتی‌های اجتماعی نیایند

عدم پرداختن جدی به لزوم تخصصی بودن شوراهای شهر و روستا و چاره یابی بر سر اینکه چه باید کرد که فرمان مدیریت شهری به متخصصان امر واگذار شود، نه به قشری که به خاطر هنر یا توانمندی های ورزشی شان به سلبریتی های اجتماعی بدل شده اند، اصل رها شده یا بهتر بگوییم مهجور مانده ای است که دودش به چشم شهروندان می رود.

در این میان و در تازه ترین اخبار منتشره درباره انتخابات شوراهای شهر و روستا اما آخرین اخبار از اردوگاه اصلاح طلبان حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان دیشب بر سر راهبردهای انتخاباتی شان برای حضور در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به توافق رسیده اند و در نشست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان این راهبرد را تأیید و تصویب کرده اند؛ هرچند هنوز درباره کاندیداها و مصداقی که باید به واسطه آن کاندیداها انتخاب شوند، تصمیم گیری نشده است.

از طرف مقابل یعنی اصولگرایان نیز هرچند هنوز خبر قطعی درباره چگونگی لیست بندی و ورودشان به رقابت های انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر منتشر نشده است، گویا قرار است ساز و کار فعالیت این جریان در انتخابات شوراها در سراسر کشور نیز زیر نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی دنبال شود؛ خبری که چندی پیش یکی از اعضای مؤسس این جبهه آن را اعلام کرد.

تعلل جریانات سیاسی و آسیب‌های احتمالی

به هر حال، تعلل احزاب و گروه های سیاسی برای ساماندهی به بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای پیشرو، در حالی است که متخصصان امور شهری و صاحب نظران این حوزه همواره تأکید می کنند، مردم هر شهری متناسب با مسائلی که با آن درگیر هستند، باید افرادی با تخصص های متفاوتی را برگزینند تا آن اعضای منتخب کمیسیون های ویژه ای را برای حل مسائل آن شهر تشکیل دهند، مثلا کلان شهر تهران که با آلودگی گسترده مواجه است، نیازمند افراد متخصص در مسأله ترافیک شهری است یا کرمان که با مسأله پسماندها مواجه است، نیازمند حضور افراد متخصص در مسائل زیست محیطی و شیمی است.

به زعم صاحب نظران حوزه مدیریت شهری، شوراهای شهر و روستا حوزه تخصصی حل مسائل شهری و جمعی و نیازمند حضور افراد متخصص با تخصص متناسب است. مردم نباید در این انتخابات با دید سیاسی کاندیداها را انتخاب کنند، چون سرانجام همین افراد باید برای حل مسائل شهری و مردم شهر تصمیم بگیرند.

 به هر روی عدم نگاه تخصصی به انتخاب کاندیداهای شورای شهر و قرار گرفتن چهرها و نام های آشنا و البته تکراری در فهرست انتخاباتی دو جناح آن هم در دقیقه نود و در زمانی که از جدل های انتخابات ریاست جمهوری رها شدند، سبب می شود در جای خالی متخصصان امور شهری در شوراهای شهر و روستا، فرمان مدیریت شهری هم به افرادی امانت داده شود که مسائل و مدیریت شهری را یا نمی شناسند یا در بزنگاه های سیاسی موضوعات شهری را قربانی منافع خاستگاه سیاسی شان می کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار