همه توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه استان ایلام به عنوان استان مرزی در غرب کشور را اگر بشماریم یک به یک سند دفاعی از این سرزمین برای صحت ادعای مستعد بودن آن برای فعال شدن طرح های کوچک و بزرگ صنعتی و اقتصادی است که با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی محقق می شود.
کد خبر: ۳۸۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 22 February 2017
مرزی بودن که تا پیش از این به عنوان مهمترین مولفه مطروحه از سوی کارشناسان در توضیح شرایطی که استان ایلام با وجود ظرفیت هایی مانند منابع عظیم نفت و گاز، کانسارهای غنی غیر معدنی و داشته های کم نظیر گردشگری طبیعی و تاریخی کمترین سهم از درآمد، تولید و اشتغال صنعتی کشور را دارد.
 
هم اکنون با تحولات کشور همسایه (عراق) و بازار بکر و متقاضی کالای ایرانی اش، به مهمترین مزیت رقابتی استان ایلام برای ترغیب سرمایه گذاران مشتاق داخلی و خارجی به سرمایه گذاری تبدیل شده است.
 
اگر چه همه مناطق هم مرز عراق با تحولات دهه گذشته این کشور جایگاه مرزی شان از تهدید به فرصت تغییر انگاره یافت اما این تغییر با توجه به همجواری 430 کیلومتری استان ایلام با مناطق راهبردی، امن، پر تراکم جمعیتی و زیارتی کشور همسایه برد و عمق بیشتری داشته است.
 
این دیار که روزگاری به واسطه کوهستانی بودن و نبود جاده های دسترسی در بن بست جغرافیایی قرار داشت اکنون شاهراه گذر کاروان های زیارتی عتبات عالیات میان 2 کشور شده است.
 
هم اکنون روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون حامل کالا با ارزش سالانه یک میلیارد دلار از طریق خروجی بین المللی استان ایلام در شهرستان مرزی مهران به عراق صادر می شود.
 
همه توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه استان ایلام به عنوان استان مرزی در غرب کشور را اگر بشماریم یک به یک سند دفاعی از این سرزمین برای صحت ادعای مستعد بودن آن برای فعال شدن طرح های کوچک و بزرگ صنعتی و اقتصادی است که با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی محقق می شود.
 
اگر سرمایه گذاران به دنبال منطقه ای بکر و مطمئن برای جذب سرمایه می گردند، فارغ از همه شلوغی های کلان شهر و دود و دم پایتخت می توان ایلام این استان مرزی را بواسطه قابلیت های بی نظیری که بدلیل سهولت دسترسی در ارتباط با کشورهای خاورمیانه دارد، انتخاب و به همه معرفی کرد.
 
وجود سرمایه ذی قیمت نیروی انسانی دانش آموخته، معادن ارزشمند، کانی های غیر فلزی بیتومین، شن و ماسه و کلسیت، ذخایر گرانبهای طلای سیاه، نفت و گاز و برخورداری از 640 هزار هکتار جنگل انبوه و نیمه انبوه بلوط و بنه، مرز بین المللی مهران با ظرفیت صادرات سالانه بیش از یک میلیارد دلار بدون هیچ وارداتی، دارای قابلیت ها و جاذبه های بی نظیر تاریخی و گردشگری این سرزمین را به بهشتی برای جذب سرمایه تبدیل کرده است.

 ظرفیت های اقتصادی استان ایلام
استان ایلام از نظر منابع گازی رتبه دوم کشور (11 درصد منابع گازی کشور) و از نظر منابع نفتی سومین استان غنی کشور (6 درصد منابع نفتی کشور) است و امکان ایجاد صنایع بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را دارد.
 
استحصال روزانه 165 هزار بشکه نفت از میادین نفتی استان و امکان ارتقای آن در سال های آینده به 235 هزار بشکه در روز، تولید محصولات نهایی، میانی و جانبی پتروشیمی فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده است.
 
تعداد شهرک‏ها و نواحی صنعتی استان 14 مورد با مساحتی بیش از 800 هکتار است ضمن اینکه وجود مرز بین المللی مهران و دسترسی به بازار مصرف عراق می تواند این استان را به مامن اقتصادی سرمایه تبدیل می کند.
 
وجود دشت های مستعد جهت ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی بویژه کشت و صنعت، وجود نیروی کار ارزان و فارغ تحصیل دانشگاه با توجه به توسعه واحدهای دانشگاهی و افزایش رشته های فنی، آموزشکده های فنی و حرفه ای در سطح استان و دسترسی مناسب به نیروی کار جوان، امکان سرمایه گذاری بر روی صنایع نوین و تکنولوژی های رقابت پذیر و صادراتی بدلیل وجود مرز بین المللی مهران و امکان صادرات فنی مهندسی به کشور عراق با توجه به رونق ساخت و ساز طولانی مدت در این کشور و اعلام آمادگی مسئولان کشور عراق از دیگر مزیت های برجسته استان ایلام برای حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف است.
 
همچنین وجود قابلیت های معدنی استان در خصوص کانی های غیر فلزی مانند شن و ماسه، شیل و مارن، آلوویم آهکی، سنگ گچ، سنگ آهک، کلسیت از دیگر مزیت های بارز این استان برای توسعه سرمایه گذاری های داخلی و جذب سرمایه گذارهای خارجی است.

ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در استان ایلام بیش از 41 هزار و 715 میلیارد ریال است که می تواند به عنوان یک ظرفیت ویژه از آن یاد کرد.

ظرفیت های اقتصادی و زمینه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی
وجود جاذبه های کم نظیر طبیعی و باستانی و پیشینه درخشان هنرمندان و صنعتگران، سابقه کهن تمدن کشور عیلام (ایلام) در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح و 55 جاذبه طبیعی زیبا و تاریخی و همچنین 63 بقاع متبرکه و ورود و خروج بیش از 2 میلیون و 500 هزار زائر در سال از مرز مهران از ظرفیت های ویژه جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش گردشگری ایلام بشمار می رود.
 
این جاذبه ها زمینه را برای امکان سرمایه گذاری در ساخت هتل، رستوران و مجتمع های خدماتی، رفاهی، سرمایه گذاری در بخش توریسم سلامت، امکان استقرار و فعالیت شرکت های توریستی و گردشگری مشترک ایران و عراق را به خوبی فراهم می کند.
 
امکان واگذاری مدیریت بهره برداری مدت دار بناهای تاریخی استان به سرمایه گذاران بخش خصوصی از دیگر ظرفیت های استان در بخش گردشگری است که می تواند منجر به جذب سرمایه گذاران این بخش و توسعه تورهای گردشگری خارجی و داخلی در استان شود.
 
از جمله مهمترین صنایع دستی استان که بدست هنرمندانه زنان و دختران ایلامی برای اولین بار طرح آن در این استان بافته شده گلیم نقش برجسته است که از زیبایی و قدمت تاریخی بهره مند بوده و قابلیت توسعه و ارزش صادراتی فراوانی دارد.
 
وجود 15 هزار نفر بافنده فرش دستباف که سالانه موفق به بافت بیش از هفت هزار مترمربع فرش دستبافت می شوند، امکان سرمایه گذاری در کارگاه های متمرکز و نیمه متمرکز تولید فرش دستباف، گلیم نقش برجسته، کشت و صنعت رنگدانه های گیاهی را برای فعالان این بخش مهیا کرده است.

 ظرفیت های اقتصادی و زمینه های سرمایه گذاری در بخش بازرگانی خارجی
 
فراهم بودن زیرساخت های مجموعه تجاری و مسافری مرز بین المللی مهران به مساحت 57 هکتار با وجود کامل ترین تاسیسات و تجهیزات، صادرات سالانه یک بیش از یک میلیارد دلار کالا، فراهم بودن بخشی از زیرساخت های بازارچه مرزی چم سری دهلران در سطح 150 هکتار، وجود تفاهمنامه با مقامات عراقی در خصوص راه اندازی بازارچه هلاله شمالی و چم سری دهلران، اشتراک های قومی، فرهنگی و مذهبی دو طرف مرز به طول 430 کیلومتر از جمله ظرفیت های توسعه استان در جذب سرمایه گذاری های خارجی است.
 
امکان سرمایه گذاری در زیرساخت های بازارچه، پایانه مسافری و منطقه ویژه اقتصادی مهران و در آینده در صورت تصویب مجلس منطقه آزاد تجاری مهران از قبیل سردخانه، انبار مکانیزه از دیگر موقعیت های کم نظیر استان ایلام برای توسعه سرمایه گذاری است.
 
تصویب منطقه آزاد تجاری مهران به عنوان کلید طلایی حضور شرکت های بزرگ سرمایه گذاری خارجی در استان ایلام به منظور توسعه و ترقی و تبدیل شدن استان به قطب اقتصادی غرب کشور بشمار می رود.
 
امکان استقرار واحدهای سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی در بازارچه مرزی مهران، امکان صادرات فنی مهندسی به بازار عراق با توجه به بازار بکر این کشور در حوزه مسکن و زیربنایی و استقبال مقامات کشور عراق بویژه استان واسط برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی از جمله زمینه های دیگر توسعه سرمایه گذاری های خارجی است.
 
حضور هیات های تجاری از کشورهای روسیه، چین، ژاپن، اتریش و بلژیک و بازدید آنها از ظرفیت های استان ایلام در یکسال اخیر می تواند نوید بخش آینده روشن این استان در بخش توسعه تجارت خارجی باشد.
 
هر چند تاکنون در زمان پسابرجام انعقاد تفاهم نامه 450 میلیون دلاری کشور ترکیه و سرمایه گذاری آنها در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه ویژه مهران این سرمایه گذاری را به عنوان دستاورد مهم برجام در استان تبدیل کرد اما انعقاد قراردادهای دیگر کشورهای خارجی در صورت فراهم شدن زمینه و پیگیری مسئولان می تواند روشنی بخش چراغ توسعه استان و آینده درخشان پیش روی ایلامی ها باشد.
 
اکنون سرمایه گذاری خارجی در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 450 مگاواتی منطقه ویژه مهران با 450 میلیون دلار و با هدف تامین برق منطقه غرب که از آن به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری بعد از برجام نام برده شده است می تواند کلید اطمینانی باشد برای سایر سرمایه گذاران خارجی که از مزیت امنیت و بازگشت سرمایه خود در این استان اطمینان حاصل کرده و با حضور در این خطه بتوانند گامی اساسی در برداشتن پسوند محرومیت از ایلام و ایلامی بردارند.
 
این در حالیست که استاندار ایلام در مصاحبه های اخیر خود از رونق سرمایه گذاری خارجی و حضور هیات های تجاری در استان پس از برجام خبر می دهد که این نکته کلید واژه ای نوید بخش برای بهتر شدن فردای این دیار است.
 
محمدرضا مروارید اظهار کرد: میدان نفتی آذر و چنگوله بین ایران و عراق مشترک است در حالیکه طرف عراقی با کمک سرمایه گذاران خارجی در حال بهره برداری از این میدان نفتی مشترک است و ما بسیار عقب افتاده ایم که این مشکل پس از برجام در استان مرتفع شد.
 
وی یادآور شد: پس از برجام گشایش های بسیاری در استان در همه زمینه ها داشته ایم و دستگاه ها و تجهیزات مورد نظر برای اجرای طرح های اشتغالزا براحتی خریداری می شود.
 
مروارید با بیان اینکه 20 درصد فروش نفت باید در صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری شود، افزود: هم اکنون وضعیت تولید و فروش نفت در کشور به شرایط پیش از تحریم ها رسیده که می تواند باعث افزایش سرمایه صندوق توسعه ملی شده و به رونق و اشتغال در استان های مختلف کشور کمک کند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار ایلام نیز در خصوص حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان ایلام گفت: با تلاش دولت یازدهم و توافق برجام حضور شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در استان نسبت به سال های قبل رونق چشمگیری گرفت.
 
حشمت اله عسگری اظهار کرد: هر چند این ترافیک حضور سرمایه گذاران بویژه در یک سال اخیر بسیار چشمگیر بود و تنها در چند مورد منجر به انجام توافق در سرمایه گذاری شد اما این حضورها و استقبال سرمایه گذاران از بخش های مختلف خود نوید بخش آینده ای بسیار خوب برای توسعه استان ایلام است.
 
وی از راه اندازی سایت مجازی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری این استان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی خبر داد و افزود: در این سایت سعی شده همه ویژگی ها و مزیت ها و حتی مشوق های سرمایه گذاری استان برای سرمایه گذاران معرفی شود.
 
 
عسگری چاپ و انتشار کتابچه مزیت های سرمایه گذاری در استان را یکی دیگر از اقدامات مهم برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های سرمایه گذاری در استان اعلام کرد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این ترافیک حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی در استان با نهایی شدن منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران نوید بخش روزهای خوبی در آینده برای بهبود فضای اقتصادی و کسب و کار در استان باشد.
 
کارشناس دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام نیز در خصوص سرمایه گذاری خارجی در این استان با مثبت ارزیابی کردن حضور شرکت های مختلف سرمایه گذاری خارجی پس از گذشت سال ها در ایلام و اقبال و خوش آیند آنها برای سرمایه گذاری در استان گفت: این رفت و آمدها برای ماندگار شدن و جذب سرمایه گذاری موثر است.
 
امیر حسین بهرامی اظهار کرد: امسال دو طرح بزرگ در استان با جذب سرمایه گذاری خارجی وارد فاز اجرایی شده اند.
 
وی افزود: قرارداد ساخت واحد پتروشیمی شهرستان مهران با حضور استاندار ایلام بین شرکت مجری پترو سامان زاگرس و نمایندگان شرکت چینی سی.ان.تی.آی.سی (CNTIC) منجر به سرمایه گذاری در استان شده است.
 
بهرامی ادامه داد: این شرکت در فاز اول برای یک هزار و 500 نفر فرصت اشتغال پایدار فراهم می کند که این امر تاثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری استان دارد.
 
وی تاکید کرد: همچنین با راه اندازی این شرکت محصولات و فرآورده هایی تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی در بازارهای خارجی نیز تقاضا دارند.
 
بهرامی گفت: در این طرح زنجیره مختلفی از محصولات شامل پلی ال، متانول، فنول، آکریلیک اسید، ال پی جی و بنزین تولید می شود که هر کدام از آنها مورد استفاده بازارهای داخلی و خارجی است.
 
وی هزینه قرارداد طرح پتروشیمی شهرستان مهران را یک میلیارد و 650 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: 85 درصد از این مبلغ به صورت فاینانس از سوی طرف چینی و 15 درصد باقی مانده توسط شرکت مجری ایرانی تامین می شود و تضمین های لازم نیز از طرف دولت و بانک های عامل یا بانک مرکزی برای اجرای این طرح داده خواهد شد.
 
به گفته بهرامی، با توجه به موافقت وزارت نفت برای تامین خوراک این طرح و همچنین موافقت های اصولی و مجوز تاسیس این طرح وارد فاز اجرایی شده است.
 
وی همچنین از ارائه طرح های مختلف به سرمایه گذاران خارجی دیگر در استان خبر داد و گفت: شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه قرارداد احداث هفت نیروگاه گازی به ارزش 4.2 میلیارد دلار در ایران را با وزارت نیرو به امضاء رساند، که قرار است یک واحد از این نیروگاه ها در شهرستان مهران احداث شود.
 
بهرامی یادآور شد: بر اساس این قرارداد شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه، یک نیروگاه سیکل ترکیبی در مهران با ظرفیت 480 مگاوات احداث می‌کند که تفاهم نامه های اولیه آن منعقد شده است.
 
وی سرمایه گذاری این شرکت را بزرگترین سرمایه گذاری صورت گرفته در ایران از زمان لغو تحریم ها دانست و گفت: این نیروگاه‌ها در هفت منطقه جداگانه ایران ساخته خواهند شد و مجموعا ظرفیت تولید بیش از شش هزار مگاوات نیرو دارند که قرار است یکی از آنها در شهرستان مهران احداث شود.
 
وی همچنین از حضور سرمایه گذاران خارجی کشورهای آلمان، سویس، عراق، ترکیه، روسیه در استان در سال های اخیر خبر داد و گفت: طرح سد چناره، طرح راه آهن اسلام آباد - ایلام، طرح های گردشگری و چند طرح صنعتی و خدماتی به این شرکت ها پیشنهاد شده که فعلا منجر به عقد قرارداد و اجرا نشده اند.
 
بهرامی اضافه کرد: با این وجود همه مزیت ها و ظرفیت های استان برای اجرای طرح های مختلف در حوزه های متعدد به ارزش 10 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری خارجی در استان ایلام تهیه شده که امیدواریم با توجه به پیگیری های استاندار، معاون اقتصادی و همچنین دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری منجر به حضور سرمایه گذاران خارجی در استان شود.
 
وی روند جذب و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور و استان ایلام را پس از برداشته شدن تحریم ها و برجام مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری های متعدد، قراردادهای مختلفی در جذب سرمایه گذاری های خارجی به امضای طرفین برسد.
 
استان حدود 550 هزار نفری ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع در غرب کشور واقع است و 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد./م
ایرنا
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
نویسنده اینقد مهران مهران گفته نگو شده قطب اقتصاد مملکت . اگه به دیگر شهرستانها هم توجه میشد شاید الان وضعیت بهتری داشتیم . منصفانه نگاه کنید لطفا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار