تابناک: مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تجربه مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان اصفهانی پائین‌تر از میانگین کشوری
کد خبر: ۳۸۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 21 February 2017
تابناک اصفهان: حمید صرامی در کارگاه آموزشی مدرسین میانی طرح توانمندسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، اظهار کرد: در 25 سال اخیر استان اصفهان 473 هزار و 660 نفر از مجرمان مواد مخدر را توسط نیروی انتظامی دستگیر کرده است.
 
وی بیان داشت: جامعه بشریت در قرن بیست و یکم وارد عصر دگرگونی شده که این عصر با چند مؤلفه همراه است که در صورت عدم توجه به آن‌ها با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه سرعت تغییرات در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که ارمغان‌ منفی نیز به دنبال خود خواهند داشت، افزود: یکی از آن‌ها بحث رشد آسیب‌های اجتماعی است و طبق همه مطالعات جهانی که صورت گرفته، اندازه آسیب‌های اجتماعی در حال بزرگ‌ شدن هستند.
 
مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: در درجه دوم سه نظام اجتماعی در رأس این آسیب‌ها قرار گرفتند که خانواده، مدارس و محیط‌های آموزشی و محله‌های شهری و روستایی این سه نظام هستند.
 
وی تأکید کرد: بحث اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی، مباحث سؤاخلاقی و رابطه‌های جنسی سه ضلع مثلت آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم در ایران هستند که ماهیت این مسائل بسیار پیچیده هستند.
 
صرامی با بیان اینکه باید اول از همه یک شناخت و درک عمیقی از این موضوع مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم، ادامه داد: قطعاً برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی در ایران نیازمند به یک دانش تخصصی برنامه‌ریزی هستیم که در صورت عدم وجود آن در برابر مبارزه با آسیب‌ها موفق به مبارزه نمی‌شویم.
 
وی با بیان اینکه اگر کاملاً بدانیم که در سطح یک مدرسه، محله، خانواده‌ها و جامعه چه می‌گذرد در بحث مبارزه موفق می‌شویم، عنوان کرد: در بیست و پنج سال اخیر استان اصفهان 473 هزار و 660 نفر از مجرمان مواد مخدر را توسط نیروی انتظامی دستگیر کرده، این نیروی انسانی در این استان بسیار گسترده است.
 
مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: در ربع قرن اخیر در استان اصفهان توسط دستگاه قضا بیش از 360 تن انواع مواد مخدر، محرک و روان‌گردان ضبط شده است؛ اما آخرین آمارها نشان می‌دهند که وضعیت شیوع مواد مخدر در جمعیت عمومی استان با مقداری رشد مواجه بوده است.
 
وی با بیان اینکه معنای این آمار جدید این است که دستگاه‌های فرهنگی باید گام‌های جدی‌تر را در حوزه مواد مخدر بردارند، ادامه داد: در جمعیت استان اصفهان الگوی مصرف مواد مخدر در جمعیت عمومی به ترتیب مواد، تریاک، هروئین، حشیش و شیشه هستند که این مواد مخدر بیشترین مصرف را در این قشر از جامعه دارند.
 
صرامی اضافه کرد: هم‌چنین در بحث الگوهای مواد مخدر در رده سنی نوجوانان به ترتیب مواد مخدر گل (ماری جوآنا)، حشیش و گراس بیشترین مصرف را دارند، این آمار خطرناک است و باید تمام توان خود را برای مبارزه با این ماده‌ها به کار گیریم.
 
وی اظهار کرد: این چالش‌ها نشان می‌دهند که ما نیاز به افراد متخصص در بحث مبارزه با مواد مخدر داریم که در حال حاضر آموزش و پرورش در این زمینه اقدام کرده و دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه خود داشته است.
 
مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عنوان کرد: وضعیت تجربه مصرف مواد در دانش‌آموزان متوسطه دوم و هنرستان‌های استان اصفهان از میانگین کشور پائین‌تر است که اگر با طرح‌هایی بتوانیم مفاهیم ارتقا سلامت را به این جامعه هدف انتقال دهیم؛ قطعاً وضعیت استان در طول برنامه ششم توسعه بسیار بهتر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: بر اساس یک نگاه برنامه‌ای و مطالعات متعدد در کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای طرح مبارزه با مواد مخدر طرح را اول از همه در استان قم به عنوان پایلوت اول و بعد از آن استان قزوین به عنوان پایلوت دوم انتخاب شود.
 
صرامی با بیان اینکه امروز در 12 استان ایران در سه قشر دانش‌آموزان، والدین و معلمان همان دانش‌آموزان طرح‌هایی پیرامون مبارزه با مواد مخدر در حال اجرا است، گفت: استان‌های قم، قزوین، لرستان، مرکزی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، خوزستان و گلستان از جمله این استان‌ها هستند.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر هزار و 650 مدرس زیر چتر آموزش‌های 9 ساعته برای بحث مبارزه با مواد مخدر قرار گرفتند که قرار است این افراد، یک میلیون نفر از دانش‌آموزان ایران را زیر چتر مبارزه با مواد مخدر قرار دهند.
 
مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار در سطح کشور میانگین تمایل، میزان مصرف به مواد مخدر درکل جمعیت کشور 16.8 درصد بوده که در استان اصفهان این آمار حدود 12 درصد است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمارها 27.9 درصد جمعیت عمومی کشور به مواد مخدر گرایش دارند که در استان اصفهان این میزان آمار 23.4 است.
 
صرامی با بیان اینکه آموزش و تربیت را نباید از هم جدا کنیم، ادامه داد: در طرح توانمندسازی به دنبال این هستیم تا همه معلمان آهسته‌آهسته در این 12 استان از ظرفیت و پتانسیل 960 هزار مربی آموزشی برای انتقال مفاهیم و بحث انتقال مفاهیم مهارتی استفاده کنند.
 
وی بیان کرد: ارتقای زمینه اجتماعی دانش‌آموزان است از دیگر اقدامات در دستور کار است که این نگاه یک رویکرد قابل‌توجهی در دولت تدبیر و امید پیدا کرده است.
 
مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تنها فعالیت‌های دولتی نمی‌توانند بحث مبارزه با مواد مخدر به موفقیت برسانند بلکه حتماً باید آحاد مختلف جامعه اقدام به مبارزه با این موضوع کنند.
 
وی با بیان اینکه با 13 میلیون دانش‌آموز در ایران در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: این تعداد دانش‌آموز در مدارس کشور در حال تحصیل هستند اما در حال حاضر چند تشکل دانش‌آموزی ضداعتیاد در مدارس داریم؟
 
صرامی با اشاره به اینکه این طرح توانمندسازی باید بتوانند حس اجتماعی را در دانش‌آموزان تحریک کند، افزود: به جرأت می‌توان گفت که در سطح مدارس تشکل دانش‌آموزی ضداعتیاد نداریم که این نکته بسیار نگران‌کننده است.
 
وی تأکید کرد: حدود 63 درصد مردم ایران علاقه‌مند به پیشگیری در خصوص مواد مخدر هستند که این سهم در استان اصفهان 70 درصد است، اما مشکل اینجاست که این افراد الگو و مدل ندارند.
 
مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: آمارها نشان داده که 55 درصد از پدران و مادران بعد از گذشت 3 تا 5 سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می‌شوند.
 
وی در خصوص نقش مدارس در اعتیاد دانش آموزان گفت: مدرسه جزئی از جامعه است اما مقصر دانش‌آموزانی که معتاد هستند، فقط آموزش و پرورش نیست چرا که والدین  بسیاری از این دانش‌آموز معتاد بوده‌اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار