در سیصد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اعرابی دبیر دبیران شورایاری منطقه یک درباره مشکلات این منطقه اظهار داشت: حفاظت از باغ‌های قدیمی و نگهداشتن باغات از اوجب واجبات در منطقه یک است.
کد خبر: ۳۸۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 21 February 2017
به گزارش تابناک :‌ در سیصد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اعرابی دبیر دبیران شورایاری منطقه یک درباره مشکلات این منطقه اظهار داشت: حفاظت از باغ‌های قدیمی و نگهداشتن باغات از اوجب واجبات در منطقه یک است.

وی افزود: از طریق تخصیص اعتبارات تاکنون 10 باغ بزرگ در منطقه یک تملک و خریداری شده است و 110 باغ دیگر نیز برای خرید لیست شده‌اند.

اعرابی بیان داشت: شناسنامه‌دار کردن درختان در باغ‌های شمیران یک ضرورت است که در برنامه دوم شهرداری تهران نیز به این موضوع اشاره کرده است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک افزود: در شمیران باغ‌های قدیمی و درخت‌های کهن وجود دارد که با حرف حفظ نمی‌شود و ساز و کار مربوط به خود را می‌طلبد.

اعرابی بیان داشت: امسال اعتباری برای خرید باغ‌ها نداریم که این یک سکته و توقف است.

وی افزود: تاکنون 10 باغ در منطقه یک تملک شده است که 5 باغ هنوز باقی مانده است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک افزود: در این منطقه، درختان مانند بره‌هایی در دست گرگان است.

اعرابی بیان داشت: باید کانون پرورش فکری کودکان در پارک نیاوران مجوز آن لغو و تبدیل به فرهنگسرا شود.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک افزود: خانه جلال آل احمد تخریب شده است و شرکت توسعه فضای فرهنگی باید اقدامی انجام دهد، چرا که این خانه محل رفت و آمد بزرگان بوده است.

وی به کمبود پارکینگ در منطقه یک نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد ال‌آرتی در خیابان ولی‌عصر بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نسبت به کاهش بار ترافیک تأثیرگذار باشد.

وی افزود: از 4 هزار هکتار بافت فرسوده در منطقه یک، 200 هکتار آن در شمیرانات واقع شده است.

اعرابی بیان داشت: امروز در شمیران، هویت در حال از بین رفتن است و درباره پتانسیل‌های محلات توجه نمی‌شود.

وی افزود: خیابان سی متری استانبول یک برج 16 طبقه داشتند که تخریب آن 9 روز زندگی مردم را معطل کرد. در شمیران چند ده تا ساختمان بلند وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ دهد، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، لذا باید به معماری ایرانی ـ اسلامی همراه با حفظ ضوابط مدیریت بحران توجه شود.

مبنای غیرقانونی برای مصوبه برج باغ ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه مصوبه برج باغ‌ها تیشه به ریشه باغ‌ها زده است هرچند که در سال 82 با نیت خیر این مصوبه مطرح شد.

محمد حقانی پس از اتمام گزارش دبیر دبیران شورایاری منطقه یک اظهار داشت: درخواست می‌شود این تعداد باغی که در شمیران باقی مانده است حفظ و نگهداری شود.

وی افزود: مصوبه برج باغ‌ها مبنای آن غیرقانونی است و در اجرا نیز چیزی به نام برج باغ انجام نمی‌شود.

حقانی گفت: بنده نیز در شب برفی فیلم قطع درختان در منطقه یک را برای شهردار فرستادم که چطور این درختان چند ساله قطع می‌شدند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: مصوبه برج باغ‌ها هرچند با نیت خیر در سال 82 به تصویب رسید اما تیشه به ریشه باغ‌های تهران زده است.

وی با انتقاد به ساخت پل‌های خیابان ارتش گفت: این پل‌ها به چه قیمت و برای چه ساخته شده است و چه لزومی دارد که این پل‌ها در این منطقه و در شرایطی که مشکلات وجود دارد ساخته شود و این پل‌ها هیچگونه تاثیری نداشته است.

حقانی افزود: بنده اعتقاد ندارم که در مدیریت کلانشهری پول یک منطقه خرج منطقه‌ دیگری شود چرا که در مناطق مختلف استعدادهای فراوانی داریم که باید از آنها استفاده شود.

وی افزود: امیدوارم روزی شورایاری‌ها در جایگاه قانونی خود قرار بگیرند و اقدامات لازم را انجام دهند.

اختصاص 200 میلیارد تومان برای تملک املاک و باغات

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: 200 میلیارد تومان بودجه برای تملک املاک و باغات اختصاص یافته است و همچنان پس از بررسی‌های لازم باغات تملک خواهد شد.

علیرضا دبیر اظهار داشت: از ستاد شورایاری‌ها درخواست می‌کنیم که نسبت به محله تجریش تعیین تکلیف کنند.

وی افزود: از شهردار منطقه یک درخواست می‌کنیم نسبت به حل معضلات ترافیکی این منطقه اقدام کنند.

دبیر افزود: بودجه منطقه یک در سال 96 حدود 276 میلیارد تومان است که بودجه منطقه همراه با معاونت‌ها بیش از هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: در منطقه یک مترو و ال‌آرتی نیز در حال انجام است و بودجه به صورت جامع دیده شده است.

وی گفت: 200 میلیارد تومان بودجه نیز برای املاک و خرید باغات اختصاص داده‌ایم.

دبیر افزود: از شهردار منطقه درخواست می‌کنیم ارتباط بیشتری با شورایاری‌ها داشته باشند.

لزوم توجه جدی به ساخت و سازهای بی رویه و تراکم فروشی در منطقه 1

رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تراکم فروشی وساخت و سازهای بی رویه در منطقه 1 گفت: رسیدگی به این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به بازدید خود از این منطقه و بیان مشکلات آن پرداخت واظهارداشت: 27 محله و 10ناحیه در منطقه یک پس از تغییرات صورت گرفته به 22 محله و 10 ناحیه تبدیل شده که با توجه به قرارگیری برخی محلات بر روی گسل و از سویی معضل بلند مرتبه سازی لزوم رسیدگی به آن ضروری است.

راستگو توسعه مترو تجریش به غرب منطقه را یکی از مهمترین درخواستهای شهروندان دانست و افزود: ساخت وسازهای بی رویه و تراکم فروشی در منطقه امروز ضمن نابودی باغات و ریه های تنفسی شهر، افزایش ترافیک را موجب شده که این مسئله باید مورد توجه جدی قرارگیرد.

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهرتهران از پارکینک طبقاتی به عنوان نیاز دیگر شهروندان یاد کرد و گفت: معضل بافت فرسوده نیز از مشکلات قابل ذکر دراین منطقه است که با توجه به مخاطرات پیش بینی شده لازم است با تخصیص اعتبار لازم اقدام اساسی در جهت ایمن سازی آن صورت پذیرد.

تبدیل منطقه یک به پارکینگ متحرک

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:مجتمع های تجاری در منطقه یک شهر را تبدیل به پارکینگ متحرک کرده و آینده شهر را با مشکل مواجه می کند.

ابوالفضل قناعتی گفت: باید یک جلسه فوق‌العاده‌ای در منطقه یک برگزار کنیم تا در مورد شرایط این منطقه تصمیم نهایی بگیریم.

اظهارداشت: بندهای ایجاد شده برای کنترل آبهای سطحی تهران نیاز به مرمت دارد.

قناعتی یاد آور شد: ساختمانی درخیابان کبیری،خیابان عمار، کوچه آثار در16طبقه درحال ساخت است که قانون برج باغ رارعایت نکرده و 45 درصد سطح را اشغال کرده است که باید رسیدگی لازم در خصوص آن انجام شود.

شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق یک تا سه هستیم

عضو شورای اسلامی شهرتهران گفت: تنها شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق یک تا سه هستیم.

عبدالحسین مختاباد با اشاره به ساخت و سازهای بی رویه در تهران گفت: متاسفانه شاهد اتفاق ساخت و ساز معکوس در شهر تهران هستیم.

وی ادامه داد: در تهران شاهد این هستیم که مراکز تجاری در اطراف تهران ساخته می‌شود و مرکز شهر نیز به مرور به بافت فرسوده بدل می‌شوند.

به گفته مختاباد؛ تنها شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق یک تا سه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: تمام ساخت و سازها در 10 درصد مساحت تهران انجام می‌شود و مابقی تهران نیز در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده هستند.

وی در پایان گفت: یک برج ساز معروف در منطقه یک در حال برج ساختن در یک کوچه است و هیچ اهمیتی به زندگی مردم نمی‌دهند به گونه‌ای که شهرداری نیز از پس آن بر نمی‌آید.

آسمانخراش ها بدتر از موشک

احمد مسجدجامعی با بیان اینکه برج‌هایی که در منطقه یک ساخته شده‌اند، بدتر از موشک‌های 9 متری صدام حسین است که در زمان جنگ در پیکر شهر می‌خورد، با اشاره به وضعیت نامناسب برج‌سازی در منطقه یک گفت: خاطرات و طبیعت شهر را حراج کردیم و این حراج به چه قیمت است؟.

وی با بیان اینکه شمیران به دلیل کوه‌هایش معروف بود، گفت: متاسفانه این روزها کارهای عجیب و غریبی در منطقه یک انجام می‌شود به گونه‌ای که خود شهرداری نیز مستاصل می‌شود.

مسجدجامعی با اشاره به مرمت خانه جلال و سیمین گفت: این خانه پاتوق تعداد زیادی از اهالی شعر و هنر بوده اما متاسفانه مرمت آن اصولی نیست و اگر در مرمت آن دقت نشود، دیگر خانه‌ای با هویت جلال و سیمین نداریم چراکه خاطرات آنها در حال آسیب دیدن است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به نزدیکی خانه نیما یوشیج به خانه جلال و سیمین گفت: هیچ شاعری به اندازه نیما به گردن ادبیات شعر فارسی حق ندارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود شهرداری منطقه یک از این خانه محافظت کند تا در صورت تملک، به خانه شعر بدل شود.

عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که با وجود اینکه شهردار تهران عنوان کرده بود که اطلس آتش‌نشانی را به شورای شهر تقدیم کرده است اما این اطلس هنوز به شورای شهر داده نشده است.


منبع : تیترشهر 
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، تهران ، برج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار