مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: شعار سرخی من از تو برای ترویج فرهنگ اهدای خون در نیمه اخر سال و سال جدید با توجه به حوادث نوروزی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۳۸۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹ 24 February 2017
به گزارش تابناک رضوی ، حمید اسلامی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در  جمع خبرنگاران به ارائه گزارش های این سازمان پرداخت  و گفت: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ، خون  مورد نیاز ۵۲ بیمارستان استان را تامین می‌کند و برای همین منظور در آستانه  سال نو طرح سرخی من از تو را برای ترویج فرهنگ اهدای خون  درپایان سال و آستانه سال جدید در نظر دارد.
 
 شعارسرخی من از تو برای ترویج  فرهنگ اهدای خون در نیمه آخرسال/ زمین ساختمان اهدای خون در ورودی شیخ طوسی حرم دراختیار انتقال خون استان قرارگرفت
 
اسلامی خاطر نشان کرد: با درخواست از آستان قدس رضوی در استقرار پایگاه اهدای خون در مبادی ورودی حرم مطهر از آستان قدس رضوی درخواست استقرار چهار پایگاه اهدای خون در مبادی اصلی ورودی حرم مطهر رضوی شد که تاکنون یک زمین در رینگ آستان قدس زمینی به مساحت ۲۰۰ مترمربع در رینگ حرم و در بست طبرسی به سازمان انتقال خون اهدا کرده که در تلاشیم مقدمات استقرار سازه متحرک در شأن هم‌جواری با حرم  امام رضا ع فراهم کنیم.
مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به تعطیلی پایگاه‌های غیراستاندارد اهدای خون، بیان کرد: پایگاه‌های «رضوی» به دلیل نامناسب بودن فضا و «امید» به دلیل ریزش سقف تعطیل شدند، هرچند که پایگاه امید تعمیر و بازگشایی شده است.
وی گفت: بسیاری از بیمارستان‌های استان بدهی‌های خود را به انتقال خون پرداخت نکردند که این امر روند خدمت‌رسانی انتقال خون را با مشکل مواجه کرده است.
اسلامی  درباره درصد توزیع خون در میان مراکز درمانی دولتی و خصوصی گفت: در توزیع خون و فرآورده‌های خونی ۸۱ درصد خون‌های توزیعی به بیمارستان‌های دولتی و ۱۹ درصد هم به بیمارستان‌های غیردولتی داده می شود و در ۸ ماهه اول امسال یک میلیون ۷۹۲ هزار و ۶۵۵ نفر در سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه داشتند.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین آمار اهدای خون در استان‌های تهران، فارس و خراسان‌رضوی بوده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی  افزود:  در سال جاری، بیمارستان‌ امام رضا(ع) با دریافت ۳۹ هزار و ۳۳۰ کیسه، بیمارستان قائم(ع) با ۳۱ هزار و ۵۳۸ کیسه، دکتر شیخ با ۱۱ هزار و ۹۰۳ کیسه، کلینیک سرور با ۶ هزار و ۹۶۷ کیسه، واسعی سبزوار با پنج هزار و ۹۸۸ و هاشمی‌نژاد با پنج هزار و ۸۴۴ کیسه و فرآورده خونی بیشترین خون‌های دریافتی را داشته‌اند.
وی تاکید کرد: در بیمارستان‌های خصوصی  مانند بیمارستان رضوی با ۱۰ هزار و ۹۶ کیسه، امام زمان(عج) با سه هزار و ۸۸ کیسه، مهر حضرت عباس(ع) با ۲ هزار و ۹۳۹ کیسه، جوادالائمه(ع) با ۲ هزار و ۸۵۷ کیسه، حکیم نیشابور با ۲ هزار و ۵۰۲ کیسه و موسی‌بن‌جعفر(ع) با ۲ هزار و ۲۵۴ کیسه بیشترین دریافت کننده فرآورده خونی از اداره کل انتقال خون استان بوده اند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آمار مراجعه کنندگان اهدای خون خراسان رضوی در ۸ ماهه اول امسال در مشهد ۷ درصد کاهش، تربت‌حیدریه ۶ درصد افزایش، نیشابور ۱۵ درصد افزایش، سبزوار ۹ درصد افزایش قوچان ۱۰ درصد افزایش و گناباد ۳۷ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند.
وی با ارائه آمار اهداکنندگان خون در دهه پایانی صفر، گفت : در دهه پایانی صفر پنج هزار و ۷۳۰ نفر در سطح استان برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد چهار هزار و ۴۹۶ نفر موفق به اهدای خون شدند و ۹ هزار و ۶۶۵ کیسه خون در این ایام ذخیره شد و تعداد فرآورده‌های توزیع شده ۹ هزار و ۸۱۰ مورد بود.
اسلامی گفت : بیشترین میزان رشد اهدای خون کشور را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت، تصریح کرد: پس از خراسان ‌رضوی، خراسان‌شمالی و سمنان در رده‌های بعدی بودند و  در ۸ ماهه اول امسال ۲۱ درصد اهداکنندگان بار اولی، ۲۷ درصد با سابقه‌ و ۵۲ درصد اهداکنندگان مستمر بودند.
وی از رشد یک درصدی آمار بانوان اهداکننده خون در خراسان‌رضوی خبر داد و گفت: از نظر جنسیتی ۹۴ درصد اهداکنندگان استان مرد و ۶ درصد خانم هستند و در سطح کشور نیز ۹۵ درصد اهداکنندگان مرد و ۵ درصد خانم هستند و میانگین مشارکت بانوان خراسان رضوی یک درصد بیشتر از میانگین مشارکت بانوان کشور است.
وی گفت: با حداقل مراجعه روزی 500 نفر به پایگاههای ، حدود 400 واحد خون  و فرآورده های خونی گرفته می شود که این میزان بالانس خون دریافتی برای درخواستهای مراکز درمانی خواهد بود.
در ادامه جلسه  دکتر بهناز تهرانیان، متخصص جراحی عمومی  از طرح پذیره نویسی سپاس که طرح اهدای خون سلولهای بنیادی برای بیماران سرطانی است، خبر داد و گفت: طرح سپاس 2 ماه است که در اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، شروع  شده است که تاکنون 273 نفر اعلام آمادگی کردند.
وی  با بیان اینکه در طرح  پذیره نویسی سپاس ،  اهدا کنندگان مستمر خون  ، پس از آزمایشهای لازم و غربالگری شده ، می توانند مشارکت کنند ، افزود: هر فرد تنها یکبار در زمان حیات خود می تواند اهدا کننده سلولهای بنیادین باشد  و باید مشارکت کننذگان ازنظر ژنتیکی مشابه مصرف کنندگان باشند .
تهرانیان خاطرنشان کرد:همه هزینه های آزمایش  اهدا کننده سلولهای خون ساز بنیادین داوطلبان به عهده مرکز سپاس است و همه سلولهای خون ساز بنیادین  برای استفاده به تهران و تبریز و شیراز ارسال می شود  تا در اختیار مصرف کنند گان قرار بگیرد.
 
درحاشیه :
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از تاثیر تیتر رسانه ها بر کاهش و افزایش اهدای خون مردم خبر داد  و گفت: رسانه ای که تیتر می زند، خون بچه ها دور ریخته می شود، نگرش مردم را  نسبت به این امر تغییر می دهد و با کاهش اهدا کنندگان خون مواجه می شویم.
وی رسانه ها را خیرین ترویج فرهنگ اهدای خون معرفی کرد و از رسانه ها خواست برای ترویج فرهنگ اهدای خون، تیتر مناسب انتخاب کنند و برای ساخت ساختمان اهدای  خون حرم مطهررضوی مشارکت شهرداری مشهد و آستانقدس  و خیرین سلامت را به یاری طلبید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار